Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies omistaa talon - kulujen jakaminen?

Vierailija
16.12.2014 |

Miten teillä on sovittu kulujen jakaminen tilanteessa, jossa toinen omistaa asunnon?

Meillä mies tienaa noin 30% enemmän mitä minä ja talo on miehen. Maksan kaikista yhteisistä kuluista puolet, myös puolet taloon liittyvistä juoksevista kuluista (sähkö, vesi etc. plus parisataa euroa ylimääräistä ns. remonttikassaan).

Mitä mieltä? Miten muilla on sovittu vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 15:59"]

Se, jonka mielestä tällainen järjestely ei ole se reiluin mahdollinen, on yksinkertaisesti typerä.

[/quote]

Olin peukuttamassa viestiäsi tähän asti, mutta nyt menit liian pitkälle. Tuo ratkaisu toimii teille ja on teidän tilanteeseenne hyvä, mutta eivät kaikki parit sovi samaan sapluunaan. Elämäntilanteita ja kulutustottumuksia on niin erilaisia. On parempi miettiä eri vaihtoehtoja sen oman tilanteen kannalta ja miettiä, mikä juuri siihen omaan tilanteeseen on oikeudenmukaisin ratkaisu. 

Vierailija
82/90 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 15:48"]

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 15:44"]

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 09:18"]Parisuhteen pitäisi olla molemmille taloudellisesti kannattavaa.[/quote]

Jaha. Ap voi sitten varmaan alkaa laskuttaa miestään siivous-, kodinhoito- ja lastenhoitopalveluista, kohdunvuokrasta jne. 50% markkinahinnoista. Silloin on ok vaatia häntä maksamaan puolet markkinahintaisesta vuokrasta miehelle asumisestaan.

[/quote]

Mieshuorat on yleensä kalliimpia, eli eiköhän joku naisen vähäpätöinen keittiönpöydän luutuaminen ja lahnailu sängyssä mene 50:50.

[/quote]

En puhunut seksipalveluista yhtään mitään, eikä ollut tarkoituskaan puhua. Seksiä aikuinen, järkevä ihminen harrastaa vain omaksi ilokseen, eikä sitä tule parisuhteessa määritellä palveluksi.

Se nyt vain ei mene niin, että mies maksattaa vaimollaan omia lainanlyhennyksiään, mutta odottaa samalla vaimon uhraavan vuosia urastaan lastenhoitajan ja piian roolissa maksamatta tälle siitä hyvästä mitään.

Joko kumpikin kartuttaa omaisuuttaan omilla rahoillaan ja toisen tästä saama hyöty annetaan hyvästä sydämestä koska omasta perheenjäsenestä on kysymys, tai sitten kaikki itselle kustannuksia aiheuttava laitetaan maksulliseksi tasapuolisesti.

69

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 16:03"]

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 15:59"]

Se, jonka mielestä tällainen järjestely ei ole se reiluin mahdollinen, on yksinkertaisesti typerä.

[/quote]

Olin peukuttamassa viestiäsi tähän asti, mutta nyt menit liian pitkälle. Tuo ratkaisu toimii teille ja on teidän tilanteeseenne hyvä, mutta eivät kaikki parit sovi samaan sapluunaan. Elämäntilanteita ja kulutustottumuksia on niin erilaisia. On parempi miettiä eri vaihtoehtoja sen oman tilanteen kannalta ja miettiä, mikä juuri siihen omaan tilanteeseen on oikeudenmukaisin ratkaisu. 

[/quote]

No korjataan sen verran, että jos elämäntavat poikkeavat kovasti toisistaan, ratkaisu ei tosiaan sellaiselle parille sovi (esim. toinen on holtiton tuhlari ja ulosottoveloissa jne., ja toinen säästeliäs ja säntillinen). Mutta jos oletetaan että on naitu suunnilleen samalla tavalla rahaan suhtautuva puoliso (kuten useimmiten on), niin menojen maksaminen tulojen suhteessa on kyllä reiluin tapa. Ja omaisuuden kartuttamista ei lasketa yhteisiksi menoiksi, tässä esimerkissä siis lainanlyhennystä. Korot ja vastike ok.

Vierailija
84/90 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä omistan talon, jossa asumme. Olen siis ostanut tämän ennen miehen tapaamista. Miehellä on oma osakehuoneisto, joka on tyhjillään. 

