Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita joita kaupunkilaiset eivät ymmärrä maalaisten elämästä

Vierailija
17.10.2021 |

?

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungissa ei ymmärretä välttämättä että seuraavaa bussia pitää odottaa maalla pahimmassa tapauksessa 2 tuntia, jos mielii kirkonkylällä kotiin. Itse odottelin muistaakseni jotain 1,5 tuntia kotiin päin menevää bussia koulupäivän jälkeen pahimmillaan kirkonkylällä 16-vuotiaana. Koulumatkani oli siis 7 kilometrin luokkaa sillon. Seuraavana lukuvuonna aloin pyöräilemään koulumatkat ainakin takaisin päin kotiin. Nykyään pk-seudulla asuvana mun ei tarvii onneksi odottaa noin kauaa mitään bussia.

T: junantuoma yliopisto-opiskelija Helsingin yliopistosta

Aamulla koululaisbussilla kaupungille. Ei muita busseja koko päivänä. Iltapäivällä kotiin toiseen kaupunkiin (koska se koulubussi ei kierräkään enää ip tämän kaupungin kautta), yöpyminen siellä ja aamulla koululaisbussilla kotiin. Pysäkille 5km. Kotini ja näiden kaupunkien välit ovat 20km. Oma auto on välttämätön.

Vierailija
82/89 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lähimpään taajamaan on matkaa 10km, ei teininä pääse näkemään taajamassa asuvia luokkakavereita kuin koulussa ja mahdollisissa harrastuksissa, viikonloppuisin mahdollisuus käydä "kylillä" on kiinni vanhempien halusta kuljetella.

Maalla ainoat kaverikontaktit koulun ulkopuolella on samalla kylällä asuviin ikätovereihin. Toki nykypäivänä on netti, mutta ei sekään fyysistä kontaktia korvaa. Kaupungeissa teinit pyörivät porukoissa koulun jälkeen ja viettävät aikaa yhdessä, maalla tämä ei onnistu, jollei ole kyytiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että kylässä tosiaan tiedetään kaikki kaikkien kyläläisten elämästä, mutta se ei ole naapurin kyyläämistä tai pahantahtoista juoruamista vaan yhteisöllistä. Tietenkin joukkoon mahtuu (sekä maalla että kaupungissa) ne veemäisetkin tyypit, mutta silti.

Ja sekin että useat kylät elävät kaupungin kyljessä sitä oman kylän elämää. Tavallaan ollaan sekä kaupungissa että maalla.

Tämä on juuri sitä maalaisuutta. Toisen yksityisyyden kunnioittamatta jättäminen kuitataan yhteisöllisyydellä. Minulle on ihan sama juorutaanko minusta pahalla vai hyvällä, mutta en halua isäntien ajavan traktorilla pihaani tiedustelemaan siviilisäätyäni saati, että postipisteeltä annetaan minun paketit naapurille "kerta on tulossa samalle suunnalle", puhumattakaan siitä, että kotiini marssitaan ilmoittamatta.

No ei tämä ole normaalia käytöstä nykymaaseudulla.

Vierailija
84/89 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkilaiset elää kädestä suuhun, maalla ollaan pitkäjänteisempiä.

Kauppaan ei niin vaan parissa minuutissa kävellä, edestakaisiin matkoihin jo menee reilu tunti omalla autollakin.

Vierailija
85/89 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupunkilaiset elää kädestä suuhun, maalla ollaan pitkäjänteisempiä.

Kauppaan ei niin vaan parissa minuutissa kävellä, edestakaisiin matkoihin jo menee reilu tunti omalla autollakin.

Nyt kun on uutisoitu "kotivarasta", niin maalla se on ollut ihan normaali ruokakaapin sisältö aina. 

Vierailija
86/89 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että bussille joutuu kävelemään 1-2km. Koulumatkat olivat helvetistä, kun tienlaitaan oli matkaa yli kilometri ja siitä sitten kouluun 11km bussilla. Joka ikinen arkiaamu puolen kahdeksan aikaan lähdit tarpomaan oli sitten 20 astetta pakkasta tai vettä satoi kaatamalla. Talvella potkurilla tai hiihtäen, muuten pyörällä. En todellakaan ikinä muuta takaisin maalle, en ikinä laittaisi lapsiani samaan.

Minä kävelin, pyöräilin tai hiihdin 2,5 kilometriä kouluun. Ei ollut paha, mutta mieluummin olisin ottanut lyhyemmän kävelymatkan, ja päälle11 kilsan bussimatkan. Tai riippuu tietenkin siitä, kuinka kauan tähän bussimatkaan menee.

Tällä hetkellä olen opettajana koulussa, jossa joillain on koulumatka 50 kilometriä, ja siihen menee bussilla yhteen suuntaan tunti. Se mielestäni on kohtuutonta.

Vierailija
87/89 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungissa ei ymmärretä välttämättä että seuraavaa bussia pitää odottaa maalla pahimmassa tapauksessa 2 tuntia, jos mielii kirkonkylällä kotiin. Itse odottelin muistaakseni jotain 1,5 tuntia kotiin päin menevää bussia koulupäivän jälkeen pahimmillaan kirkonkylällä 16-vuotiaana. Koulumatkani oli siis 7 kilometrin luokkaa sillon. Seuraavana lukuvuonna aloin pyöräilemään koulumatkat ainakin takaisin päin kotiin. Nykyään pk-seudulla asuvana mun ei tarvii onneksi odottaa noin kauaa mitään bussia.

T: junantuoma yliopisto-opiskelija Helsingin yliopistosta

Nyt ei toki kysytty mitä maalaiset eivät ymmärrä kaupunkilaisista, mutta miljoonakaupungeissa julkisilla kulkeminen voi olla yhtälailla todella hidasta ja hankalaa kun pitää ensin ottaa metrolinja A, sitten vaihtaa metrolinja B:hen, joka on niin täynnä ettei sisään mahdu ja sitten odottaa pari kymmentä minuuttia että tulee uusi B metro johon mahtuu sisälle ja sitten vaihto vielä bussi C:hen, joka on myöhässä. 

Vierailija
88/89 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä että joillain lapsilla koulumatka kestää aamulla 2 h ja iltapäivällä 1 h eli lain salliman maksimin.

Sitä että kotona on niin paljon ruokaa, polttoainetta ja muuta tavaraa, että hätätilanteessa ilman ruokakauppaa selviää monta kuukautta, jopa puoli vuotta.

Vierailija
89/89 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupasta ostettu hillo ei maistu yhtä hyvälle kuin itsetehty. On kunnia-asia tehdä kaikki itse alusta lähtien. Paitsi tortillat ja salsan voi ostaa valmiina vaikka ne maistuukin paljon pahemmalle kuin itsetehdyt.

Kaupunkilaisten työt ei ole oikeita töitä. Oikeita töitä on esim.  risujen kerääminen. Kaupunkilaiset on huuhaata kun niillä on kaikenmaailman harrastuksia. Ainoa oikea harrastus on metsästys, marjastus ja kitkeminen. Ei tarvi kuntosalille mennä.

Kahviin ei laiteta kauralientä vaan oikeaa tissimaitua. Mitään vegaanista ei voi syödä. Kaikessa pitää olla vähintää ihraa ja verta että se on oikeaa ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän