Mies omistaa talon - kulujen jakaminen?
Miten teillä on sovittu kulujen jakaminen tilanteessa, jossa toinen omistaa asunnon?
Meillä mies tienaa noin 30% enemmän mitä minä ja talo on miehen. Maksan kaikista yhteisistä kuluista puolet, myös puolet taloon liittyvistä juoksevista kuluista (sähkö, vesi etc. plus parisataa euroa ylimääräistä ns. remonttikassaan).
Mitä mieltä? Miten muilla on sovittu vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (90)
Jos on naimisissa ja ei ole avioehtoa niin talo/koti on yhteinen! Ihan sama kuka se paperilla omistaa sillä jos tulee ero niin puoliksi menee.
Onneksi ei tarvitse tällaisia pohtia kun on yhteiset rahat, yhteinen omaisuus ja yhteinen koti.
Olemme olleet yhdessä jo 23 vuotta (naimisissa) ja kaksi lasta niin ei ole tarpeen erotella sun ja mun rahoja.
Me olemme "tiimi" ja perhe.
Meillä vastaavassa tilanteessa maksoin puolet kuluista ja koroista, jotka olivat kohtuulliset. Tämä siis siksi kun hän ei halunnut muuttaa ja talokin turhan iso minulle. Avioliittonne ilman avioehtoa kyllä vähän vesittää koko homman...
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 13:29"]Onneksi ei tarvitse tällaisia pohtia kun on yhteiset rahat, yhteinen omaisuus ja yhteinen koti.
Olemme olleet yhdessä jo 23 vuotta (naimisissa) ja kaksi lasta niin ei ole tarpeen erotella sun ja mun rahoja.
[/quote]
Tämä on ketjun asiallisin viesti. Näin se juuri on. Perhe on yksikkö, jossa pidetään huolta toisistaan eikä kukaan tavoittele omaa etuaan.
Se maksaa, jolla on rahaa ja kaikki osallistuvat. Omaisuus on yhteistä.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 13:29"]Onneksi ei tarvitse tällaisia pohtia kun on yhteiset rahat, yhteinen omaisuus ja yhteinen koti. Olemme olleet yhdessä jo 23 vuotta (naimisissa) ja kaksi lasta niin ei ole tarpeen erotella sun ja mun rahoja. Me olemme "tiimi" ja perhe. [/quote] Tämä on ketjun asiallisin viesti. Näin se juuri on. Perhe on yksikkö, jossa pidetään huolta toisistaan eikä kukaan tavoittele omaa etuaan. Se maksaa, jolla on rahaa ja kaikki osallistuvat. Omaisuus on yhteistä.
[/quote]
No ei se nyt ole ihan noin mustavalkoista. Meillä on miehen kanssa omat tilit ja rahat mutta yhteinen talous päivittäisten asioiden osalta. Olemme kuitenkin nelikymppisinä yhteen mennyt pariskunta ja aivan erilaiset taustat. Itselläni velkainen kerrostaloasunto ja miehellä oma asunto, perintönä saatu lapsuudenkoti ja metsää vaikka kuinka. En todellakaan koe olevani oikeutettu miehen omaisuuteen eikä toisaalta haluakaan puuttua mihinkään metsäasioihin. Eli ei meillä kaikki yhteistä ole vaikka hyvä liitto kaikin puolin :)
Joopa joo, mulla on omistusasunto, asuntolaina, ihan hyvä palkka,jossain vaiheessa perintöä tulossa. Miehellä on kymmeniä tuhansia ulosottovelkaa ihan omista vanhoista hölmöilyistä vaikka nykyään tekeekin kovasti töitä ja lyhentää velkaa. Ja perheensäkin on persaukinen, perinnöksi tulossa varmaan lähinnä lisää velkaa, kun pakko ne suvun maat on kumminkin pelastaa tunnesyistä. Näistä lähtökohdistako olisi pitänyt vaan suoraan lyödä taloudet yhteen, että mikä on mun niin on sun? En kyllä uskalla, miehen pitää ensin todistaa pystyvänsä hoitamaan oman taloutensa ihan itse kuntoon. Mammat täällä kun ei kelpuuta kuin itseään varakkaamman miehen niin on hyvä sanoa, että tottakai pitää olla yhteiset rahat ja päästä mälläämään niillä miehen miljoonilla.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 09:53"]
"sähkö, vesi etc. plus parisataa euroa ylimääräistä ns. remonttikassaan..."
Oletteko vastaajat miettineet minkä verran AP maksaa?
Sähkö, (jos ei sähkölämmitystä) vuodessa 300-600 euroa? Josta puolet 150 - 300 euroa/vuosi?
Jos ei kaukolämpöä tai oljypoltinta, niin lämmitykseen sähkö on kai? 800-1400 /vuosi?
Vesi, 100-300 euroa vuodessa? Josta puolet 50-150 euroa/vuosi?
Lisäksi 200 euroa... kerran? Kuukaudessa? Vuodessa?
Siis kuukaudessa maksat asumisestasi... 200-500 euroa?
Ja tämä on monien mielestä paljon? 41vm
[/quote]
Niin se onkin, jos perusajatuksena on loisia miehen rahoilla.
Itse olen AVOLIITOSSA ja asun mieheni omakotitalossa. Maksan puolet lainasta ja ruokakuluista (ollaan laskettu sopiva summa, jonka maksan kuukausittain). Muissa kuluissa autan tarvittaessa. Mieheni tienaa tuplaten enemmän ja hän kyllä saisi kaiken maksettua yksinkin, mutten itse halua elää siivellä. Paljon reilumpaa, että saadaan molemmat säästöönkin rahaa :)
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 00:36"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 23:41"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 23:36"] No ei vuokranmaksu kannata. Ei silti voi asua toisen kustannuksella. Osta osuutesi ja maksa lainaa. [/quote] tilanne on se, että tämä talo ei vaan ole hyvä sijoitus (lukuisia syitä), siksi en halua ostaa osuutta. Mielelläni ostaisin miehen kanssa uuden talon, sellaisen josta itse tykkäisin ja josta tietysti ottaisin velkaa. Mutta mies ei halua muuttaa tästä pois. ap [/quote] No mutta mitä järkeä sinun on maksaa vuokraakaan? Sehän menisi käytännössä melkein siihen, että vuokraa maksaessasi lyhennät vaan miehen lainaa. Mies omistaa silloin talosta edelleen kaiken, vaikka olisit maksanut siitä osuuden vuokran muodossa. No mutta mikäs siinä kun kerran huono sijoitus. Toki jos yhdessä pysytte lopun ikäänne, käytännön eroa ei ole. Mutta eron tullessa huonompi homma.
[/quote]
Vitun pässi. Jos asuu vuokrakämpässä, niin silloinkin mahdollisesti lyhennät sen asunnonomistajan lainaa. Jos nyt mies omistaa tän talon, niin onko tällä aloittajarouvalla oikeus loisia siellä ilmaiseksi? No ei ole. Kyllä siis jotain korvausta pitää maksaa.
Onnellisia perheitä. Varmaan riitelette kotitöistäkin...
En voi TAJUTA tätä näkemystä (joka täällä on surullisen yleinen), että enemmän tienaavan pitää maksaa kuluista enemmän. Ihmiset sitten vaan on siivelläeläjiä, ei sitä muuten voi käsittää. Ei pidä pariutua huonommin/paljon itseä enemmän tienaavan kanssa, täytyy ymmärtää oma taso ja pysyä siinä.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 09:18"]Parisuhteen pitäisi olla molemmille taloudellisesti kannattavaa.[/quote]
Jaha. Ap voi sitten varmaan alkaa laskuttaa miestään siivous-, kodinhoito- ja lastenhoitopalveluista, kohdunvuokrasta jne. 50% markkinahinnoista. Silloin on ok vaatia häntä maksamaan puolet markkinahintaisesta vuokrasta miehelle asumisestaan.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 15:44"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 09:18"]Parisuhteen pitäisi olla molemmille taloudellisesti kannattavaa.[/quote]
Jaha. Ap voi sitten varmaan alkaa laskuttaa miestään siivous-, kodinhoito- ja lastenhoitopalveluista, kohdunvuokrasta jne. 50% markkinahinnoista. Silloin on ok vaatia häntä maksamaan puolet markkinahintaisesta vuokrasta miehelle asumisestaan.
[/quote]
Mieshuorat on yleensä kalliimpia, eli eiköhän joku naisen vähäpätöinen keittiönpöydän luutuaminen ja lahnailu sängyssä mene 50:50.
[/quote]
Lisään vielä, että mieshän joutuisi maksamaan näistä sievoisen summan, jos ne hoitaisi joku muu kuin hänen vaimonsa. Mies siis röyhkeästi kerryttää omaisuuttaan teettämällä näitä ilmaiseksi vaimolla, minkä ansiosta hänen menonsa ovat pienemmät kuin olisivat muuten. Ylimääräiset rahat hän laittaa sitten talolainan maksuun.
[/quote]
No jos ap todella tekee yksin kaikki kotityöt, niin toki miehen pitäisi se jotenkin kompensoida. Sellaista ei kyllä tästä viestiketjusta ole selvinnyt. Kukaan ei ole myöskään väittänyt, että ap:n pitäisi maksaa puolta markkinahintaisesta vuokrasta taloon, jota hän ei ole valinnut eikä halunnut.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 13:29"]
Onneksi ei tarvitse tällaisia pohtia kun on yhteiset rahat, yhteinen omaisuus ja yhteinen koti.
[/quote]
Kiva että nyt näin mutta entä jos jompikumpi kuolee (mikä on ihan fakta että kaikki kuolee joskus) ja leski haluaa jossain vaiheessa uuteen parisuhteeseen. Onko silloinkin kaikki yhteistä huolimatta taustoista ja menneisyydestä esim erilainen rahatilanne? Ihan vaan halua herättää ajatuksia.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 15:34"]
En voi TAJUTA tätä näkemystä (joka täällä on surullisen yleinen), että enemmän tienaavan pitää maksaa kuluista enemmän. Ihmiset sitten vaan on siivelläeläjiä, ei sitä muuten voi käsittää. Ei pidä pariutua huonommin/paljon itseä enemmän tienaavan kanssa, täytyy ymmärtää oma taso ja pysyä siinä.
[/quote]
Aloittajan tapauksessa oli kyse siitä, että aloittaja itse asuisi mieluummin muualla. Tuskin mieskään olisi onnellinen, kun jäisi ihan yksin taloansa makselemaan käyttökustannuksineen. Yleisellä tasolla taas sinun ei tarvitse tajutakaan, jos parit suhteuttavat maksamiset tuloihinsa. Avioliitossa pitäisi kuitenkin olla yhteinen elintaso, ja jos molemmat on valmiita sitä tasaamaan, niin sinä et ole asemassa puhua kenenkään siivellä elämisestä.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 15:34"]
[/quote]
Yritän auttaa sinua tajuamaan.
Mieheni tienaa noin 9 kertaa minua enemmän. Silti hän rakastaa minua ja haluaa elää kanssani. Minä olen tietoisesti valinnut pienipalkkaisen alan, eikä minua haittaisikaan asua esim. hyvin pienessä asunnossa, olla käymättä koskaan lomamatkoilla, olla käyttämättä lainkaan rahaa harrastuksiin tai päihteisiin jne. Näin elinkin ennen kuin tapasin mieheni ja eläisin ihan mielelläni edelleenkin.
Jos maksaisimme yhteisen elämämme kuluista puolet kumpikin, se elämä olisi väkisinkin suunnilleen tuollaista kuin tuossa yllä kuvailin. Minä kun en voi mitenkään alkaa ottaa pankkilainaa pelkkiin elinkustannuksiin (eikä mikään pankki sellaista myöntäisikään). Mutta mieheni puolestaan haluaa elää ylellisempää elämää ja hänellä on siihen myös varaa, joten kun jaamme kulut tulojen suhteessa, olemme molemmat tyytyväisiä.
Minä en ole tässä järjestelyssä "loinen", koska minulle kelpaisi vähempikin eikä siis ole kysymys minun valinnastani tai vaatimuksistani. Lisäksi jokainen kulutusvalinta (leffaliput, kuukausittaiset asumiskulut, lomamatka, jne.) kirpaisee minua juuri yhtä paljon kuin miestänikin, joten valintoja on helppo tehdä yhdessä suurista tuloeroista huolimatta. Meillä menee tällä hetkellä noin 50% tuloistamme asumiseen, ja se on tietoisesti tekemämme valinta. Tingimme sitten muista asioista. Ja vaikka se minun 50 prosenttiani on euromääräisesti 9 kertaa vähemmän kuin mieheni vastaava, se on minulle tuloihini nähden kuitenkin täsmälleen yhtä suuri summa. Kummallekin jää tällä tavalla oikeudenmukainen rahasumma myös säästämistä ja sijoittamista varten: miehelleni 9 kertaa enemmän kuin minulle.
Se, jonka mielestä tällainen järjestely ei ole se reiluin mahdollinen, on yksinkertaisesti typerä.
Maksan satunnaisesti osan öljylaskusta tai sähkölaskun, ja teen enimmäkseen ruoka- ym.päivittäistavaraostokset. Remontti teetettiin ennenkuin muutin tänne, se maksettiin puoliksi.
Molemmat taidetaan olla aika suurpiirteisiä rahan suhteen, ei pahemmin mietitä kuka maksaa mitäkin ja kuinka paljon. Ei siis todellakaan olla perustettu mitään yhteisiä taloustilejä, kummallakin omat rahat.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 09:54"]
Me asutaan mun omistamassa asunnossa. Olen asunut siinä aikaisemmin yksin ja huolehtinut kaikista kuluista joten niin teen nytkin. Mies käy sitten useammin kaupassa yms. Mies huolehtii oman asuntonsa kuluista, se on vuokrattuna tällä hetkellä. Meillä on avioehto. Mies on työkyvyttömyyseläkkeellä eli pienempituloinen joten en peri mitään vuokraa. Meillä toimii hyvin näin.
[/quote]
Miksi alapeukku kun ollaan molemmat tyytyväisiä tilanteeseen? Rahan suhteen siis, ei miehen eläkkeen syyn suhteen. Johtuu rankoista syöpähoidoista. Sitä alapeukutan itsekin ja suuresti.