Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksinkertainen sanastokysymys: "epäpätevä" vs "ammattitaidoton"?

Vierailija
17.10.2021 |

Nuo kaksi sanaa. Epäpätevä, ammattitaidoton. Kivoja sanoja. Usein niitä voi käyttää samanlaisissa tilanteissa, usein nuo sanat on suunnilleen sama asia.
Mutta niin: mitä eroa noilla sanoilla on??? Onko jotain tilanteita joissa voi käyttää yhtä sanaa mutta ei toista?
Kertokaa käyttöesimerkkejä, siis esimerkkilauseita.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on voinut hankkia jonkun taidon opiskelemalla ja tekemällä jotain, mutta jättänyt virallisen pätevyystodistuksen hakematta. Toisaalta minä valmistuttuani olin melkoinen teoreetikko ilman kunnollista käytännönkokemusta, joten olin ammattitaidoton, vaikka virallisesti pätevä hakemaan vaikkapa jotain virkaa.

Vierailija
2/13 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on voinut hankkia jonkun taidon opiskelemalla ja tekemällä jotain, mutta jättänyt virallisen pätevyystodistuksen hakematta. Toisaalta minä valmistuttuani olin melkoinen teoreetikko ilman kunnollista käytännönkokemusta, joten olin ammattitaidoton, vaikka virallisesti pätevä hakemaan vaikkapa jotain virkaa.

Joo,olen ilman tarvittavaa koulutusta epäpätevänä,osaan ammattini työn kautta,en ole siis ammattitaidoton,olen epäpätevä koska todistus puuttuu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/13 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepäivähoitajana olen työskennellyt monta kertaa epäpätevänä lastenhoitajana, osaan homman, mutta paperi puuttuu.

Jos yrittäisin mennä töihin vaikka palkanlaskijaksi, olisin ammattitaidoton, koska en tietäisi mitä teen ja miten.

Vierailija
4/13 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät vastaukset teiltä.

Kappas. Noissa sanoissa näköjään todella on tuollainen selkeä ero.

Pätevyys = virallinen juttu, se että henkilöllä on jonkinlainen lakien mukainen pätevyyden osoittava dokumentti.

Ammattitaito = se että oikeasti osaa tehdä jotain.

---

Useimmiten sanaa "epäpätevä" siis käytetään väärin. Tai siis kun asiakkaat ovat sitä mieltä että vaikkapa joku lääkäri ei osaa mitään niin he haukkuvat sitä lääkäriä epäpäteväksi. Mutta eihän ne asiakkaat sitä voi tietää mitkä pätevyyden osoittamat dokumentit sillä lääkärillä on. Eli sitä lääkäriä pitäisi haukkua ammattitaidottomaksi.

Epäpäteväksi haukkuminen on turhaa. Aina pitäisi haukkua ammattitaidottomaksi.

"Ei tuokaan mitään osaa! Ei tuokaan mistään mitään tiedä! Ammattitaidoton!"

ap

Vierailija
5/13 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäpätevällä voi olla osaamista, mutta ei tarvittavaa tutkintoa. Ammattitaidottomalla voi olla tutkinto, mutta puuttuu osaaminen

Vierailija
6/13 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sinulla olisi 40 vuoden työkokemus ja tutkinnot USA:n huippuyliopistoista, olisit epäpätevä suomalaisen kunnan tai valtion virkaan, jos et ole suorittanut virkamiespakkoruotsia.

Vierailija
7/13 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät vastaukset teiltä.

Kappas. Noissa sanoissa näköjään todella on tuollainen selkeä ero.

Pätevyys = virallinen juttu, se että henkilöllä on jonkinlainen lakien mukainen pätevyyden osoittava dokumentti.

Ammattitaito = se että oikeasti osaa tehdä jotain.

---

Useimmiten sanaa "epäpätevä" siis käytetään väärin. Tai siis kun asiakkaat ovat sitä mieltä että vaikkapa joku lääkäri ei osaa mitään niin he haukkuvat sitä lääkäriä epäpäteväksi. Mutta eihän ne asiakkaat sitä voi tietää mitkä pätevyyden osoittamat dokumentit sillä lääkärillä on. Eli sitä lääkäriä pitäisi haukkua ammattitaidottomaksi.

Epäpäteväksi haukkuminen on turhaa. Aina pitäisi haukkua ammattitaidottomaksi.

"Ei tuokaan mitään osaa! Ei tuokaan mistään mitään tiedä! Ammattitaidoton!"

ap

Lääkäriesimerkkisi on kehno, koska laillistettu lääkäri voi olla epäpätevä olematta ammattitaidoton.

Vierailija
8/13 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka sinulla olisi 40 vuoden työkokemus ja tutkinnot USA:n huippuyliopistoista, olisit epäpätevä suomalaisen kunnan tai valtion virkaan, jos et ole suorittanut virkamiespakkoruotsia.

Olet valitettavasti väärässä. Valtiolla ja kaksikielisissä kunnissa tarvitaan virkamiesruotsia, ei yksikielisissä kunnissa.

Vierailija
9/13 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet valitettavasti väärässä. Valtiolla ja kaksikielisissä kunnissa tarvitaan virkamiesruotsia, ei yksikielisissä kunnissa.

No, näitä leikkikaksikielisiä kuntia on ainakin miljoonan asukkaan verran, esim. Helsinki, Vantaa, Espoo, Turku jne.

Vierailija
10/13 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla työkkärin mielestä alalleni perustutkinto suoritettu, vaikka koulutusta ei ole kuin muutama lyhytkurssi. Työkokemuksen perusteella tuo perustutkinto, työkokemustahan on vuosikymmeniä. Mikähän minä sitten olen?

Vierailija
11/13 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spekuloin vielä lisää tätä mielestäni hurjan iloista aihetta...

Voi siis olla vaikka kuinka paljon ihmisiä jotka voivat olla ammattitaidottomia, mutta heidän on mahdotonta olla epäpäteviä. Siis vaikkapa tämän vauvapalstan moderaattori. Tuskin moderaattorille on mitään pätevyysvaatimuksia, joten sana "pätevä" tai "epäpätevä" ei mitenkään liity moderaattoriin. Mutta jos hän tekee työnsä päin mäntyä niin hän on ammattitaidoton.

---

Ja nyt sitten yritän vielä miettiä voisiko päinvastainenkin olla mahdollista. Siis voiko olla jokin ammatti tai asema tai status, missä henkilöllä on pätevyys, mutta jossa henkilön on mahdotonta olla ammattitaidoton. Siis onko olemassa jokin asema johon vaaditaan pätevyys, mutta johon ammattitaito ei liity mitenkään? Asema jossa ei edes tarvitse osata mitään eikä mitenkään voikaan osata mitään, asema johon ihan vain tarvitaan muodollinen pätevyys?

ap

Vierailija
12/13 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa lastenhoitaja tekee opettajan tehtäviä. Ei hän ammattitaidon välttämättä ole kokemustensa ja hiljaisen tiedon omaavana. Epäpätevä hän tehtävässään silti on.

Vierailija
13/13 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla työkkärin mielestä alalleni perustutkinto suoritettu, vaikka koulutusta ei ole kuin muutama lyhytkurssi. Työkokemuksen perusteella tuo perustutkinto, työkokemustahan on vuosikymmeniä. Mikähän minä sitten olen?

Olet työkkärin mielivallan uhri, työkkäritätien räsynukke.

Tosiasiassa pätevyyden suhteen ei tulisi olla epäselvyyksiä. Jos johonkin asemaan vaaditaan pätevyys, niin se pätevyys määritellään tasan tarkkaan tietyillä kriteereillä. Joten ihminen joko täyttää ne kriteerit tai ei täytä, siis joko on tai ei ole pätevä. Joko tai. Tietysti huonoissa korruptoituneissa organisaatioissa ne kriteerit saatetaan pitää aikalailla hämärän peitossa ja niitä saatetaan milloin vain muuttaa mielivaltaisesti.

Ammattitaitoon taas ei ole niin selviä kriteereitä, se ei ole joko tai. Ihminen on enemmän tai vähemmän ammattitaitoinen.