Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veljen kauhukakarat kuriin?

Vierailija
15.12.2014 |

Veljelläni on 3- ja 5-vuotiaat pojat, jotka osaavat olla oikein mukavia niin halutessaan. Enimmäkseen he kuitenkin ovat kauhukakaroita, joita veljeni ei edes yritä laittaa ruotuun. Heidän kyläillessään meillä lapset saattavat riehua mitä sattuun, ja veli jättää komentamisvastuun minulle. He ovat mm rikkoneet meillä lasiesineitä, toistuvasti mukiloineet aviomiestäni, kiipeilleet huonekaluilla ja naarmuttaneet niitä... Kerrankin he rääkkäsivät kissaamme, josta menin heille topakasti sanomaan. Sain vastaan suoranaista vittuilua ja naurua. Lapset osaavat leikkiä rauhassa ehkä puoli tuntia kerrallaan, jos joku aikuinen leikkii mukana.

Itse olen lapseton, eikä minulla oikein ole kokemusta lasten fiksusta ruotuun laittamisesta. Sen nyt tiedän, että ei missään tapauksessa fyysistä kuritusta, huutaminenkin tuntuu minusta turhan tylyltä, ja jäähyttämisestä luin vasta uutisen jossa todettiin myös sen olevan traumatisoivaa.

Miten etenen tässä tilanteessa? Olen rajoittanut heidän kyläilynsä ihan minimiin, mutta en halua katkaista välejä kuitenkaan kokonaan.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villit pojat ovat kyllä todella työlästä vanhemmille. Ehkä poikien kyläilyyn kannattaisi varustautua jotenkin. Ostaisit heille vaikka jotkut puuhakirjat joita voisivat täytellä. Myös joku hyvä leffa voisi rauhoittaa pojat katsomaan sitä ja sinä voisit veljesi kanssa jutella rauhassa. 

Itse en ihan mihin vain kylään menekään poikieni kanssa, koska se meno on melkoista.

t. neljän pojan äiti

Vierailija
42/70 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:33"]

19: Olen kyllä samaa mieltä. Toisaalta taas säälittää veljeni, kun hän on tietyllä tapaa reppana, ja säälittää lapset, kun he eivät tuolla menolla tule oppimaan oikeaa väärästä. Tiedän että pitäisi vaan ajatella kylmästi, mutta kun näissä ihmisissä on silti niitä hyviäkin puolia. :/

-AP

[/quote]

Ei kyse ole siitä, etteivätkö sukulaisesti olisi hyviä ihmisiä. Kyse on siitä, että lapset rikkovat henkilökohtaisia rajojasi, ja veljesi rikkoo niitä myös, koska sallii lastensa toiminnan. Sinä päätät, sallitko itseäsi kohdeltavan huonosti vai et. -19

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:47"]

28: Leluja voisin kyllä hankkia. Meillä on vaan muutama pehmolelu, mutta ne eivät ole kiinostaneet. Olen tarjonnut kyniä ja paperia usein, mutta nekään eivät jaksa kiinnostaa viittä minuuttia kauempaa. Nuo lelut ja piirustusvermeet ovat kyllä kelvanneet muille tuttavieni ja sukulaisten lapsille.

Sen verran mitä olen heihin yksin tutustunut, niin nuorempi on se rauhallisempi, joka vain seuraa isoveljensä jalanjälkiä. Vanhempi siis saattaa yksikseenkin keksiä jotain reuhattavaa, mutta on tosiaan rauhallisempi yksikseen.

-AP

[/quote]

Onko muut ystäviesi lapset tyttöjä? Työt ja pojat tykkää vähän erilaisista jutuista. Tytöt saattavat jaksaakin piirrustella ja halailla pehmoleluja, mutta ei tuon ikäiset pojat. 

Vierailija
44/70 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

43: Puuhakirjoja he eivät varmasti jaksaisi täyttää, mutta jonkun leffan tai lastenohjelman saattaisin kuvitella rauhoittavan heidät ainakin hetkeksi.

-AP

Vierailija
45/70 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset ehdottomasti pojille jotain aktiviteettiä kotiisi. Jos puolituntia pystyvät olemaan rauhassa ja sen jälkeen lähtee homma käsistä, niin kertoo siitä, että lapset tympiintyvät. 

Jotain leluja esimerkiksi. Käy kiertelemässä kirppiksiä. Sieltä saat edullisesti ties mitä ukkeleita ja aluksia jotka varmasti jaksaa kiinnostaa lapsia kun tulevat teille. Kun ei ole ne omat kodin lelut, niin lelu kuin lelu on kiinnostava kylässä. Tuon ikäiset pojat tykkäävät tosiaan jo ehkä vähän muunlaisista leluista kuin pehmoleluista. 

Vierailija
46/70 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti jos väkivalta jostain syystä lasten kasvatusvälineenä arveluttaa niin sitten on kätevä turvautua henkiseen alistamiseen,uhkailulla ja pelottelulla saadaan paljon aikaan esim Kuiskaa lapselle ettän hänen vanhempansa kuolevat syöpään jos lapsi leikkii liian rajusti ja kaikki pitävät sitten lasta syypäänä vanhempiensa syöpään.

Vierailija
47/70 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:11"]

43: Puuhakirjoja he eivät varmasti jaksaisi täyttää, mutta jonkun leffan tai lastenohjelman saattaisin kuvitella rauhoittavan heidät ainakin hetkeksi.

-AP

[/quote]

Käy ostamassa muutama paavo pesusieni DVD, meidän tuon ikäiset pojat ainkin tykkäävät siitä kuin hullu puurosta. Ja on se ihan hauska näin aikuisenkin mielestä. 

Vierailija
48/70 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs jos ensin menisitte porukalla ulkoilemaan?

Vierailija
49/70 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

44: No niinhän se on. :/ Oikea ratkaisu taitaa siis olla heidän heittäminen pihalle, vaikka tuntuisi miten raa'alle ja tylylle.

-AP

Vierailija
50/70 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

45: On sekä tyttöjä että poikia, eikä kenenkään muun tuntemani lapset käyttäydy nuin villisti, saati vanhemmat ole nuin välinpitämättömiä lasten huonoa käytöstä kohtaan.

-AP

Vierailija
51/70 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta on se, ettei ketään satuteta eikä mitään rikota. Harmi tosiaan, jos vanhemmat eivät ennakoi tai puutu lasten käytökseen mitenkään. Sinuna hankkisin pojille jotain mielekästä tekemistä kyläilyn ajaksi, esim. Legot uppoo joka nassikkaan ja niitä rakennellessa aika menee mukavasti ja rauhallisemmin. Ei kukaan lapsi jaksa istua hiljaa aikuisen juttuja kuuntelemassa kovin kauaa. Eli sinä kerrot säännöt, mitä saa tehdä ja tarjoat pojille jotain sallittua puuhaa. Jos nämä selvät ohjeet auttaisi, heittäisin pihalle koko porukan.

Vierailija
52/70 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

47: Leluja tulen kyllä ehdottomasti hankkimaan enemmän, jos se auttaisi edes hiukan rauhoittamaan heitä. Toisaalta he kyllä riehuvat kotonaankin vaikka leluja on yllinkyllin. Välillä minusta tuntuu että he vain haluavat aikuisen jatkuvaa huomiota. He jaksavat istua hieman rauhallisemmin kahvipöydässä jos saavat itse olla äänessä.

-AP

Vierailija
53/70 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:33"]

19: Olen kyllä samaa mieltä. Toisaalta taas säälittää veljeni, kun hän on tietyllä tapaa reppana, ja säälittää lapset, kun he eivät tuolla menolla tule oppimaan oikeaa väärästä. Tiedän että pitäisi vaan ajatella kylmästi, mutta kun näissä ihmisissä on silti niitä hyviäkin puolia. :/

-AP

[/quote]

Jos veli on itse hiukan reppana, hän saa valtavan egobuustin siitä, että lapset ovat rajattoman villejä. Jos hänellä on pelottavia kokemuksia maailmasta itsellään, hän tekee mielestään suurenkin palveluksen pojilleen tekemällä heistä mukamas voittamattomia.  Nämä kaksi motivaatiota ovat niin vahvoja yhdistyessään, että velihän kasvattaa lapsistaan pieniä taistelukoiria. Silloin häneltä jää ymmärtämättä, että jokaiselle hevoselle löytyy kengittäjä. Väkivaltaisen miehen elämä ei ole vähemmän pelottavaa kuin sen reppanan, vaikka kengittäjä löytyisi myöhemmin kuin muille.

Selitä veljelle, että lapsista tulee mökkihöperöitä, jos heitä ei voi viedä ihmisten ilmoille. Sen johdosta heitä nauretaan koulussa. Kun sinulla on kissa, toimi niin että vierailut hoituvat toistaiseksi veljen luona, ja voit koemielessä ottaa yhden pojan kerrallaan ja tuoda heti takaisin, kun uhoaminen alkaa. Samaten poistut itse veljen luota aina heti, kun rajojasi loukataan. Jos veli vaikuttaa mitenkään kuuntelevaiselta, voit selvittää hänelle, että ajattelette aivan samaa: lasten tulevaisuutta.

Vierailija
54/70 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

49: Hyvä vinkki! Tiedän joitain sarjoja joita he tykkäävät katsoa, että olisi fiksua varmaan hankkia niitä.

-AP

Vierailija
55/70 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea keksiä tekemistä lapsille. Kylässä yleensä lelut kiinnostavat, koska ovat uusia.

Kannattaa myös tehdä selvät säännöt. Ensin varoitus (ei saa lyödä, hyppiä pöydällä, tms) ja kerrot, että toista kertaa et varoita vaan saa mennä eteiseen miettimään miten käyttäydytään. Ja toteutat sitten uhkauksen myös. Pidät tiukan linjan niin "normaalit" lapset oppivat kyllä nopeasti miten teillä käyttäydytään.

Vierailija
56/70 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

50: Tätä olen ehdottanut muutaman kerran, kun meillä on leikkipuisto ihan lähellä. Mutta veli ei ole innostunut ideasta. Hän kumosi sen sillä syyllä että lapsia ei saa sieltä pois. Olisiko törkeää vaan joskus heidän vierailullaan todeta, että nyt lähdetään leikkipuistoon? Koska olen ihan varma että minä ja lapset tykättäisiin siitä, vaikka veli ei innostuisi.

-AP

Vierailija
57/70 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:30"]

50: Tätä olen ehdottanut muutaman kerran, kun meillä on leikkipuisto ihan lähellä. Mutta veli ei ole innostunut ideasta. Hän kumosi sen sillä syyllä että lapsia ei saa sieltä pois. Olisiko törkeää vaan joskus heidän vierailullaan todeta, että nyt lähdetään leikkipuistoon? Koska olen ihan varma että minä ja lapset tykättäisiin siitä, vaikka veli ei innostuisi.

-AP

[/quote]

Menkää ihmeessä. Tulee sinullekin "kivä täti" olo. Ettet ole pelkästään "täti joka komentaa" :)

Vierailija
58/70 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi yök. Siinä taas yksi isä joka kasvattaa lapsistaan koulukiusaajia.

Vierailija
59/70 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

53: Tuon ikäiset varmaan vielä leikkisi lego dubloilla? Vai pitäisikö suoraan hankkia niitä pikku legoja?

Tosiaan en ole tullut ajatelleeksi, että jos vanhemmat eivät ole kertoneet kyläilyn sääntöjä, jää minun tehtäväkseni kertoa heille kuinka kylässä käyttäydytään. Olen ajatellut että se olisi itsestään selvää että vanhemmat opastaisivat tuollaiset asiat, mutta nyt kun tarkemmin ajattelee...

-AP

Vierailija
60/70 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

55: Sinun teoriasi tuntuu osuvan ainakin minun mielestäni tosi oikeaan. Olen tosiaan yrittänyt pitää vierailuja enemmän veljen luona, josta on kyllä helpompi poistua kun tilanne menee mahdottomaksi.

-AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan