Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies omistaa talon - kulujen jakaminen?

Vierailija
16.12.2014 |

Miten teillä on sovittu kulujen jakaminen tilanteessa, jossa toinen omistaa asunnon?

Meillä mies tienaa noin 30% enemmän mitä minä ja talo on miehen. Maksan kaikista yhteisistä kuluista puolet, myös puolet taloon liittyvistä juoksevista kuluista (sähkö, vesi etc. plus parisataa euroa ylimääräistä ns. remonttikassaan).

Mitä mieltä? Miten muilla on sovittu vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 23:45"]Miksi minun pitäisi toisen omaisuutta kerryttää?[/quote]

Sekin kerryttää omaisuutta, että saa asua ilmaiseksi toisen omistamassa talossa (jää rahaa enemmän vaikka säästettäväksi tai sijoitettavaksi, kun ei tarvitse maksaa vuokraa).

Vierailija
22/90 |
16.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei avioehtoa, asunto on teidän yhteinen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni riittää että maksat kaikesta puolet kun ottaa huomioon että tulosi on 30% pienemmät kuin miehesi. Mitään vuokraa ei mielestäni tarvi maksaa. Tietty jos tulee sellasta remppaa jonka sinäkin haluat niin  sitten maksat siitä osan koska teillä ei avioehtoa ole niin asunnosta puolet kuuluu sitten sulle.

Vierailija
24/90 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellyttäen että rahaa jää säästöön ja sijoittamiseen.

Vierailija
25/90 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeinhan se on maksaa puolet kuluista ja vuokraakin. Missä sitä muuallakaan ilman kuluja asuisi, ei ilmaisia vuokra-asuntojakaan taida olla.

Meillä myös maksamme molemmat puolet talon kuluista ja muustakin, tosin talo on jo velaton ja molempien nimissä kun olemme naimisissa.

Mutta jos emme olisi ja asuisin jonkun talossa niin en todellakaan haluaisi enkä edes kehtaisi asua ilman vuokranmaksua!

Vierailija
26/90 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme AVOliitossa ja asun mieheni omistamassa asunnossa. Mieheni on työelämssä ja minä opiskelen. Maksan juoksevat kulut: veden, sähköt ja kotivakuutuksen. Teen kotitöistä isomman osan kuin mieheni. 

Vierailija
27/90 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksoin entiselle avomiehelleni vuokraa,mutta en käypään "markkina-arvoon" saakka koska silloin olisin nimenomaan kerryttänyt hänen omaisuuttaan ja itse asunut normihinnalla vuokralla. Toisin sanoen, juoksevat kulut puoliksi (vesi, sähkö, netti), ja muutama satanen miehelle. Se hyödytti kaikkia, koska itse asuin halvalla ja hän sai maksettua lainojaan takaisin pankille. Ylimääräiset kustannukset kuten matkat ja ravintolaillalliset hän kustansi, koska sai parempaa liksaa opiskellessani. Periaatteessa ei välttämättä olisi edes vaatinut mitään, mutta halusin tehdä vuokrasopimuksen koska aina suuttuessaan huusi "pakkaa tavarasi". Sanoin, että meillä on sopimus ja 2 kk irtisanomisaika, sen jälkeen voin lähteä. En halua, että kukaan edes kännissä tai suuttuneena ketään omasta kodistaan uhkailee häätää,  mutta näyttää olevan valitettavan yleinen "ukaasi" kun seuraan tuttavien tilanteita. 

Vierailija
28/90 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette avioliitossa ilman avioehtoa, voitteko enää puhua miehen omistamasta talosta? Eikö se ole yhteinen samoin kuin kaikki kulut joita elämisestä ja asumisesta tulee?

Vierailija
29/90 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 23:38"]

Jos olette avioliitossa, niin eikö talo ole nyt teidän yhteinen? Sanoit, että mies omistaa sen.

[/quote]

ei avioliitto anna omistusoikeutta puolison omaisuuteen. Vaikka se aviomies omistaisi kymmenen taloa, niin vaimo ei avioliiton takia niistä omista mitään.

Avioeron yhteydessä puhutaan avio-oikeudesta ja osituksesta. Avioeron yhteydessä omaisuus ositetaan, ts. kumpikin saa yhtä paljon, jos ei ole avioehtoa.

Mutta avioliitto ei vaikuta omistussuhteisiin.

Vierailija
30/90 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mies ei taloaan voi myydä ilman sun suostumusta ja sulle kuuluu puolet. Ei sun tarvii mitään ostaa avioliitto kun laittaa kaiken puoliksi jopa kuolinpesän osakkuudenkin.

Vierailija
31/90 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 23:58"]

[/quote]

höpö höpö, mistä ihmeestä tulee tuo harhaluulo?

Avioliitto ei tuo yhteisomistajuutta, avioliitossa kumpikin säilyttää oman omaisuutensa.

Avioehto tarkoittaa, että eron tullessa ositusta ei tehdä normaalisti - avioehdolla on merkitystä vain avioliiton päättyessä (eroon tai toisen kuolemaan).

Vierailija
32/90 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies omistaa talon, omisti jo tavatessamme. En ole ostanut puolia, koska emme vielä tiedä jäämmekö tähän vai myykö mies pois ja ostamme yhdessä uuden. Taloa pitää kuitenkin hieman rempata ennen myyntiä. Mies maksaa itse lainan, korot ja remppakustannukset. Minä osallistun esim. Öljyn, sähkön ja veden maksuun jne. En rahoita jotain mikä ei ole minun, vaikka avioehtoa ei olekaan. Tämä on myös miehen toive, kokisi kunnalliseksi jos osallistuisin lainanmaksuun joka on hänen. Mikäli päätämme jäädä tähän ostan puolet.

Vierailija
33/90 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 00:12"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 23:58"]

[/quote]

höpö höpö, mistä ihmeestä tulee tuo harhaluulo?

Avioliitto ei tuo yhteisomistajuutta, avioliitossa kumpikin säilyttää oman omaisuutensa.

Avioehto tarkoittaa, että eron tullessa ositusta ei tehdä normaalisti - avioehdolla on merkitystä vain avioliiton päättyessä (eroon tai toisen kuolemaan).

[/quote]

Harhaluulo tulee varmaan jostain mummin aikaisesta laista?

Vierailija
34/90 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuossa tilanteessa reiluinta olisi se, että laitatte kaikki todelliset juoksevat asumiseen liittyvät kulut paperille, eli sähkö, yhtiövastike, vesi, lainan korot jne.

Sitten näistä maksatte suhteessa tuloihinne, eli sinä maksat 30% vähemmän kuin miehesi. Voitte toki laittaa tasankin, mutta omassa avioliitossani, jossa minä tienaan enemmän, mennään tuolla suhteessa tuloihin kaavalla.

Yhdessä sovituista remonteista voitte sitten keskustella erikseen. Jos niistä kertyy lisää lainaa ja täten lainan korkoa, niin olisi reilua että maksat ainakin koroista osan. Jos on joku remontti jota sinäkin tahdot niin sitten voitte maksaa kaikki kulut puoliksi tai suhteessa tuloihin.

Ja tehkää se avioehto, sillä tällä tavoin miehesi jos kerryttää omaisuuttaan, niin sen todellakin tulisi olla hänen omaisuuttaan mikäli ero tulisi. Jos ette tee avioehtoa, niin sitten mielestäni on aivan oikein että maksaisit myös lainan lyhennyksestä osan. 

Vierailija
35/90 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 23:41"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 23:36"]

No ei vuokranmaksu kannata. Ei silti voi asua toisen kustannuksella. Osta osuutesi ja maksa lainaa.

[/quote]

tilanne on se, että tämä talo ei vaan ole hyvä sijoitus (lukuisia syitä), siksi en halua ostaa osuutta. Mielelläni ostaisin miehen kanssa uuden talon, sellaisen josta itse tykkäisin ja josta tietysti ottaisin velkaa. Mutta mies ei halua muuttaa tästä pois.

ap
[/quote]

No mutta mitä järkeä sinun on maksaa vuokraakaan? Sehän menisi käytännössä melkein siihen, että vuokraa maksaessasi lyhennät vaan miehen lainaa. Mies omistaa silloin talosta edelleen kaiken, vaikka olisit maksanut siitä osuuden vuokran muodossa. No mutta mikäs siinä kun kerran huono sijoitus. Toki jos yhdessä pysytte lopun ikäänne, käytännön eroa ei ole. Mutta eron tullessa huonompi homma.

Vierailija
36/90 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erotkaa näennäisesti ja muuta vuokralaiseksi miehesi taloon. Saat asumistukea ja miehesi kunnon vuokraa, jolla voi remontoida taloa tms.

Vierailija
37/90 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 00:36"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 23:41"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 23:36"]

No ei vuokranmaksu kannata. Ei silti voi asua toisen kustannuksella. Osta osuutesi ja maksa lainaa.

[/quote]

tilanne on se, että tämä talo ei vaan ole hyvä sijoitus (lukuisia syitä), siksi en halua ostaa osuutta. Mielelläni ostaisin miehen kanssa uuden talon, sellaisen josta itse tykkäisin ja josta tietysti ottaisin velkaa. Mutta mies ei halua muuttaa tästä pois.

ap
[/quote]

No mutta mitä järkeä sinun on maksaa vuokraakaan? Sehän menisi käytännössä melkein siihen, että vuokraa maksaessasi lyhennät vaan miehen lainaa. Mies omistaa silloin talosta edelleen kaiken, vaikka olisit maksanut siitä osuuden vuokran muodossa. No mutta mikäs siinä kun kerran huono sijoitus. Toki jos yhdessä pysytte lopun ikäänne, käytännön eroa ei ole. Mutta eron tullessa huonompi homma.
[/quote]

Enkä tällä siis tarkoita että ilmaiseksi pitäisi asua. Saattaisin ehdottaa itse, että ostaisi osuuden asunnosta, en puolia. Jos mies olisi esim maksanut talosta 50% jo, ehdottaisin että puolitetaan loppulaina. Eli ostaisin 25% talosta. En kyllä tiedä olisiko tässä järkeä, mutta tältä pohjalta.

Vierailija
38/90 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

N

Vierailija
39/90 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin itse ennemmin vuokraa tms. kuin tuntisin itseni vapaamatkustajaksi.

Vierailija
40/90 |
17.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole tuota tilannetta (ehkä vähän tuonnepäin kuitenkin) mutta oikeasti ihmetyttää, että niin monet suosittelevat tässä ketjussa vuokranmaksua ja remonttikustannusten maksamista. Avo/avioliitto on kuitenkin mielestäni aika eri asia kuin vaikka asunnon vuokraaminen jollekin muulle. Ja jos vaikka fifty-fifty linjalle lähdetään niin kai sitten kotityötkin lasketaan mukaan, markkinahinnalla mieluiten. Ja ennen kaikkea, onko se tärkeää, että perheen jäsenillä on suunnilleen sama elintaso keskenään? Itse ajattelen, että se on se oleellisin juttu, toisilla tietenkin raha palaa helpommin näpeissä kuin toisilla ja siksi varmaan hyvä jos oltaisiin jotenkin samoilla linjoilla kuluttamisen suhteen.  Itse omistan asunnostamme isomman osuuden kuin mieheni. Olen aina maksanut vastikkeen, mies sitten jotain muita kuluja. Aikaisempina vuosina olen varmasti laittanut miestä enemmän rahaa vastikkeisiin, ruokaan yms. koska itselläni on ollut enemmän rahaa, tällä hetkellä olen itse saamapuolella koska olen lasten kanssa kotona ja vaikka edelleen maksan vastikkeen niin mies maksaa esim. lähes kaiken ruuan, mihin meillä menee paljon enemmän rahaa kuin vaikka vastikkeeseen. Toki nuo riippuu siitäkin miten tiukilla ollaan, jos tiukilla niin sitten kai maksetaan enemmän mutta jos mies tulee suht ok toimeen niin en käsitä kuinka edes kehtaa pyytää jotain remonttirahoja tms.

Itse en hyvin luultavasti alkaisi tosiaan maksaa remontteja johonkin kohteeseen, joka ei itseäni kiinnostaisi mutta mun on myös vaikea kuvitella, että minä tai mieheni hankkisi meille kodiksi jonkun onnettoman kohteen. Jos nyt ostettaisiin uusi asunto niin miehen omistusosuus tulisi siinä varmaan isommaksi kuin omani ja kyllä mä varmaan siihen voisinkin remontteja maksella (en tosin näin kotihoidontukiaikana).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi