Kun perit rahaa, miten käytit sen?
Minä perin nyt vain muutaman tonnin, mutta kiinnostaa, miten muut käyttivät. Summankin saa mainita.
Kommentit (95)
veronmaksaja rankimman mukaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisen edunvalvoja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen perimässä kunnon summan, josta haluaisin sijoittaa merkittävän osan ja ostaa lopuilla tarpeellista tavaraa. En kuitenkaan voi tehdä niin, koska perintö on niin iso, että menetän eläkkeensaajan asumistuen (mikä on tietysti aivan oikein), jolloin se raha on käytettävä normaaliin elämiseen. Tässä on jonkinlainen noidankehä, mutta ei sille mitään mahda.
Kyllä sinä voit perintöä käyttää ja sijoittaa eläkeläisen asumistuesta huolimatta. Omaisuus ja siitä saatavat tulot kyllä vaikuttavat eläkeläisen asumistukeen, mutta ei sinun tarvitse koko perintöä käyttää asumismenoihin kerralla, vaan vain vähitellen. Siinä vaiheessa, kun omaisuutesi arvo on pudonnut tarpeeksi pieneksi, rupeat jälleen saamaan asumistukea. Ja tarpeellista tavaraa voit ostaa niin paljon kuin haluat tai käyttää perintörahoja esim. matkusteluun.
Vaikka merkittävä osa perinnöstä vähitellen vuosien kuluessa menisi asumismenoihin, niin ne sijoitukset tuovat kuitenkin turvaa ja vapautta rahankäyttöön sinä aikana.
Kiitos kommentista. Jotain tuohon suuntaan olen uumoillutkin, mutta yksityiskohdat tarkentuvat joskus lähitulevaisuudessa.
Muistaakseni se menee niin, että sijoitusten ollessa yli 16 562 euroa (tai siihen suuntaan) yyli menevästä osasta 8 % on eläkkeensaajan asumistukeen vaikuttava osuus. Vielä tällä hetkellä minulla ei ole kuin reilu kymppitonni, mutta kun ja jos sijoitan tulevasta perinnöstä esim. puolet, asumistuki lakkaa (en ole ihan varma, täytyy laskurilla vielä tutkia, mutta sekin on vain suuntaa antava), mikä ei sinänsä meinaa mitään, kun on se toinen puolikas tilillä. Mutta kun se on käytetty normaaliin elämiseen ja sijoitukset ovat edelleen tallessa, ovat saattaneet hieman jopa kasvaa, menee arjen elämiseen sama määrä kuin normaalissa rauhallisessa elämisessä, jolloin asumistuelle on taas tarvetta.
No, saa nähdä, kuinka käy. Koko perintöasia oli täysin ennakoimaton, joten on tässä mietittävää. Summa ei ole aivan niin suuri, että sillä saisi vuokrakämpän tilalle sopivankokoisen omistusasunnon, mutta kuitenkin sen verran suuri, että sijoittamalla ja pikku hiljaa säästämällä joskus tulevaisuudessa asunnon hankkiminen voisi teoriassa olla mahdollista. Vaikkei olisikaan, on tässä nykyisessäkin asunnossa hyvä asua. tilanne tuli tosiaan niin yllättäen, että tässä on hieman ihmeissään.
Ihmetellä täytyy sitä kun varaa olisi elättää itse itsensä niin siitä huolimatta halutaan olla kuppaamassa veronmaksajia erilaisten vähävaraisille tarkoitettujen tukien muodossa.
Ei ne asumistuet, toimeentulotuet ym lisätuet taivaasta tipahda, veronmaksajien selkänahasta ne kiskotaan. Kaiken kaikkiaan te veronmaksajia kuppaavat sossukommarit olette yhteiskunnan syöpä ja haiseva ajos.
No sitähän minäkin mietin, että pitäisikö olla tekemättä mitään ja käyttää koko perintö jokapäiväiseen elämiseen. Silloin veronmaksajien raskas taakka kevenisi osaltani muutamaksi vuodeksi ja palautuisi sen jälkeen ennalleen. En minä sitä perintöä ole tilannut ja voisin elää vallan hyvin ilmankin. Mutta kun tällainen tilanne yhtäkkiä tulee eteen, sitä alkaa miettiä kaikenlaisia vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perin aikanaan noin satatuhatta jota en kokenut omakseni, ostin auton ja reissasin ympäri maailmaa. Käytännössä kaikki meni mutta olen nyt onnellisempi kuin rahojen ollessa tilillä. Sain tehdä nuorena mitä halusin ja maailmankuva laajeni mukavasti. Olen aidosti sitä mieltä että asiat tuntuvat isommilta ja hienommilta kun niitä joutuu tovin odottamaan ja suunnittelemaan.
Sitä en ymmärrä ollenkaan miten ihmiset tarraavat kiinni rahaan ja materiaan, tiedän monta ihmistä jotka ovat kuolleet olleessaan rikkaimmillaan elämässään, siinä ei ole järjen hiventäkään. Eläkää ja käyttäkää ne rahat itsenne ja läheistenne hyvinvointiin, vanhana sitä muistelee lämmöllä lähinnä kokemiaan elämyksiä ja ihmisiä jotka ovat olleet sinulle hyviä. Talot, autot, pankkitilin saldot - yhdentekevää.
Aika monelle se talo tai asunto on suurin sijoitus elämässä ja parempi niin, kuin että maksaisi vuokraa koko elämänsä muille tai tuhlaisi kaiken rahan elämyksiin.
olisitkohan tuota mieltä enää jos "oman" asunnon lisäksi tulee maksettavaksi myöhemmin putkiremontti, ikkunaremontti, homeremontti, lattiaremontti, oviremontti yms. ja voi joutua ottamaan velkaa että pystyy maksamaan, se oma kun ei ole sillä tavoin "oma" että pääsisi vastuusta maksaa kaiken maailman remontit lisänä. Ja kaikki eivät myöskään ole ainoita lapsia niin että saisivat jättiperinnön jolla ostella taloja/asuntoja, tuolla yläpuolella moni kertoikin saaneensa 17e perintöä että mites sillä ostaa taloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnilleen 60 000 e sain alkuvuodesta. Ensin ajattelin antaa sen lapsille (eli siis olisin ollut ottamatta perintöosuutta vastaan ja se olisi mennyt suoraa seuraavalle polvelle), mutta sitten tajusin, että kerran täällä vain eletään. Pidin rahat ja kunhan koronatilanne hellittää, niin teen maailmanympärimatkan.
Hyvä!
En ymmärrä sukupolven väliin jättämistä. Yleensä niitä kuitenkin palstalla kovasti yläpeukutetaan.
Onhan tuo järkevää jos me kohta eläkeikäiset jo hankittu asunnot, mökit ja muut. Just oli juttu kuinka nykyiset nuoret eivät keskimäärin tule yltämään meidän elintasoon, miksi heitä ei haluaisi hieman auttaa?
Kukin tekee, mitä tekee, mutta miksi yksi sukupolvi olisi perinnötön? Enkä tiedä kenestä "meistä" puhut.
Eivät kaikki ole varakkaita vanhemmatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnilleen 60 000 e sain alkuvuodesta. Ensin ajattelin antaa sen lapsille (eli siis olisin ollut ottamatta perintöosuutta vastaan ja se olisi mennyt suoraa seuraavalle polvelle), mutta sitten tajusin, että kerran täällä vain eletään. Pidin rahat ja kunhan koronatilanne hellittää, niin teen maailmanympärimatkan.
Hyvä!
En ymmärrä sukupolven väliin jättämistä. Yleensä niitä kuitenkin palstalla kovasti yläpeukutetaan.
Kummallekohan perinnöstä on enemmän hyötyä, hyvin toimeentuleville kuusikymppisille vai heidän kolmekymppisille lapsilleen, joilla on pienet lapset ja asuntovelka?
Perintö on vainajan viimeinen tahto.
Kaikki perijät eivät ole 60-vuotiaita hyvätuloisia.
Itse annan perinnön tietenkin omille lapsilleni, he omilleen.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ymmärretä varallisuuden kartuttamista yli sukupolvien. Näitä lukiessa sen taas huomaa. Jos jostain tulee muutama hassu tonni ylimääräistä, niin pää ei kestä, vaan se on humpattava menemään mitä pikimmiten.
Onpas tullut alapeukkua. Juuri siksi tämä kansa on niin köyhää, kun täällä on periaatteena se, että kuollessa pitäisi olla jäljellä vain tuulen huuhtoma perse ja jokainen tienatkoon itse omansa.
Vanhan rahan suvuissa ajatellaan siihen tyyliin, että varallisuus on vain lainassa SEURAAVALTA sukupolvelta ja siitä on pidettävä mahdollisimman hyvää huolta ja saatava se myös kasvamaan.
Perintöveron jälkeen jäi noin 128000€. 3,5 vuotta Pattayalla. Kaikki meni, mutta en kadu. Elämäni mahtavin kolme ja puoli vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ymmärretä varallisuuden kartuttamista yli sukupolvien. Näitä lukiessa sen taas huomaa. Jos jostain tulee muutama hassu tonni ylimääräistä, niin pää ei kestä, vaan se on humpattava menemään mitä pikimmiten.
Onpas tullut alapeukkua. Juuri siksi tämä kansa on niin köyhää, kun täällä on periaatteena se, että kuollessa pitäisi olla jäljellä vain tuulen huuhtoma perse ja jokainen tienatkoon itse omansa.
Vanhan rahan suvuissa ajatellaan siihen tyyliin, että varallisuus on vain lainassa SEURAAVALTA sukupolvelta ja siitä on pidettävä mahdollisimman hyvää huolta ja saatava se myös kasvamaan.
Tämä on niin hyvin sanottu.
Kaikki haluaa olla rikkaita, mutta sitä rahaa ei missään nimessä pidä saada perintönä eikä sitä missään nimessä pidä antaa eteenpäin omille jälkeläisille. Mitä idiotismia. Tämän takia Suomessa eivät "tavalliset" suvut vaurastu. Vähän ot, mutta erittäin tärkeä pointti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä!
Kummallekohan perinnöstä on enemmän hyötyä, hyvin toimeentuleville kuusikymppisille vai heidän kolmekymppisille lapsilleen, joilla on pienet lapset ja asuntovelka?
ja lisäksi säästää yhden kierroksen perintöveroissa...
Noin 70 000 euroa perintöä, nyt on kaikki jo mennyt matkusteluun, viinaan ja maksullisiin naisiin. Muutamaa vuotta aikaisemmin 40 tonnin veikkausvoitto meni suurinpiirtein samalla tavalla. Käärinliinoissa ei ole taskuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin hyvin sanottu.
Kaikki haluaa olla rikkaita, mutta sitä rahaa ei missään nimessä pidä saada perintönä eikä sitä missään nimessä pidä antaa eteenpäin omille jälkeläisille. Mitä idiotismia. Tämän takia Suomessa eivät "tavalliset" suvut vaurastu. Vähän ot, mutta erittäin tärkeä pointti.
Suomalaiset on niin kateellista kansaa, ettei parempaa elintasoa haluta antaa edes omille lapsille=D Oon siis tuo joka sanoi, että isäni oikein mainosti kuinka ei aio jättää meille, omille lapsilleen yhtään mitään. En ymmärrä tuollaista asennetta. Varsinkin kun tiedetään, että köyhyys periytyy helposti. Monista eri syistä. Esimerkiksi omat vanhempani eivät olleet älykkäitä, terveitä ja hyviä koulussa, joten en minäkään nyt sitten ole. Josta syystä en onnistunut hommaamaan hyväpalkkaista työtäkään, en löytänyt hyvää miestä, mutta moniongelmainen olen kyllä, joten en ole sitten halunnut lapsiakaan. Koska en halua siirtää paskoja geenejäni eteenpäin.
Silti minäkin ajattelen nuoria. Mun veljellä on lapsia ja olen tehnyt testamentin heille. Ei mulla kaiketi tuu paljon olemaan jätettävää heille, mulla on oma maksettu yksiö ja perin äidiltäni rahaa jossain vaiheessa, että jos ne sijoitan järkevästi tai en ainakaan tuhlaa niitä, niin kyllä lapsille jotain edes vähän jää. Ainakin enemmän kuin pari tonnia, mitä saan isältäni. Paljon kivempi käydä töissäkin kun ei tunne sen kaiken olevan ihan turhaa. Eihän niitä rahoja hautaan mukaan saa. Hyvä vaan jos ne hyödyttää jälkipolvia.
Perin 100000 ja maksoin osalla asuntolainaa ja osalla ostin osakkeita.
Hevoseen, autoon, koiraan, jonkun verran koruihin ja vaatteisiin. Keskellä lamaa sanoin että nyt on hyvä ostaa asunto. Rahat oli kiinni jossain obligaatiossa ja perhe siinä sitten että ei kannata mitään kämppää ostaa et saa rahoja irti. Ramppasin näytöillä ja lopulta sain rahat siihen. Olisiko ollu vajaa 200.000 mk.
Ihan en tajunnu sitä logiikkaa, että heppa ja auto ok, kämppä ei. Asunnot ovat oleet parhaita hankintoja ever.
No, ok yksi kiinteistö ei ollu mikään rahasampo, mut aina ei voi voittaa. Sijoitin 90-luvun lopussa vähän myös osakkeisiin. Tein hyvät voitot mut soneraa en myyny ajoissa.
Elettiin hurjia aikoja. Siihen aikaan pääomatulot meni ankaraan biletykseen.
Olen saanut perintöä kolmesti, eli kolmen eri ihmisen kuoltua, eri aikoina. olen tuhlannut kaikki heti, mukamas "tärkeisiin ja välttämättömiin" asioihin (silloin on tuntunut lyhytnäköisesti siltä). Vituttaa rankasti, että olen tällainen tollo, jolla raha polttaa taskuja, ja jonka on pakko heti laittaa kaikki menemään! Jos olisin silloin ollut viisas, olisin sijoittanut ja laittanut rahan poikimaan korkoja. Nyt voisin elellä vähän huolettomammin ja leveämmin lopun ikäni.... :/
Vierailija kirjoitti:
Tämä oikein alleviivaa kuinka auttamattoman pihalla te boomerit olette meidän nuorison ja etenkin planeetan tilasta. Sinä haaveilet varallisuuden kartuttamisesta yli sukupolvien kun me mietimme millaisessa kunnossa koko planeetta on seuraavalle vuosisadalle siirryttäessä.
Lue kirja "Asumiskelvoton maapallo" ja havahdu meidän edessä siintävään todellisuuteen. Se on täysin erilainen kuin sinun nuoruudessasi.
En ole koskaan perinyt niin isoa summaa että veroja olisi joutunut maksamaan. Ne vähäiset pennoset mitä on tullut, olen muiden sijoitusten sekaan laittanut.