Miksi jotkut eivät saa töitä?
Siis korkeasti koulutetut, keiden osaamiselle on periaatteessa paljon kysyntää ja ketkä pääsevät ehkä haastatteluihinkin, mutta eivät tule koskaan valituksi. Kerro syysi tälle.
Kommentit (50)
En tiedä, mutta sen tiedän, että jos hekään eivät töitä löydä niin itse kouluttamattomana keski-ikäisenä voin unohtaa töistä haaveilun ja keskittyä vain työttömänä elämiseen.
Jotkut korkeastikoulutetut ovat kouluttautuneet alalle, jossa ei ole kysyntää työntekijöille. Toisaalta jotkut opiskelevat alaa, jossa pelkkä korkea koulutus ei mahdollista työpaikkaa, vaan pitöisi olla koulun ulkopuolelta osaamsita ja harrastuneisuutta. Sertifikaattia ja/tai hyvät portfoliot yms.
Sitten on toki myös ihmisiä, jotka eivät vain ymmärrä miten töitä haetaan. Työnhaku on peli/kilpailu, ja sinun pitää voittaa muut. Jos olet parempi pelaamaan kyseistä peliä, nostat todennäköisyyksiäsi tulla palkatuksi.
Viimeisenä seikkana on tietenkin huono onni. Ehkä jonkun työnhakutaidot ja muut taustat olisivat sinänsä tarpeeksi hyviä, mutta hänellä käy huonoa onnea hakiessa töitä. Tällaisia tapauksia lienee esim kesällä 2020 hieman enemmän kuin esim tänä vuonna ja vuonna 2019.
Voiko huono onni jatkua loputtomiin? Eli ei tule valituksi, vaikka ei sinänsä olisi mitään vikaa.
Tuttuni , joka vielä opiskeleekin , on koko korona-ajan tehnyt pariakin työtä. Jos yksi loppuu on heti saanut toisen. Ei osaa laiskotella ollenkaan vaan täyttää kaikki aikansa työnteolla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tehdä kun on koulutus ja työkokemus ja asenne kunnossa, haastatteluihin saakka pääsee, mutta sitten homma tyssää luottotietomerkintään.
Työtehtävieni tasolla on nykyään aina turvallisuusselvitys, jossa siis mukana myös luottotiedot.
Kellään kokemuksia?
Maksuhäiriömerkintä seuraa koko loppuiän. Tottahan se voi poistua jossain vaiheessa, mutta ei se näiltä turvallisuusselvityksiä teettäviltä työnantajilta jää piiloon.
Minun työllistymistäni maksuhäiriömerkintä ei haittaa. Tiedän tämän siitä, että ehdin hakea töitä reilut kolme vuotta, ennen kuin talouteni kaatui pitkäaikaistyöttömyyteen ja luottotiedot menivät loppuiäksi. Jollen työllistynyt ollessani puhdastaustainen ja positiivisen reipas, en takuulla työllisty nyt, kun luottotiedot ovat pilalla, kotiosoite on kriisimajoituksessa ja reippaus on muuttunut apaattisuudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Voiko huono onni jatkua loputtomiin? Eli ei tule valituksi, vaikka ei sinänsä olisi mitään vikaa.
Tietenkin voi. Toki jos tapahtuman todennäköisyys pysyy arvontojen välillä samana, niin jollain aikavälillä on lähes mahdotonta olla enää epäonninen. Esim jos hylätyksi tulemisen todennäköisyys on 99%, on todennäköisyys hylätyksi tulemiseen 1000 peräkkäisessä ”arvonnassa”/työnhaussa 0.004%. Toisin sanoen joka 23163 ihminen kokee tällaista epäonnea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voi. Toki jos tapahtuman todennäköisyys pysyy arvontojen välillä samana, niin jollain aikavälillä on lähes mahdotonta olla enää epäonninen. Esim jos hylätyksi tulemisen todennäköisyys on 99%, on todennäköisyys hylätyksi tulemiseen 1000 peräkkäisessä ”arvonnassa”/työnhaussa 0.004%. Toisin sanoen joka 23163 ihminen kokee tällaista epäonnea.
Masentavaa, mutta näin se varmaan meneekin. Jos on mahdollista voittaa lotossa, on myös todennäköistä että epäonnistuu aina.
Ap on varmaan sama työnantaja joka haastatteli mua viimeksi.
Oikein pilkallisesti kysyi "miksi olet työtön, oletko edes etsinyt paikkoja?". Kun vastasin, että olen hakenut moneen paikkaan ja ollut monessa haastattelussa, niin oikein ylimielisesti kysyi "Jaaha. No osaatkohan YHTÄÄÄÄÄÄN sanoa mistä se johtuu, ettet ole vielä työllistynyt??"
vastasin vain, että en tiedä, ehkä siitä että hakijoita on ollut paikkoihin niin paljon.
Hymisteli sitten jotain "Vai niin, jaha"
Vierailija kirjoitti:
Oikein pilkallisesti kysyi "miksi olet työtön, oletko edes etsinyt paikkoja?". Kun vastasin, että olen hakenut moneen paikkaan ja ollut monessa haastattelussa, niin oikein ylimielisesti kysyi "Jaaha. No osaatkohan YHTÄÄÄÄÄÄN sanoa mistä se johtuu, ettet ole vielä työllistynyt??"
vastasin vain, että en tiedä, ehkä siitä että hakijoita on ollut paikkoihin niin paljon.
Oikeesti!?! Mikä kuspää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti!?! Mikä kuspää!
Kyllä, oikeasti.
Yleensä mulla ei mikään mene ihon alle mutta toi oli kyllä tarpeettoman ilkeä kommentti.
Nii-in. Sitähän mä oon tässä miettinyt, missä vika. Miksi minä en kelpaa? Olen 30v, 10v työuraa, 2 koulutusta ja 2v työttömyyttä takana.
se edellinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti!?! Mikä kuspää!
Kyllä, oikeasti.
Yleensä mulla ei mikään mene ihon alle mutta toi oli kyllä tarpeettoman ilkeä kommentti.
Nii-in. Sitähän mä oon tässä miettinyt, missä vika. Miksi minä en kelpaa? Olen 30v, 10v työuraa, 2 koulutusta ja 2v työttömyyttä takana.
se edellinen
:-( Jaksamisia!
tv. keski-ikäinen pitkäaikaistyötön
Heillä on ns, köyhän naama. Kukaan ei palkaa köyhää. Vain rikas palkitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti!?! Mikä kuspää!
Kyllä, oikeasti.
se edellinen
:-( Jaksamisia!
tv. keski-ikäinen pitkäaikaistyötön
kiitos. :( oli hurjaa vuoden jälkeen tajuta, että minä olen nyt pitkäaikaistyötön. Kurja olo on kyllä.
Ikävää. Minullakin vain yo-merkonomin tutkinto mutta kieliin olen satsannut. Ja olen ollut ulkomailla töissä. Auttaisiko se? Että on pärjännyt jossain muuallakin kuin kotosuomessa? Nykyään ihan OK työ ja yli 3200 liksa kuussa.
Toisaalta on rajua lukea täällä miten jotkut kysyvät neuvoa tilanteeseen, jossa työkkäri ehdottaa jotain tyhmää työtä ja ihmetellään miten siitä voi lutviutua irti. Siis eikö niille jotka oikeasti ovat vailla työtä, joku huonommin palkattu työ sovi? Minun nuoruudessani otettiin se työ minkä sai, ihan samalla millä palkalla, koska tärkeää oli näyttää että jotain oli tehnyt.
Työnhaku on kuin deitteille pääsy.
Olen hiljainen, en kaunis enkä ruma. Bmi 28 ei hoikka mut ei toivoton läskikään. Koulutusta on ja työkokemusta, ikää noin 50v
Ei suhteita, en ole ulospäin suuntautunut ilopilleri joka sirkuttaa ja nauraa jutuille kuin jutuille vaikka olenkin ystävällinen normi naama.
Ei jatkoon. Kato kun musta puuttuu se jokin.
Sitten on toki myös ihmisiä, jotka eivät vain ymmärrä miten töitä haetaan. Työnhaku on peli/kilpailu, ja sinun pitää voittaa muut. Jos olet parempi pelaamaan kyseistä peliä, nostat todennäköisyyksiäsi tulla palkatuksi.
-Eikä oo. Pitää olla oma ittensä, jos ei saa, on kouluttautunu itselleen sopimattomalle alalle.
Headhunterit soittavat harvase päivä mutta vastaan "en jaksa nyt millään lähteä töihin"
Kristiina xx kirjoitti:
Minulla on ollut aiemmin vaikeuksia saada hoitajan töitä, sillä olen jo työhakemuksessa kirjoittanut, että minulla on korkea työmoraali enkä edes yritä suoriutua töistä nopeasti vasn mieluumin jään ylitöihin. Tämä on joskus ongelma työnantajille.
No tuo on sussa (ainakin tuolloin ollut) kunnioitettavaa. Monesti taitaa olla niin että enemmän huomiota tarvitseva potilas/asiakas saa väliportaan asemastaan kiinnipitävien johtajien mielissä jäädä kohtalonsa armoille.
Täällä yksi kenellä on vaikeuksia työllistyä. Olen hakenut lukemattomiin eri paikkoihin ja ollut pariin otteeseen työhaastattelussa keski-eurooppalaisiin yrityksiin. Olen päässyt myös jatkokierrokselle, eli haastattelutyylissäni on tuskin isompia virheitä. En vain koskaan tule valituksi. /eri