lihottaako/turvottaako kortisoni vai ei?
prednisolonia syön 40mg/pv.
googlella löytyy ristiriitaista tietoa.... naama turpoaa palloksi tms... onko jollain täällä omakohtaista kokemusta?
Kommentit (36)
Minulla paino on noussut ja kasvot pyöristyneet kuukasvoiksi. Rypytkin oikenivat. Eniten harmittaa kun silmälasien sangat puristavat ohimoita.
Ap, olen pahoillani puolestasi, että joudut kortisonia syömään. Onhan se tärkeä lääke monen sairauden hoidossa, mutta sivuvaikutukset on helvetilliset. Eipä kukaan ole vielä maininnut unettomuutta, joka iskee ainakin mulle ihan pienistäkin Prednisolon-määristä. Turvotus on hyvin yleinen sivuvaikutus kortisonin käyttäjillä.
Toivottavasti et joudu kärsimään kamalista sivuvaikutuksesta ja vaivasi helpottaisivat pian, että pääsisit kortisonista eroon.
Söin kortisonia puoli vuotta samaan vaivaan kuin ap sekä olin kortisonitiputuksessa, kyllä turvotti ja lihotti. Kasvot turposi niin ettei silmälasit meinanneet mahtua päähän. Ylävatsa turposi niin ettei takit menneet kiinni. Nukuin n. 4 tuntia vuorokaudessa, muun ajan olin kuin sähköjänis vauhdissa. Ruuan nälkä oli jatkuvasti.
Mutta nesteturvotus laskee pois ja laihduin syömisestä tulleet kilot kun kortisoni loppui
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:45"]Takuuvarmasti
[/quote]
Saako rahat ja sairauden takaisin jos ei turpoo
onko mitään keinoja pitää sitä turvotusta hallinnassa? muuta kun että ei kertakaikkiaan vaan syö? jotain jolla kiihdyttäisi aineenvaihduntaa? liikunta?vihreä tee?
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:47"]
onko mitään keinoja pitää sitä turvotusta hallinnassa? muuta kun että ei kertakaikkiaan vaan syö? jotain jolla kiihdyttäisi aineenvaihduntaa? liikunta?vihreä tee?
[/quote]
Vältä suolaisia ruokia ja pyydä lääkäriltä nesteenpoistolääkitys kortisonikuurin ajaksi.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:45"]Takuuvarmasti [/quote] Saako rahat ja sairauden takaisin jos ei turpoo
[/quote]
Mihin vaivaan sinun sitä pitäisi ottaa?
tarvitsen lisäsuolaa, koska epilepsia-lääkitykseni sitä vaatii.. kortisonia syön nyt haavaisen paksusuolen tulehdukseen. ja kroppa oikein tosiaan huutaa sitä suolaa:(
ap
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:47"]
[/quote]
No vhh- dieetti ja liikunta parhaat konstit.Eli kannattaa yrittää pitää verensokerit tasapainossa ja välttää insuliiniryöpsähdyksiä.
Kyllä valitettavasti :( Itsellä vaikutti myös kovasti mielialaan ja lisäksi hiukset lähtivät.
Yksilöllistä. Useimpia kortisoni turvottaa, mutta ei kaikkia.
Minä reagoin syöpähoitona saamaani kortisoniin lääkärien mukaan poikkeuksellisen rajusti. Kasvoni turpoavat viikossa kuunaamaksi, niskaani kasvaa kyttyrä ja vatsa kasvaa ikävästi. Turposin kuukaudessa kymmenen kiloa saatuani lääkityksen.
Ikävintä on, että kortisoni heikentää reisilihaksia. Olen kaatunut kahden vuoden aikana kymmenen kertaa, joista kaksi kertaa naamalleni. Kivuliasta ja ikävää.
On niin pirullinen lääke. Siitä voi saada mitä tahansa muuta vaivaa tai vaivoja. Söisin sitä vasta silloin kun toinen tähtää piipulla suuhun ja huutaa että syö!
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 11:44"]
pari kuukautta pitäisi syödä tätä. voi hitto.
olen juuri laihtunut kivasti, ja nyt sitten muutun pyöreäksi pusukalaksi....
ap
[/quote]
Ap, älä stressaa painonnousua, vaan keskity paranemiseen. Haavainen paksusuolentulehdus reagoi kuitenkin vahvasti useimmilla ihmisillä stressiin. Itse olen joutunut syömään aivan samasta syystä lukuisia kortisonikuureja, mutta olen silti niiden jälkeen onnistunut laihtumaan normaalipainoiseksi (pahimmillani olen saanut turvonnut niin paljon, että olen näyttänyt siltä kuin olisin ollut viimeisilläni raskaana). Itselläni on valitettavasti kokemusta siitä, että ihmiset huomauttelevat painonnoususta, vaikka se olisi kuinka sairauden aiheuttamaa (jopa lääkärit). Jos saat tällaisia kommentteja, jätä ne omaan arvoonsa.
Vaikka kortisonista voi saada erittäin ikäviä sivuoireita, se on silti hyvä lääke, joka on pelastanut monen ihmisen hengen.
Mulla ei aiheuttanut mitään sivuvaikutuksia. Tsemppä paranemiseen!
Kuitenkin kannattaa ja pitää miettiä kaikki muut vaihtoehdot!
Millaisia annoksia syötte? Itselläni 5-7.5 mg päivässä, vuosien ajan. Lääkärin mukaan ei noin pieni annos turvota, mutta nyt 4kk syönnin jälkeen tuntuu että olisi turvonnut, naama pyöristynyt. Onkohan mahdollista että tulleet lääkkeen sivuoireena vaikkakin pieni annos?
Mun mutsi söi kortisonia ja kyllä hän lihoi. En tiedä paljonko, mut kyllä se lihominen näkyi :/
Itsellä nyt koko tämä vuosi vaihtelevin annoksin kortisoinia. Turvotusta on (annos 40 mg/päivä) kyllä mutta laskee kyllä nopeasti annoksen pienennyttyä. Ruokahalu kasvaa yleensä. Itselle ei nyt ruoka maistu, mutta vähän aikaa sitten himot olivat kovat. Tosin kivut vaikuttavat nyt itsellä. Kauhea janontunne, verenpaine katossa, suonenvetoja ja pulssi levossa 100. Kortisonia myöskin CU:hun vedän. Tosin nyt luvattu uutta biologista lääkettä tammikuussa. Jos ei auta niin edessä leikkaus. En voi kortisonilla isoilla annoksilla olla koko ajan. Kortisoni auttaa minulla vain 20 mg/päivä asti ja sen jälkeen alkaa helvetti. Nytkään siis ei olla normaalissa tilassa. Niin hyvin meni monta vuotta ja helvetti repesi vuosi sitten... Katsotaan miten menee jatkossa.
Olen syönyt kortisonia 4,5 vuotta putkeen 5mg annoksella CU:hun, koska mikään muu lääke ei auta. En ole huomannut mitään sivuvaikutuksia. Painoa on pari kiloa ylimääräistä, mutta se johtuu ihan huonoista ruokatottumuksista. Minulla kortisoni ei myöskään nosta ruokahalua, mitään kunnon ruokaa ei juuri koskaan tee mieli.