Lemmikkien myynti-ilmoitukset tekevät minut surulliseksi
Aivan selvästi väärän rotuinen koira(npentu) otettu ihan vääriin olosuhteisiin, koiranpennuista luovutaan viikon yhdessäelon jälkeen "allergian" takia, vuoden vanha koira etsii jo viidettä kertaa kotia, kissoista ja kaneista luovutaan merkkailun vuoksi, minipossu ei ollutkaan mini ja sopinut rivitaloon, lemmikin liian kalliin lääkityksen vuoksi, puhdasrotuinen osottautuikin sekarotuiseksi, pentutehtaajat ja trokarit rehottaa yms.
Seuraan aktiivisesti eläinten myynti-ilmoituksia ja ilmoitukset tekevät todella surulliseksi juuri em. syiden takia. On otettu eläin, mutta johon ei selvästi haluta käyttää aikaa, vaivaa tai rahaa :(
Koiraihmisenä eniten huolettaa juuri nämä koirien kohtalot, jotka lyhyen ajan sisään etsivät jatkuvasti uutta kotia. Kodinvaihtajiin ja sijaiskotitoimintaan keskittyneenä tiedän millainen työ kodinvaihtajissa on, varsinkin näissä, jotka kiertävät jopa kymmenen kotia vuodessa. Jokainen on vain niin väärin ymmärretty yksilö, mutta en voi kaikkia pelastaa, vaikka miten yritän.
Miettikää ihmiset hieman, ennen kuin hankitte lemmikin, pyydän.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sitä, miten paljon kissoja tulee elsuun sen takia, että vanha sukulainen kuolee tai joutuu palvelutaloon. Eikö kukaan omainen halua sitä hyvin hoidettua, ystävällistä kissaa itselleen? Kyse yleensä aika vanhasta lemmikistä, joten se ei olisi edes elämän pituinen sitoutuminen.
No en minä ainakaan pidä kissoista ja niistä karvoista joka paikassa, joten en ota hyvin hoidettua ja ystävällistä kissaa hoidettavaksi. Yhden kissan olen vienyt eläinhoitolaan, josta se löysi sitten uuden kodin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ja mielenkiintoinen ketju. Hyviä asiallisia kommentteja.
Lemmikkiä harkitsevan olisi syytä tutustua lajiin / rotuun ennen lemmikin hankintaa. Huomioiden, että lemmikit ovat yksilöitä! Myös varautua mahdollisiin terveydellisiin seikkoihin ja koulutukseen. Tämä ehkäisisi varmasti eläinten hylkäämistä ja kiertoon lähtöä. Se että lemmikki on ulkoisesti ihana, ei ole oikea päätös ottaa lemmikkiä. On aina mietittävä mitä voit itse tarjota lemmikille.
Myyjän vastuu on tärkeä. Moni kiertoon lähtevä eläin kohtalo voitaisiin ehkäistä sillä, että myyjä olisi tarkempi kenelle eläimen luovuttaa ja kertomalla rehellisesti miksi eläin on uudelleen luovutettavissa.
Oma lemmikkini olisi varmasti luovutettu eteenpäin, jos olisi erilaiseen perheeseen tullut.
Myyjä ei kertonut eroahdistuksesta. Vaan hänen mukaansa ainoa ongelma oli, että ei tullut toimeen muiden taloudessa olevien lemmikkien kanssa.
Aiemmin oireeton koira voi ruveta uudessa kodissa oireilemaan. Ei mitään uutta taivaan alla.
Totta, mutta tässä tapauksessa lemmikki oli jo käynyt 2 kotia ennen meitä ja eroahdistus oli alkanut jo ensimmäisessä kodissa. Sain kuulla kasvattajalta jälkikäteen, joka oli luonnollisesti tyrmistynyt, että tietoa ei oltu eläimen eteenpäin myytäessä kerrottu.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta märkäkohdusta. Meille suositeltiin joko teettämään yhdet pennut ja vasta sitten leikkauttamaan tai leikkaamaan suoraan. Uroksille ei välttämättä aina edes suositella vehkeiden poistoa, jos kyseessä on todella arka koira.
