Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun perit rahaa, miten käytit sen?

Vierailija
16.10.2021 |

Minä perin nyt vain muutaman tonnin, mutta kiinnostaa, miten muut käyttivät. Summankin saa mainita.

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunnilleen 60 000 e sain alkuvuodesta. Ensin ajattelin antaa sen lapsille (eli siis olisin ollut ottamatta perintöosuutta vastaan ja se olisi mennyt suoraa seuraavalle polvelle), mutta sitten tajusin, että kerran täällä vain eletään. Pidin rahat ja kunhan koronatilanne hellittää, niin teen maailmanympärimatkan.

Hyvä!

En ymmärrä sukupolven väliin jättämistä. Yleensä niitä kuitenkin palstalla kovasti yläpeukutetaan.

Kummallekohan perinnöstä on enemmän hyötyä, hyvin toimeentuleville kuusikymppisille vai heidän kolmekymppisille lapsilleen, joilla on pienet lapset ja asuntovelka?

Noin yleensä nuorisolle, mutta ei kaikilla eläkeläisillä ole hyvä taloudellinen tilanne.

Ja esim. omat lapseni ovat saaneet jo kaksi perintöä, toisen vanhempansa ja isovanhemmat sieltä edesmenneen vanhemman puolelta. Isommat kuin mitä minä tulen saamaan.

Jokainen tekee niin kuin hyvä on, ei siinä ole naapurilla eikä palstamammoilla nokan koputtamista.

Vierailija
62/95 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisen edunvalvoja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen perimässä kunnon summan, josta haluaisin sijoittaa merkittävän osan ja ostaa lopuilla tarpeellista tavaraa. En kuitenkaan voi tehdä niin, koska perintö on niin iso, että menetän eläkkeensaajan asumistuen (mikä on tietysti aivan oikein), jolloin se raha on käytettävä normaaliin elämiseen. Tässä on jonkinlainen noidankehä, mutta ei sille mitään mahda.

Kyllä sinä voit perintöä käyttää ja sijoittaa eläkeläisen asumistuesta huolimatta. Omaisuus ja siitä saatavat tulot kyllä vaikuttavat eläkeläisen asumistukeen, mutta ei sinun tarvitse koko perintöä käyttää asumismenoihin kerralla, vaan vain vähitellen. Siinä vaiheessa, kun omaisuutesi arvo on pudonnut tarpeeksi pieneksi, rupeat jälleen saamaan asumistukea. Ja tarpeellista tavaraa voit ostaa niin paljon kuin haluat tai käyttää perintörahoja esim. matkusteluun.

Vaikka merkittävä osa perinnöstä vähitellen vuosien kuluessa menisi asumismenoihin, niin ne sijoitukset tuovat kuitenkin turvaa ja vapautta rahankäyttöön sinä aikana.

Kiitos kommentista. Jotain tuohon suuntaan olen uumoillutkin, mutta yksityiskohdat tarkentuvat joskus lähitulevaisuudessa.

Muistaakseni se menee niin, että sijoitusten ollessa yli 16 562 euroa (tai siihen suuntaan) yyli menevästä osasta 8 % on eläkkeensaajan asumistukeen vaikuttava osuus. Vielä tällä hetkellä minulla ei ole kuin reilu kymppitonni, mutta kun ja jos sijoitan tulevasta perinnöstä esim. puolet, asumistuki lakkaa (en ole ihan varma, täytyy laskurilla vielä tutkia, mutta sekin on vain suuntaa antava), mikä ei sinänsä meinaa mitään, kun on se toinen puolikas tilillä. Mutta kun se on käytetty normaaliin elämiseen ja sijoitukset ovat edelleen tallessa, ovat saattaneet hieman jopa kasvaa, menee arjen elämiseen sama määrä kuin normaalissa rauhallisessa elämisessä, jolloin asumistuelle on taas tarvetta.

No, saa nähdä, kuinka käy. Koko perintöasia oli täysin ennakoimaton, joten on tässä mietittävää. Summa ei ole aivan niin suuri, että sillä saisi vuokrakämpän tilalle sopivankokoisen omistusasunnon, mutta kuitenkin sen verran suuri, että sijoittamalla ja pikku hiljaa säästämällä joskus tulevaisuudessa asunnon hankkiminen voisi teoriassa olla mahdollista. Vaikkei olisikaan, on tässä nykyisessäkin asunnossa hyvä asua. tilanne tuli tosiaan niin yllättäen, että tässä on hieman ihmeissään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se perinnön lakiosa on, jonka saa vaikka ei muuten saisi? Paljonko se on?423

Vierailija
64/95 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunnilleen 60 000 e sain alkuvuodesta. Ensin ajattelin antaa sen lapsille (eli siis olisin ollut ottamatta perintöosuutta vastaan ja se olisi mennyt suoraa seuraavalle polvelle), mutta sitten tajusin, että kerran täällä vain eletään. Pidin rahat ja kunhan koronatilanne hellittää, niin teen maailmanympärimatkan.

Hyvä!

En ymmärrä sukupolven väliin jättämistä. Yleensä niitä kuitenkin palstalla kovasti yläpeukutetaan.

Kummallekohan perinnöstä on enemmän hyötyä, hyvin toimeentuleville kuusikymppisille vai heidän kolmekymppisille lapsilleen, joilla on pienet lapset ja asuntovelka?

Noin yleensä nuorisolle, mutta ei kaikilla eläkeläisillä ole hyvä taloudellinen tilanne.

Ja esim. omat lapseni ovat saaneet jo kaksi perintöä, toisen vanhempansa ja isovanhemmat sieltä edesmenneen vanhemman puolelta. Isommat kuin mitä minä tulen saamaan.

Jokainen tekee niin kuin hyvä on, ei siinä ole naapurilla eikä palstamammoilla nokan koputtamista.

Yleensä kuusikymppiset ovat vielä täysillä työelämässä mukana. Toki, jos vanhemmalla itsellään elämä on taloudellista kituuttamista, niin tuskin hän perinnöstä kieltäytyy.

Vierailija
65/95 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kateelliset eivät usko, mutta perin ison asunnon ja osakkeita. Siis osakeasunnon plus muita osakkeita. Asunto oli alkuperäiskuntoinen ja arvoltaan ööööhh mitähän olisi ollut, jotain 100 000 € tai vähän päälle. Osakkeita 90 000 €. Remppautin asunnon, asuin muutaman vuoden, myin, ostin toisen osakeasunnon... Rahoja olen käyttänyt shoppailuun, ruokaan, laskuihin. Ja edelleen on tämä osakeasunto, jossa suurin osa rahoistani on.

Vierailija
66/95 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se perinnön lakiosa on, jonka saa vaikka ei muuten saisi? Paljonko se on?423

Perinnöstä puolet, joka jaetaan vielä rintaperillisten kesken.

Vierailija
67/95 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin ja nyt olen "menettänyt" kaikki "ylimääräiset" rahat (eli muut kuin asunnossa olevat), mutta tämä on väliaikaista kunnes saan palautukset verottajalta.

66

Vierailija
68/95 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen perimässä kunnon summan, josta haluaisin sijoittaa merkittävän osan ja ostaa lopuilla tarpeellista tavaraa. En kuitenkaan voi tehdä niin, koska perintö on niin iso, että menetän eläkkeensaajan asumistuen (mikä on tietysti aivan oikein), jolloin se raha on käytettävä normaaliin elämiseen. Tässä on jonkinlainen noidankehä, mutta ei sille mitään mahda.

Kyllä sinä voit perintöä käyttää ja sijoittaa eläkeläisen asumistuesta huolimatta. Omaisuus ja siitä saatavat tulot kyllä vaikuttavat eläkeläisen asumistukeen, mutta ei sinun tarvitse koko perintöä käyttää asumismenoihin kerralla, vaan vain vähitellen. Siinä vaiheessa, kun omaisuutesi arvo on pudonnut tarpeeksi pieneksi, rupeat jälleen saamaan asumistukea. Ja tarpeellista tavaraa voit ostaa niin paljon kuin haluat tai käyttää perintörahoja esim. matkusteluun.

