Lasta ei perinteiseen kouluun
Onko täällä vanhempia, jotka olisivat päätyneet huolehtimaan lapsen oppivelvollisuudesta jotenkin muuten kuin perinteisessä koulussa? En ole vielä edes hankkinut lasta, mutta olen jo nyt pyöritellyt sellaista ajatusta päässäni, etten haluaisi lastani perinteiseen kouluun.
Koulut tuntuvat nykyisin olevan valtavia laitoksia, jossa ei lapsen yksilöllisille tarpeille ole mitään sijaa (lapseni olisi todennäköisesti todella herkkä, kuten itse olen). Tulin itse aikoinani koulussa kiusatuksi ja koulu myös oikeastaan tappoi innostukseni oppimista kohtaan. Löysin oppimisen innon vasta yliopisto-opinnoissa.
Ajatuksia?
Kommentit (27)
Nykyään on montessoreja ja steinerkouluja, kielikouluja ja vaikka mitä niin eiköhän joku ap:n kuvitelulle lapselle löydy. Turhaa miettiä etukäteen kaikenmaailman asioita jos ei ole vielä raskaana. Ei pidä suunnitella liikaa koska et voi tietää raskaudutko ja jos saat lapsen niin kyllä se vaikuttaa asutteko missäpäin, kenties ulkomailla. Asuinkunta vaikuttaa asiaan todella paljon ja myös minkälainen lapsi on.
Itse tiedän omasta lapsestani että hän pitää luonnosta ja liikkumisesta todella paljon, mutta hän menee lähikouluun johon turvallista mennä ja harrastuksissa sitten toteutetaan intohimoja luontoa kohtaan
Minä en kovin paljon hyvää ole Helsingin kansainvälisestä koulusta kuullut. Ulkomaalaisen ystävämme lapset kävi sitä ( työnantaja maksoi ) ja isällä ollut korkeaa käsitystä varsinkaan luonnontieteiden opetuksesta. Ja tunnen kaksi koulun entistä opettajaa, jotka on vaihtaneetmuihin englanninkielisiin kouluihin.
Espoossa ja Vantaallahan on ilmaiset englanninkieliset koulut ja Helsingissäkin luokkia ja sit Kulosaaren yhteiskoulu.
Plus mitä kaikkea ehtii tapahtumaan, ennenkuin ap saa lapsen ja se pääsee kouluikään :) Tai jos vaikkapa löytää miehen, ja muuttaa ulkomaille!
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 21:27"]
Minä en kovin paljon hyvää ole Helsingin kansainvälisestä koulusta kuullut. Ulkomaalaisen ystävämme lapset kävi sitä ( työnantaja maksoi ) ja isällä ollut korkeaa käsitystä varsinkaan luonnontieteiden opetuksesta. Ja tunnen kaksi koulun entistä opettajaa, jotka on vaihtaneetmuihin englanninkielisiin kouluihin.
Espoossa ja Vantaallahan on ilmaiset englanninkieliset koulut ja Helsingissäkin luokkia ja sit Kulosaaren yhteiskoulu.
[/quote]
Itse pidin koulusta (Helsingin kansainvälinen), meillä oli mahtava ryhmä ja hyvät opettajat. Töitähän me tehtiin paljon enemmän kun missään normi koulussa Suomessa mutta lukion jälkeen pystyin vain valitsemaan yliopiston mihin menen ja mihin päin maailmaa. Ja minulla on lukihäiriö, joka otettiin hyvin huomioon.
Kyllä ihan tavallisessakin koulussa nykyisin huomioidaan lapsen omat kiinnostuksen kohteet ja oppimistapa!!
Meillä ala-asteen ope jopa antoi lapsille eri läksyt riippuen siitä, missä kohdassa oppimista olivat.
Yksi lapseni luokkakaveri oli vuoden reissaamassa maailmalla vanhempiensa kanssa ja ope piti hänelle verkkokoulua eli joustavuutta löytyy myös....
Ei kannata etukäteen kauheasti stressata. Opettajien kanssa voi jutella ja kertoa lapsen tilanteen, jos esim. on kova jännittämään.
Lapseni kävi tavallisen peruskoulun Hgissä ja painotetun yläasteen ja pääsi lukioon Kalevankadulle. Emme ole akateemisesti sivistyneitä mutta aina oon kannustanut lastani ja jopa palkinnut.
Meillä lapsi menee Helsingin kansainväliseen kouluun. Itse olen käynyt pari vuotta ks. koulua ja se on aivan mahtava! Kallishan se on, mutta itse ainakin koen saaneeni paremmat lähtökohdat jatko koulutuksiin ja elämään.