Kun perit rahaa, miten käytit sen?
Minä perin nyt vain muutaman tonnin, mutta kiinnostaa, miten muut käyttivät. Summankin saa mainita.
Kommentit (95)
Perin Isältäni noin 30€ ja senkin vahingossa koska oli unohtunut tililleen. En tosin odottanut senttiäkään.
Suunnilleen 60 000 e sain alkuvuodesta. Ensin ajattelin antaa sen lapsille (eli siis olisin ollut ottamatta perintöosuutta vastaan ja se olisi mennyt suoraa seuraavalle polvelle), mutta sitten tajusin, että kerran täällä vain eletään. Pidin rahat ja kunhan koronatilanne hellittää, niin teen maailmanympärimatkan.
Vierailija kirjoitti:
Perin aikanaan noin satatuhatta jota en kokenut omakseni, ostin auton ja reissasin ympäri maailmaa. Käytännössä kaikki meni mutta olen nyt onnellisempi kuin rahojen ollessa tilillä. Sain tehdä nuorena mitä halusin ja maailmankuva laajeni mukavasti. Olen aidosti sitä mieltä että asiat tuntuvat isommilta ja hienommilta kun niitä joutuu tovin odottamaan ja suunnittelemaan.
Sitä en ymmärrä ollenkaan miten ihmiset tarraavat kiinni rahaan ja materiaan, tiedän monta ihmistä jotka ovat kuolleet olleessaan rikkaimmillaan elämässään, siinä ei ole järjen hiventäkään. Eläkää ja käyttäkää ne rahat itsenne ja läheistenne hyvinvointiin, vanhana sitä muistelee lämmöllä lähinnä kokemiaan elämyksiä ja ihmisiä jotka ovat olleet sinulle hyviä. Talot, autot, pankkitilin saldot - yhdentekevää.
Mutta kun nautin siitä, että saan asua ja elää omassa talossa, jonka uima-altaaseen ei ole tulossa muita tai jonka piha on vain minun. Sellaista ei kolhoosimaailmassa saa! Raha ei ole yhdentekevää silloin, kun sillä saa lääkettä syöpään ja lisää elinpäiviä.
Perin 90 000, ja asuntoon menivät.
En ole perinyt mitään, enkä tule perimäänkään. Käyn töissä, mutta ulosotossa on 50 tonnia, jota maksan noin 10 tuhatta vuodessa takaisin. Vanhempani ovat sanoneet testamenttaavansa koko omaisuutensa Unisefille, joten en tule saamaan mitään eikä siskonikaan. Sinne menee joku 400 tonnia sitten.
Vierailija kirjoitti:
En ole perinyt mitään, enkä tule perimäänkään. Käyn töissä, mutta ulosotossa on 50 tonnia, jota maksan noin 10 tuhatta vuodessa takaisin. Vanhempani ovat sanoneet testamenttaavansa koko omaisuutensa Unisefille, joten en tule saamaan mitään eikä siskonikaan. Sinne menee joku 400 tonnia sitten.
On sinulla oikeus lakiosaan.
Reilu 15 tonnia perin aikoinaan sukulaiselta.
Meni paskan auton ostoon ja sen remontteihin enimmäkseen.
Tämän jälkeen toisesta kuolinpesästä tullut muutamien tonnien satseja, ne on mennyt ihan elämiseen...
Perintöni osuus oli n. 100 000 e. Suurin osa summasta on sijoitettuna eri kohteisiin. Jonkin verran on säästössä pahan päivän varalle.
Vierailija kirjoitti:
Perin kasan laskuja ja purkillisen pikkukolikoita. Eipä siinä ollut paljon miettimistä.
Sinun ei kyllä tarvitse vainajan veloista vastata. Jos vainajan omaisuus ei maksuihin riitä niin jää laskuttajan vahingoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vaadit lakiosan tietysti, se kuuluu lain mukaan sinulle.
Perin jotain 55 000 euroa. Osan sijoitin, osan jätin käyttötilille. Se onkin ollut tarpeen, kun työttömyydestäni huolimatta haluan nyt työnhaun ohessa opiskella, mihin työkkäristä ei herunut lupaa. En siis saa tukia mistään vaan elän säästöilläni.
Perinnöksihän se on tarkoitettu siirrettäväksi....
Perin noin 27 000 €, ostin just auton, en mitään kallista mutta minulle sopivan, tosin tilillä oli auton hinta muutenkin. Loput tilillä, en sijoita kuin pienen osan. Minulla on ihana velaton koti, ihan ok eläke ja kaikki vermeet hankittuna.
Eläkkeestä jää säästöön joka kuukausi. Lasten mielestä pitää nauttia elämästä, asunto jää sitten heille. Ovat jo saaneet kaksi perintöä, lapset siis, isompia kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmilta 25000, maksoin asuntolainan pois.
Tätä ei kyllä näin matalien korkojen aikana kannata tehdä jos vaan muuten pystyy lainaa lyhentämään. Ennemmin tuollainen summa osakesäästötilin kautta osakkeisiin.
Onko se sinulta jotenkin pois, jos joku haluaa maksaa lainan pois? Olen säästänyt isäännöllisesri ndeksirahastoihin ja halusin lainasta eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmilta 25000, maksoin asuntolainan pois.
Tätä ei kyllä näin matalien korkojen aikana kannata tehdä jos vaan muuten pystyy lainaa lyhentämään. Ennemmin tuollainen summa osakesäästötilin kautta osakkeisiin.
Ihmisillä on muitakin tavoitteita kuin rahallinen hyöty. Jotkut nauttivat velattomuudesta.
Perin summan joka minulle oli iso, mutta joidenkin kommenttien summiin verrattuna aika pieni sittenkin. Ostin sijoitusasunnon.
Vierailija kirjoitti:
Siinähän testamenttaavat, mutta sinä ja siskosi voitte vaatia lakiosanne. Ja se lakiosan vaatiminen on ihan yksinkertainen prosessi ja se on lain mukaan sinulle maksettava. No problem, tulet saamaan sen mitä sinulle laillisesti kuuluu.
Olen perimässä kunnon summan, josta haluaisin sijoittaa merkittävän osan ja ostaa lopuilla tarpeellista tavaraa. En kuitenkaan voi tehdä niin, koska perintö on niin iso, että menetän eläkkeensaajan asumistuen (mikä on tietysti aivan oikein), jolloin se raha on käytettävä normaaliin elämiseen. Tässä on jonkinlainen noidankehä, mutta ei sille mitään mahda.
Vierailija kirjoitti:
Suunnilleen 60 000 e sain alkuvuodesta. Ensin ajattelin antaa sen lapsille (eli siis olisin ollut ottamatta perintöosuutta vastaan ja se olisi mennyt suoraa seuraavalle polvelle), mutta sitten tajusin, että kerran täällä vain eletään. Pidin rahat ja kunhan koronatilanne hellittää, niin teen maailmanympärimatkan.
Hyvä!
En ymmärrä sukupolven väliin jättämistä. Yleensä niitä kuitenkin palstalla kovasti yläpeukutetaan.
Aika monelle se talo tai asunto on suurin sijoitus elämässä ja parempi niin, kuin että maksaisi vuokraa koko elämänsä muille tai tuhlaisi kaiken rahan elämyksiin.