Elatusavun määrä ja lapsilisä?
Eli jos saan lapsilisät yh korotuksella kahdesta lapsesta, niin miten se vaikuttaa elatusavun määrään.
Jos miehen tulot on nettona reilut 2000€ kuukaudessa ja hän on etä, paljonko on kohtuullinen elatusapu? Lapset ala-asteen 5. ja 6. luokilla. Harrastavat intensiivisesti ja suurella palolla kohtuuhintaista lajia (ei mikään jääkiekko tai taitoluistelu)
Vastatkaa kiitos asiallisesti, mies veti maton alta ja petti.
Nyt pitäisi selvittää, miten järjestämme elämämme ja asumisemme jatkossa :-(
Tuntuu vaan tosi kurjalta, jos miehen temppu vie lapsien rakkaan harrastuksen ja kodin alta!
Mut elämä on...?
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 09:26"]
Niin, ei Kela tietenkään elatuskykyisen etän elareita maksa, mutta jos on lastenvalvojalla tehty sopimus esim just 150e ja etä ei vaikkapa suostu maksamaan, Kelaan voi ilmoittaa ja he maksavat, perivät sitten etältä summan vaikka ulosoton kautta? Toki jos joku tosi hyvätuloinen sanoo ettei hänelle tarvi etän mitään maksaa tai muuten sovitaan että alle 150e on hyvä, ei kai siinä sitten mitään. Itse olin lapsen kans kotona kun erosin hänen isästään ja ilman mitään tulotositteita lastenvalvoja ehdotti että pienen lapsen elatusmaksu tapaa olla n 150e, joka oli meille molemmille ok.
[/quote]
Juuri näin.
Kuten tässäkin ketjussa huomataan, oletus on, että kaikki lähivanhemmat saavat automaattisesti vähintään 150e elatusapua. Näin asia ei kuitenkaan ole. Vanhemmat voivat sopia keskenään ihan minkälaisia sopimuksia haluavat. Jos yhteisymmärrykseen ei päästä, voidaan käydä ensin lastenvalvojan juttusilla ja jos sielläkään ei saada sovittua, asian ratkaisee käräjäoikeus.Ja elatusapua laskettaessa huomioidaan lapsen kulut. Toisin kuin joku tuolla väitti niin myös harrastusmenot otetaan laskelmassa huomioon.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 09:31"]
Mut siis voinko laskea saavani tuon minimin 150 €/lapsi lisaksi lapsilisat yh korotuksilla? Lapset siis enimmkseen minulla, koska mies haluaa nyt nauttia elamastaan. Ap
[/quote]
Korotus ei vaikuta elatusavun suuruuteen. Omat tulosi taas vaikuttavat, joista et mainitse mitään. Todennäköisesti saat tuon 150e ellet suostu pienempään.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 09:16"]Missään nimessä ei saa tehdä sopimusta alle kelan maksaman elatusavun. Eli vähintään 150€, muutoin et saa Kelasta mitään jos mies ei jostain syystä maksa. Ei nollasopumusta tai mitään muuta vastaavaa.
[/quote]
Meillä on nollasopimus ja saan Kelalta sen 150 euroa, joten mitä mahdat selittää?
Huoltajuusmuoto ei vaikuta elareihin, yh-lisä maksetaan jos lasten kanssa samassa osoitteessa on kirjoilla vain yksi vanhempi/aikuinen.
Ja ihan työssä käyvä keskitason palkkauksen omaava voi maksaa alle minimin. Ei näihin ole mitään yhtä oikeaa missään suhteessa.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2014 klo 09:31"]Mut siis voinko laskea saavani tuon minimin 150 €/lapsi lisaksi lapsilisat yh korotuksilla? Lapset siis enimmkseen minulla, koska mies haluaa nyt nauttia elamastaan. Ap
[/quote]Suostuuko mies yksinhuoltajuuteesi. Ettei yhteishuolto