Onko kellään muulla "erityismies"?
Onko täällä ketään, jolla mies jollain tavalla sairas, vammautunut tai muuten haasteita omaava? Mun mies sai aivoinfarktin kuusi vuotta sitten ja on sairaseläkkeellä. Meillä on kaksi alle 5-vuotiasta lasta, joita hän hoitaa paljon, kun minä käyn töissä.
Mieheni ei osaa lukea ja kirjoittaa kunnolla, hänen on vaikeaa hahmottaa mm. numeroita ja kädet ovat vähän kömpelöt. Mainiosti pärjää kyllä jokapäiväisissä asioissa, mutta tietyt asiat ovat hankalia. Hän saa helposti migreeniä eikä oikein kestä kovia ääniä ja liiallisia ärsykkeitä.
Minusta tuntuu monesti, että joudun tekemään ainakin puolitoistakertaisesti sen, mitä tavallinen vanhempi. Käyn töissä, teen vähintään puolet kotitöistä, hoidan raha-asiat, huolehdin neuvolat ym, yritän askarrella ja laulaa ja lukea ja maalata edes silloin tällöin lasten kanssa. Lisäksi autan miestä monissa asioissa ja annan hänelle omaa aikaa. Joku perhetyöntekijä käy kerran viikossa viemässä lapset puistoon, jotta mies voi tehdä rauhassa fysioterapiatehtäviään (kun minä olen töissä).
Kaikki neuvolassa, päiväkodissa, perhetyössä jne ovat aina kiinnostuneita siitä, miten mieheni jaksaa ja pärjää lasten kanssa. Häntä tuetaan ja kuunnellaan. Joku joskus ohimennen kysäisee, miten minä jaksan. Hyvin, vastaan, mitäpä muutakaan. Pakko jaksaa tehdä kaikki. Äidithän aina jaksavat ja osaavat ja viitsivät ja voivat. Kun isä hoitaa lapsia, häntä kehutaan ja taputellaan selkään, että onpa hieno mies. Oikein urotyö, kun mies on jaksanut olla päivän kotona, lämmittää mikrossa eineksiä ja laittanut lautaset astianpesukoneeseen.
Miksiköhän halusin avautua, en tiedä itsekään. Onko ketään, jolla olisi edes yhtään samantapainen tilanne?
Kommentit (14)
Ja jos nyt joku ihmettelee... muutin pari faktaa, jotta en olisi tunnistettavissa, ja nyt tuo kuulosti vähän hölmöltä. Saimme siis lapset ennen kuin mies sai aivoinfarktin.
Joskus ajattelen, että olisi helpompaa olla yksinhuoltaja. Nyt pesen miehen pyykit, teen hänen pitämiään ruokia, kirjoitan hänen puolestaan tekstiviestejä, luen hänelle tulleet kirjeet ääneen, maksan hänen laskunsa, asennan hänen ostamansa tietokoneohjelman, soitan hänen vakuutusyhtiöönsä, täytän Kelan papereita, ostan hänen vanhemmilleen joululahjat, soitan hänen mummolleen, tarkistan hänen veroilmoituksensa, hankin hänelle verokortin, nypin hänen korvakarvansa... :D
Ap
Ovatko lapset täyspäivähoidossa? Pystyykö mies viemään ja hakemaan heitä?
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:50"]Saatko omaishoidontukea?
[/quote]
En tietenkään, en ole omaishoitaja. Mies on sairaseläkkeellä siksi, ettei osaa lukea ja kirjoittaa. Puheterapeuttikin aikoinaan sanoi, ettei nyky-Suomessa voi tehdä edes siivoojan töitä jos ei osaa lukea. 
Ei miestä tarvitse hoitaa. Häntä vaan täytyy auttaa ja antaa levätä vähän tavallista enemmän, ettei tule migreeniä.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 21:51"]Ovatko lapset täyspäivähoidossa? Pystyykö mies viemään ja hakemaan heitä?
[/quote]
Isompi on päiväkodissa, pienempi kerhossa. Tällä hetkellä minä vien sen hoitoon töihin mennessäni ja mies hakee. Pieni nukkuu aamulla pidempään ja nukkuu kotona päiväunet, joten mieskin saa levätä enemmän.
Miksi sinä kysyttäessä valehtelet voivasi hyvin jos niin ei ole?
Jos mies hakisi ja veisi molemmat päiväkotiin, saisit hiukan omaa aikaa/ aikaa hoitaa paperiasioita. Jaksaisit varmaan paremmin?
Aika paljon teet miehesi puolesta ja autat häntä, joten hyvinkin kannattaisi hakea jotain tukea. Saahan erityislapsienkin hoitamisesta.
Tsemppiä sinulle arkeen!
Tästä avauksesta tuli mieleen 4 v sitten ollut avaus:
http://www.vauva.fi/keskustelu/1295912/ketju/te_joilla_on_erityismies_millainen_joulu
Mitä teidän mies pitää joulusta?
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 22:04"]Jos mies hakisi ja veisi molemmat päiväkotiin, saisit hiukan omaa aikaa/ aikaa hoitaa paperiasioita. Jaksaisit varmaan paremmin?
[/quote]
Olen joka tapauksessa töissä silloin, kun lapset olisivat päiväkodissa. Päivähoito on miehen takia hyvä ja tietysti myös siksi, että saavat siellä leikkiseuraa, voivat askarrella ym.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 22:03"]Miksi sinä kysyttäessä valehtelet voivasi hyvin jos niin ei ole?
[/quote]
Mitäpä siihen nyt vastaisi? Välillä vituttaa kaikki? En voi mitenkään huonostikaan.
Usko pois. Mä ymmärrän sua tavallaan. Voisit joskus kyllā tuulettaa ajatuksiasi sitä kysyttäessä. Ei se tilannetta muuta, mutta helpottaa kummasti.
T:9
Itsellä ei ole kokemusta vastaavasta, mutta olen miehen työn vuoksi pyörittänyt vuosia kolmen lapsen plus koiran arkea yksinäni. Ja se on usein uuvuttavaa, aikaa ei jää oikeastaan mihinkään omaan juttuun tai rentoutumisee. Raskas tilanne, varsinkin kun lapset ovat noin pieniä.