Koetko näin jälkeenpäin, että koronarajoitukset heikensivät vai paransivat elämänlaatuasi?
Kommentit (215)
Vaikeuttivat arkeani jonkin verran, mutta eivt vaikuttaneet elämänlaatuun. Olin luonnollisesti valmis hetkellisiin haittoihin yleisen hyvän eteen. Perheessäkin on immuunirajoitteisia, ja ymmärsin asian tärkeyden. Edelleen samaa mieltä.
Paransi. Myös opintosuorituksia tuli paljon ja hyvillä arvosanoilla.
Lasten koulu sujui myös paremmin etänä.
Ei vaikuttanu mitenkää, mä en suorita mun elämää muiden säännöstöjen kautta. Mä en ottanu piikkejä ja mua ei kiinnostanu yhtään mitä ihmiset meuhkas.
Jos mä en pääse johonki elokuvii ni se on ihan helvetin sama mulle, sit mä katon sen elokuvan kotona, ei se kaadu siihen
Paransi. 100 % etätyö kohensi työhyvinvointiani 200 %.
Oli outoa aikaa, mutta ymmärsin ratkaisut, joita tehtiin. Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa. Pitää toimia silloin, kun vielä voi. Jälkiviisastelu on helppoa, kun ei ole ollut mistään vastuussa.
Jälkikäteen ajateltuna se edesauttoi monien harrastuksieni loppumista. En vain enää saanut niitä käyntiin myöhemmin uudelleen, en tiedä miksi. Koko touhu ehkä myös shokeerasi enemmän kuin pystyin myöntämään, lähinnä lisäsi epäluottamusta koko yhteiskuntaa ja hallitusta ja johtavaa porrasta kohtaan syvästi.
Ei vaikeuttanut elämääni mitenkään. Tein työt etänä ja autolla pääsee mihin vaan. Kävin kaupoissa ihan normaalisti. Mäkkärin autokaista tuli tutuksi, kun muut ravintolat olivat kiinni.
🇺🇦🇮🇱
Heikensi, silloisen hallituksen velanotosta kärsitään vielä vuosia.
Aika neutraali vaikutus. Olihan siinä omat pienet kiusansa, mutta toisaalta sain siitä jonkinlaista jännitystäkin elämään, kun elämäni on todella tylsää masentuneena eläkeläisenä. Eikä ole vieläkään korona iskenyt!
Paransi. Olin terveempi kuin koskaan. Kahteen vuoteen en sairastanut yhtään räkätautia. Nautin muutenkin kun oli rauhallista.
Ei vaikutusta suuntaan eikä toiseen.
Paransivat. Turhat ihmiskohtaamiset jäivät pois. Koronalla ei ollut minkäänlaista vaikutusta työtilanteeseeni. Rajoitusten purkamisen jälkeen kokeilin taas matkustamista ja totesin ettei sekään ollut kovin tärkeää.
Paransi...! Monellakin tapaa:
-Etätyöt tulivat normaaliksi, eli etänä voi tehdä pl. tietyt toimistopäivät. Säästän joka päivä aikaa n. 1h kun ei ole työmatkoja kuljettavana.
-Rahaa säästyy kun ei mene rahaa (juurikaan) esim. bussilippuun, vaatteisiin (töissä piti olla suht siisti vaatteet, vs. kotona trikoot ja teams-palsuissa joku siistimpi paita -> vaatteita ei tarvitse niin paljoa/ne eivät 'kulu' käytössä. Samoin meikit, hiukset, noissa säästää rahaa kun kotona ollessa en meikkaa, ja hiusten leikkauskin on vähentynyt parin kertaan vuosi, aimmin oli 3 tai 4/vuosi.
-Olen ollut terveempi(!) aiemmin tarttui bussista/avotoimistosta USEIN mukaan ties mikä flunssa. Toimistopäivinä sen tajuaa kun bussissa joka ikinen kerta joku rykii/aivastelee, kuinka vähemmän altistuu pöpöille vs. aiemmin kun voi tehdä kotona työt.
-Kaipasin matkustelua, mutta toisaalta kun ulkomaille ei päässyt, niin tuli Suomea kierrettyä. Ennen koronaa vaakakuppi ei koskaan kääntynyt (jos siksi että paljon kalliimpaa, ja huonommat kelit jne.) kotimaan matkailuun. Korona aikana kun ei muualle päässyt, niin tuli (vihdoinkin) nähtyä Naantali, Koli, ym. paikat missä aina ajatellut että voisi joskus käydä.
Helpotti koska etätyö tuli salamannopeasti mahdolliseksi. Siitä oli jaariteltu vuosia mutta vain johto saattoi tehdä etänä. Siinä sitten asennettiin muutamassa päivässä vpn:t ja työntekijän seuranta ja raportointi paraani. Henkilökunta oli tyytyväistä ja pomoille kelpasi työn jälki ja määrä joten käytäntö jäi.
En kuitenkaan usko jälkiviisauteen sillä tuossa kohtaa korona oli suuri tuntematon eikä hoitokäytäntöjä tai lääkkeitä ollut mailla halmeilla.
Mietin usein sitä ns espanjantautia. Mitään varotoimia ei ollut. Vaikka ihmiset yritti käyttää maskeja, ne oli puuvillariepuja jotka ei paljon pöpöjä pysäytelleet. Työväki joutui käymään töissä. Rokotuksia ei ollut, kymmenet miljoonat kuolivat. Sitä taustaa vasten koronan kanssa pärjättiin hyvin.
Paransivat. Kaipasin vain matkailua.