Närästyksestä tietävät!!
Voiko närästys tuntua kipuna keskellä ylävatsassa? Ei paha kipu, mutta jatkuva menkkakipumainen juiliminen. Hieman pahaolo on myös, otin puolikkaan närästyslääkkeen muttei olo sinänsä helpotu vielä. Missä vaiheessa pitäisi mennä lääkäriin? Minulla ollut muutamien viikkojen aikana suht useasti närästystä :/ todella inhottava tunne, mutta yleensä enemmän oikealla puolella. Kipu ei siis paha ja tulee kohtauksittain.
Kommentit (10)
Kipu on usein poltetta ylävatsassa. Se kipu voi olla aina vähän erilaista. Ruokavalio on tärkeää, kofeiini, suklaa, tupakka, rasvaiset ruoat pahentavat asiaa. Stressikin on huono asia.
Kuulostaa tosiaan närästykseltä.
Minusta kannattaisi syödä parin viikon kuuri esim. Somacia, eikä vain käyttää niitä tilapäisesti helpottavia närästyslääkkeitä silloin tällöin. Usein somac rauhoittaa vatsan joka on ärtynyt liikahappoisuudesta, ja kuurin jälkeen ei välttämättä närästys alakaan uudestaan kunhan vaan välttää sen pahimpia aiheuttajia (liika alkoholi, liika kahvi ja energiajuoma jne). Somacia saa ilman reseptiä apteekista. Se alkaa auttaa vasta muutaman päivän päästä aloittamisesta.
Voi, mulla on juuri tuota. Kokeile syödä närästyslääkkeitä (somac, losec jne.) parin viikon kuuri. Yleensä se auttaa.
Lääkärissä kannattaa lähteä käymään. Enemmän oikealla oleva kipu voi olla myös sappivaivaa. Itsellänikin oli välillä lievempää kipuilua, Litalgin auttaa niihin, närästyslääkkeellä ei ole vaikutusta.
Kiitos avusta, kysäisen tätä asiaa lääkäriltä kun menen toisen asian takia käymään. Inhottava vaiva, tässä pää alkaa luulemaan että kyseessä olisi jotain muuta. Saako närästyksen aikana tehdä kaikkea normaalisti ettei rajoita toimintaa muun kuin ruokailun osalta? -ap (olen nuori niin nämä ovat suht uusia asioita)
Saa tehdä kaikkea, tosin itselläni pahoina päivinä kumartelukin tuo happoja suuhun.
Vältä kofeiinia, kaakaota (suklaata), mausteisia ruokia, rasvaisia ruokia, hiilihappojuomia..
Itse elän närästyksen kanssa 24/7, ei ole toimivaa lääkettä löytynyt. Hyvin inhottavaa!
Kuulostaa närästykseltä, mutta tosiaan myös sappivaivaa voi olla...siihen liittyy koliikkimaisia aaltoilevia kiputuntemuksia. Siihen auttaa Litalgin, se on reseptilääke ja joulunaikaan ei kannata liiaksi syödä lanttulaatikkoa, suklaata yms.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 10:50"]Kuulostaa närästykseltä, mutta tosiaan myös sappivaivaa voi olla...siihen liittyy koliikkimaisia aaltoilevia kiputuntemuksia. Siihen auttaa Litalgin, se on reseptilääke ja joulunaikaan ei kannata liiaksi syödä lanttulaatikkoa, suklaata yms.
[/quote]
Kipu ei tosiaankaan ole kova, tuntuu tosiaan menkkakivuilta ylävatsassa. Sain lääkäriajan tammikuulle ja kokeilen sitä ennen sitä somacia kuurina, jos ei auta niin voin ainakin kertoa lääkärille kokeilleeni. Todella vmäinen vaiva, en toivo tätä kenellekään. Ehkä sitten päivystykseen, jos kipu on niin paha ettei pysty elämään tämän kanssa. -ap
Voi.