Mistä rahat autoiluun syrjäseudun asukkaille
Aika pulma on monella syrjässä asuvalla, kun rahat vähissä ja polttoaine kallistuu ja rahat ei riitä sähköautoihin millään.
Syrjäseuduilla asuu kuitenkin hyvin paljon pienituloisia ja julkista liikennettä ei ole.
Sähkönhinta nousee kokoajan ja sekin lisää kuluja elämiseen.
Naapurin kyytiinkö pitää alkaa pyrkiä.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Olin ehdottamassa naapurikyytiä. Tehkää kimppoja. Olen huomannut, että polkupyörä on varsin hyvä kulkuväline välillä. Kunto kasvaa nopeasti polkiessa. Nykyisin työmatkat 15 km mennen ja saman verran palatessa sujuvat joutuisasti. Talveksi kimppakyytiin.
Kimppakyyti ei auta kovin pitkälle, kun toinen menee 50 kilometriä länteen ja toinen 30 kilometriä kaakkoon.
Kimppakyydit ei ainakaan meidän kylällä toimi, kun työssä kävijät kulkee kaikki eri aikoihin ja paikkoihinkin.
Ja harva tulee niin hyvin naapurien kanssa toimeen, että jatkuvat yhteiskyydit olisi sujuvaa.
Ajatuksena on hyvä idea, mutta hankala saada toimimaan, kun oppinut liikkumaan oman tahdon mukaan.
Ap
Joku portaittainen syrjäseutuverovähennys kaikille joilla on nimissään oma auto. Mitä pohjoisemmaksi tai kauemmas kaupungeista mennään, sitä suurempi vähennys.
Muuttakoot ihmisten ilmoille jos ei ole varaa erämaassa asua.
Miksi asutte siellä meijän kylällä. Lähtekää pois sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Survoudutaanko kaikki kehä kolmosen sisäpuolelle yhteiskunnan elätettäväksi?
Saahan verotuksessa hulppeat työmatkakorvaukset sitten.
Vierailija kirjoitti:
a) se on työmatkavähennys
b) se on kaikkea muuta kuin hulppea
Vierailija kirjoitti:
Kuka saa ja kuka ei, kun en käy töissä kaupungin iloissa vaan olen maatalon emäntä ja joudun lapsia kuskailemaan edestakaisin.
Sorry to say, mutta jokaisella on vapaus valita asuinpaikkansa. Se tarkoittaa myös vastuuta pärjätä sitten itse, jos muuttaa hevonkuuseen.
Vaihtoehdot on oikeasti muuttaa joko ihmisten ilmoille, jolloin liikkumisvaihtoehdot paranevat, tai sitten hyväksyä että autoilu on kalliimpaa kuin ennen.
Tiedän että kuulostaa tylyltä, mutta näin se vain on. Ei nyt ainakaan muiden pidä maksaa syrjäseudulla asuvien kuluja. Se nyt ainakin olisi aivan pähkähullu ja tuhoontuomittu idea.
Tsemppiä ap
Sähköautoilu tulee sitä halvemmaksi, mitä pidempiä matkoja päivässä kertyy. Kannattaa laskea, josko siellä syrjäseudulla kannattaisi jo vaihtaa sähköautoon.
Vierailija kirjoitti:
Sorry to say, mutta jokaisella on vapaus valita asuinpaikkansa. Se tarkoittaa myös vastuuta pärjätä sitten itse, jos muuttaa hevonkuuseen.
Vaihtoehdot on oikeasti muuttaa joko ihmisten ilmoille, jolloin liikkumisvaihtoehdot paranevat, tai sitten hyväksyä että autoilu on kalliimpaa kuin ennen.
Tiedän että kuulostaa tylyltä, mutta näin se vain on. Ei nyt ainakaan muiden pidä maksaa syrjäseudulla asuvien kuluja. Se nyt ainakin olisi aivan pähkähullu ja tuhoontuomittu idea.
Tsemppiä ap
Eli jätetään syrjäseutujen talot tyhjilleen ja mennään sosiaalituilla lähikoppeihin työttömiksi. Hieno idea.
Säästyneiden asumiskulujen hinnalla luulisi saavan runsaasti polttoainetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä ap
Eli jätetään syrjäseutujen talot tyhjilleen ja mennään sosiaalituilla lähikoppeihin työttömiksi. Hieno idea.
Niin. Oliko sinulla joku ajatus miten ratkaista apn:n tilanne?
Tuossa lainaamassasi tekstissä on kieltämättä vaihtoehdot. Eipä niitä muita ole.
Tämä menee aina näin. Jos joku pienituloinen valittaa, että esim. pääkaupunkiseudulla on kallis asua, kehotetaan muuttamaan jonnekin pienelle paikkakunnalle. Jos valittaa, että pienellä paikkakunnalla on kallis asua, käsketään muuttamaan kasvukeskuksiin. Helppoja ratkaisuja heitetään, jotka eivät todellisuudessa ole mitään ratkaisuja. Kaikki suomalaiset eivät voi asua kehäkolmosen sisällä, joten jotain muuta on keksittävä, että asuminen ja työskentely olisi mahdollista muillekin kuin varakkaille helsinkiläisille.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä ap
Silloin kun muutettiin tänne maalle, bensa oli halvempaa ja samoin sähkö. Meillä on talovelkaa vielä jäljellä n. 150 000. Kuka nyt sitten ostaisi talon, jos ei ole varaa enää asua syrjässä? Ja saisimmeko uuden asuntolainan, että pystyisimme ostamaan uuden kodin kaupungista? Vai vuokralleko pitäisi mennä? Meidän pikkukunnassa ei paljon vuokra-asuntoja edes ole, varsinkaan perheelle riittävän isoja, jotain kaksioita ja yksiöitä lähinnä. Omakotitalon vuokra taas on sitä luokkaa, että sillä lyhentäisi asuntolainaa. Lisäksi miehelläni on työpaikka täällä maalla, eli hän joutuisi jokatapauksessa kulkemaan työmatkan, 20 km. Oikeastiko haluat, että maalaiset ryntää kaupunkeihin? Eikö siellä jo valmiiksi liikaa porukkaa ja sitä myötä erilaisia ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä ap
Tuo on ollut suuntaus jo 40-luvulta lähtien, kun evakoiden asuttaminen lopetettiin.
Vierailija kirjoitti:
Juu, sitten ihmisten ilmoilla niille sanotaan että muuttakaa asumistuensaajat maalle, siellä on halpoja asuntoja.
Taikaseinästä saa rahaa, ota sieltä. Sieltähän tämä valtiokin ottaa. Taikaseinä on runsauden sarvi, josta mammona ei ehdy. Kysy vaikka punavihreiltä.
Olin ehdottamassa naapurikyytiä. Tehkää kimppoja. Olen huomannut, että polkupyörä on varsin hyvä kulkuväline välillä. Kunto kasvaa nopeasti polkiessa. Nykyisin työmatkat 15 km mennen ja saman verran palatessa sujuvat joutuisasti. Talveksi kimppakyytiin.