Vaikka merkittävä osa perinnöstä vähitellen vuosien kuluessa menisi asumismenoihin, niin ne sijoitukset tuovat kuitenkin turvaa ja vapautta rahankäyttöön sinä aikana.

Kiitos kommentista. Jotain tuohon suuntaan olen uumoillutkin, mutta yksityiskohdat tarkentuvat joskus lähitulevaisuudessa.

Muistaakseni se menee niin, että sijoitusten ollessa yli 16 562 euroa (tai siihen suuntaan) yyli menevästä osasta 8 % on eläkkeensaajan asumistukeen vaikuttava osuus. Vielä tällä hetkellä minulla ei ole kuin reilu kymppitonni, mutta kun ja jos sijoitan tulevasta perinnöstä esim. puolet, asumistuki lakkaa (en ole ihan varma, täytyy laskurilla vielä tutkia, mutta sekin on vain suuntaa antava), mikä ei sinänsä meinaa mitään, kun on se toinen puolikas tilillä. Mutta kun se on käytetty normaaliin elämiseen ja sijoitukset ovat edelleen tallessa, ovat saattaneet hieman jopa kasvaa, menee arjen elämiseen sama määrä kuin normaalissa rauhallisessa elämisessä, jolloin asumistuelle on taas tarvetta.

No, saa nähdä, kuinka käy. Koko perintöasia oli täysin ennakoimaton, joten on tässä mietittävää. Summa ei ole aivan niin suuri, että sillä saisi vuokrakämpän tilalle sopivankokoisen omistusasunnon, mutta kuitenkin sen verran suuri, että sijoittamalla ja pikku hiljaa säästämällä joskus tulevaisuudessa asunnon hankkiminen voisi teoriassa olla mahdollista. Vaikkei olisikaan, on tässä nykyisessäkin asunnossa hyvä asua. tilanne tuli tosiaan niin yllättäen, että tässä on hieman ihmeissään.

Ihmetellä täytyy sitä kun varaa olisi elättää itse itsensä niin siitä huolimatta halutaan olla kuppaamassa veronmaksajia erilaisten vähävaraisille tarkoitettujen tukien muodossa.

Ei ne asumistuet, toimeentulotuet ym lisätuet taivaasta tipahda, veronmaksajien selkänahasta ne kiskotaan. Kaiken kaikkiaan te veronmaksajia kuppaavat sossukommarit olette yhteiskunnan syöpä ja haiseva ajos.

Vierailija
69/95 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perin aikanaan noin satatuhatta jota en kokenut omakseni, ostin auton ja reissasin ympäri maailmaa. Käytännössä kaikki meni mutta olen nyt onnellisempi kuin rahojen ollessa tilillä. Sain tehdä nuorena mitä halusin ja maailmankuva laajeni mukavasti. Olen aidosti sitä mieltä että asiat tuntuvat isommilta ja hienommilta kun niitä joutuu tovin odottamaan ja suunnittelemaan.

Sitä en ymmärrä ollenkaan miten ihmiset tarraavat kiinni rahaan ja materiaan, tiedän monta ihmistä jotka ovat kuolleet olleessaan rikkaimmillaan elämässään, siinä ei ole järjen hiventäkään. Eläkää ja käyttäkää ne rahat itsenne ja läheistenne hyvinvointiin, vanhana sitä muistelee lämmöllä lähinnä kokemiaan elämyksiä ja ihmisiä jotka ovat olleet sinulle hyviä. Talot, autot, pankkitilin saldot - yhdentekevää.

Mutta kun nautin siitä, että saan asua ja elää omassa talossa, jonka uima-altaaseen ei ole tulossa muita tai jonka piha on vain minun. Sellaista ei kolhoosimaailmassa saa! Raha ei ole yhdentekevää silloin, kun sillä saa lääkettä syöpään ja lisää elinpäiviä.