Mies maksaa tästä sähkölaskun ja joitain pieniä korjauskustannuksia. Haluan säilyttää itsenäisyyteni ja hoitaa omaa omaisuuttani itse. Mies hoitakoon omansa.

Ja mies on paljon enemmän ansaitseva kuin minä. Olemme naimisissa, mutta meillä on minun vaatimuksestani avioehto.

Vierailija
85/90 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun miehen asunnossa ja meillä asia ratkaistu seuraavasti:

Meillä on yhteinen taloustili. Laitan sinne joka kuukausi summan rahaa, josta maksetaan vedet, sähköt, netit, ruuat ja muut yhteishankinnat. Summa jonka tilille laitan, on sama, mikä miehellä menee lainan korkoihin ja yhtiövastikkeeseen kuussa. Näin ollen mies kartuttaa omaisuuttaan maksamalla itse lainansa lyhennykset, mutta juokseviin kuluihin molemmilla menee sitten saman verran. Näin minä en loisi, mutta en myöskään kartuta miehen omaisuutta.

Vierailija
86/90 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 16:15"]

Minä asun miehen asunnossa ja meillä asia ratkaistu seuraavasti:

Meillä on yhteinen taloustili. Laitan sinne joka kuukausi summan rahaa, josta maksetaan vedet, sähköt, netit, ruuat ja muut yhteishankinnat. Summa jonka tilille laitan, on sama, mikä miehellä menee lainan korkoihin ja yhtiövastikkeeseen kuussa. Näin ollen mies kartuttaa omaisuuttaan maksamalla itse lainansa lyhennykset, mutta juokseviin kuluihin molemmilla menee sitten saman verran. Näin minä en loisi, mutta en myöskään kartuta miehen omaisuutta.

[/quote]

Meillä on myös suunnilleen näin. Eli meillä mies maksaa yhteiselle taloustilille suunnilleen sen verran, mitä itselläni menee korkoihin, vastikkeeseen, sähkölaskuun yms asumiskuluihin (poislukien lainan lyhennys). Tuolta tililtä sitten maksetaan ruoka, bensa ja muut yhteiset ostokset. Jos miehen laittama summa ei riitä jossain kuussa niin siirretään molemmat sinne lisää. Mies on erittäin tyytyväinen tähän järjestelyyn, koska ei hän noin edullisesti voisi asua edes opiskelijasolussa ja meillä on erittäin mukava asunto.  Ja minä olen tyytyväinen, koska mies ei ole siipeilijä, olisi ollut valmis maksamaan enemmänkin. 

Vierailija
87/90 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 jatkaa: en käsitä, miten joku voi asua miehen nimissä olevassa asunnossa ja maksaa puolet kustannuksista. Eron tullessa ( niin, se voi tulla, vaikka et sille uhraisi ajatustakaan) seisot pihalla muovikasseinesi, kun mies heittää sinut ulos, jotta uusi tyttis pääsee tilallesi.

Silloin voit kysyä itseltäsi, kannattiko.

Vierailija
88/90 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 21:49"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 23:38"]

Jos olette avioliitossa, niin eikö talo ole nyt teidän yhteinen? Sanoit, että mies omistaa sen.

[/quote]

Omaisuus ei ole yhteistä avioliiton aikana, kumpikin omistaa ihan vaan omat juttunsa.
[/quote]
Mutta jos ero tulee, kaikki menee puoliksi ilman avioehtoa, ja nyt siis kysymys ap:n tapauksesta.
Käytännössä siis kaikki yhteistä vaikka omaisuutta hoitaakin enemmän se, joka sen toi yhteiseen pesään.

Vierailija
89/90 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei ole todellakaan yhteistä eron tullessa. Kyllä siinä on kohtuullistamispykälä joka takaa sen, että risaperse puoliso ei vie rikkaan puolison omaa omaisuutta!

Ilmankos mammoilla on niin kiire naimisiin, kun luulevat tulevansa rikkaaksi miehen siivellä. :)

Vierailija
90/90 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on velaton omistusasunto, jossa avomies asustelee. Itse maksan parinsadan verran yhtiövastiketta kuukaudessa, mies maksaa sähkölaskut (n. 50% minun maksuista) koska hän saa vähemmän rahaa. Toimii hyvin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän