Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulusiivous

Vierailija
15.12.2014 |

Onko sinulla tapana tehdä joulusiivous? Jos on, niin mitä joulusiivouksesi sisältää? Teetkö vain normaalia huolellisemman viikkosiivouksen vai siivoatko myös esimerkiksi kaappeja yms.? Miten ja miksi olet päätynyt juuri sinun tapaasi siivota ennen joulua?

Itse teen ennen joulua normaalia perusteellisemman viikkosiivouksen. Lisäksi järjestelen pikkuhiljaa marraskuun ja joulukuun aikana hyllyjä ja kaappeja ja vien turhat kierrätykseen/ roskiin. Teen tämän siksi, että osa kaapeista ja hyllyistä on päässyt meillä tässä reilun puolen vuoden aikana hirveään epäjärjestykseen. Haluan myös aloittaa uuden vuoden puhtaassa ja siistissä kodissa, jossa kaapitkin on järjestyksessä. Näin ei tarvitse heti alkuvuodesta miettiä mitään kaappien siivoiluja ja jouluakin voi viettää levollisin mielin. Emme vietä joulua kotona ja tulemme kotiin vasta uuden vuoden jälkeen ja etenkin pidemmän poissaolon jälkeen on aivan ihana tunne palata kotiin, joka on siivottu viimeisen päälle ennen lähtöä. Saman homman teen yleensä myös ennen juhannusta. Olen huomannut, että tällä tyylillä tavaraa ei pääse kertymään liiaksi, perussiisteys on helpompaa ylläpitää, kun kaapeissa on tilaa ja on helppo muistaa koska perusteellisempi siivous ja järjestely on viimeksi tehty. Tämä ns. suursiivous tulee näin myös tehtyä säännöllisin väliajoin.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin kuin ap. Meillä kotona ei tehty suutta joulusiivousta, en tiedä mistä oma tapa on tullut. Varmaan satukirjoista, joissa kaikki siivottiin ennen joulua

Vierailija
2/18 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jepjep!

Marraskuussa otan kaikki vähänkäytetyt ja siistit meille turhat tavarat ja vien ne hyväntekeväisyyskeräykseen. Pieneksi jääneitä vaatteita myös myyn pois kirppiksillä. 

N. viikkoa ennen joulua kuuraan saunan ja pesuhuoneen. Tampataan matot, siirretään sohvat ja muut huonekalut ja imuroidaan ja pestään huolellisesti ns katosta lattiaan. Tuuletellaan ja järjestellään loputkin tavarat ja avot. :) 

Mummoni on vieläkin tarkempi, hän pesee hammasharjalla rappuset ja jalkalistat. Samoin hän vie koko vaatekaapin sisällön pakkaseen tuulettumaan päiväksi. Suvusta jäänyt tapa selvästi. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teitä ihmisiä riivaa, kun pitää nuohota kaikki komerotkin ennen joulua? Vietättekö joulunnekin komerossa? Vai tuleeko anoppi tupatarkastukselle ja nuuskii kaikki komerot ja sohvantaukset. Suursiivoiksen paikka on mielestäni pikemminkin sitten, kun kuusi viedään pois. Ei ole kivä, jos vielä pääsiäisenä tai juhannuksena löytyy neulasia sohvan väleistä tai nukkamaton nukasta. Komerot voi siivota sellaisena aikana, kun ei ole mitään erityistä ohjelmassa. Älkää hyvät naiset raatako itseänne uuvuksiin jo ennen joulua. Sitä paitsi joulu tulee, vaikkette panisi tikkua ristiin. Marttyyreistä olen saanut kyllikseni!

Vierailija
4/18 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perus viikkosiivous. Ainoa extra jouluksi on saunan pesu. Kaappeja mä käyn läpi muutoin pari kertaa vuodessa.

En vietä jouluani komerossa.  Ja, kun muuten on järjestys niin ei tarvii mitään ihmeempää siivousta.

Vierailija
5/18 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 12:57"]Mikä teitä ihmisiä riivaa, kun pitää nuohota kaikki komerotkin ennen joulua? Vietättekö joulunnekin komerossa? Vai tuleeko anoppi tupatarkastukselle ja nuuskii kaikki komerot ja sohvantaukset. Suursiivoiksen paikka on mielestäni pikemminkin sitten, kun kuusi viedään pois. Ei ole kivä, jos vielä pääsiäisenä tai juhannuksena löytyy neulasia sohvan väleistä tai nukkamaton nukasta. Komerot voi siivota sellaisena aikana, kun ei ole mitään erityistä ohjelmassa. Älkää hyvät naiset raatako itseänne uuvuksiin jo ennen joulua. Sitä paitsi joulu tulee, vaikkette panisi tikkua ristiin. Marttyyreistä olen saanut kyllikseni!
[/quote] Jos se olisi kuluttavaa, en niin tekisikään. Marttyyrina pidän heitä jotka tekevät inhoamiaan jouluvalmisteluja

Vierailija
6/18 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:00"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 12:57"]Mikä teitä ihmisiä riivaa, kun pitää nuohota kaikki komerotkin ennen joulua? Vietättekö joulunnekin komerossa? Vai tuleeko anoppi tupatarkastukselle ja nuuskii kaikki komerot ja sohvantaukset. Suursiivoiksen paikka on mielestäni pikemminkin sitten, kun kuusi viedään pois. Ei ole kivä, jos vielä pääsiäisenä tai juhannuksena löytyy neulasia sohvan väleistä tai nukkamaton nukasta. Komerot voi siivota sellaisena aikana, kun ei ole mitään erityistä ohjelmassa. Älkää hyvät naiset raatako itseänne uuvuksiin jo ennen joulua. Sitä paitsi joulu tulee, vaikkette panisi tikkua ristiin. Marttyyreistä olen saanut kyllikseni! [/quote] Jos se olisi kuluttavaa, en niin tekisikään. Marttyyrina pidän heitä jotka tekevät inhoamiaan jouluvalmisteluja

[/quote]

Näin. Me emme edes vietä joulua kotonamme ja silti teen suursiivouksen. Koska joulun edeltävä aika on siihen juuri sopiva ja tykkään tehdä komeroiden perienkin siivouksen pari kertaa vuodessa.

Vierailija
7/18 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se ainakaan mikään marttyyrijuttu ole. Meillä kotona siivottiin joka kaappi jouluksi, tuli sopivasti muksuilta raivattua ylimääräiset lelut pois ennen joulua ja pienet vaatteet pois kun jouluna (ja viimeistään aleista) tuli uusia. Jouluna tuli käytettyä kaapeissa olleita ruoka-aineita ja astioita joita ei muuten käytä joten samalla tuli ne kaapitkin siivottua. Jouluna syötiin paremmista astioista jotka oli pölyttyneet koko vuoden niin samalla sitä siivosi myös sen kaapin kun sen tyhjensi kuitenkin. Plus on ihanaa viettää joulua kun on kaikki järjestyksessä. Itse en niin perusteellista joulusiivousta tee, ei ole aikaa, mutta kyllä silti siivoan joka nurkan hyvin vaikka joka kaappiin en ehtisikään. Ja tiedän itseni sen verran hyvin että en varmana siivoa jos ajattelen "siivoan sitten joskus tammikuussa", joulu on hyvä deadline :)

Vierailija
8/18 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin syyskuussa siivojan tekemään joulusiivouksen. Pitäisikin tehdä sille lista, mitä haluan tehdyksi. Perusjärjestys meillä on aina, mutta olen laiska pesemään lattioita, pyyhkimään pölyjä, imuroimaan sohvia ja sängynalusia, pesemään kylppärin kaakelin saumoja ja saunaa, roskiskaappia, keittiön kaappien pintoja jne. Joten siivoojan työlistaan tulee just noi hommat erityisesti, perussiivouksen lisäksi.

Vierailija
9/18 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuna tehdään ihan normaali viikkosiivous ja lisäksi saunan pesu. Aatonaattona imuroin tuoreet villakoirat ja kerään ajelehtimaan jääneet tavarat paikoilleen.

Jouluna on tarkoitus ottaa rennosti, eikä läähättää suursiivouksen jäljiltä.

Vierailija
10/18 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja tulee tällä viikolla ja tekee suursiivouksen, eli pesee myös saunan ja kylppärit.

Vierailija
11/18 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 12:57"]

Mikä teitä ihmisiä riivaa, kun pitää nuohota kaikki komerotkin ennen joulua? Vietättekö joulunnekin komerossa? Vai tuleeko anoppi tupatarkastukselle ja nuuskii kaikki komerot ja sohvantaukset. Suursiivoiksen paikka on mielestäni pikemminkin sitten, kun kuusi viedään pois. Ei ole kivä, jos vielä pääsiäisenä tai juhannuksena löytyy neulasia sohvan väleistä tai nukkamaton nukasta. Komerot voi siivota sellaisena aikana, kun ei ole mitään erityistä ohjelmassa. Älkää hyvät naiset raatako itseänne uuvuksiin jo ennen joulua. Sitä paitsi joulu tulee, vaikkette panisi tikkua ristiin. Marttyyreistä olen saanut kyllikseni!

[/quote]

Mitä marttyyriyttä se on, että siivoaa kaapit ja nuohoaa kaikki nurkat ennen joulua, jos tykkää sen tehdä silloin eikä se aiheuta mitään uupumusta tai stressiä? Meillä ei ole ketään jouluna, vietämme joulun muualla joka vuosi ja silti siivoan kaapit ja teen perusteellisen siivouksen ennen joulun viettoon lähtemistä. Jos nyt jostain syystä en jaksaisikaan kaikkea siivota, niin silloin jätän suosiolla siivoamatta.

Oikeaa kuusta meillä ei ole juuri siitä syystä, että ei vietetä joulua kotona. Lattiat, mukaanlukien ne matot, imuroin 1-4 kertaa viikossa ja kerran viikossa käyn vielä ravistamassa matot ja jätän hetkeksi tuulettumaan, jos sää sen sallii. Sohvat ja nojatuolit imuroin kerran viikossa, koska meillä on kaksi kissaa. Näin ollen vaikka kuusi olisikin, niin ei niitä neulasia löytyisi enää kuusen pois vientiä seuraavan viikkosiivouksen jälkeen. Pölytkin tulee pyyhittyä ja lattiat pestyä ihan joka viikko.

Muutenkin kun siivoaa säännöllisesti ja järjestelee kaapit pari kertaa vuodessa, niin homma ei ole mitenkään suuri. Myös säännöllinen tavaran karsiminen kaappien siivouksen yhteydessä helpottaa hommaa. Siivoan yhden kaapin/ komeron päivässä ja siihen kuluu maksimissaan puoli tuntia kaapin/ komeron koosta ja sekaisuudesta riippuen. Ei siis tosiaan ole mitenkään kovin raskasta. Vaatekaapit on järjestyksessä, samoin vintti, koska ne tuli siivottua jo joskus syys-/ lokakuussa, joten niihin ei tarvitse tällä kertaa puuttua. Viime viikolla kuurasin viikkosiivouksen yhteydessä vessan ns. lattiasta kattoon. Marraskuussa tein saman keittiössä. Tällä viikolla sama on edessä olohuoneessa. Ei kaikkea tarvitse kerralla tehdä.

Eikä varmaan ole sinulta pois, jos jotkut tykkäävät siivota ne sekaisin olevat kaapitkin juuri joulun alta. Vai koetko itsesi jotenkin huonommaksi ihmiseksi, kun et samaan kykene ja sen vuoksi suhtaudut meihin joulusiivoajiin niin vihamielisesti? Kaikilla ei myöskään ole mitään kartanoita, joita ei erkkikään jaksa siivota kokonaan joulun alla. Meillä on noin 65 neliöinen asunto, jossa on keittiön ja olohuoneen lisäksi vain pari alkovia.

Ap

Vierailija
12/18 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotku ei tajua että kaikki ei asu sellaisessa sikolätissä että suursiivouksen tekeminen olis kauhee urakka ja ponnistus jonka jälkeen pitäis läähättää kaksi viikkoa.

Mä tykkään kans tehdä suursiivouksen jouluksi mutta se ei ole kovinkaan iso homma kun kaapit yms. on suurinpiirtein järjestyksessä. Käyn vain ne läpi ja otan pois vanhat ja tarpeettomat asiat ja siivoan.

Mä ajattelen myös niin että on kiva aloittaa uusi vuosi kun on kaikki käyty läpi. Toisekseen joulu on meille iso juhla ja sitä halutaan viettää siistissä kodissa.

En todellakaan ole mikään marttyyri, mä tykkään siivota.

Ja kun kuusi viedään pois niin homma tapahtuu silleesti että mies kantaa kuusen suoraan pihalla ja minä tulen perässä ja imuroin neulaset heti pois. Ei löydy pääsiäisenä eikä juhannuksena ainuttakaan kuusenneulasta sohvannurkista.

Vierailija
13/18 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 12:49"]

Samoin kuin ap. Meillä kotona ei tehty suutta joulusiivousta, en tiedä mistä oma tapa on tullut. Varmaan satukirjoista, joissa kaikki siivottiin ennen joulua

[/quote]

Meilläkään ei kotona tehty lapsuudessani mitään kummempaa joulusiivousta. Viikkosiivous vain tehtiin hieman huolellisemmin. Matot muun muassa sai lumipesun, jota tosin ei nykyään voi jouluksi tehdä, kun ei lunta oikein ole. En myöskään käsitä mistä oma tapani on tullut. Joko niistä samoista satukirjoista kuin sinullakin tai sitten siitä kun teini-ikä jäi taakse, niin siisteydestä ja puhtaudesta on tullut minulle vuosi vuodelta tärkeämpää. Nautin suunnattomasti, kun saan lähteä viettämään joulua vanhempieni ja miehen vanhempien luokse tietäen, että saan uuden vuoden jälkeen palata siistiin ja puhtaaseen kotiin, jossa ne kaapitkin on siivottu. Ei tarvitse aloittaa vuotta siivoamalla. Ärsyynnyn myös sotkusta ja epäjärjestyksestä. Pystyn paremmin rentoutumaan, kun en näe ympärilläni sotkua ja tiedän, että sitä sotkua ei myöskään ole piilotettu mihinkään kaappeihin niin kuin minulla aiemmin oli tapana.

Ap

Vierailija
14/18 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun joulusiivoukseen kuuluu viikkosiivouksen lisäksi kirjahyllyistä (3 kpl) pölyjen pyyhkiminen, kylpyhuoneen peilikaapin sekä hyllykön pyyhkiminen ja järkkäys, kylpyhuoneen lattian ja seinien pesu, lipaston laatikoiden järkkäys (niissä lähinnä erilaisia papereita, jotka käyn läpi ja tarpeettomat heitän pois) ja keittiön kaapinovien pyyhkiminen (tietty pyyhin niistä roiskeet aina heti, mutta niihin kertyy sellaista rasvaista tahmaa, näkymätöntä, mutta sen tuntee kädellä). Seuraavan kerran teen tuollaisen "suursiivouksen" kesällä. Mulle riittää, että sen tekee 2 krt vuodessa ja koska kesälomalla on hyvin aikaa tehdä se, teen toisen kerran joko ennen joulua (jos on aikaa) tai sitten joululomalla. Jääkaappi pitäisi myös putsata, on aivan karmean näköinen ja nyt sais kätevästi ruoat parvekkeelle siksi ajaksi.

Muuten(kin) ihan samat mietteet kuin ap:lla, enkä ymmärrä, mitä se on pois niiltä, jotka eivät halua mitenkään isompaa siivousta joulun aikaan tehdä.

Vierailija
15/18 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siivoan kans joka paikan kunnolla jouluksi. Meillä siivottiin myös sillon kun olin lapsi ja muistan kuinka ihanaa silloinkin oli kun oli putipuhdasta. 

Käyn läpi kaapit, pesen keittiön : jääkaapin, uunin, tiskikoneen, pyyhin kaapit sisältä ja päältä, kaikki matot ulos (toivottavasti on oikein kova pakkanen), imuroin, pyyhin lattiat, pesen vessat, pesuhuoneen ja saunan, pyyhin pölyt, tuuletan peitot, laitan puhtaat petivaatteet, pesen päiväpeitteet ja torkkupeitot, järjestän kaikki tavarat oikeille paikoille. 

Ei tämä nyt niin mahdotonta ole, pikkuisen parempi viikkosiivous. Enkä tee siksi että on joku "pakko" vaan haluan siivota. :)

Vierailija
16/18 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla linjoilla vastaajien jo vastanneiden kanssa. Kaappeja olen käynyt läpi ja tyhjäillyt turhasta. Roskiskaappi ja kylppäri vois vielä pestä ja mattoja tampata jossain vaiheessa. On kohteita, joita ei tule siivoiltua joka siivouksen yhteydessä, kuten uuninalus, mutta on mukavaa, että ne siivotaan edes kerran vuodessa. Ja joulu (tai muu suuri juhla) on hyvä yllyke siivoukseen.

Vierailija
17/18 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavan siivous.

Vierailija
18/18 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo valmistelukin ole juuri sitä siivoomista. Sitäpaitsi aika monelle tulee läheisiä viettämään joulua heidän kanssaan. Kyllä minä ainakin haluan näyttää vieraille puhdasta kotia enkä mitään epäjärjestystä ja sotkuista. Ja samalla kuolee omat bakteerit eikä tartu vieraisiin. Jos viettää joulua omissa oloissaan on asia erikseen, eikä ole niin väliä vaikka ei siivoisi. Minä siivoon aina ennen huoltomiehen käyntiäkin, vaikka se ei muuta kuin korjaa tai ilmaa patterit.