Veljen kauhukakarat kuriin?
Veljelläni on 3- ja 5-vuotiaat pojat, jotka osaavat olla oikein mukavia niin halutessaan. Enimmäkseen he kuitenkin ovat kauhukakaroita, joita veljeni ei edes yritä laittaa ruotuun. Heidän kyläillessään meillä lapset saattavat riehua mitä sattuun, ja veli jättää komentamisvastuun minulle. He ovat mm rikkoneet meillä lasiesineitä, toistuvasti mukiloineet aviomiestäni, kiipeilleet huonekaluilla ja naarmuttaneet niitä... Kerrankin he rääkkäsivät kissaamme, josta menin heille topakasti sanomaan. Sain vastaan suoranaista vittuilua ja naurua. Lapset osaavat leikkiä rauhassa ehkä puoli tuntia kerrallaan, jos joku aikuinen leikkii mukana.
Itse olen lapseton, eikä minulla oikein ole kokemusta lasten fiksusta ruotuun laittamisesta. Sen nyt tiedän, että ei missään tapauksessa fyysistä kuritusta, huutaminenkin tuntuu minusta turhan tylyltä, ja jäähyttämisestä luin vasta uutisen jossa todettiin myös sen olevan traumatisoivaa.
Miten etenen tässä tilanteessa? Olen rajoittanut heidän kyläilynsä ihan minimiin, mutta en halua katkaista välejä kuitenkaan kokonaan.
Kommentit (70)
Mun miehen veljellä on kaksi poikaa. Kun pojat olivat n. 4v. He olivat ihan täystuhoja. Hyppivät huonekaluilla, sekasivat kaikki koriste-esineet, jokunen taisi hajotakin, sotkivat kahvipöydän, nakkelivat ruokaa, rääkyivät ympäriinsä jne... Joka paikka sotkussa kun meillä kävivät ja vanhemmat vaan katsoo vieressä vaaleanpunaiset lasit silmillään hymyillen kuinka ihania omat lapsoset onkaan. Olin itse tuolloin sen verran nuori ja vasta mieheni kanssa muuttanut yhteen etten uskaltanut lapsia kunnolla komentaa. Tosi harvoin heitä sitten kylään pyydettiinkään tuon jälkeen. Nyt pojat ovat jo täysi-ikäisiä, enkä voi kuin ihmetellä miten siitä vapaasta kasvatuksesta huolimatta heistä on tullut niin fiksuja ja hyväkäytöksisiä nuoria miehiä. Ihmeitä tapahtuu ;)
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 12:56"]
Minä heittäisin ulos heti ekasta irvailusta. Jos ei osaa vanhempia ihmisiä kunnioittaa niin ei tarvitse meille tulla.
[/quote]
Lapsivihaaja!
9: Helpommin sanottu kuin tehty. Haluan yrittää vielä pitää jotain välejä veljeeni, kun emme oikein soittelekaan toisillemme. Onneksi he eivät tosiaan vieraile meillä kovinkaan usein, mutta silti järkyttää se ettei hän puutu juuri yhtään lastensa käytökseen.
-AP
Entäs jos hommaat kirpparilta jotain autoja ym leluja- olisi tekemistä, ei tartteis vandalisoida? Tee alusta alkaen selväksi, ettei sinun kotonasi remuta. Voisitko ottaa välillä vain toisen muksun teille vaikka ilman veljeäsi? Tutustuisit siten yksilöllisesti lapsiin, voisit yllättyä. Sisarukset tuossa iässä kimpassa mesoo ja mellakoi, ainakin jonkun verran ;) Mutta joo, tekemistä niille tenaville, ei tuon ikäiset jaksa istuu vaan.
11: No ehkä tuntuu hieman luontevammalta rangaistuksena passitttaa lapset eteiseen niin että veljenikin tajuaa että saavat poistua jos ei saa lapsiaan käyttäytymään. Kuin taas se että tokaisen veljelleni että nyt häivytte täältä.
Tuo lyöminen on heillä joku uusi harrastus. Mutta kyllä ihan mielettömästi huolestuttaa millaisia lapista tulee, jos jo nyt ovat tuollaisia...
-AP
14: Silloin kun he rääkkäsivät kissaani, korotin ääntäni ja sain vastaan vaan kiroilua ja haukkua. Tiedän että veljeni on joskus huutanut heille saadakseen heidät tottelemaan, mutta minä itse vierastan sitä. Tuntuu että voisi olla jotain sivistyneempää keinoa saada heidät tottelemaan, kuin kurkku suorana huuto.
-AP
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 12:40"]
Mä ottaisin korvasta kiinni
[/quote]
Niin minäkin ja vielä vääntäisin siitä korvasta. Jollei sana mene jakeluun, ottaisin kiinni kummastakin korvasta ja vääntäisin.
Sinun koti. Sinun säännöt.
Mielestäni ehdottomasti kiellettyä on ihmisten ja eläinten satuttaminen. Siihen tulee puuttua heti ja vaikka karjaisten jos muu ei auta. Se vain on ehdoton ei.
19: Olen kyllä samaa mieltä. Toisaalta taas säälittää veljeni, kun hän on tietyllä tapaa reppana, ja säälittää lapset, kun he eivät tuolla menolla tule oppimaan oikeaa väärästä. Tiedän että pitäisi vaan ajatella kylmästi, mutta kun näissä ihmisissä on silti niitä hyviäkin puolia. :/
-AP
20: Veljen välinpitämättömyys ja asenne on minusta ihan naurettavaa. Lapset saavat kannustusta heidän käytökseensä, ja jää vieraiden vastulle komentaa heitä. Ei ole kertakaikkiaan oikein, mutta en ole oikein saanut tilaisuutta vihjailla hänelle että voisi olla asennemuutoksen paikka.
-AP
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:09"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 12:56"]
Minä heittäisin ulos heti ekasta irvailusta. Jos ei osaa vanhempia ihmisiä kunnioittaa niin ei tarvitse meille tulla.
[/quote]
Lapsivihaaja!
[/quote]
Joojoo
24: Kyllä, itseänikin aristaa hieman komentaa vieraiden lapsia, mutta tässä on vähitellen alkanut saada siedätyshoitoa siihen. Lohduttavaa silti kuulla että sinun miehesi veljen kauhukakaroista on kasvanut kunnollisia miehiä, toivon kovasti samaa veljeni lapsille!
-AP
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 12:40"]
Mä ottaisin korvasta kiinni
[/quote]
Niin minäkin ja vielä vääntäisin siitä korvasta. Jollei sana mene jakeluun, ottaisin kiinni kummastakin korvasta ja vääntäisin.
[/quote]
Samaa mieltä. Ei se lapsi mene siitä rikki ja olen kyllä vastaan kunnon väkivaltaa. Hakkaaminen, lyöminen ja repiminen ovat liian raakoja, mutta korvan vääntäminen ei aiheuta 50vuoden henkisiä traumoja. Muutaman kerran jälkeen tuskin tekee enää toiste!
sanoisin että mitään ei ole tehtävissä, jos isä ei nyt ota auktoriteettiaan käyttöön. Voit kieltää mutta puhuisit veljesi kanssa siitä mitä on tulossa jos tämä meiniki jatkuu.
28: Leluja voisin kyllä hankkia. Meillä on vaan muutama pehmolelu, mutta ne eivät ole kiinostaneet. Olen tarjonnut kyniä ja paperia usein, mutta nekään eivät jaksa kiinnostaa viittä minuuttia kauempaa. Nuo lelut ja piirustusvermeet ovat kyllä kelvanneet muille tuttavieni ja sukulaisten lapsille.
Sen verran mitä olen heihin yksin tutustunut, niin nuorempi on se rauhallisempi, joka vain seuraa isoveljensä jalanjälkiä. Vanhempi siis saattaa yksikseenkin keksiä jotain reuhattavaa, mutta on tosiaan rauhallisempi yksikseen.
-AP
32: Ei kai muu auta, jos veljeni ei ota lapsistaan mitään vastuuta. Tuntuu vaan jotenkin kertakaikkiaan voimattomalta, kun puheet ja äänen korotukset eivät tunnu auttavan. :(
-AP
38: Hän on kyllä ohimennen sanonut lapsiaan mahdottomiksi, ja saattanut naureskella kuinka tottelemattomia ne ovat. Jotenkin tuntuu silti tylyltä mennä sanomaan (vaikka ihan aiheellista olisi) että saisi pitää parempaa kuria, tai ei tulevaisuus näytä hyvältä.
-AP
Onko tuo korvasta vetäminen todella nuin hyväksyttyä niinkuin nämä viestit antavat ymmärtää? Olen itse mieltänyt sen liian fyysiseksi. Jonkun syliin nappaamisen ja rauhoittamisen vielä voin ajatella toimivan, eikä se satuttaisi lasta. Mutta eikö tuo korvasta kiskominen ole liian brutaalia?
-AP
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:03"]
Huh huh, mitä käytöstä. Minä olisin jo aikaa sitten heittänyt tuollaiset pennut ulos kelvottomien vanhempiensa kanssa.
Sanoisin veljelle, että meille ei ole tulemista, ennen kuin kasvattaa muksunsa olemaan ihmisiksi.
[/quote]
Lapsivihaaja!