Helsingin yliopistolla rasismikohu Afrikan Tähti -pelistä
Tummihoisen vaihto-opiskelijan mielestä Afrikan tähti -peli on rasistinen. Siinä kuulemma toiset ovat orjuuttajia ja toiset jäävät orjiksi. Black face kuulemma löytyy myös pelistä (en itse löytänyt kuin kuvia tunmaihoisista ihmisistä. Ehkä tummaihoisten piirtäminen on rasismia). Ja sitten kaiken kukkuraksi kolonialistisesti kerätään timantteja. Sitten fuksiaisten järjestäjät pyytävät anteeksi, vaikka oikea reaktio olisi ollut vain sanoa get over it.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c6584f8b-1314-46fb-aa1b-72ecbae5b461
Kommentit (2811)
Vierailija kirjoitti:
Mikä ois seuraava kiva liike jonka voisi saada maailman laajuiseksi ja joka rajoittaisi valkoisten elämää kaikkialla?
Mielellään kaikkien, mut pelkät miehetkin käy.
Vierailija kirjoitti:
Vaalea ja musta tai tumma leipä ja niiden kyltit kaupoissa tuo mieleeni kolonialismin ja rasisimin, se on todella syrjivää, ikään kuin minun pitäisi asettua hyllyjen eteen ihon värini perusteella ja valita leipäni myös sen mukaan.
Ruisleivän värin perusteella kaikki suomalaiset on väärässä maassa :D DDDDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intersektionaalinen marxilainen feminismi syö yliopistojen uskottavuuden. Nyt tuota ideologiaa ei käsitellä yhtenä -isminä muiden joukossa, vaan se on totuus, pravda. Ideologiaan sisälle rakennettu ominaisuus tekee sen kannattajista uskovaisia.
Persuloidin kiima nousussa, krpä nyrkissä ja suu auki...
Ei osunu yksikään, äänestän kokoomusta. Kiimaa ei näy, muna housuissa ja suukin on kiinni.
Ai että on hienoa olla rasisti. Olen myös kouluttanut kolmesta valkoihoisesta lapsestani kunnon kolonialisteja. Olen varmistanut tämän vielä siten, että Afrikan tähden lisäksi on pelattu useaan kertaan Inkan aarretta. Eli ollaan päästy alistamaan todella monia alkuperäiskansoja. Hyvä minä ja meidän kantasuomalainen perhe!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi kiva kuulla, keneltä hän kuuli fuksiaisten tapahtumista ja missä muodossa ne hänelle esitettiin. Arvaan, että joku opiskelija on halunnut vaikuttaa Oikein Valveutuneelta tämän saksalaisen silmissä ja värittänyt pelin luonnetta tarkoituksensa mukaisesti. On nimittäin olemassa myötähäpeää kaikissa osapuolissa herättäviä suomalaisia(kin), jotka luulevat tekevänsä ulkomaalaisiin hyvän vaikutuksen sillä, että haukkuvat maanmiehiään ja kotimaataan. Tämä tyhmänpulskea saksalainen on sitten nähnyt tässä keinon kerätä kutriensa ympärille glooriaa ja lähtenyt julistamaan.
Olin aikoinani paljon tekemisissä saksalaisten kanssa muun muassa Pohjoismaiden-oppaana. Minulla ei ole syytä edelleenkään pitää keskivertosaksalaista mitenkään tietoisena muusta maailmasta; pohjoismaiset ihmiset olivat heille selvästi yhtä ja samaa kaukaista kansaa, josta tiedettiin lähinnä matkaoppaiden moniselitteiset ja ympäripyöreät tiivistelmät, siis Kalevala, muumit ja muut metsänelävät. On aika vaikea kuvitella, millaisen sopan afrikkalaisperäinen parikymppinen saksalainen keittelee saamistaan tiedonmurusista, mutta ainakin tuo nainen vaikuttaa niin etuoikeutetulta, että "pissis" saattaa olla hänelle ihan sopiva nimitys.
Kuten aina, niin nämä somet vain kopsii muilta ideoita. Tämä Afrikan Tähti oli tapetilla Saksassa muiden lautapelien kanssa aiemmin. Tämä nainen vain tajusi hetkensä koittaneen kun näki kuvan. Ja käytti sen some-seuraajia saadakseen.
https://www.zeitjung.de/brettspiele-kolonialismus-imperialismus/2/
Odotti kuin haukka. Hyvä bongaus, kiitos tästä.
Sanoisin kyllä että tuo saksalainen blogin kirjoittaja on väärässä siinä, että pelin r**sistisuus perustuisi muka sille, että siinä Afrikka esitetään yhtenä isona mantereena eikä siis erotella yksittäisiä maita, jotka poikkeavat toisistaan. Eikös se historiassakin ole juuri päinvastoin. Länsi nimenomaan loi Afrikkaan keinotekoiset maiden rajat tuon taivaallista välittämättä siitä, että näiden valtioiden sisälle muodostui suuri joukko eri heimoja/kieliä ja kulttuureita.
