Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko koskaan miettineet mistä kukkien nimet tulee, esim. orvokki (orpo), kielo (kieli)?

Vierailija
18.10.2021 |

Jos kielon nimi olisi edelleen lehmänkieli, olisiko se päässyt kansalliskukaksi?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orvokki oli siis aiemmin orvonkukka, Lönnrot lyhensi sen orvokiksi.

Vierailija
2/7 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä lemmikki? Miksi se on juuri lemmikki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Petteriltä kysytään, niin sen pitää olla orpokki.

Vierailija
4/7 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä lemmikki? Miksi se on juuri lemmikki?

Lemmikki on samoin Lönnrotin peruja, aiemmin tunnettiin lemmenkukkana.

Vierailija
5/7 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt joskus, että harmi kun kauniilla kukalla on ruma nimi. Esimerkiksi tarha-apinankukka olisi varmaan suositumpi, jos sillä olisi parempi nimi. Lapin orvokiksihan sitä jotkut kutsuvat, vaikka lapinorvokki on ihan toinen kasvi. Ruotsista tulleet nimitykset ovat myös kiinnostavia, orvokkia on vanha kansa kutsunut äitipuolenkukaksi (styvmorsblomma). Hauska nimi on myös unikko (eli valmu). Ihan äskettäin näin jossain kukannimen ylioppilas, ylioppilaskukka tai ylioppilaankukka, se oli minulle ihan uusi, itse olen puhunut aina suopayrtistä.

Vierailija
6/7 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt joskus, että harmi kun kauniilla kukalla on ruma nimi. Esimerkiksi tarha-apinankukka olisi varmaan suositumpi, jos sillä olisi parempi nimi. Lapin orvokiksihan sitä jotkut kutsuvat, vaikka lapinorvokki on ihan toinen kasvi. Ruotsista tulleet nimitykset ovat myös kiinnostavia, orvokkia on vanha kansa kutsunut äitipuolenkukaksi (styvmorsblomma). Hauska nimi on myös unikko (eli valmu). Ihan äskettäin näin jossain kukannimen ylioppilas, ylioppilaskukka tai ylioppilaankukka, se oli minulle ihan uusi, itse olen puhunut aina suopayrtistä.

Styvmorsviol-nimitys tulee tarinan mukaan siitä, että kukassa on "sisäpiiri" ja sitten kaksi terälehteä "ulkopiirissä", ja tämän on ajateltu kuvaavan sitä, miten keltainen keskusta on puuropata, ja sen ympärillä äidin omat lapset syömässä, mutta ulkopiirissä ovat lapsipuolet, joille puuroa ei riitäkään. Melko julma nimi. 

Vierailija
7/7 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivänkakkara

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän