Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mittava tuomio äidille, joka jätti 5-vuotiaan tunniksi yksin kotiin. Linkki

Vierailija
17.10.2021 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39084135-0fec-4608-b4ab-dcb4995c829c
Ihan siis oikein, että tuo on rngaistavaa, mutta kamalan korkea tuomio suhteessa vaikka pahoinpitelyyn.

Mieheni oli 5-vuotiaasta öisinkin ykisn kotona, kun leski-isällään oli vuorotyö. Ei tehnyt kyllä hyvää miehelleni. Hänestä tuli liiankin itsenäinen. Sanoi, että alkuun vähän pelotti, mutta äkkiä oppi olemaan.

Kommentit (341)

Vierailija
21/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle sanottiin neuvolassa, että periaatteessa en saisi viedä roskapussia piharoskikseen, kun lapsi nukkuu  päiväunia. Mies teki matkatyötä ja  ei ollut tukiverkkoja paikkakunnalla. Neuvola perusteli kiellon  sillä, että jos tapahtuu onnettomuus, niin lapsi jää yskin. Yhtä hyvin onnettomuus olisi voinut sattua kotonakin, eikö? Pussin vienti vei puoli minuuttia ja asuimme kerrostalon 2. kerroksessa, eikä missään metsän keskellä. Hissiä ei ollut, joten en voinut jäädä sinnekään jumiin.

Kyllä minä aina roskia vein. Kun oli jotain viisi niin kävin kaupassakin niin että lapsi jäi yksin kotiin. Meni ehkä 15min.

Sitten kun oli 6-vuotias ja toinen lapsi tulossa, nauvolasta halusivat että puolison kanssa osallistutaan synnytysvalmennukseen. En millään muista miten keskustelu on mennyt mutta olivat siis tietoisia ettei siihen aikaan päivästä kukaan pysty esikoista katsomaan ja että hän jäisi yksin kotiin. Valmennus kesti 1,5h.

Ei ollut neuvolalle ongelma vaan kannustivat meitä osallistumaan.

Vierailija
22/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunti on kyllä aika vähän aikaa, päivällä tuon ikäinen varmasti sen verran osaisi jo yksin kotona olla..

Päivällä menee helposti tuon ikäisellä joka osaa säännöt ja käyttäytyä.

Tuossa lapsi ilmeisesti heräsi yksin tietämättä ettei muita ole paikalla. Se voi olla pelottavaa isommallekin lapselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 päiväsakkoa on kyllä paljon. Esim. taposta saa Suomessa vain ehdollista ja toistuvasta rattijuomuksesta yhdyskuntapalvelua.

Vierailija
24/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olihan tuo vähän huono, koska olivat just muuttaneet vieraaseen paikkaan ja äiti oli ottanut alkoholia, ja meni pois kuuloetäisyydeltä. Juttu ei kerro, osaako lapsi soittaa puhelimella äidille eli oliko tarkoitus että hän nukkuisi, mutta jos herää niin olisi soittanut (mutta ei ollut osannut kun oli hätääntynyt)? Olivat kuitenkin tulossa takaisin asunnolle, ja asunnon epäsiisteyteenkin oli ihan hyvä selitys, se muutto. Vähän yliammuttu tuomio siis varsinkin siihen nähden, että paljon tarkoituksellisimmista rikoksista saa usein paljon pienemmän tuomion.

Itsekin olen jättänyt 5-v:n kotiin n. vuonna 2013 kun olen kipaissut lähikaupassa, tosin lapsi on tiennyt ja olen ollut puhelimen päässä, olen ollut selvänä ja kestänyt korkeintaan 20 min.

Vierailija
25/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tässä oli ongelmana se, että lapsi on ollut nukkumassa. Jos lapsi olisi ollut koko ajan hereillä niin olisi tiennyt äidin olevan muualla ja leikkinyt ihan rauhassa. Nyt taas on herännyt unien ja huomannut, että äiti on poissa. Siinä voi aikuinenkin hätääntyä jos yhtäkkiä joku on kadonnut keskellä yötä.

Vierailija
26/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätti lapsen nukkumaan sotkuiseen asuntoon että sai olla rauhassa.

Mistä se naapuri tiesi että asunto oli sotkuinen ja että lapsi kulki ympäri asuntoa?

Oliko naapuri itse paikalla?

Vierailija
27/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotiaana olin yksikseni takapihan metsässä ja itsekseen mm. yleisen jätelavan aarteita tutkimassa

Vierailija
28/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin keskellä yötä, kun ei nukuttanut, etsimään halloween koristeita autotallista. Kun tulin ulos hirveä huuto ja 6v seisoi kuistilla yöpuvussa  itkemässä, oli herännyt vatsakipuun ja pelästynyt kun minua ei ollut  missään. Se kerta kun poistun keskellä yötä talosta hetkeksi ja lapsi herää!  

Vierailija
29/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä oli lapsen isä?

Miten liittyi asiaan?

Vierailija
30/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5-vuotiaana olin yksikseni takapihan metsässä ja itsekseen mm. yleisen jätelavan aarteita tutkimassa

Mutta et keskellä yötä. Ja kasarilla viisivuotiaat olivat paljon itsenäisempiä kuin nykyään. Ei sekään tervettä ollut.

Vierailija
31/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, aloin miettimään, että jos meilläkin olisi naapuri soittanut poliisit aina kun lapsi itkee kovaa, niin johan ne olisivat olleet ovella monta kertaa päivässä. Joskus saattoi leikki-ikäisenä raivoitkeä pitkäänkin, 20 min. Vauvana vasta itkikin. Itki myös yöllä sairaana ja unikauhukohtauksissa, ei vain päivällä.

Nyt sentään tokaluokkalaisena ymmärrys ja tunnesäätely kehittyneet, että valtaosa asioista selviää nopeasti ilman tolkutonta huutoa.

Vierailija
32/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä olisi ollut hyvä tarjota lapselle ja äidille perheneuvontaa muutama tunti, että äiti oppisi ymmärtämään empaattisesti lapsen kannalta esimerkiksi tuollaista tilannetta. Mitä hyötyä oli järkyttää perhettä oikeuskäsittelyllä ja tuomiolla? Varmaan äitikin pelästyi ja otti opikseen ilmankin sitä, kun sivulliset oli tilanteeseen puuttuneet. Onko tällainen rumba ja stressi sitten lapsen parhaaksi? Tietysti lakia luetaan kirjaimellisesti ja kai heitteillejätön määreet on tässä täyttyneet, mutta kummalliselta tuntuu näin kova tuomio. Periaatteessa aika monesta vahingosta tai ymmärrettävästä virhearvionnista vanhemmuudessa voi nykyään saada hirveät seuraukset, kyttäyskulttuuri on aika voimakas täällä nykyään.

Vierailija
33/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi sai trauman ja tätä hän tulee oireilemaan pahiten, kun murrosiän vuodet iskevät päälle. Tässä on seuraava potilas kaupungin/ kunnan ennestään ruuhkaiselle nuorison mielenterveysosastolle.

Avon kysymys lapsen äidille: "Kuis meni noin niinku omast melest?"

Vierailija
34/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tapauksen, jossa äiti oli talon pihalla juttelemassa naapurin kanssa ja 2 lasta sisällä. Naapuri sanoi yhtäkkiä, että talo palaa. Sinne paloivat lapsetkin.

Tapahtui noin 1930-luvulla.

Ja joku voi tappaa lapset ihan kadulla vaikka vanhempi olisi läsnä. Jos pelkää kaikkea niin elämä jää elämättä.

Vierailija
35/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tiedän yhden yh-äidin joka jatkuvasti jättää lapset keskenään ja lähtee miesystävänsä luokse toiselle paikkakunnalle. Toki siellä vanhin lapsista on teini, mutta nuorin on vasta vuoden vanha.

Typerintä tässä on se, että jos teini lähtisi rientoihinsa äidin poissaolon aikana niin teini saisi syytteen lasten heitteillejätöstä, ei äiti.

Huoltaja on vastuussa lapsista. Ei mene noin. Miten alaikäinen edes saa syytteen?

Vierailija
36/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta et keskellä yötä. Ja kasarilla viisivuotiaat olivat paljon itsenäisempiä kuin nykyään. Ei sekään tervettä ollut.

Introvertille lapselle yksin leikkiminen ulkona oli huippua. Kaikki eivät vaan ole ihan samanlaisia, mutta ihan terveitä silti. Aikoinaan oltiin heti parivuotiaasta alkaen ulkona ilman vanhempien valvontaa. Luulen, että nämä poliitikot naureskelevat partaansa nykyvanhemmille, että siitäs saitte, älkää tehkö niinkuin me teimme aikoinaan, mutta me säädämme teille tiukat ehdot. Ja kas kukaan ei enää halua lapsia, kun siihen ei enää pystytä. Olisiko aika vähän herätellä kelloja päättäjissä?

Vierailija
37/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitsi, että olisin saanut mukavan pesämunan jos olisin saanut tuollaisen summan per alkava tunti, jonka alkoholistivanhempani jättivät minut yksin lapsena.

Kamala juttu ja toivottavasti äiti saa tukea vanhemmuuteensa ja lastensuojelu puuttuu tarvittaessa. Silti oli kyllä mielestäni kova rangaistus, kun vertaa esim. seksuaalirikoksista saataviin tuomioihin.

Vierailija
38/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä saada vaikka sairauskohtauksen sisällä asunnossa, lapsi jää silloin ilman hoitoa ja pelkää kovasti. Pieni lapsi ei osaa apua soittaa, vauva vielä vähemmän.

Vierailija
39/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakava heitteille jättö. Keskellä yötä, vieras asunto ja alkoholi mukana. Tuskin edes eka kerta. Lapsi hädissään. Minulla ahdistaa nämä uutiset.

Vierailija
40/341 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä menin keskellä yötä, kun ei nukuttanut, etsimään halloween koristeita autotallista. Kun tulin ulos hirveä huuto ja 6v seisoi kuistilla yöpuvussa  itkemässä, oli herännyt vatsakipuun ja pelästynyt kun minua ei ollut  missään. Se kerta kun poistun keskellä yötä talosta hetkeksi ja lapsi herää!  

Meillä kävi prikulleen samoin! Tosin en hakenut halloween koristeita vaan vein autoon jotain - olin siis ulkona varmaan minuutin. Meidän 6v kyselee nykyään nukkumaan mennessään aionko lähteä jonnekin kun hän nukkuu.. Kyllä tuo 5veekin on varmaan saanut pitkäksi aikaa trauman tai jonkinlaisen kolauksen luottamukseen.