Onko perheellisen ok olla töissä 10-18?
Mitä mieltä olette? Jos työaika on liukuva (eli työnantajalle ok), niin onko ok olla töissä 10-18? Aamu-uniselle tuo olisi mukava rytmi.
Perheessä kouluikäisiä lapsia ja 8-16 töissä oleva puoliso.
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 19:58"]
moni sanoo että "ei meillä ainakaan passais, niih!" millainen työnantaja ottaa teidänlaisia vastarannan kiiskejä töihin?
[/quote]
:D Kuinka niin? Toistaiseksi minä olen ainoa joka täällä ketjussa on nin sanonut. Ja onko se vastarannan kiiskeyttä, jos sanoo ei johonkin myönny? Oma työnantajani ei ainakaan kaipaa mitään kaikkeen taipuvia tossuja.
[/quote]
:D pomoasi varmaan kiinnostaa teidän perheen iltarytmit
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 20:06"]
Mitä järkeä tuollaisessa elämässä on, eihän se ole mitään elämää vaan kärsimystä. Juostaan töistä kauppaan ja sitten kotiin, tehdä ruoka ja lapset harrastuksiin...puolikuolleena väsyneenä kaadutaan sänkyyn ja aamulla kaikki uudestaan. Lapsiaan näkee just sen pari tuntia illassa. Todellakin "kasvattamista", kun ei edes ehditä olla niiden lasten kanssa. :) Jos hankit lapsia, kasvatat ne kotona. Jos ei varat riitä, et hanki niitä. Kysymyksiä?
[/quote]
No sitähän minä juuri, ettei tuossa ole mitään järkeä. Siksi onkin kiva, että illalla on kaksi vanhempaa hoitamassa noita kotitöitä ja lasten kuskauksia niin ehtii vanhemmat itsekin hengähtää, harrastaa ja levätä.
[/quote]
voi v... tät nykyajan pullamössösukupolvea.. ahahaaa.. on kiva on..
tottakai. työnantajia kiinnostaa aivan valtavasti suunnitella työvuoroja jokaisen palkollisen "rytmien" mukaan
"on niin kiva kun ollaan molemmat niitä pyykkejä levittämässä"
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 20:07"]
moni sanoo että "ei meillä ainakaan passais, niih!" millainen työnantaja ottaa teidänlaisia vastarannan kiiskejä töihin?
[/quote]
:D Kuinka niin? Toistaiseksi minä olen ainoa joka täällä ketjussa on nin sanonut. Ja onko se vastarannan kiiskeyttä, jos sanoo ei johonkin myönny? Oma työnantajani ei ainakaan kaipaa mitään kaikkeen taipuvia tossuja.
[/quote]
:D pomoasi varmaan kiinnostaa teidän perheen iltarytmit
[/quote]
Öööö...mihin tämä liittyy?
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 20:12"]
tottakai. työnantajia kiinnostaa aivan valtavasti suunnitella työvuoroja jokaisen palkollisen "rytmien" mukaan
[/quote]
Tässä oli kyse siitä, että jos vanhempi ITSE haluaisi muuttaa työrytmiään 8-16 -> 10->18, niin mitä toinen puoliso siitä ajattelisi. Saa opetella lukemaan...
onko teille rassukoille noin vaikeaa järjestellä hommat työvuorojen mukaan?? anna mun kaikki kestää, enpä ole tuollaisestakaan kuullut... Suomessa ilmeisesti hukutaan ylimääräisiin työpaikkoihin kun kaikki voivat valikoida juuri sopivat työajat pikku Liisan kuvataidekurssin ja nukkumaanmenoaikojen mukaisesti?
voi pyhä yksinkertaisuus :D
[/quote]
Onko siellä ulkomailla unohtunut suomen kielen taitokin vai etkö vaan muuten osaa luke?
Tuntuu niin uskomattomalta nämä ns. virkatyöaikaan työtä tekevien kommentit. Meillä tekee molemmat vanhemmat kolmivuorotyötä ja molemmat käy kaupassa ja osallistuu kotitöihin. Yhteistä aikaa on vähän. Harvoin ollaan koko perheen kanssa samassa päivällispöydässä tai lounaspöydässä. Ihan työvuoroista riippuu miten usein. Kyllä sen elämän saa sujumaan vähän sovelletulla rytmilläkin. Kaupassa käydään usein arkena aamupäivällä kun ei ole ruuhkaa.
onko teille rassukoille noin vaikeaa järjestellä hommat työvuorojen mukaan?? anna mun kaikki kestää, enpä ole tuollaisestakaan kuullut... Suomessa ilmeisesti hukutaan ylimääräisiin työpaikkoihin kun kaikki voivat valikoida juuri sopivat työajat pikku Liisan kuvataidekurssin ja nukkumaanmenoaikojen mukaisesti?
voi pyhä yksinkertaisuus :D
[/quote]
Ja taasko joku ulkosuomalainen siellä yrittää nostaa itseään jalustalle? Ja kyllä, perheellisillä se monesti on niin että se perhe ja lapset ovat työtä tärkeämpiä. Ja onneksi nykyään on kaikenlaisia joustometodeja työelämässä, jotta vanhemmat pystyvät olemaan paremmin läsnä lasten arjessa. Itse en ainakaan tehnyt lapsia sen takia, että en koskaan näkisi heitä tai pystyisi osallistumaan heidänkin eläämäänsä - sääli jos sinä olet näin toiminut.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 20:12"]
[/quote]
Jos ymmärtäisi lukemaansa niin tajuaisi että tässä puhutaan ammateista, joissa voi itse päättää työaikansa (ainakin osittain). Eli työnantajaa ei voisi vähempää kiinnostaa oletko töissä 7-15, 8-16 tai vaikka sen 10-18. Toki tämän tyyppisissä ammateissa yleensä oletetaan tiettyä joustoa työntekijältä niin että niitä ylitöitäkin tulee aika usein... Niitä sitten pidetään vapaina kun vähän kiire hellittää (jos sellaista tilannetta koskaan tulee).
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 20:19"]
Tuntuu niin uskomattomalta nämä ns. virkatyöaikaan työtä tekevien kommentit. Meillä tekee molemmat vanhemmat kolmivuorotyötä ja molemmat käy kaupassa ja osallistuu kotitöihin. Yhteistä aikaa on vähän. Harvoin ollaan koko perheen kanssa samassa päivällispöydässä tai lounaspöydässä. Ihan työvuoroista riippuu miten usein. Kyllä sen elämän saa sujumaan vähän sovelletulla rytmilläkin. Kaupassa käydään usein arkena aamupäivällä kun ei ole ruuhkaa.
[/quote]
"Kyllä sen elämän saa sujumaan." Mitäs jos joku haluaa vaikka nauttiakin siitä elämästään ja arjestaan, eikä vain saada sitä sujumaan?
Meillä on pitkälti näin kuten ap:lla. Toinen lähtee paljon aikaisemmin töihin. Se, joka lähtee myöhemmin, tekee aamiaisen, korjaa jäljet, huolehtii lapset kouluun(aikaisemmin tarhaan) ja katsoo muutenkin, että koti on kunnossa.
Aiemmin lähtenyt tulee tietenkin myös aiemmin kotiin - usein kaupan kautta. Pistää pyykit pyörimään ja sen jälkeen kuivaajaan ja valmiit jokaisen koriin komeroihin vietäväksi. Illallinen syödään vasta, kun kaikki ovat kotiutuneet harrastuksista eli n klo 19. Meillä ei ole koululaisia viety koskaan harrastuksiin, ihan itse ovat kävelleet niin soittotunneille kuin jalkapalloharkkoihinkin.
Ei siis koskaan ole ollut mitään ongelmaa erilaisista työajoista vaan päin vastoin. Lapsilla on ollut vanhempi aamulla kotona ja toisaalta esim. tarhapäivät olivat vain n.kuusituntisia.
No jos lapsilla ei ole harrastuksiin kuskausta niin on ok! Koululaisille tehdään vaan se ruoka ja kaupassa ei tarvitse käydä joka päivä. Ne ostokset voi tehdä viikonloppuna. Läksythän ne tekee itse ja voi tarvita tukea niihin, eikä se ole paha rästi jos ei ole aivan tyhmä. Koululaiset on muutenkin kavereiden kanssa ja paljon omissa huoneissaan. Itse olen monesti yksin ja mies kuntosalilla. Musta kiva kun on rauhallista.
Meillä tosin mies kuskaa kuopusta, kun mulla ei ole ajokorttia. Johtuu myös siitä paljonko niitä lapsia on ja mikä on se avun tarve. Musta koululaiset nyt vaan on jo osaavia ja pärjääviä!
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 20:19"]
[/quote]Etkö nää mitään eroa siinä, että teillä molemmat osallistuvat perheen pyöritykseen vuorotellen, työvuorojen mukaan. Ap:n tyylisessä perheessä toinen hoitaa (lähes) kaikki kotityöt, lastenhoidon ja harrastuksiinkuljetukset. Aamu-uninen ottaa rusinat pullasta.
54! Eihän sitä jaksa treenata tyhjällä mahalla. Ainakin kilpauinnissa on ehdottomasti syötävä ateria ennen treenejä tai ei sitten kyllä jaksa uida jos maha on tyhjä!
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 20:31"][quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 20:19"]
[/quote]Etkö nää mitään eroa siinä, että teillä molemmat osallistuvat perheen pyöritykseen vuorotellen, työvuorojen mukaan. Ap:n tyylisessä perheessä toinen hoitaa (lähes) kaikki kotityöt, lastenhoidon ja harrastuksiinkuljetukset. Aamu-uninen ottaa rusinat pullasta.
[/quote]
No riippuu toki perheestä. Jos se on tällainen "hiljaisuus alkaa meillä klo 20" perhe, niin varmaan ottaakin rusinat pullasta. Jos taas perheessä saa osallistua itselle sopiviin kellonaikoihin eri touhuihin, eikä ole erityisherkkiä perheenjäseniä paikalla, niin ei myöhäinen rytmi paha ole. Itse olen aamu-uninen.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 20:36"]
54! Eihän sitä jaksa treenata tyhjällä mahalla. Ainakin kilpauinnissa on ehdottomasti syötävä ateria ennen treenejä tai ei sitten kyllä jaksa uida jos maha on tyhjä!
[/quote]
Kyllä lapset syövät välipalan koulusta tultuaan. Soittotunnit ovat neljältä(2 krt/vk), pojan jalkapalloharjoitukset/lihastreenit/ uinti myös klo 16.00(2krt/vk)., partiossa käyvät kerran viikossa viiden aikaan. Kaikki ollaan joka tapauksessa kotona seitsemään mennessä ja sitten istutaan ruokapöytään. kaikessa rauhassa.
Mun työaika matkoineen on 15.30-01.. Paitsi vkloppuisin töistä olen kotona 04..
Ystävät tekevät niin, että lasta ei tarvitse viedä ollenkaan hoitoon, vaikka molemmat ovat työssä. Kumpikin on farmaseutti ja työssä samassa apteekissa. Toinen on 8-12 ja toinen 13-18, ospäivätyö siis. Lisäksi he tekevät yhden viikonlopun kumpikin kerran kuussa. Syövät muuten lounaan yhdessä; helppoa, koska asuvat parinsadan metrin päässä työpaikaltaan.
On siis monenlaisia järjestelyjä.
Ap palailee palstalle:
Monen mielestä siis asia on täysin ok. Minun mielestäni ei ole. Olen ihan loppu tähän miehen mielestä hyvään systeemiin.
Herään aamulla väsyneenä. Herättelen lapset ja laitan heille aamupalaa. Varsinkin isompi on toivoton unikeko, joten herättely on rankkaa. Häntä pitää jatkuvasti patistella aamutoimissa, jotta hänet saa ovesta ulos ajoissa että ehtii kouluun. Stressitasoni on huipussaan jo aamulla.
Menen töihin ja teen normaalin työpäivän. Työpäivän lopussa tuijotan kelloa, jotta ehdin varmasti kotiin tarvittavaan aikaan. Monena päivänä lasten harrastukset alkavat klo 16.30 tai 17. Sitä ennen pitää olla ruoka syötynä, koska lapsilla on kiljuva nälkä. Eli töistä kotiin kiirehdittyäni laitan/lämmitän ruoan ja lähden viemään lapsia harrastuksiin.
Lasten ollessa harrastuksissa voin tarvittaessa käydä kaupassa tai tulen kotiin tekemään kotitöitä. Sitten haen lapset harrastuksista. Ei heillä siis joka päivä ole mitään harkkoja, mutta lähes joka päivä on jommalla kummalla jotain.
Jossain välissä tarkistan läksyt (täällä ohjattu vanhempia tekemään niin), kuulustelen kokeisiin, ohjaan soittoläksyissä jne.
Tässä vaiheessa mies tulee kotiin, ottaa välipalaa ja lukee lehteä, surffailee netissä.
Iltapala ja iltapesut. Laitamme yhdessä lapset nukkumaan. Koska olen kuolemanväsynyt, menen myös nukkumaan pian lasten jälkeen klo 22 jotta jaksan herätä aamulla kuudelta.
Vastaavasti miehen päivä:
Herää klo 9 lasten jo mentyä kouluun. Lukee lehteä ja syö aamupalaa itsekseen rauhassa.
On töissä n. 10-18/19. Töiden lopetusaika ei ole tarkka, koska ei ole kiire mihinkään.
Tulee töistä, syö valmiin ruoan. Laitetaan lapset nukkumaan.
Lasten nukkumanmenon jälkeen voi rauhassa surffailla netissä ja katsoa telkkaa tunteja, esim. klo 02 asti. Koska olemme herkkäunisia, ei tuolloin voi pestä pyykkiä tai siivota. Nähtävästi pöytien pyyhintä ja tiskikoneen tyhjennyskin ovat asioita joita miehen mielestä yöllä ei voi tehdä.
Minusta tämä ei ole tasapuolista. Mainittakoon, että myös minulla on joustava työaika, mutta en voi juurikaan hyödyntää joustoa koska pakko jonkun on elää lasten aikatauluissa. Mies ei kuulemma voi mitään aamu-unisuudelleen.
ap
Mitä järkeä tuollaisessa elämässä on, eihän se ole mitään elämää vaan kärsimystä. Juostaan töistä kauppaan ja sitten kotiin, tehdä ruoka ja lapset harrastuksiin...puolikuolleena väsyneenä kaadutaan sänkyyn ja aamulla kaikki uudestaan. Lapsiaan näkee just sen pari tuntia illassa. Todellakin "kasvattamista", kun ei edes ehditä olla niiden lasten kanssa. :) Jos hankit lapsia, kasvatat ne kotona. Jos ei varat riitä, et hanki niitä. Kysymyksiä?
[/quote]
No sitähän minä juuri, ettei tuossa ole mitään järkeä. Siksi onkin kiva, että illalla on kaksi vanhempaa hoitamassa noita kotitöitä ja lasten kuskauksia niin ehtii vanhemmat itsekin hengähtää, harrastaa ja levätä.