Mies omistaa talon - kulujen jakaminen?
Miten teillä on sovittu kulujen jakaminen tilanteessa, jossa toinen omistaa asunnon?
Meillä mies tienaa noin 30% enemmän mitä minä ja talo on miehen. Maksan kaikista yhteisistä kuluista puolet, myös puolet taloon liittyvistä juoksevista kuluista (sähkö, vesi etc. plus parisataa euroa ylimääräistä ns. remonttikassaan).
Mitä mieltä? Miten muilla on sovittu vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (90)
Meillä tehtiin niin, että juoksevat kulut + vakuutukset + ruoat maksettiin yhteiseltä taloustililtä, johon molemmat siirsivät rahaa, mies suhteessa enemmän kun tienaakin enemmän. Lyhennykset ja rempat maksoi itse. Miksi sun täytyy maksaa remontista??
Asumisestako ei tarvitse mitään? Maksat vuokraa miehelles. Tee vaikka vuokrasopimus.
No ajattelin rempparahan olevan niinkuin vähän ekstraa vuokrasta, jota muuten joutuisin maksamaan, jos asuisin yksin.
nyt mies on alkanut puhumaan, että joko ostaisin puolikkaan talosta tai lisäisin vuokran määrää. En halua ostaa osuutta talosta, joka on aikoinaan miehen ostama, mutta josta kuitenkin on vielä paljon velkaa jäljellä...
No ei vuokranmaksu kannata. Ei silti voi asua toisen kustannuksella. Osta osuutesi ja maksa lainaa.
Mä ihan vähän ymmärrän rempparahan maksamista, asuuhan ap siellä ja kuluttaa asuessaan paikkoja. Mutta tää nyt olis maks. 50e/kk. Juoksevat kulut puoliksi. Ap:n kannattaisi ostaa itselleen sijoitusasunto, että sinunkin omaisuutesi kertyisi.
Maksaa vuokraa omalle ukolle?? Tosi rakkautta teillä.
Jos olette avioliitossa, niin eikö talo ole nyt teidän yhteinen? Sanoit, että mies omistaa sen.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 23:36"]
No ei vuokranmaksu kannata. Ei silti voi asua toisen kustannuksella. Osta osuutesi ja maksa lainaa.
[/quote]
tilanne on se, että tämä talo ei vaan ole hyvä sijoitus (lukuisia syitä), siksi en halua ostaa osuutta. Mielelläni ostaisin miehen kanssa uuden talon, sellaisen josta itse tykkäisin ja josta tietysti ottaisin velkaa. Mutta mies ei halua muuttaa tästä pois.
ap
Rempparaha, vuokra tms. millä nimellä onkaan on mielestäni täysin oikein. Summasta en osaa sanoa. Mieti paljon maksaisit suunnilleen vuokraa, jos olisitte kumpikin vuokralla talossa.
Onko teillä ehto että mies omistaa talon vaikka olette naimisissa?
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 23:44"]Rempparaha, vuokra tms. millä nimellä onkaan on mielestäni täysin oikein. Summasta en osaa sanoa. Mieti paljon maksaisit suunnilleen vuokraa, jos olisitte kumpikin vuokralla talossa.
[/quote]
No ei kyllå ole. En ikinä kehtaisi vaatia puolisolta vuokraa tai vastaavasti toistepäin tai ero tulisi. Miksi minun pitäisi toisen omaisuutta kerryttää? Vuokra-asunto eriasia.
Jos teillä on avioehto ja tulee ero, sinulle ei jää mitään mutta olet maksanut miehellesi omistusasuntoa. Sinun olisi parasta omistaa osa talosta vaikka se ei ole hyvä sijoitus. Vaihtoehto että hankit sijoitusasunnon jota vuokralainen maksaa. Se on mahdollista vaikkei isot tulot.
Ollaan avioliitossa. Jos mies nyt päättäisi myydä talon, nykyisen arvon huomioiden, hän saisi ehkä nippanappa nykyiset velat juuri kuitattua pois... Eli jos joku mietti vaihtoehtoa, että pääsisin eron sattuessa "rikastumaan" niin tämä ei pidä paikkaansa:)
Kulujen jakaminen on ok mutta tuo ap:n tapaus on järkyttävä!
Eli mies maksaa yksin lainankorot?
Yksi tapa tasata on se, että kun mies tarjoaa teille asunnon, niin sinä kustantaisit teille jotain muuta.
Esim. auton, mökin tai lomamatkat.
Ei rikastumaan mutta kun joskus velka on maksettu, onko talo vain miehen eron sattuessa ja sinä lähdet vuokralle?
Onko teillä avioehto?
Juoksevista kuluista sulle puolet, mutta eihän remonttikassa (miehen omaisuuden arvon säilyttäminen) kuulu sun maksettavaksi.