Jos turvallinen kuplasi tekee sinut onnelliseksi niin se on tottakai aivan yhtä hyvä valinta - totuushan on että minun elämykseni ja sinun kuplasi katoavat olemasta sillä hetkellä kun tietoisuutemme sammuu. =)

Juuri oikea sana "turvallinen", eli rahahan ei onnea tai rakkautta tuo, mutta se tuo turvaa. Yksi elää kädestä suuhun, ilman säästöjä ja rahaa, ja koettaa yllätyksen sattuessa ja tarvitessaan haalia sitä mistä pystyy, kun taas toinen voi olla huolettomampi ja kokea turvallisuudentunnetta, kun rahaa löytyy, eikä tarvitse olla huolissaan. Nykymaailma on menossa yhä hullumpaan suuntaan, aika outoa, että joku ottaa noin löysin rantein, hällä väliä.

Ja se "kupla" voi olla todella pitkä pätkä elämää. Siinäpä on sitten mielenkiintoista liki satavuotiaana miettiä jossain kurjuudessa pienellä eläkkeellä, kun ei rahat riitä lääkkeisiin tai ruokaan, jotta vois nyt ollakin käyttöä sille sadalle tonnille. Paha sairastuminen voi myös lopettaa työurankin, joten tulevaisuus ei kovin kauniina näyttäydykään kenties. Aina kannattaa siis varautua.  eri

Vierailija
70/95 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen perimään n 300 000 euroa ja kaksi asuntoa. Ostan sijoitusasuntoja.

Vierailija
71/95 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä!

Näin. Ja se on henkilökohtainen perintö. Lapset omalla vuorollaan. Aika usein vanhemmilta jää asunto-osake, kesämökki tai muuta varallisuutta.

Jokainen maksakoon oman asuntovelkansa, miksi  pitäisi vanhemmille tulleella perinnöllä maksaa? Kyllä sen oman perintönsä aikanaan saa, hävytöntä haaveilla toisen rahoista, olkoonkin sitten vaikka oma äiti.

Vierailija
72/95 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perin aikanaan noin satatuhatta jota en kokenut omakseni, ostin auton ja reissasin ympäri maailmaa. Käytännössä kaikki meni mutta olen nyt onnellisempi kuin rahojen ollessa tilillä. Sain tehdä nuorena mitä halusin ja maailmankuva laajeni mukavasti. Olen aidosti sitä mieltä että asiat tuntuvat isommilta ja hienommilta kun niitä joutuu tovin odottamaan ja suunnittelemaan.

Sitä en ymmärrä ollenkaan miten ihmiset tarraavat kiinni rahaan ja materiaan, tiedän monta ihmistä jotka ovat kuolleet olleessaan rikkaimmillaan elämässään, siinä ei ole järjen hiventäkään. Eläkää ja käyttäkää ne rahat itsenne ja läheistenne hyvinvointiin, vanhana sitä muistelee lämmöllä lähinnä kokemiaan elämyksiä ja ihmisiä jotka ovat olleet sinulle hyviä. Talot, autot, pankkitilin saldot - yhdentekevää.

Mutta kun nautin siitä, että saan asua ja elää omassa talossa, jonka uima-altaaseen ei ole tulossa muita tai jonka piha on vain minun. Sellaista ei kolhoosimaailmassa saa! Raha ei ole yhdentekevää silloin, kun sillä saa lääkettä syöpään ja lisää elinpäiviä.

Jos turvallinen kuplasi tekee sinut onnelliseksi niin se on tottakai aivan yhtä hyvä valinta - totuushan on että minun elämykseni ja sinun kuplasi katoavat olemasta sillä hetkellä kun tietoisuutemme sammuu. =)

Mutta minun omaisuudestani jää jälkipolvillekin. Mites sinun?

He saavat sinun maallisen mammonasi ja talouskasvutarinan aiheuttaman ilmastonmuutoksen jolloin jättämäsi eurot ovat kuin avantoon tippuneen housuihin kuseminen - lämmittävät ehkä hetken. Minä jätin lapset tekemättä joten eipä tarvitse moisia murehtia. Ja kun sinun tietoisuutesi aikaan sammuu niin se on sinunkin kannaltasi aivan sama jätitkö sitä vai et joten koita sinäkin olla murehtimatta. ☺️

Vierailija
73/95 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perinyt 100 000, makselin sillä auntolainaa. Tulen perimään vielä ehkä n. 150 000, menee sijoituksiin. Puolisolla on perittynä 400 000 ja tulee perimään ehkä toiset samat. Osalla maksettu perheasuntoa, suurin osa on sijoituksissa.

Vierailija
74/95 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne muutamat tonnit on tullut pelattua.

Typerää, mutta minkäs enää mahtaa. Myöhäistä murehtia.

Vierailija
75/95 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole toivottavasti pitkään aikaan perimässä. Kun perin, saan jakaa perintöä varastelevat narkkarisisaren kanssa. Toivottavasti minulla on siinä vaiheessa varaa lunastaa itselleni kesäpaikat ym., joilla tunnearvoa. Sen kyllä tiedäm miten siinä käy jos sisareni saa avaimen. Paikat pistetään siihen kuntoon, että arvo on noin nolla ka mitä myymällä irti saadaan nakkaa tietenkin. En odota innolla. Jos saisin nyt normaalisti perintöä, sijoittaisin, tallettaisin omille lapsille, tehtäisiin jokin reissu (vaikka vanhempien kotiseuduille jos vanhemmat perisin) ja täräyttäisin osan vaikka soiden kunnostukseen, veisin kukkia haudalle.

Vierailija
76/95 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tulossa isältäni ilmeisesti pari tonnia. Aion mennä hammaslääkäriin ja ostan uuden pesukoneen. Eipä muuta. Ei tullut yllätyksenä, isäni sanoi jo eläessään, että hän ei kakaroilleen jätä yhtään mitään. Tuo pari tonniakin tuli vain hänen autonsa myymisestä ja siitä meni osa hautajaisten maksamiseen. 

Äidiltäni tulee aikanaan ihan hyvä perintö, mutta toivottavasti ei vielä pitkään aikaan. Vaikka olenkin köyhä, mieluummin pidän äitini kuin otan ison kasan rahaa. 

Vierailija
77/95 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

veronmaksaja rankimman mukaan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetellä täytyy sitä kun varaa olisi elättää itse itsensä niin siitä huolimatta halutaan olla kuppaamassa veronmaksajia erilaisten vähävaraisille tarkoitettujen tukien muodossa.

Ei ne asumistuet, toimeentulotuet ym lisätuet taivaasta tipahda, veronmaksajien selkänahasta ne kiskotaan. Kaiken kaikkiaan te veronmaksajia kuppaavat sossukommarit olette yhteiskunnan syöpä ja haiseva ajos.

XDDDDDDDD EN OLE TUO JOLLE VASTASIT.

Mutta: kun ihmisellä on oikeus johonkin tukeen, EI OLE VÄÄRIN sitä käyttää. Laki määrittää oikean ja väärän näissä tilanteissa ja vaikka kuinka ärsyttäisi, että perinnön saanut voi saada asumistukea, niin se on ihan ihmisen itsensä ongelma XD.

Eri asia on PETOKSELLA hankittu tukiraha. Ja sorry, mutta tässä tapauksessa ei tarvitse tippaakaan ajatella moraalia. Se mikä on sallittu, on sallittu.

Vierailija
78/95 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä, minä otan vastaan joka ikisen asumistuen, joka minulle myönnetään, silloinkin kun saan veronpalautukset. Toki ainoastaan kun Kela on tietoinen ja silti maksaa. Silloin minun ei tarvitse itkeä että nyyh nyyh ettäs kehtaankin.

Vierailija
79/95 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarvitsee periä rahaa, niin sehän onnistuu perintätoimistojen tai liivijengien kautta tilanteesta riippuen.

Vierailija
80/95 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perin isovanhemmaltani muutaman kymppitonnin. Maksoin sillä pienen asuntolainani pois ja loput olen pikkuhiljaa sijoittanut rahastoihin, osa säästössä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme