Korkeasti koulutetut, miten suhdaututte siivoojiin?
Kommentit (90)
Suhtaudun samoin kuin muihinkin. Kotisiivoojani on aivan ihana ihminen ja tekee työnsä huolella. Äitini oli siivooja. Itse tein aikoinaan kesätyönä siivousta. Tärkeää ja raskasta työtä.
T. KTM
Mitä ihmettä?! Miksi ihmeessä halveksisin? En tajua. Olen itsekin siivonnut aikanaan, koska halusin opiskeluaikana muutakin tekemistä opiskelujen oheen. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän välitän siitä, mitä ihmiset tekevät elääkseen. Se on vain yksi osa olemista.
Enpä pali noteeraa, eivät vaikuta mun töihin.
Jos on nätti niin huomaan.
Yksi siivooja yritti vakoilla, mutta käräytin. En tiedä miten olisi mun roskista rahastanut.
En mitenkään. Hän hoitaa duuninsa eikä minun pidä kiinnostua siitä, toivottavasti häntäkään ei kiinnosta minun tekemiseni ja olemiseni. Toki väistän työpisteeltäni jos tulee imuroimaan tms, mutta ei sen enempää tarvitse olla tekemisissä.
Ystävällisesti ja kiittäen. Esim joskus muinoin, kun vielä oltiin toimistolla eikä etänä, väistin aina että siivooja pääsee helposti tekemään työnsä ja kiitin sen jälkeen.
En arvostele ihmistä työn mukaan, vaan sen mukaan tykkääkö ihminen työstään.
Jos teet kallispalkkaista työtä jota inhoat, niin sitä en arvosta.
Asun ulkomailla ja mulla käy siivooja/kodinhoitaja. En pystyisi olemaan näin hyvällä mielellä ilman häntä, korvaamaton arjen apu ja vielä hervottoman hauska ihminen, ollaan puhuttu kaikesta kuparikierukan käytöstä pilalle menneisiin avioliittoihin ja deitteihin.
Työpaikalla tiputin lasisen eväsrasiani maahan, ja hr-ihminen ei antanut minun koskea sirpaleihin vaan sanoi että se on siivoojan työ. Hän soitti siivoojan paikalle ja pyytelin anteeksi siivoojalta että olin rikkonut rasian ja aiheutin lisätyötä.
Aika moni meistäkin on joskus siivonnut.
Olen itsekin tehnyt siivoushommia nuorempana, joten miksi halveksisin? Tekevät tärkeää, joskin pienipalkkaista työtä.
Pidän heistä huomattavasti enemmän kuin tohtorikollegoistani.
Olen itse toiminut nuorena siivoojana, arvostan!
Yliopistolla töissä ollessani siivoojilta kuuli fiksuimmat ideat asiaan, kuin asiasn!
Mielestäni siivoojat tekevät työtä, jolla on tarkoitus. Itse korkeakoulutettuna pyöritän yliopistolla täysin joutavaa byrokratiaa, josta on varsinaisille tieteentekijöille lähinnä haittaa. Vihaan työtäni ja itseäni. Haluaisin olla mieluummin roskakuski.
Niinkuin kaikkiin muihinkin kanssaihmisiin, ystävällisen kohteliaasti. Meidän kotona käyvälle siivoojalle annan aina isohkon joulubonuksen kiitoksena hyvästä työstä ja muutenkin yritän osoittaa arvostuksemme kaikin tavoin.
Kunnioitan kaikkia ihmisiä! Kaikki ammattit ovat tärkeitä ja pitää maksaa reilua palkka niistä! Itselin tehnyt siivoushommia, vaikka käynyt yliopistolla. Suomessa ei ole isoa hierarkkia ja se on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
No muhun siivoojana suhtaudutaan näin
"Tuuppa tänne kattoon mitä täällä on!! (lavuaari)"
"Ai niinpäs on jäänyt, otetaan ens kerralla paremmin. Kirjaan ylös. Tuohan on vähän niinkun tuommoista.." (joku vaalea aine lavuaarissa)
"PASKAA!!!!" Henkilö täydentää karjaisemalla naamalleni niin että sylki lentää.Ja hei, teillä on se tyttö täyttänyt nämä telineet niin että käsipaperin siivekkeet on väärinpäin. Nämä lentää nyt täältä lattialle.
Henkilö repii paperit suurieleisesti lattialle ja levittää kaikki käsipaperi telineestä lattialle ja heittää niitä myös minua päin. Sekä kehottaa mun siivota levitelleensä paperit.Tätä mesoamista kun kuuntelee päivät, on välillä aika huhhuh :)
Tuskinpa tuollainen on kiva työkaveri kenellekään. Sekopäisyys ei liity koulutukseen.
Käytännössä on niin, etten edes huomaa siivojaa työpaikallani. Enkä aina muitakaan työtovereita.
Koska teen töitä omassa huoneessani.
Tullessani töihin, siivojaa on yleensä aina jo käynyt työpaikallani, tai ainakin siivonut oman työhuoneeni.
Erittäin harvoin näen henkilön, joka siivoaa meidän osastoamme duunipaikalla.
Tapanani on moikkailla kaikkia, joita työpaikalla satun päivän aikana näkemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostan. Joka paikan tärkein työntekijä! Jos jää hommat tekemättä, näkyy heti ja olot käy ikäväksi.
Siivoojille pitäisi maksaa enemmän palkkaa, sillä vaikka työn omaksuu suht helposti, niin se on a) tylsää, b) raskasta fyysisesti c) aliarvostettua. Lisää liksaa, sillä siivooja on Tärkeä!
Aliarvostettua kyllä, mutta nuo muut riippuu henkilöstä. Tylsää, no mikä kenestäkin on tylsää, täysin mielipidekysymys. Raskasta? Riippuu työpsikasta, oman työpaikkani siivoojien työ ei kyllä terveelle ihmiselle ole raskasta.
Lisään vielä että nuo "joka työpaikan tärkein tekijä" -tyyppiset kommentit on juuri sellaista ylistämällä alistamista. Jossain kommentissa oltiin sitä mieltä että leikkaussalissa siivoojan homma on tärkeämpi kuin kirurgin. Pitäisiköhän teidän miettiä uudestaan?
Sairaalassa puhdistustarpeet on kartoitettu ja tutkittu, tekijälle riittää että noudattaa ohjeita. Työ on tärkeä, tekijä voi olla tyhmä tai älykäs kuten kaikkialla muuallakin eikä tarvitse ylistystä eikä alistusta.
Onko siivooja erikoisihminen jota voi kohdella erikoisesti? Ehkä alaspäin katsottu rooli sallii erilaisia vapauksia, mutta ainakin nuori siivooja tekee sitä ihan vain työkseen. Ja maaseudulla tuikitavallinen täti siivoaa jos ei muitakaan hommia ole.
Ihan kuten keneen tahansa muuhunkin työntekijään. Moikkaan, istun samaan kahvipöytään tai ruokalan pöytään. Vaihdan ajatuksia ja jaan työn ilot ja surut kaikkien kanssa.
Samalla tavalla kuin muihinkin ammattiryhmiin, eli arvostuksella. Kaikki ammatit ovat tärkeitä eikä siivoojankaan työ mitään helppoa ole.