Afrikan tähdessä nimenomaan ollaan luovuttu realistisuudesta ja haluttu esittää manner myyttisenä aarreaittana tyylitellysti. Korostettu nimenomaan Afrikan kiehtovia puolia - eläimistöä, monimuotoisuutta ja rikkauksia. Siis positiivisesti?
Vierailija kirjoitti:
Ai että on hienoa olla rasisti. Olen myös kouluttanut kolmesta valkoihoisesta lapsestani kunnon kolonialisteja. Olen varmistanut tämän vielä siten, että Afrikan tähden lisäksi on pelattu useaan kertaan Inkan aarretta. Eli ollaan päästy alistamaan todella monia alkuperäiskansoja. Hyvä minä ja meidän kantasuomalainen perhe!
Repesin nauramaan :D
Terveisin toinen kantasuomalainen joka rakastaa Afrikan tähteä, en pelaa pelin takia, minulla on poliittinen agenda aivopestä kanssapelaajat myös. Senhän takia se peli suunniteltiin alunperin, vallan välineeksi!!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
”Opiskelijoiden toiminta Helsingissä herättää väistämättä kysymyksen siitä, oliko tuo tarkoituksellista, rasismitutkija Anna Rastas sanoo Iltalehdelle.
Rastas työskentelee sosiaaliantropologian yliopistonlehtorina Tampereen yliopistossa.
Rasistisia asenteita löytyy myös yliopistoista, joten Rastaan mukaan sitäkään vaihtoehtoa ei voi sulkea pois.
– Toisaalta huolestuttavaa on kuitenkin myös se, jos tässä on kyse opiskelijoiden tietämättömyydestä. Koulujärjestelmässä ja yliopisto-opetuksessa on jotain pahasti vialla, jos meillä on opiskelijoita, jotka eivät ymmärrä asioiden yhteyksiä rasismiin ja sen uusintamiseen, Rastas sanoo.
Varsinkin Black Lives Matter -liikkeen aiheuttaman julkisen paineen jälkeen kolonialistisia ajattelutapoja on pyritty kyseenalaistamaan urheilun ja kulttuurin lisäksi niin politiikassa kuin yliopistoissakin.
Myös Suomessa on käyty keskustelua kolonialismin tuottamista stereotyyppisistä ajattelutavoista ja siitä, miten ne satuttavat rodullistettuja ja muihin vähemmistöihin asettuvia ihmisiä.
– Siksi tämä tapaus ja opiskelijoiden toiminta Helsingin yliopistossa ihmetyttää ja huolestuttaa. Ikään kuin he olisivat täysin tietämättömiä näistä keskusteluista. Paitsi opiskelijajärjestöjen myös yliopiston pitäisi, johtoa myöten, pohtia miten tällaiset tapaukset vältetään jatkossa, Rastas toteaa.”
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/aab8748f-33de-41eb-af42-bf311f36c536 .
Minäkin toimin tutkijana Tampereen yliopistossa, mutta en jaa Anna Rastaan näkemystä. Rastas esittää oman subjektiivisen maailmankuvansa tieteellisenä objektiivisena totuutena ja suhtautuu toisenlaisiin näkemyksiin alentuvasti. Mutta tuosta asemasta sellainen onkin helppoa: "Koska minä tutkin rasismia, minä tiedän muita paremmin, mitä se on, ja jos sinä olet eri mieltä, olet tietämätön tai rasisti tai molempia." Samanlaisella argumentoinnilla ratsastavat jotkut äärifeministitkin. Saska Saarikoski oli ihan oikeassa, kun kirjoitti Hesarissa, että ihmistieteissä monilla tutkijoilla menee tiede ja oma mielipide iloisesti sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä taitaa olla näitä maalittajia. Tarkoitus on vain löytää rsismia mahd paljon.
Bingo! Rasismisyytökset on rasismia. Mistään muusta ei ole kysymys.
opiskelijat voivat kehitellä uuden lauta pelin jossa suomen varallisuutta jaetaan sinne sun tänne velkaa otetaan ja loisia elätetään. voittona voi olla kun saa suomesta ilmaisen koulutuksen ja palaa kotimaahansa spr,n töihin silloin louhitaan miljoonia euroja.
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä alkaa jo tuuli kääntyä cancel(tai woke) kulttuuria vastaan opiskelijoidenkin parissa.
Ei onnistunut Dave Chappellen cancelointikaan kovasta yrityksestä huolimatta. Kuka tahansa valkoihoinen koomikko vastaavalla materiaalilla olisi toki jo kuopattu kilometrin syvyyteen lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi kiva kuulla, keneltä hän kuuli fuksiaisten tapahtumista ja missä muodossa ne hänelle esitettiin. Arvaan, että joku opiskelija on halunnut vaikuttaa Oikein Valveutuneelta tämän saksalaisen silmissä ja värittänyt pelin luonnetta tarkoituksensa mukaisesti. On nimittäin olemassa myötähäpeää kaikissa osapuolissa herättäviä suomalaisia(kin), jotka luulevat tekevänsä ulkomaalaisiin hyvän vaikutuksen sillä, että haukkuvat maanmiehiään ja kotimaataan. Tämä tyhmänpulskea saksalainen on sitten nähnyt tässä keinon kerätä kutriensa ympärille glooriaa ja lähtenyt julistamaan.
