Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tunne yhtäkään koronan sairastanutta

Vierailija
17.10.2021 |

Minulla on laaja tuttavapiiri. Osa heistä käy töissä, osa ei. Ne jotka eivät käy, elävät muuten sosiaalisesti aktiivista elämää. En ole tällä hetkellä työelämässä, mutta olen ollut asiakaspalvelutyössä korona-aikana. Tapaan perhettäni usein ja kumpikin vanhemmistani tekevät työtä jossa tapaavat kymmeniä ihmisiä päivittäin. Asun Pirkanmaalla jossa tilanne on useasti ollut "hälyttävä". Tunnen paljon ihmisiä, jotka eivät ole ottaneet rokotetta. Korona on jyllännyt jo pian pari vuotta.

Silti - en tunne yhtäkään ihmistä, joka olisi sairastanut koronan. Erään tutun kautta kuulin toisen tutun saaneen positiivisen tuloksen testistä. Pari kaveria ovat käyneet testissä epäilyn takia, mutta tulokset ovat olleet negatiivisia.

Ihme homma. Luulisi, että näinkin sosiaalisesti aktiivisena ihmisenä tuntisin ainakin yhden ihmisen joka on todetusti sairastanut koronan. Voi siis olla, että lähipiirissäni on ihmisiä jotka ovat sen sairastaneet, mutta oireettomana. Voi hyvin olla, että itsekin olen sen sairastanut. Voi olla että en ja voi olla että sairastun vielä. Ehkä lievänä, ehkä todella pahana. Tarkoitus ei ole vähätellä asiaa, kunhan vain tuossa mietin että on ihme, etten todella tunne yhtäkään taudin varmaksi sairastanutta.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

turpakiiqanonpelle

Haha, vai niin.

Vierailija
22/67 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tunnen 78 sairastunutta. Koulumme oppilaita, työntekijöitä, vanhempia ja oppilaiden sisaruksia. Kaikki sairastuneet tänä syksynä. Lapset eivät ole olleet rokotettuja. Yksi aikuinen rokottamaton alle 30 v oppilaan sisarus oli teholla kolme viikkoa. Viisi oli sairaalahoidossa.

Erikoisen hyvät suhteet, kun tunnet oppilaiden vanhemmat ja sisaruksetkin.

Pieni paikkakunta, olen itse täältä kotoisin ja elänyt koko elämäni opiskeluaikaa (5v) lukuun ottamatta. Tunnen kaikki täällä asuvat ainakin nimeltä ja näöltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä asun Helsingissä ja tunnen työn kautta todella paljon ihmisiä. Koronaan sairastuneita tunnen kolme, kaikki olivat aika kipeitä mutta pärjäsivät kotihoidolla ja toipuivat. Sen sijaan en tunne yhtään ihmistä joka olisi kieltäytynyt rokotteista - kaikkien yksityisasioita en tietysti voikaan tietää. Alani on kuitenkin sellainen että sillä on korkeakoulutettuja ja vastuullisia ihmisiä. Yllättyisin jos joukossa olisi rokottamaton.

Olen korkeakoulutettu, ns. "hyvissä töissä" ja rokottamaton. En huutele päätöksestäni juurikin sinun kaltaisten ihmisten vuoksi. En jaksa ylenkatsomista ja tuomituksi tulemista, kun voi vaan olla hiljaa ja antaa kaltaistesi tehdä omat oletuksensa. Minustakin varmasti joku olettaa, että olen tietenkin ottanut rokotteet. Mistä sitä tietää vaikka olisin sinun työkaverisi.

Vierailija
24/67 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki edes tiedä itse että on sairastanut koronan jos on ollut oireeton.

Vierailija
25/67 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä asun Helsingissä ja tunnen työn kautta todella paljon ihmisiä. Koronaan sairastuneita tunnen kolme, kaikki olivat aika kipeitä mutta pärjäsivät kotihoidolla ja toipuivat. Sen sijaan en tunne yhtään ihmistä joka olisi kieltäytynyt rokotteista - kaikkien yksityisasioita en tietysti voikaan tietää. Alani on kuitenkin sellainen että sillä on korkeakoulutettuja ja vastuullisia ihmisiä. Yllättyisin jos joukossa olisi rokottamaton.

Kuulostatpa ylimieliseltä. "Alani oon sellainen että sillä on korkeakoulutettuja ja vastuullisia ihmisiä, yllättyisin jos joukossa olisi rokottamaton." Ihan tosissaanko elät siinä harhaluulossa, että rokotetut ovat automaattisesti "vastuullisia ja koulutettuja", ja rokottamattomat tästä päätellen kouluttamattomia ja typeriä? En ihmettele vaikka joku rokottamaton sinulle väittäisikin olevansa rokotettu, koska tietää että suhtaudut rokottamattomiin halveksuen. Jos kuuluisit minun lähipiiriini en minäkään kertoisi sinulle rokottamattomuudestani.

T. Korkeakoulutettu

En oleta rokotetuista tai rokottamattomista automaattisesti mitään, mutta onhan se ihan tilastollisesti todettu fakta, että rokotemyönteisyys korreloi koulutuksen kanssa. En ole myöskään henkilökohtaisesti ilmaissut rokotekantaani kenellekään saati tiedustellut rokotuksesta. Meillä on kuitenkin töissä otettu ryhmäkohtaisesti yhteisellä sopimuksella käyttöön käytäntöjä, jotka perustuvat siihen, että kaikki on rokotettu. Olisi todella kummallinen ajatus että siellä joku sluibailisi tai valehtelisi näin tärkeässä asiassa - mutta onhan se teoriassa mahdollista.

Vierailija
26/67 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tunnen 78 sairastunutta. Koulumme oppilaita, työntekijöitä, vanhempia ja oppilaiden sisaruksia. Kaikki sairastuneet tänä syksynä. Lapset eivät ole olleet rokotettuja. Yksi aikuinen rokottamaton alle 30 v oppilaan sisarus oli teholla kolme viikkoa. Viisi oli sairaalahoidossa.

Erikoisen hyvät suhteet, kun tunnet oppilaiden vanhemmat ja sisaruksetkin.

Olen eri kuin kenelle vastasit, mutta asun Multialla ja tunnen kaikki Multian 18 koronan saanutta. Ei ole outoa, kun Multia on pieni kunta.

Vierailija
27/67 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen korkeakoulutettu, ns. "hyvissä töissä" ja rokottamaton. En huutele päätöksestäni juurikin sinun kaltaisten ihmisten vuoksi. En jaksa ylenkatsomista ja tuomituksi tulemista, kun voi vaan olla hiljaa ja antaa kaltaistesi tehdä omat oletuksensa. Minustakin varmasti joku olettaa, että olen tietenkin ottanut rokotteet. Mistä sitä tietää vaikka olisin sinun työkaverisi.

No et ole, tai olisit mennyt toisenlaisiin hommiin jos olisit vastuullinen. Työ on luonteeltaan sellaista että siinä työskennellään vip-henkilöiden läheisyydessä, siksi siinä on iso vastuu vaikka ei olekaan terveydenhuoltotyötä.

Vierailija
28/67 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunne kaksi, he selvisivt kotihoidolla, ja toiset kaksi joista molemmat joutuivat saairaalaan. Näistä toinen oli teholla kahteen otteeseen (nainen n. 50 peruskunto ok).

Heidän rokottettavuudestaan en ole varma.

Vierailija
29/67 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut useammalle rokoteintoilijalle tuttavapiirissä, että olen käynyt ottamassa rokotteen, jos ovat ottaneet asian suoraan puheeksi. Vaikka en ole ottanut rokotetta enkä aio. En vaan jaksa mitään vänkäämistä.

Vierailija
30/67 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Asun helsingissä ja työpaikalla osastollani on vajaat 100 ihmistä. Täälläkään ei ole kukaan sairastunut koronaan.

On lähinnä hirveää, että työpaikkanne sairaslomatiedot ovat julkisia.

Tiedäthän, että se on laitonta.

Vierailija
31/67 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kolme, kaikki hyväkuntoisia 20-30v nuoria aikuisia. Kaikki rokottamattomia, koska tämä oli aikaa ennen rokotusten alkamista. Yhdellä hyvin lievät flunssaoireet, yhdellä ainoa oire makuaistin katoaminen ja yksi oli täysin oireeton. Yhdestä tuttavan tuttavan tuttavasta olen kuullut, joka kuoli koronaan, mutta olikin kuulotiedon mukaan monisairas.

Vierailija
32/67 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok.

Minä tunnen.

Vierailija
33/67 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen, hän joutui piikittämään itse kotihoidossa hepariinia. Mieluusti vältän ko. sairauden, jos suinkin mahdollista.

Vierailija
34/67 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sanonut useammalle rokoteintoilijalle tuttavapiirissä, että olen käynyt ottamassa rokotteen, jos ovat ottaneet asian suoraan puheeksi. Vaikka en ole ottanut rokotetta enkä aio. En vaan jaksa mitään vänkäämistä.

Valehteletko muistakin asioista lähipiirillesi?

Mietipä tilannetta, että olet osa jotain tartuntaketjua, joka onnistutaan jälijittämään. Silloin jäät valheesta kiinni. Jos joku tartunnan saanut sattuu vielä kuolemaan, miten voit enää ikinä katsoa silmiin hä en läheisiään joille olet valehdellut?

Vierailija
35/67 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietipä tilannetta, että olet osa jotain tartuntaketjua, joka onnistutaan jälijittämään. Silloin jäät valheesta kiinni. Jos joku tartunnan saanut sattuu vielä kuolemaan, miten voit enää ikinä katsoa silmiin hä en läheisiään joille olet valehdellut?

En ole tuo lainaamasi, mutta tartun silti tähän. Tuo "vastuu muista" on ihan bullshittiä koronarokotteiden kohdalla. Johan se on todettu moneen kertaan, että rokote ei estä saamasta, kantamasta ja tartuttamasta tautia. Ainoa missä se toimii hyvin, on oireiden lievittäminen rokotetulla itsellään. Eli jokainen suojaa itseään rokotteella jos haluaa.

T. Itse rokotettu, mutta pikkuhiljaa uskoaan näihin rokotteisiin menettänyt.

Vierailija
36/67 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se hänen valheensa tuossa kohtaa paljastuu? Rokotettu voi olla osa tartuntaketjua ihan niinkuin rokottamatonkin. Ei jäljityksestä anneta kenellekään muiden terveystietoja.

Vierailija
37/67 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo lainaamasi, mutta tartun silti tähän. Tuo "vastuu muista" on ihan bullshittiä koronarokotteiden kohdalla. Johan se on todettu moneen kertaan, että rokote ei estä saamasta, kantamasta ja tartuttamasta tautia. Ainoa missä se toimii hyvin, on oireiden lievittäminen rokotetulla itsellään. Eli jokainen suojaa itseään rokotteella jos haluaa.

T. Itse rokotettu, mutta pikkuhiljaa uskoaan näihin rokotteisiin menettänyt.

Se vähentää tartuttamisen todennäköisyyttä. Miten tämä on joillekin niin vaikea ymmärtää?

Vierailija
38/67 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole aikaisemmin tuntenut, mutta viimeisenä kahtena kuukautena sairastuneita on putkahdellut kuin sieniä sateella. Rokottamattomat joutuneet kaikki sairaalahoitoon, rokotetut perusterveet päässet lievillä oireilla, mutta myös parilla rokotetulla ollut kunnon oireita.

Vierailija
39/67 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mulla on lähipiirissä kolme sairastanutta. Oisko ihan niin, ettei sairastumisista huudella kuin välttämättömille,

Vierailija
40/67 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mullakaan yksikään kaveri ainakaan tietääkseni ole sairastanut.

Pari sukulaista, jotka tunnen, on. Toinen heistä on lääkäri todennäköisesti sai tartunnan töistä. Puolisonsa sai jatkotartunnan kotona.

Muutama henkilö, joiden tiedän varmaksi olevan olemassa, muita joita en itse tunne, tiedän myös sairastaneen. Mm. puolisoni työkaveri ja hänen perheensä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän