Helsingin yliopistolla rasismikohu Afrikan Tähti -pelistä
Tummihoisen vaihto-opiskelijan mielestä Afrikan tähti -peli on rasistinen. Siinä kuulemma toiset ovat orjuuttajia ja toiset jäävät orjiksi. Black face kuulemma löytyy myös pelistä (en itse löytänyt kuin kuvia tunmaihoisista ihmisistä. Ehkä tummaihoisten piirtäminen on rasismia). Ja sitten kaiken kukkuraksi kolonialistisesti kerätään timantteja. Sitten fuksiaisten järjestäjät pyytävät anteeksi, vaikka oikea reaktio olisi ollut vain sanoa get over it.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c6584f8b-1314-46fb-aa1b-72ecbae5b461
Kommentit (2811)
Vaikka olisi väärinymmärryksestä kysymys, niin kyllä afrikan tähti on 50-lukulaisena pelinä karrikoitu esimerkki valkoihoisten näkemyksestä afrikasta. Vaihtarille ei ihan auennut pelin idea, ja mietin oliko ehkä joku opiskelija pukeutunut blackfaceksi, kun ei sitä minusta pelissä ole. Jokatapauksessa tosi ajattelematonta opiskelijajärjestöktä, vielä maantieteilijöiltä. Eikö mitään nykydiskurssin käsitystä alan opiskelijoilla? Nolo juttu kaikin puolin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä alkaa jo tuuli kääntyä cancel(tai woke) kulttuuria vastaan opiskelijoidenkin parissa.
Ei onnistunut Dave Chappellen cancelointikaan kovasta yrityksestä huolimatta. Kuka tahansa valkoihoinen koomikko vastaavalla materiaalilla olisi toki jo kuopattu kilometrin syvyyteen lopullisesti.
Minä en tajua miten Daven jutut saatiin transfoobiseksi kun nimenomaan solvasi valkoisia etuoikeutettuja miehiä.
- Miksi Bruce Jennerin oli helpompi vaihtaa sukupuolta kuin Cassius Clayn nimeä
- Räppäri voi rauhassa ampua mustan miehen, mutta jos erehtyy haukkumaan homoja, niin sitten ura tuhotaan..
Hauska oli myös se sketsi transnaisesta joka mesosi mustien henkivartioiden ympäröimänä miten "our People have suffered so many generations". Dave katsoo henkivartijoihin: "is there something you should tell to this bitch??"
Asuimme Yhdysvalloissa etelävaltiossa . Tyttäremme meni töihin Nykkiin. Eräs työkaveri näki hänen kotonaan sisustuskaupasta ostetun cotton oksan maljakossa ja kysyi onko tämä teidän omilta pelloilta.
Juu sanoin minä. Meidän omilta plantaaseilta. Kun tytär lähti Nykkiin kaikki meidän mustat orjat kokoontui viimeisenä iltana laulamaan meidän kartanon ulkopuolelle negrospirituaaleja ja antoivat sitten tytölle tämän cotton branchin muistoksi kotoa juuristaan.
Vierailija kirjoitti:
Sehän haukkuu täällä suomalaisia kaikesta
https://imgur.com/a/Rl3WmZWseko mikä seko
Aika rasistilta hän kyllä itse vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko tää ees sama, ei taida olla.
Toivottavasti peli ei tämän takia mene myynnistä… Eikö nämä tyypit ymmärrä!! Jos annamme jatkuvasti pikkurilliä, meiltä viedään pian koko käsi!! Aina ei voida nöyristellä. Meillä ei ole mitään tekemistä mustien sortamisella. Ja ihannoikeasti, kaikkea kiusaamista tapahtuu, rasismi ei ole ainoa paha laatuaan. Kyllä täällä pitää sopeutua meidän maamme tapoihin ja tuo idiooti painukoon takaisin kotiin.
Lopeta ä@@ä se turha rutina. Ei tämä edes ole sinun maasi ja tulet kertomaan miten pitäisi elää😂😂
Vierailija kirjoitti:
Miksi lähes kaikissa uskonnoissa musta on kuoleman väri ja valkoinen elämän väri? Tästä lähtien kirkkotekstiilien tulee olla harmaita.
Miksi musta omitaan vain ihmisen ihonväriksi? Yöt ovat monessa maassa mustia muulloinkin kuin talvella vyöhykkeen mukaan. Monet eläimet ovat mustia ja kasveista löytyy mustaa väriä. Kallioissa ja kivissä on mustaa. Kun valkoinen ihminen kuolee, niin se alkaa mustua. Pimeään liitetään usein pelko ja kuolema saattaa herättää pelkoa. Kun laittaa silmät kiinni, niin näkyy mustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsena ajattelin tuota pelatessa, että Afrikassa on kaikkee jännää ja kivaa, pääsispä joskus sinne. No, en ole käynyt mutta hyvä niin, nythän ne itse kertovat että ei tosiaan olis kannattanut.
Sama monista muista kulttuureista. Olen ihaillut heitä monessa, mutta nyt ovat ilmaa. Sieltä tulee vain ääretöntä vihaa kohti, vaikka en ole ollut osallisena yhtään missään.
Komppaan molempia.
Peli toi nimenomaan positiivista kuvaa Afrikasta ja ruokki lapsen mielikuvitusta kun ei ollut vielä tietokonepelejä tai kännyköitä. Pelilaudassa oli paljon jännää katsottavaa. Miksei voi antaa taiteilijan näkemyksen olla.
Niin väsynyttä tämä kohkaus. Mielestäni tämä kyseinen hörhö voisi palata sinne Saksaan. Olin lapsena todella suvaitsevainen ja avoin, nykyään lähinnä vain ärsyttää tämä jatkuva syyllistäminen valkoisia kohtaan. Pelkkää vihaa ja katkeruutta.
Suomalaiset, jotka ovat innokkaasti pelanneet Afrikan tähteä vuosikymmeniä (monet erityisesti jouluna), on nyt todettu ja todistettu tietämättömiksi, ymmärtämättömiksi ja jopa rasisteiksi.
Muuhun johtopäätökseen ei voi tulla: "– Toisaalta huolestuttavaa on kuitenkin myös se, jos tässä on kyse opiskelijoiden tietämättömyydestä. Koulujärjestelmässä ja yliopisto-opetuksessa on jotain pahasti vialla, jos meillä on opiskelijoita, jotka eivät ymmärrä asioiden yhteyksiä rasismiin ja sen uusintamiseen, Rastas sanoo."
Vierailija kirjoitti:
https://twitter.com/search?q=jasnot_jazz&src=typed_query&f=top
Monta sekopäätä linjoilla. Onneksi järjen ääntäkin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti peli ei tämän takia mene myynnistä… Eikö nämä tyypit ymmärrä!! Jos annamme jatkuvasti pikkurilliä, meiltä viedään pian koko käsi!! Aina ei voida nöyristellä. Meillä ei ole mitään tekemistä mustien sortamisella. Ja ihannoikeasti, kaikkea kiusaamista tapahtuu, rasismi ei ole ainoa paha laatuaan. Kyllä täällä pitää sopeutua meidän maamme tapoihin ja tuo idiooti painukoon takaisin kotiin.
suomalaisten firmojen käsi on jo viety kyynärpäitä myöten, n..rin pusut, lakupekat, eskimot poistettu ja joka mainoksessa posee joku amerikkalainen sekotus mainostaessa ruisleipää
En millään jaksa lukea koko ketjua, mutta oletteko nähneet hänen vajaan vuorokauden takaiset insta-storynsa?
Joissa ns. sivistää meitä suomalaisia ja ilveilee ja ilmeilee.
En ole koskaan ollut rasisti, mutta nyt nousee verenpaineet.
Vierailija kirjoitti:
Sehän haukkuu täällä suomalaisia kaikesta
https://imgur.com/a/Rl3WmZWseko mikä seko
Just. Skandinaavisen vaaleat tekohiukset hulmuten poseeraa siellä nokka pystyssä.
Ja tuollaisen nokkavan pikkupimun edessä Helsingin yliopsto, 381 vuotta, ottaa ja taipuu. Voi elämä sentään, kukapa olisi uskonut? 😂
Vierailija kirjoitti:
Afrikan tähden joulumyynti on nyt taattu.
Minä tilasin jo, myös Aftikantähti palapelin. Niin Kärkkäiseltä
En oikein ymmärtänyt mikä tuossa oli ongelmana.
Vähän väkisin keksityltä kuulostaa, näin diplomaattisesti ilmaistuna.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lähes kaikissa uskonnoissa musta on kuoleman väri ja valkoinen elämän väri? Tästä lähtien kirkkotekstiilien tulee olla harmaita.
Ei kaikissa, buddhismissa valkoinen on kuoleman väri. Saattaa olla muitakin poikkeuksia, mutta tuon tiedän varmaksi.
Sama monista muista kulttuureista. Olen ihaillut heitä monessa, mutta nyt ovat ilmaa. Sieltä tulee vain ääretöntä vihaa kohti, vaikka en ole ollut osallisena yhtään missään.