Raskaus ja graavilohi!! Apua!!
Eli saako nyt syödä itse graavattua lohta raskaana ollessa? Osa sanoo että joo, kun ei silloin ole vakuumipakattua, mutta ns. virallinen sivu jossa lista vältettävistä ruista sanoo että vakuumipakatut, kylmäsavustetut ja graavatut tuotteet ei-listalla. Eli? Onko täällä vaikka terveydenhoitajia tai sellaisia joilla faktaa?:)
Kiitos!
Kommentit (18)
Täälläkin saa vain joo/ei vastauksia. Itse en söisi. En halua ottaa riskiä kohtukuoleman jälkeen. Olkoonkin hysteeristä jonkun mielestä. Graavilohi on suurta herkkuani, mutta en kuole jos jätän syömättä. Sen sijaan lapseni saattaa kuolla jos syön! Sanoisin että omalla vastuulla, mutta jos on kielettyjen listalla niin tuskin kovin hyväksi raakaka kala kuitenkaan on.
Siis joo kun siellä "virallisilla" sivuilla luki juuri että listeriaa voi olla lohessa, eikä se kuole suolatessa tai pakastaessa. Eli sen mukaan ei saisi syödä.
Joo pystyn kyllä olemaan ilman, mutta kyllä mä muutakin "kiellettyä" kohtuudella olen syönyt, kuten maksalaatikkoa muutaman kerran maistanut yms. En jotenkin usko että vauvani voi siihen kuolla jos sitä lohta maistan.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 02:41"]Siis joo kun siellä "virallisilla" sivuilla luki juuri että listeriaa voi olla lohessa, eikä se kuole suolatessa tai pakastaessa. Eli sen mukaan ei saisi syödä.
Joo pystyn kyllä olemaan ilman, mutta kyllä mä muutakin "kiellettyä" kohtuudella olen syönyt, kuten maksalaatikkoa muutaman kerran maistanut yms. En jotenkin usko että vauvani voi siihen kuolla jos sitä lohta maistan.
[/quote]
Maksalaatikko on vähän eri syistä listalla kun lohi. Listerian voi saada vaikka söisit salaattia joka on koskenut loheen. Maksassa on turvalliset syöntirajat eikä pieni määrä haittaa.
Kala pitää graavauksen lisäksi pakastaa, jotta loiseläimet, kuten madot, varmasti kuolevat.
Pelkkä graavaus ei riitä välttämättä tappamaan kaikkia loiseläimiä.
Vakuumipakattuja tuotteita täytyy välttää botulismivaaran takia.
Botuliinibakteeri elää vain hapettomassa tilassa eli vakuumipakatuissa tuotteissa. Itse graavatusta tuorekalasta sitä ei voi saada.
Ainoaksi riskiksi jää listerioosi. Listeriabakteerin saa yleensä senkin vakuumipakatusta kalasta, ei tuorekalasta, joten riski saada listeriabakteeri itsegraavatusta tuoreesta kalasta on minimaalinen.
Lisätietoa löydät täältä:
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 02:44"][quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 02:41"]Siis joo kun siellä "virallisilla" sivuilla luki juuri että listeriaa voi olla lohessa, eikä se kuole suolatessa tai pakastaessa. Eli sen mukaan ei saisi syödä.
[/quote]
Maksalaatikko on vähän eri syistä listalla kun lohi. Listerian voi saada vaikka söisit salaattia joka on koskenut loheen. Maksassa on turvalliset syöntirajat eikä pieni määrä haittaa.
[/quote]
Liiallinen A-vitamiini voi aiheuttaa kehityshäiriöitä ja keskenmenon. Maksamakkaraa ja maksapasteijaa saa syödä tietyt määrät. Muita maksa ruokia siis ei, kun ei ole erikseen mainittu. http://www.thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/ravitsemus/raskausaika/raskausaikana-valtettavat-elintarvikkeet
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 02:51"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 02:44"][quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 02:41"]Siis joo kun siellä "virallisilla" sivuilla luki juuri että listeriaa voi olla lohessa, eikä se kuole suolatessa tai pakastaessa. Eli sen mukaan ei saisi syödä. Joo pystyn kyllä olemaan ilman, mutta kyllä mä muutakin "kiellettyä" kohtuudella olen syönyt, kuten maksalaatikkoa muutaman kerran maistanut yms. En jotenkin usko että vauvani voi siihen kuolla jos sitä lohta maistan. [/quote] Maksalaatikko on vähän eri syistä listalla kun lohi. Listerian voi saada vaikka söisit salaattia joka on koskenut loheen. Maksassa on turvalliset syöntirajat eikä pieni määrä haittaa. [/quote] Liiallinen A-vitamiini voi aiheuttaa kehityshäiriöitä ja keskenmenon. Maksamakkaraa ja maksapasteijaa saa syödä tietyt määrät. Muita maksa ruokia siis ei, kun ei ole erikseen mainittu. http://www.thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/ravitsemus/raskausaika/raskausaikana-valtettavat-elintarvikkeet
[/quote]
Näin on.
Kyllä maksaruokien syöminen raskausaikana on huomattavasti vaarallisempaa kuin itsegraavatun lohen syöminen, joka on suhteellisen riskitöntä.
Raskaanaolevan kannattaisi välttää kaikkia maksatuotteita. Jo yksi viipale maksamakkaraa voi aiheuttaa sikiölle kehitysvaurion, sillä maksan A-vitamiinipitoisuus ei ole mitenkään vakioitu, vaan vaihtelee maksasta ja maksatuotteesta toiseen sattumanvaraisesti.
Niin, vauvasi ei ehkä kuole listerioosin yllättäessä, ehkä hän vain vammautuu. Mutta saatpahan syödä kerran raakaa kalaa.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01143
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 03:02"]
Niin, vauvasi ei ehkä kuole listerioosin yllättäessä, ehkä hän vain vammautuu. Mutta saatpahan syödä kerran raakaa kalaa.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01143
[/quote]
Niin. Kuten tuolla Terveyskirjaston artikkelissakin todetaan, on riski saada listerioosi itsegraavatusta tuoreesta lohesta pieni.
Listeriabakteerin lisääntyminen vaaralliseen määrää vaatii aikaa, joten tuotteen täytyy olla hyvin säilyvä. Tuore lohi ei käytännössä säily syömäkelpoisena niin kauaa, että siihen ehtisi muodostua vaarallisia määriä listeriabakteeria.
Listerioosit ovat yleensä aina vakuumipakatun kalan, pästoroimattomien juustojen ja muiden pitkään säilyvien tuotteiden aiheuttamia.
Listeriabakteeriahan on monissa elintarvikkeissa, mutta ongelmaksi se muodostuu silloin, kun se pääsee lisääntymään elintarvikkeessa sellaisiin määriin, että ihminen sairastuu. Pienet bakteerimäärät pystyy ihmisen immuunipuolustus hoitelemaan ilman sairastumista.
"Riskielintarvikkeita ovat kuumentamatta syötäväksi tarkoitetut tuotteet, joilla on pitkä myyntiaika ja joissa Listeria pystyy lisääntymään.
Raskaana olevan tulee siis välttää etenkin pastöroimattomasta maidosta valmistettuja juustoja sekä pastöroidusta maidosta valmistettuja pehmeitä juustoja (esim. homejuustot) sekä tyhjiöpakattuja graavattuja tai kylmäsavustettuja kalatuotteita (ks. THL:n tiedot raskauden aikana vältettävistä elintarvikkeista). Raskausaikana suositellaan vain pastöroidun maidon juomista."
Sanottakoon nyt vielä sen verran, että jos siinä kalassa on se listeria bakteeri, se ei häviä siitä suolaamalla eikä edes pakastamalla, se häviää siitä vain kuumentamalla kala yli 75 asteiseksi. Se listeria ei synny siitä vakuumipakkauksesta, vaan se on jo itsessään siinä kalassa, jos on ja se vaan säilyy se bakteeri myös vakuumissa. Se että kala on tuoretta ei tee siitä puhdasta, sen sijaan oikea oppinen käsittely ja kypsennys takaa puhtauden.
Osa kaupan kalatiskillä olevasta, ns. tuoreesta lohesta on otettu vakuumipakkauksista. Kannattaa kysyä ennen kuin ostaa. Laki ei kiellä tekemästä niin, mutta siitä ei saa valehdella, hämäys on eri asia :P
Graavaa itse lähimmästä mahdollisesta paikasta eilen nostettua suomalaista kirjolohta. Oikeaa lohta tuskin löydätkään, siis sellaista joka ei olisi viljeltyä.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 03:00"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 02:51"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 02:44"][quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 02:41"]Siis joo kun siellä "virallisilla" sivuilla luki juuri että listeriaa voi olla lohessa, eikä se kuole suolatessa tai pakastaessa. Eli sen mukaan ei saisi syödä. Joo pystyn kyllä olemaan ilman, mutta kyllä mä muutakin "kiellettyä" kohtuudella olen syönyt, kuten maksalaatikkoa muutaman kerran maistanut yms. En jotenkin usko että vauvani voi siihen kuolla jos sitä lohta maistan. [/quote] Maksalaatikko on vähän eri syistä listalla kun lohi. Listerian voi saada vaikka söisit salaattia joka on koskenut loheen. Maksassa on turvalliset syöntirajat eikä pieni määrä haittaa. [/quote] Liiallinen A-vitamiini voi aiheuttaa kehityshäiriöitä ja keskenmenon. Maksamakkaraa ja maksapasteijaa saa syödä tietyt määrät. Muita maksa ruokia siis ei, kun ei ole erikseen mainittu. http://www.thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/ravitsemus/raskausaika/raskausaikana-valtettavat-elintarvikkeet
[/quote]
Näin on.
Kyllä maksaruokien syöminen raskausaikana on huomattavasti vaarallisempaa kuin itsegraavatun lohen syöminen, joka on suhteellisen riskitöntä.
Raskaanaolevan kannattaisi välttää kaikkia maksatuotteita. Jo yksi viipale maksamakkaraa voi aiheuttaa sikiölle kehitysvaurion, sillä maksan A-vitamiinipitoisuus ei ole mitenkään vakioitu, vaan vaihtelee maksasta ja maksatuotteesta toiseen sattumanvaraisesti.
[/quote]
Vielä jokin aikaa sitten kaikki maksatuotteet olivat ehdottomasti kiellettyjä raskaana olevilta, koska maksan syöminen oli aiheuttanut vakavia kehityshäiriöitä sikiöille!
Kieltoja lievennettiin niin, että raskaana oleva saa syödä maksimissaan kaksi viipaletta maksamakkaraa / vrk, eikä sitten mitään muuta A-vitamiinia missään muodossa.
http://www.terve.fi/terveyden-abc/maksamakkara-ja-maksapasteija-sallitaan-myos-raskaana-oleville
Itse en riskeeraisi lapseni terveyttä syömällä maksaa missään muodossa. Varsinkin nyt, kun ruokaa rahdataan ympäri Eurooppaa ja maailmaa, eikä kukaan takaa minkämaalaisesta ja kuinka paljon A-vitamiinia sisältävästä maksasta se syömäni maksamakkara on tehty!
Senkus ottaa vaan riskin. Ikävä juttu sitten jos käykin huonosti. Ainahan sitä ajattelee ettei kuitenkaan omalle kohdalle osu mitään ikävää...niin, sitä ei koskaan voi tietää ennen kuin sattuu omalle kohdalle ja jos se on sitten oma vika niin ei itkut ja katumus mitään auta. Syökää vain raakaa kalaa jos tahdotte. Ei sitä laissa kielletä, mutta turha syytellä muita sitte kun kyseessä oma päätös että mitä suuhunsa pistää
Mä rakastan graavilohta, brie-juustoa ym. mutta nyt raskaana en edes harkitse koskevani niihin. Katuisin ja murehtisin jälkeenpäin kuitenkin. Ihan oman mielenrauhani takia noudatan tiukasti ohjeita.
Sama koskee alkoholia ja tupakkaa.
Nykytiedon mukaan yksikin lasi alkoholia raskauden aikana vaurioittaa vauvaa.
Vai olisiko kuitenkin niin, että nykytiedon mukaan turvallista rajaa raskauden aikaiselle alkoholinkäytölle ei voida määritellä. jonka vuoksi suositellaan nollatoleranssia..
Listeriabakteeria tarvitaan tietty määrä, ennen kuin sillä on terveydellisiä vaikutuksia. Eli se pieni määrä mikä alunperin on ollut ei haittaa. Listerioosin kehitymiselle taritaan siis tietty määrä (Listerioosi on vasta se joka saattaa aiheuttaa kehityshäiriötä, ei se että äiti syö listeriabakteeria sisltävää ruokaa). Ja tuo bakteeri pääsee lisääntymään merkittävästi tyhjiöpakkauksesa. Siksi tyhjiöpakattua kalaa ei suositella syötäväksi kuumentamattomana.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 05:43"]
Sanottakoon nyt vielä sen verran, että jos siinä kalassa on se listeria bakteeri, se ei häviä siitä suolaamalla eikä edes pakastamalla, se häviää siitä vain kuumentamalla kala yli 75 asteiseksi. Se listeria ei synny siitä vakuumipakkauksesta, vaan se on jo itsessään siinä kalassa, jos on ja se vaan säilyy se bakteeri myös vakuumissa. Se että kala on tuoretta ei tee siitä puhdasta, sen sijaan oikea oppinen käsittely ja kypsennys takaa puhtauden.
[/quote]
Itsetehtyä voi syödä. Vakuumipakattuja kannattaa välttää listeriariskin vuoksi.