Vanha uskomus, jolla ei ollut tieteellistä perää. Jos joku ell ehdottaa pentuja, vaihda ell.
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää varsinkin sekarotuiset someryhmissä ettei ollenkaan haluta suosia kuvatuista vanhemmista syntyneitä pentuja, saati että kävisivät kuvauttamassa omia koiriaan.
Omien serojen kuvaustulokset olivat: A/A, etujaloissa piikkejä ja vakava nivelrikko. Selkä puhdas. 2. koira D/D, etujaloissa lievä nivelrikko, selkä puhdas.
Viimeksi mainittu pysyi kunnossa hyvällä ruokavaliolla ja uinnilla (400e/kk)
Koirien kanssa kaikki lähtee liikenteeseen jalostuksesta. Vasta geenien jälkeen tulee ennaltaehkäisy sekä terveyden ylläpito. 💩 geeninen koira tekee loven lompakkoon.
Koskee ylipäätään oikeastaan kaikkia lemmikkejä. "On käyty vain rokottamassa/madottamassa" tms., niin koiraa kehutaan terveeksi. Ei väliä, vaikka brakyrotu ei jaksa kävellä 1km lenkkiä ilman hengenahdistusta, ei väliä vaikka selkeästi lonkkavikainen eli tod.näk. nivelrikkoinen noutaja on menettänyt reisilihaksensa vaivansa takia ja vähän linkkaa joskus, mutta johtuu vian pienestä (+10kg) ylipainosta, kun anoppi syöttää sitä salaa pöydän alta. Koskaan ikinä ei voi koiran sanoa olevan terve, jos sitä ei ole kuvattu/tutkittu. Ptsiessä oli aikoinaan keskustelu seropien terveystuloksista ja ihan yhtälailla sielläkin oli nivelrikkoa, lonkkavikaa, prh:ta yms. kuin rotupeissakin.
Törmäsin muilla asioilla tähän ketjuun, mutta kiitos asiallisesta ketjusta vauvalaisille. Pakko oli nostaa tätä samalla ylös.
Torin kissa ilmoituksissa roikotetaan kissanpoikasta,, miksi ?
Halutaanko sillä näyttää mahanalusta ?
Näyttää eläin rääkkäykselle.
Samoin kun fasebuukista katselin kissan kasvattajan sivuja, joissa kissa laski leikkipuistossa liukumäkeä.
Jätin ostoaikeet siihen.
Jo ihan siksikin, että kissa/ koiraa ei viedä koskaan LASTEN leikkipuistoon, vastuutonta.
Minä katselen aktiivisesti kissaa.
Seuraan kodittomat.Fi, eläin.Fi, tori.Fi ja kummastelen kuinka voi olla ikivanhoja ilmoituksia edelleen sivustoilla eikö ihmiset poista niitä.
Ilmoituksen eläin on jo ehtinyt aikuiseksi kissaksi, jos olisi vielä myynnissä.
Turhauttaa !
Vierailija kirjoitti:
Minä katselen aktiivisesti kissaa.
Seuraan kodittomat.Fi, eläin.Fi, tori.Fi ja kummastelen kuinka voi olla ikivanhoja ilmoituksia edelleen sivustoilla eikö ihmiset poista niitä.Ilmoituksen eläin on jo ehtinyt aikuiseksi kissaksi, jos olisi vielä myynnissä.
Turhauttaa !
Sehän on siis kodittomat.info ja se nyt taitaa olla ajantasalla.
Naapurissani asuu neljän rescue- kissan ja yhden rescue-koiran omistajat. He ovat mukana yhden rescue-yhdistyksen toiminnassa. Koiria jonotetaan ja mitä söpömpi sen pitemmät jonot. Ihan kaikki jonottajat eivät heiltä koiraa tule saamaan ja omistaehdokkaat tarkistetaan kyllä. Koirat käytetään tutustumiskäynnillä uusissa kodeissa ja jos perheissä on lapsia sekä muita lemmikkejä pitää käyntien aikana seurata tulevatko toimeen. Joskus myös poimitaan jonon hänniltä hyvässä maineessa oleva omistajaehdokas, eikä lähdetä edes tutustumaan muihin jonottajiin. Eläimiä ei yksinkertaisesti haluta riepottaa liikaa.
On myös yhdistyksiä, jotka antavat koiran samoin tein mukaan sopivan omistajahdokkaan ilmestyessä. Ihan niin kuin yksityisetkin antavat mennä.
Olen omat, hylätyt kissani ostanut entisiltä omistajilta ilmoittamalla itse ja kertomalla millainen olen, millainen koti, miten olen varautunut hoitamaan kissaa ja onko talossa minkä luontoisia kissoja jo etukäteen. Kokemus on osoittanut, että jokaikisen kissan kohdalla entiset omistajat ovat itkeneet eron hetkellä. hyvinkin raskaasti. Pidämme jonkun aikaa yhteyttä ja laitan kuvia, kerron kuulumisia, ja sitten tilanne rauhoittuu ja ikävä hellittää. Ihania kissoja olen niin löytänyt!
Itse sitten taas ajattelen niin, että jos on tullut tehtyä virhe, niin parempi korjata se heti kuin se että kärvistelee koiran tai kissan kanssa vuosia ja vasta sitten etsii tälle uuden kodin. On mielestäni vastuullista, että jos heti pentuaikana käy selväksi, ettei yhteiselo toimi syystä tai toisesta, niin sitten etsitään uusi koti. On myös hyvä muistaa, että vaikka kuinka tekee rotuselvitystä ja valmistelee, niin lemmikki on aina yllätys. Et voi koskaan olla täysin varma millainen eläin sieltä tulee. Et voi koskaan myöskään tietää oletko sinä paras omistaja lemmikille, eli mitä lemmikki todellisuudessa tarvitsee. Asiat eivät ole mustavalkoisia. Myös ihmisten elämässä tapahtuu yllätyksiä, tulee sairauksia ja elämä muuttuu ja joskus se on lemmikille paras ratkaisu, että pääsee uuteen kotiin.
Allergia on myös ihan todellinen ongelma ja esimerkiksi lasten kanssa sitä ei voi koskaan tietää ja pieniä lapsia ei edes voi lääkitä. Kauhean vähän ihmisillä on ymmärrystä, ollaan jotenkin niin sellaisessa mustavalkoisessa kuplassa jossa eläimelle uuden kodin etsiminen on aina väärin ja johtuu aina vain siitä että ihminen on moraaliton hirviö. Toivottavasti teille tulee joskus ymmärrystä siitä, että elämässä tapahtuu kaikenlaista, eikä kaikkea voi ennustaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman. Hoidin oman koirani loppuun asti hyvin ja nyt sen jälkeen välillä harkitsin uutta koiraa. Torissa tulikin samanrotuinen aikuinen koira vastaan ja mietin todella pitäisikö soittaa siitä ja kysyä tarkemmin. Surullista, että koira lapsiperheessä ja kuulemma oli kiltti. Mietin vaan, että miten aikuinen ns hyvin pidetty koira enää sopeutuu uuteen perheeseen ja mietin tässä tapauksessa myös sitä, että miten lapset antavat myydä koiran muualla. Tietysti ei sitä välttämättä lapsilta kysytä, mutta jos omat vanhempani olisivat myyneet lapsuudessa esim silloisen kissani jonnekin niin ei olisi toipunut siitä kovinkaan hyvin. Koirallekin luulisi tulevan ikävä niitä lapsia ( ehkä).
No ei tuokaan koira ollut torissa kuin pari päivää, kun ilmoitus jo poistettiin ja koira sitten päätyy jonnekin uudella omistajalle. Mietin monesti, että oli nopeaa toimintaa ja varmaan ensimmäiselle annettiin. Oli vielä sen rotuinen koira, että riski päätyä huonoon kotiin ja ns egon jatkoksi. Yksi tuttuni on myös ikävä siitä, että ensin ottaa kaksi isoa koiraa pentuna ja sitten myöhemmin ei aika ja taidot riitä niin antaa ne pois. Sitten puhuu taas koiran otosta, että jos pienempi kävisi paremmin, kun on juuri saanut nuo edelliset pois ja aikaa ei tule olemaan tarpeeksi jatkossakaan tai kiinnostusta koiraan, mutta kun koira pitää kuitenkin kuulemma olla.
