Mies omistaa talon - kulujen jakaminen?
Miten teillä on sovittu kulujen jakaminen tilanteessa, jossa toinen omistaa asunnon?
Meillä mies tienaa noin 30% enemmän mitä minä ja talo on miehen. Maksan kaikista yhteisistä kuluista puolet, myös puolet taloon liittyvistä juoksevista kuluista (sähkö, vesi etc. plus parisataa euroa ylimääräistä ns. remonttikassaan).
Mitä mieltä? Miten muilla on sovittu vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (90)
Meillä on talolaina pelkästään miehen nimissä,laina otettu ja talo ostettu ollessamme jo naimisissa, mutta kun itse olin äitiyslomalla niin helpommin kävi kun otettiin pelkästään miehen nimiin. Mies lyhentää lainaa ja minä maksan sähkö- ja vesilaskut. Ruokamenot,puhelimet,netit,vakuutukset yms maksetaan vuorotellen/puoliksi (noin suunnilleen, ei niiden laskujen kanssa laskin kädessä lasketa kaikkea puoliksi, se maksaa kumman tilipäivä sattuu eräpäivän tienoille) ja lasten kulut tietenkin sitten yhdessä. Koskaan ei ole rahasta tai laskuista riidellä eikä kumpikaan koe järjestelyä epäreiluksi :) Molemmilla myös lupa käyttää rahaa itseensä,välillä kysytään mikä on toisella tilin tilanne niin ollaan kartalla siintä mikä on kuun budjetti jos laskuja/menoja on paljon :)
Minäkin harkitsisin sinuna ap sijoitusasunnon ostamista. Nykyinen järjestelynne on minusta ok kun kerran olette naimisissa. Jos eroatte talo jää miehelle mutta remonttitilistä saat puolet mukaasi. Olettaen, että sellainen oikeasti on olemassa eikä mies vain maksa taloaan niillä rahoilla.
Asun miehen omistamassa talossa. en maksa mitään taloon liittyviä kuluja (vesi, sähkö, netti..)
mies maksaa myös suurimman osan ruuista, lomamatkat, tms.
minä hoidan lapset kotona ja siinäpä se.
tyytyväisiä ollaan :)
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 00:02"]
Itse maksoin entiselle avomiehelleni vuokraa,mutta en käypään "markkina-arvoon" saakka koska silloin olisin nimenomaan kerryttänyt hänen omaisuuttaan ja itse asunut normihinnalla vuokralla. Toisin sanoen, juoksevat kulut puoliksi (vesi, sähkö, netti), ja muutama satanen miehelle. Se hyödytti kaikkia, koska itse asuin halvalla ja hän sai maksettua lainojaan takaisin pankille. Ylimääräiset kustannukset kuten matkat ja ravintolaillalliset hän kustansi, koska sai parempaa liksaa opiskellessani. Periaatteessa ei välttämättä olisi edes vaatinut mitään, mutta halusin tehdä vuokrasopimuksen koska aina suuttuessaan huusi "pakkaa tavarasi". Sanoin, että meillä on sopimus ja 2 kk irtisanomisaika, sen jälkeen voin lähteä. En halua, että kukaan edes kännissä tai suuttuneena ketään omasta kodistaan uhkailee häätää, mutta näyttää olevan valitettavan yleinen "ukaasi" kun seuraan tuttavien tilanteita.
[/quote]
Tämä on järkevä lähestymistapa. On tosi yksisilmäistä julistaa vaan, että minähän en toisen omaisuutta kerrytä, myöntämättä, että ilmaiseksi asumalla kerryttää omaa omaisuuttaan reippaasti toisen kustannuksella. Parisuhteen pitäisi olla molemmille taloudellisesti kannattavaa. Ap:n tapauksessa, jossa hän asuu talossa, jota ei ole itse valinnut eikä halua ja tienaa miestä huomattavasti vähemmän, riittäisi mielestäni puolet juoksevista kuluista kuitenkin kohtuulliseksi korvaukseksi asumisesta.
Eihän missään saa asua ilmaiseksi? Miksi jonkun pitäisi antaa asua talosaan ilmaiseksi? Jos se niin on ni minäpä muutankin jonkun taloon ja asun vaan siellä maksan sähkö ym. muita juoksevia kuluja. Kenen taloon voin tulla?
Kerryttää se yksityisellä vuokralla olokin jonkun "kassaa". Ja eikö sitä voi sopia niin että jos/kun talo myydään saa sitten osuutensa tai se laitetaan seuraavaan taloon??
Meillä samoin, paitsi minä en maksa mitään muun kuin nettiliittymän. Miehen talo, miehen kulut. Ei halua minun ostavan puolikasta enkä minä haluaisikaan ostaa, mies tykkää siitä että omaisuus on pelkästään hänen, passaa. Asun ilmaiseksi.
On meillä kolme lasta, jotka minä hoidan kun mies kiireinen yrittäjä, vastamaksuksi ilmaisesta asumisesta pidän kodin kunnossa, miehen mahan täynnä ja pussit tyhjinä :)
Aivan käsittämätön malli maksaa kuluja samassa suhteessa mitä tienaa! Joo en mäkään maksa kaupassa, ku 70% siitä mitä toi edellinen, ku se tienaa mua enempi??? Ettikää parempi työ, tai opiskelkaa, ja lopettakaa muitten elättinä oleminen! "Itsenäiset naiset", just just.
Tässäkin keskustelussa taas kaksi ääripäätä keskustelee. Toisen mukaan pitäisi maksaa lähestulkoon markkinavuokraa ja toisen mukaan pitäisi saada asua ilmaiseksi ettei vahingossakaan kerrytä toisen omaisuutta. Kumpikin ajattelutapa on lähtökohtaisesti väärin.
Asunnon juoksevat kulut, normaalisista kulumisesta johtuvat remonttimenot sekä korot EIVÄT lisää asunnon arvoa eivätkä kerrytä asunnon omistajan omaisuutta. Lisäksi asunnon omistaja kantaa myyntiriskin ja tämän takia saa mahdollisen tuoton asunnon arvon mahdollisesti noustessa. Jos toinen osapuoli ei osallistu asumiskuluihin olleenkaan tai osallistuu vain juokseviin kuluihin niin silloin hän kerryttää omaa omaisuuttaan, koska hänen asumismenonsa ovat asunnon omistajan menoja pienemmät sekä pienet suhteessa mihin tahansa muuhun asumisjärjestelyyn (vuokra, oma omistusasunto).
Omasta mielestäni reiluinta on se, että parisuhteessa kummallakin on sama elintaso. Ottaisin kynän ja paperin käteen ja laskisin yhteen juoksevat menot + korkokulut + pienen remonttivaran. Tämä summa sitten jaettaisiin tulojen suhteessa. Varsinaiset lainan lyhennykset jäisivät asunnon omistajan harteille, koska kerryttävät hänen varallisuuttaan mutta korot on ehdottomasti laitettava mukaan laskelmaan koska ne ovat pelkkää kulua. Tällä hetkellä korkojen merkitys on aika pieni, mutta tulevaisuudessa ehkä taas isompi.
"sähkö, vesi etc. plus parisataa euroa ylimääräistä ns. remonttikassaan..."
Oletteko vastaajat miettineet minkä verran AP maksaa?
Sähkö, (jos ei sähkölämmitystä) vuodessa 300-600 euroa? Josta puolet 150 - 300 euroa/vuosi?
Jos ei kaukolämpöä tai oljypoltinta, niin lämmitykseen sähkö on kai? 800-1400 /vuosi?
Vesi, 100-300 euroa vuodessa? Josta puolet 50-150 euroa/vuosi?
Lisäksi 200 euroa... kerran? Kuukaudessa? Vuodessa?
Siis kuukaudessa maksat asumisestasi... 200-500 euroa?
Ja tämä on monien mielestä paljon? 41vm
Me asutaan mun omistamassa asunnossa. Olen asunut siinä aikaisemmin yksin ja huolehtinut kaikista kuluista joten niin teen nytkin. Mies käy sitten useammin kaupassa yms. Mies huolehtii oman asuntonsa kuluista, se on vuokrattuna tällä hetkellä. Meillä on avioehto. Mies on työkyvyttömyyseläkkeellä eli pienempituloinen joten en peri mitään vuokraa. Meillä toimii hyvin näin.
Mies töissä, minä kotona. Miehen omistama talo. Minä teen kotityöt ja laitan suurimman osan äippä"loma"tuista miehen nimissä olevalle tilille, josta hän maksaa öljyt ja sensellaiset tarvittaessa. Se mitä minulle jää riittää siihen, että sillointällöin käyn kaupassa. Mies käy yleensä kaupassa ja maksaa kaikki laskut. Meillä on avioehto. Ihan onnellinen liitto, vaikka tämä nyt onkin selvästi meitä kumpaakin kohtaan ihan hirveän epäreilua.
Eikö olisi helpompaa laittaa kaikki rahat miehen tilille ja sieltä sitten maksella mitä tarvitaan? Jos ero tulee, niin sitten rahat jakoon tietenkin.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 23:38"]
Jos olette avioliitossa, niin eikö talo ole nyt teidän yhteinen? Sanoit, että mies omistaa sen.
[/quote]
Omaisuus ei ole yhteistä avioliiton aikana, kumpikin omistaa ihan vaan omat juttunsa.
Raha-asiat vaikuttavat elämänlaatuun ja avio-onneen. Asia pitäisi keskustella halki parisuhteessa: miten molemmat ovat tyytyväisiä tilanteeseen nyt ja myös sitten myöhemmin, jos erotaan.
Molempien pitäisi ajatella rakentavasti miten yhteistä kassaa kerrytetään juuri sijoitusasunnoilla ym.
Kuulostaa siltä että ap kokee talon paitsi huonoksi sijoitukseksi myös epätyydyttäväksi asuinpaikaksi joten sekin painaa mieltä ja pitäisi ottaa puheeksi.
Ap tässä. Onpas tämä aloitus saanut paljon kommentteja!
Remonttikassaan maksan 200e kuukaudessa. Lisäksi maksan siis juuri puolet talon kaikista juoksevista kuluista. Tämän lisäksi kaikki muutkin kulut puoleksi (tarhat, netti, ruoka, lasten kulut, KAIKKI yhteiset kulut). Olen hieman sisustanut asuntoa mieleisekseni (maksanut tämän) ja ostanut mm. suuren kaapin, 1000e. Ollaan miettimässä keittiöremppaa johon ajattelin osallistua jollakin panoksella, koska minusta uusi keittiö olisi kiva.
Lisäksi tienaan noin 30% vähemmän mitä mieheni peruspalkka. Hän saa myös peruspalkkansa lisäksi bonuksia (1000e-jopa parhaimmillaan 6000/kk).
Nämä siis lisäkommenttina:)
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 09:53"]
"sähkö, vesi etc. plus parisataa euroa ylimääräistä ns. remonttikassaan..."
Oletteko vastaajat miettineet minkä verran AP maksaa?
Sähkö, (jos ei sähkölämmitystä) vuodessa 300-600 euroa? Josta puolet 150 - 300 euroa/vuosi?
Jos ei kaukolämpöä tai oljypoltinta, niin lämmitykseen sähkö on kai? 800-1400 /vuosi?
Vesi, 100-300 euroa vuodessa? Josta puolet 50-150 euroa/vuosi?
Lisäksi 200 euroa... kerran? Kuukaudessa? Vuodessa?
Siis kuukaudessa maksat asumisestasi... 200-500 euroa?
Ja tämä on monien mielestä paljon? 41vm
[/quote]
Ihmiset on kyllä tosi ihmeellsiä, kun on tuollaisia ihme sääntöjä.. Mitä muuta te laskutatte toisiltanne?
Ongelma on tosiaan se, että jos maksat miehelle, kerrytät hänen omaisuuttaan ja jos taas asut ilmaiseksi, kerrytät omaa omaisuuttasi. EIkä minust aol eoikein, että kukaan kerryttää omaa omaisuttaan noin toisen kustannuksella.
Koska vuokraa ei saa maksaa (verotus ongelma), mutta vastikkeen saa maksaa. Meillä oli exän kanssa sopimus siten, että hän maksoi vastikkeen ja minä tietysti lainan yms. Asunnon vuokra olisi ollut n.800€ vapailla markkinoilla, ex maksoi n.300€/kk. Mikä oli kohtuullista, koska olisimme myö svoineet asua hänen asunnossaan, jonka hän vuokrasi ulkopuoliselle. Asiaa kannattaa miettiä ja vaikka tuntuisi "tyhmältä" maksaa miehelle ja tavallaan kerryttää hänen omaisuuttaan, antaa hän kuitenkin sinun asua talossa. Voithan hankkia oman oasunnon muualta, jollei talo ja kulut miellytä. En ota nyt kantaa parisuhdestatukseen.
Tietenkään ei missään saa asua ilmaiseksi, mutta joutuuhan tässä jo aloittajakin joustamaan, kun hän mieluiten asuisi jossain muualla kuin miehen rötiskössä, joka ei ole hyvä sijoitus. Tuskin miehelle sekään olisi mieluista, että nainen muuttaisi omilleen ja mies joutuisi makselemaan kaikki talonsa kulut yksin. Eli jos ap jotain miehelle maksaa, niin ei missään nimessä puolta kaikista kuluista koska ap tienaa vähemmän, ja koska hänelle täytyy myös jotenkin hyvittää epämieluisaa asumista - samoin kuin miehelle hyvitetään sitä, että hänellä on arjen apuna ja tukena kumppani siinä asumassa, joka tosin kuluttaa vettä ja vie tilaa.
Älä ihmeessä maksa mitään. Jos kerran ei avioehtoa ole, niin puolethan miehesi ostamasta talosta on sinun. Ja se on kyllä ihan kohtuullista. Olethan menettänyt monta vuotta elämästäsi hänen kanssaan.