Olin aikoinani paljon tekemisissä saksalaisten kanssa muun muassa Pohjoismaiden-oppaana. Minulla ei ole syytä edelleenkään pitää keskivertosaksalaista mitenkään tietoisena muusta maailmasta; pohjoismaiset ihmiset olivat heille selvästi yhtä ja samaa kaukaista kansaa, josta tiedettiin lähinnä matkaoppaiden moniselitteiset ja ympäripyöreät tiivistelmät, siis Kalevala, muumit ja muut metsänelävät. On aika vaikea kuvitella, millaisen sopan afrikkalaisperäinen parikymppinen saksalainen keittelee saamistaan tiedonmurusista, mutta ainakin tuo nainen vaikuttaa niin etuoikeutetulta, että "pissis" saattaa olla hänelle ihan sopiva nimitys.
Kuten aina, niin nämä somet vain kopsii muilta ideoita. Tämä Afrikan Tähti oli tapetilla Saksassa muiden lautapelien kanssa aiemmin. Tämä nainen vain tajusi hetkensä koittaneen kun näki kuvan. Ja käytti sen some-seuraajia saadakseen.
Sanoisin kyllä että tuo saksalainen blogin kirjoittaja on väärässä siinä, että pelin r**sistisuus perustuisi muka sille, että siinä Afrikka esitetään yhtenä isona mantereena eikä siis erotella yksittäisiä maita, jotka poikkeavat toisistaan. Eikös se historiassakin ole juuri päinvastoin. Länsi nimenomaan loi Afrikkaan keinotekoiset maiden rajat tuon taivaallista välittämättä siitä, että näiden valtioiden sisälle muodostui suuri joukko eri heimoja/kieliä ja kulttuureita.
Afrikan tähdessä nimenomaan ollaan luovuttu realistisuudesta ja haluttu esittää manner myyttisenä aarreaittana tyylitellysti. Korostettu nimenomaan Afrikan kiehtovia puolia - eläimistöä, monimuotoisuutta ja rikkauksia. Siis positiivisesti?
Saksalainen pedantti haluaa, että kaikki maat ja maiden rajat on merkattu tarkasti. Mutta siinä tapauksessa pelin visuaalinen ilme olisi kärsinyt. Mielestäni parasta pelissä (joka muuten on aika heppoinen kilpajuoksu) on nimenomaan kartan visuaalinen ilme. Tekijä Kai Mannerla joutui tässä tekemään tietoisen "taiteellisen" ratkaisun, joka hänelle pelin "keksijänä" suotakoot.
Täytyy kyllä sanoa, että en mitenkään ymmärrä sitä, miksi kyseinen henkilö tuli juuri Suomeen vaihtoon? Isompi metropoli, joissa erilaisia kulttuureja löytyy pilvin pimein, olisi ollut paljon parempi vaihtoehto kuin Suomi. Esim. Lontoo, Pariisi, USAn isot kaupungit yms yms. Suomi on kuitenkin aika pieni ja kulttuurillisesti isompiin paikkoihin verrattuna homogeenisempi. Sitä saa mitä tilaa, mutta ehkä se oli tarkoituskin.
Lapsena ajattelin tuota pelatessa, että Afrikassa on kaikkee jännää ja kivaa, pääsispä joskus sinne. No, en ole käynyt mutta hyvä niin, nythän ne itse kertovat että ei tosiaan olis kannattanut.
Miksi lähes kaikissa uskonnoissa musta on kuoleman väri ja valkoinen elämän väri? Tästä lähtien kirkkotekstiilien tulee olla harmaita.
Valittaa postauksessa myös, että valkoiset suomalaiset on niin tylyjä, kun eivät tarjoa apua sitä pyytävälle tummalle henkilölle vaan katsovat pois. Olispa siistiä tietää, minkälaisesta tilanteesta on mahtanut olla kysymys. Varsinkin kun tiedän, miten mahtavan kohteliaita saksalaiset itse saattavat olla XD Mutta ehkä hän onkin oikea mallisaksalainen sitten.
Suomesta vietiin 10000 ihmistä Venäjälle orjiksi ison vihan aikaan, eikä kukaan muistele ja harva edes tietää. Silloisestä väkiluvusta melko iso määrä. Valkoihoisia orjia.. Voisihan tuonkin kortin aina lyödä rasismikeskusteluissa pöytään, mutta meillä ei turhista nurista, tai no ei nuristu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksalainen pedantti haluaa, että kaikki maat ja maiden rajat on merkattu tarkasti. Mutta siinä tapauksessa pelin visuaalinen ilme olisi kärsinyt. Mielestäni parasta pelissä (joka muuten on aika heppoinen kilpajuoksu) on nimenomaan kartan visuaalinen ilme. Tekijä Kai Mannerla joutui tässä tekemään tietoisen "taiteellisen" ratkaisun, joka hänelle pelin "keksijänä" suotakoot.
Siis Kari Mannerla.
Kyllä täällä toisen aallon feministit pyörittelevät silmiään intersektionaaleille.