Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: "Moni nuori aikuinen odottaa yli 3 000 euron alkupalkkaa ja saavansa palkankorotuksen kerran vuodessa"

Vierailija
18.10.2021 |

Puolet vastaajista, jotka eivät ole vielä valmistuneet tai saaneet alaltaan töitä, odottavat saavansa 3 000–4 000 euron kuukausipalkkaa ensimmäisestä oman alan työpaikasta.

https://www.hs.fi/talous/art-2000008311708.html?share=216cd3e0ed1d88f97…

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aijaa, minusta taas tuntuu että suurin osa ikätovereistani "milleniaaleista ja zoomereista" toivoisi saavansa valmistumisen jälkeen ihan vaan jotain muuta kuin työkkäriä ja sosiaalitukia.

Toki tuo >3k palkka lisäisi turvallisuuden tunnetta, olisi kenties mahdollisuus jopa saada lapsia joskus.

Lasten hankkiminen on syntiä

Vierailija
22/44 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EN lukenut artikkelia, joten en tiedä minkä alan opiskelijoita siinä on haastateltu. Monilla amk-aloilla ja humanistisilla aloilla tuo on aika epärealistista. Muistan kyllä miten koulussa hehkutettiin että tulette saamaan hyvää palkkaa ja etenemismahdollisuuksia, mutta se vaikutti jo silloin pelkältä mainospuheelta. Tradenomina alkupalkkani oli jotain 2400 euroa ja vasta  lähes 10 vuoden jälkeen olen päässyt yli 3000 euron. Joka vuosi ei todellakaan ole tullut parinkympin peruskorotuksia enempää.

Tämähän siinä on taustalla. AMK:ssa hehkutetaan sitä, miten suunnitteluun ja hallintoon mennään tuosta vain 3000 e/kk lähtöpalkalla ja miten korkeakoulusta valmistuvista kisataan. Sitten tradenomi tajuaa hakevansa samoja paikkoja kuin merkonomit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun palkkani on 1400 euroa enkä valita. Mielummin tuo kuin se, että olisi työtön. Naisille ei tosin kelpaa, jos mies saa noin "vähän".

Vierailija
24/44 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun palkkani on 1400 euroa enkä valita. Mielummin tuo kuin se, että olisi työtön. Naisille ei tosin kelpaa, jos mies saa noin "vähän".

Valehtelet.

Vierailija
25/44 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aijaa, minusta taas tuntuu että suurin osa ikätovereistani "milleniaaleista ja zoomereista" toivoisi saavansa valmistumisen jälkeen ihan vaan jotain muuta kuin työkkäriä ja sosiaalitukia.

Toki tuo >3k palkka lisäisi turvallisuuden tunnetta, olisi kenties mahdollisuus jopa saada lapsia joskus.

Et sä saa pildee vaikka tienaisit viis tonnia kuussa, sori.

Vierailija
26/44 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelet.

Anna sähköpostisi, niin lähetän sinulle huomenna palkkalaskelman. Tuo on palkkani ja olen siihen tyytyväinen. Naisille ei tosin kelpaa, kun on liian "huono" palkka tulevaisuutta ajatellen.

Vierailija
27/44 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

itellä jää verojen jälkeen 1900e käteen ja oon jo urani huipulla niin sanotusti kun TES mukaan palkkaus, ylitöitä ja yötunteja en saa.

Vierailija
28/44 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikäs tuossa on vikana? Saahan sitä toivoa hyvää palkkaa ja sellaista kannattaa tavoitellakin. Tyhmäähän se olisi nyt lähteä tavoittelemaan känsiä käsiinsä nälkäpalkalla. 

Realismin paikka on ihan jossain muualla kuin toiveissa. 

Vierailija
29/44 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä saa pildee vaikka tienaisit viis tonnia kuussa, sori.

Olen naimisissa oleva heteronainen 🙄

Vierailija
30/44 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse testatusti älykkäämpi, kuin useimmat korkeakoulutetut. Palkka alle 3000 kuukaudessa... Heitin vissiin urani roskikseen, kun ryhdyin yrittäjäksi aikoinaan. Täytyy sanoa, että ei paljon purista, kun väkisin koulutetut alkavat puukottaa toisiaan selkään lähivuosina... Ai yhteisvastuullisuus, ai sometaidot, ai teknologinen ylivertaisuus...? Vaalean vihreä tulevaisuus 200 kiloeuron omakotitalossa, josta 400 velkaa... Pihalla risa Tesla, jonka valmistaja meni jo nurin. Jep.

No kaikkihan tapahtuu, kun odottaa tarpeeksi kauan. Mutta kuvailinko vuotta 2025 vai 2035...

Vierailija
31/44 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelet.

Anna sähköpostisi, niin lähetän sinulle huomenna palkkalaskelman. Tuo on palkkani ja olen siihen tyytyväinen. Naisille ei tosin kelpaa, kun on liian "huono" palkka tulevaisuutta ajatellen.

Minkälaisia naisia oikein olet tavoitellut?

Vierailija
32/44 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelet.

Kokoaikatöista minimissään saa Suomessa noin 1800 euroa.

https://www.stat.fi/til/pra/2018/pra_2018_2019-09-06_tie_001_fi.html

Vierailija
33/44 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

3000 € on monelle korkeakoulutetulle ihan käypä ensipalkka, siis kaikki diplomi-insinöörit, kauppatieteenmaisterit, valtiotieteilijät, lääkärit, naisvaltaisilta aloiltakun mm. psykologit, sosiaalityöntekijät, puheterapeutit jne. Siis suurin osa yliopistosta valmistuneista kyllä sen kolme tonnia taitaa saada jo heti alkuun.

Lisäksi työhaastattelun palkkatoiveessa kannattaa aina pyytää vähän liikaa, jotta on neuvotteluvaraa alaspäin, kun työnantaja aina sanoo, että ei käy.

Vierailija
34/44 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihka ensimmäinen palkkani lähihoitajana urani alkuaikoina oli bruttona 1700€/kk. Lähipiiriini kuului vain hoitoalan ihmisiä ja kaikki tienattiin tuota luokkaa ja parhaimmillaan jopa hieman yli 2000€/kk. En osannut edes kuvitella isompaa palkkaa, kunnes lähdin jatkamaan opintoja tradenomiksi. Uudessa työpaikassa yllätyin sopparia allekirjoittaessani, että palkkani on hiukan yli 3500€/kk. Palkkataso paranee joskus vain alaa vaihtamalla. Ei voi olettaa, että kaikista töistä maksetaan niin paljon, että voisi elää instagram-uskottavaa elämää.

Vierailija
35/44 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on jo 15 vuotta kun itse menin ensimmäiseen työpaikkaan ja palkka oli jotain 2500 euroa kuukaudessa. Ei sillä silloinkaan leveästi eletty.

Riippuu varmaan alasta mutta kyllä pitäisin 3000 euroa ensimmäisen työpaikan palkkana ihan hyvänä nykyäänkin. Keskiansio Suomessa kun on jotain 3300 niin siihen suhteutettuna.

Vierailija
36/44 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, minä ainakin sain 3600 euroa/kk ekassa työpaikassani isossa mediatalossa, kun vastavalmistuneena sinne vuonna 2015 menin. Eiköhän tuo ole täysin normaalia akateemisen tutkinnon hankkineille.

Riippuu mikä akateeminen tutkinto. Esimerkiksi maisterin tutkinnon tehneet opettajat saavat aloituspalkkaa reilusti alle 3000e. Silti media huutaa vain heitä alhaisemmin kouluttautuneiden hoitajien palkoista jotka ovat jo valmiiksi isommat kuin opettajilla.

Vierailija
37/44 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 7 vuoden palkkakehitys 2600e > 4500e. Palkka on parantunut työpaikkaa vaihtamalla

FM

Vierailija
38/44 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sanottiin, että suunnittelupuolella on hyvin töitä ja huonosti palkkaa. Valitsin suunnittelun. Insinööri amk, se kolmetonnia 10 vuoden jälkeen. Tosin teen myös toimistotöitä. 

Vierailija
39/44 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain vastavalmistuneena KTM:nä palkan neuvoteltua 4000 euroon ja tiedän monia muitakin samoihin palkkoihin päässeitä, vaihtelua toki on paljon osalla oli 1000e vähemmän. 4000 euroa on myös tavallinen vastavalmistuneen juristin alkupalkka, että ei ihan tuulesta temmattua tietyillä aloilla.

Vierailija
40/44 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä sortin korkeakoulutettuja tuossa on tutkittu? Kandeja? Maistereita? Tohtoreita? AMK:sta valmistuneita? Ja miltä aloilta? Tuntuu hölmöltä niputtaa kaikki yhteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi