HS: "Moni nuori aikuinen odottaa yli 3 000 euron alkupalkkaa ja saavansa palkankorotuksen kerran vuodessa"
Puolet vastaajista, jotka eivät ole vielä valmistuneet tai saaneet alaltaan töitä, odottavat saavansa 3 000–4 000 euron kuukausipalkkaa ensimmäisestä oman alan työpaikasta.
https://www.hs.fi/talous/art-2000008311708.html?share=216cd3e0ed1d88f97…
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Mistä kumpuaa tämä epärealistisuus ja se käsitys, että vanhemmalle väestölle kaikki on tullut taikasauvaa heilauttamalla ilman raatamista? Aikuisten tehtävä on realisoida työelämää (ilman, että viedään nuorten intoa ja uusien tavoitteiden haaveilua).
T: AMK-tutkinto, kolmivuorotyö, yli 20 vuotta työvuosia takana, kaikki ikälisät ja muut edut saava ja bruttopalkka 2900 euroa/kk nyt.
Tämä oli mun alkupalkka suoraan koulunpenkiltä ja sen jälkeen on noussut joka vuosi.
Tämä riippuu alasta. Itse olen cyberturvallisuusalalla ja lähtöpalkka ekassa paikassa oli 3000 euroa, joka nousi koeajan jälkeen 3650. Nyt mennään 3,5 vuoden jälkeen tasolla 4370. Korotuksia on tullut säännöllisesti. Omassa kaveripiirissäni on myös esimerkiksi juristeja, laskentatoimiesta valmistuneita kauppatieteilijöitä ja lääkäreitä ja niiden keskuudessa tuo on ihan linjassa. Kyllä hyvää alkupalkkaa saa, kun opiskelee sopivia aloja, eikä mitään naistutkimusta tai kirjallisuutta.
No onpas hirveää odottaa saavansa palkkaa jolla perhe elää ja joka seuraa indeksiä.
Vähän katkeran kuuloista tekstiä elämäänsä tyytyväiseltä yrittäjältä.