Joo ja yllättävintä on se, että rotukoiran palauttaja mukavuussyistä (tai huonosti hoitaja) voi nykyään Suomessakin todellakin olla ns. "fiksua, koulutettua parempaa väkeä". Ihan käsittämätöntä bimboilua ja sydämettömyyttä, arvostus nolla tällaisille. Se on ihan jotain kehitysmaan sikailueliitin touhua.
Pitää ihan välttämättä saada joku haastava rotu tyyppiä mäyräkoira. Koiria otetaan myös kaksin kappalein, vaikka elämässä muutenkin vaikka mitä härdelliä, ja sitten ihan pokkana luovutetaan, kun oho tulikin yksi liikaa.
Halveksun suunnattomasti ihmistä, joka luopuu itse tarkkaan valitusta lemmikistä mukavuussyistä, ja aivan erityisesti halveksun niitä, jotka lopettavat eläimiä syystä "no mun kuolleen isän kissalle ei löydy kotia, enkä mä vaan nyt viitti ottaa sitä itse".
Kai tämä rotukoirabuumikin sitten on yksi oire modernin yhteiskunnan alamäestä...
Vierailija kirjoitti:
Naapurissani asuu neljän rescue- kissan ja yhden rescue-koiran omistajat. He ovat mukana yhden rescue-yhdistyksen toiminnassa. Koiria jonotetaan ja mitä söpömpi sen pitemmät jonot. Ihan kaikki jonottajat eivät heiltä koiraa tule saamaan ja omistaehdokkaat tarkistetaan kyllä. Koirat käytetään tutustumiskäynnillä uusissa kodeissa ja jos perheissä on lapsia sekä muita lemmikkejä pitää käyntien aikana seurata tulevatko toimeen. Joskus myös poimitaan jonon hänniltä hyvässä maineessa oleva omistajaehdokas, eikä lähdetä edes tutustumaan muihin jonottajiin. Eläimiä ei yksinkertaisesti haluta riepottaa liikaa.
On myös yhdistyksiä, jotka antavat koiran samoin tein mukaan sopivan omistajahdokkaan ilmestyessä. Ihan niin kuin yksityisetkin antavat mennä.
Olen omat, hylätyt kissani ostanut entisiltä omistajilta ilmoittamalla itse ja kertomalla millainen olen, millainen koti, miten olen varautunut hoitamaan kissaa ja onko talossa minkä luontoisia kissoja jo etukäteen. Kokemus on osoittanut, että jokaikisen kissan kohdalla entiset omistajat ovat itkeneet eron hetkellä. hyvinkin raskaasti. Pidämme jonkun aikaa yhteyttä ja laitan kuvia, kerron kuulumisia, ja sitten tilanne rauhoittuu ja ikävä hellittää. Ihania kissoja olen niin löytänyt!
Itsellä täysin sama kokemus. Olen ottanut yhden koiran kodin vaihtajana ja kaksi kissaa ja kaikissa tapauksissa perheiden/omistajan itku on ollut sydäntä särkevää ja on saanut toimia terapeuttina ja lieventää tuskaa juuri kuvilla ja kuulumisilla. Vähitellen kun itse lakkaavat kyselemästä niin tietää että helpottaa. Yhden kanssa ihan sovittiin, että en laita viestiä ennenkuin hän on valmis, hän ei halunnut saada heti kuvaa tai tietoja jotta ikävä ei olisi niin silmillä. Minulla on empatiaa ihmisiä kohtaan ja ymmärrän ettei kaikki mene aina niinkuin haluaisi tai kuvitteli.
No jep! Ihmiset sais miettiä tarkemmin, ettei eläin joudu turhaan stressaamaan ja kärsimään.
Eräässäkin tapauksessa kissarakkaan perheen yksi kolmesta kissasta kuoli, oli kyllä tosi vanha kuten kaksi muutakin. He päättivät sitten ottaa uuden kissan, en muista oliko pentu kyseessä. Itselle tuli mieleen, että kaksi muuta vanhaa kissaa ei ehkä enää sopeudu uuteen tulokkaaseen. Mun mielestä siinä ajateltiin kyllä vaan perheen ihmisten haluamisia.... no uusi kissa ei sitten kauaa viipynytkään, kun ei oikein toiminut heillä. Yllätys :(
Hei
Nyt oli erikoinen ilmoitus eläin.Fi sivustolla. Varoitettiin kissan myyjästä, joka on kuulemma trokari.
Ilmoituksessa varoitettiin että, kun kissa sairastuu, myyjä häipyy.
Kun seilasi myyntisivustoa, ilmoitus löytyi , jossa myytiin rotukissaa. ( josta oli varoitus tehty).
mutta, mutta
Eikö kissa voi sairastua, ei kai se myyjästä tee trokaria ???
Mirri sairastaa kirjoitti:
Hei
Nyt oli erikoinen ilmoitus eläin.Fi sivustolla. Varoitettiin kissan myyjästä, joka on kuulemma trokari.
Ilmoituksessa varoitettiin että, kun kissa sairastuu, myyjä häipyy.Kun seilasi myyntisivustoa, ilmoitus löytyi , jossa myytiin rotukissaa. ( josta oli varoitus tehty).
mutta, mutta
Eikö kissa voi sairastua, ei kai se myyjästä tee trokaria ???
Juttu jatkuu
Myyjä oli / on ihan oikea kissan myyjä ja on tehnyt rikosilmoituksen varoittelijasta.
Outoa ,
ettei mustamaalaavaa ilmoitusta ole poistettu ( ainakaa vielä).
Mustamaalajalla oli jopa toimimaton s posti osoite.
Vierailija kirjoitti:
Itse just katoin yhtä ilmoitusta, että keskellä ruuhkasuomea oli metsästyskoira myynnissä, ihan pieni pentu. Ihmettelin että miksi ihmeessä ylipäätään metsästyskoira pitänyt ottaa keskelle kaupunkia, metsää lähimainkaan. Teki mieli kysyä mutta jätin kysymättä.
'
Tuttavantuttavaperhe otti suomenpystykorvan taajamaan. Kukaan perheessä ei metsästä.
En vaan voi ymmärtää millä perusteilla rotuvalinta tehtiin. Haukkuherkkä ja riistaviettinen työkoira sohvaperunaperheelle.
Hui kirjoitti:
Hei
Ilmoituksessa varoitettiin että, kun kissa sairastuu, myyjä häipyy.Kun seilasi myyntisivustoa, ilmoitus löytyi , jossa myytiin rotukissaa. ( josta oli varoitus tehty).
mutta, mutta
Eikö kissa voi sairastua, ei kai se myyjästä tee trokaria ???Juttu jatkuu
Myyjä oli / on ihan oikea kissan myyjä ja on tehnyt rikosilmoituksen varoittelijasta.
Outoa ,
Tämä jo tekee surulliseksi .
Nyt oli myynti-ilmoitus toisaalla, hyvin tunnistettava ilmoitus.
En todellakaan tiedä mikä on totta kplakassa.
Varoitus oli täällä vauvapalstallakin jokin aika sitten, mutta poistettiin.
Osta tässä sitten kissa.
Turvallisinta on kai tavis maatiainen TAi paperillinen rotukissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sitä, miten paljon kissoja tulee elsuun sen takia, että vanha sukulainen kuolee tai joutuu palvelutaloon. Eikö kukaan omainen halua sitä hyvin hoidettua, ystävällistä kissaa itselleen? Kyse yleensä aika vanhasta lemmikistä, joten se ei olisi edes elämän pituinen sitoutuminen.
No en minä ainakaan pidä kissoista ja niistä karvoista joka paikassa, joten en ota hyvin hoidettua ja ystävällistä kissaa hoidettavaksi. Yhden kissan olen vienyt eläinhoitolaan, josta se löysi sitten uuden kodin.
Olet kuvottava.
Hui kirjoitti:
Hei
mutta, mutta
Eikö kissa voi sairastua, ei kai se myyjästä tee trokaria ???Juttu jatkuu
Outoa ,
Katsoin,
Ei tunnu lainkaan luotettavalle myyntipalstalle ( eläin.Fi).
Outoja sähköposti osoitteita, olemattomat yhteystiedot , ikivanhoja ilmoituksia.
Onko näitä