Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut eläkeläiset eivät halua opetella uusia asioita?

Vierailija
16.10.2021 |

Ovatko nämä niitä, jotka ovat 18-vuotiaana opiskelleet helpon, mekaanisen ammatin ja sitten samoja juttuja toistaneet vuosikymmeniä ilman tarvetta tai paloa oppia uutta. Yhteiskunta on muuttunut ja netin käytön opetteluun on ollut aikaa yli 20 vuotta mutta ei ole kiinnostanut. Nyt sitten kitistään lehtien palstoilla, kun kaikki on netissä ja liian vaikeaa. Eläkkeellä olisi aikaa opetella vaikka mitä, mutta ei haluta pois omalta mukavuusalueelta. Tunnetko kyseisen kaltaisia eläkeläisiä ja menikö veikkaukseni oikein?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein usko, että olisi ammatinvalintakysymys vaan asennekysymys. Olen kuullut aika useinkin, että "kun tein tietokoneella töitä niin eläkkeellä en siihen koske." Ilmeisesti mieluummin jonottavat monta tuntia asioidensa hoitamiseksi kuin opettelevat mitään uutta. Myös usein kuulee, että "tytär hoitaa kaikki laskujen maksamiset ja muut asiat". Luulisi että on rasittavaa olla muista riippuvainen sellaisissa asioissa, jotka voi opetella itse. Ikää on minullakin, olen eläkkeellä ollut jo 10 vuotta ja minusta on ihanaa kun asioiden hoitaminen on niin paljon helpottunut netin myötä. Ja kyllä se uuden opettelu on ihan aivojen terveydellekin hyväksi.

Vierailija
22/73 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole eläkkeellä,mutta jo aika lähellä.

IT-jutuissa turhauttavinta on, että kaikki vanhenee käsiin hetkessä. Kaikki, minkä nyt voit oppia, on hetkessä täysin hyödytöntä.

Joskus nuorena koodasin huvikseni. On turha sanoa, ettei niillä taidoilla enää tee mitään. Koko ohjelmointikieltä ei enää käytetä.

Minä opin ohjelmoimaan 1980-luvun puolivälissä. Vaikka silloin oppimaani ohjelmointikieltä (Pascal) ei ole käytetty enää vuosikausiin, niin 80 % tuolla ensimmäisellä ohjelmointikurssilla oppimistani asioista on edelleen hyödyllisiä. Ihan samoja periaatteita käytän esim. Pythonilla koodatessani, vaikka yksityiskohdat näyttävät vähän erilaisilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen eläkeläisiä, jotka eivät osaa käyttää tietokonetta ollenkaan, ja omat tai lapsettomilla sisarusten lapset hoitavat kaikki ne asiat mitä netissä ei voi hoitaa. Tosin tunnen myös eläkeläisiä, jotka ovat hyvin perillä netistä ja teknologiasta ja hoitavat itse asiansa ja käyttävät tekniikkaa myös huvin vuoksi.

Löydätkö heidän työurista ja koulutuksista samankaltaisia piirteitä mitä aloitusviestissäni kuvasin?

ap

Yksi osaamattomista on opiskellut yliopistossa ja jäänyt taidoissaan sille tasolle mitä opettaja tarvitsi ennen hänen eläkkeelle jäämistään. Muilla on jonkinlainen ammatillinen koulutus tai ei koulutusta ollenkaan.

Vierailija
24/73 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein usko, että olisi ammatinvalintakysymys vaan asennekysymys. Olen kuullut aika useinkin, että "kun tein tietokoneella töitä niin eläkkeellä en siihen koske." Ilmeisesti mieluummin jonottavat monta tuntia asioidensa hoitamiseksi kuin opettelevat mitään uutta. Myös usein kuulee, että "tytär hoitaa kaikki laskujen maksamiset ja muut asiat". Luulisi että on rasittavaa olla muista riippuvainen sellaisissa asioissa, jotka voi opetella itse. Ikää on minullakin, olen eläkkeellä ollut jo 10 vuotta ja minusta on ihanaa kun asioiden hoitaminen on niin paljon helpottunut netin myötä. Ja kyllä se uuden opettelu on ihan aivojen terveydellekin hyväksi.

Kaikki minkä pystyy kannattaa teettää muilla ilmaiseksi. Niin se vain on.

Vierailija
25/73 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut tuntevat tarvetta ivata ihmisiä, jotka ovat tehneet pitkän työuran, olkoonkin, että se on tehty palveluammatissa, siivoojana jne. työssä joihin ei vaadita pitkää koulutusta. He ovat työllään elättäneet itsensä ja perheensä, maksaneet veroa, että ap:n kaltaiset moukat voivat istua päivät palstalla kyselemässä typeriä, kela maksaa kaiken näille sittisontiaisille.

Näillä ihmisillä ei ollut nuoruudessaan mitään mahdollisuutta käydä kouluja, ei ollut opintorahaa, lainoja eikö sossun tukea. Apn kaltainen kermaperse on päässyt helpolla, mutta ei ole ihmiseksi kuitenkaan kasvanut, pelkkä saaassstaa on hän.

Hyvin sanottu!

Ai kermaperseeksi ja saastaksi haukkuminen?

Vierailija
26/73 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut tuntevat tarvetta ivata ihmisiä, jotka ovat tehneet pitkän työuran, olkoonkin, että se on tehty palveluammatissa, siivoojana jne. työssä joihin ei vaadita pitkää koulutusta. He ovat työllään elättäneet itsensä ja perheensä, maksaneet veroa, että ap:n kaltaiset moukat voivat istua päivät palstalla kyselemässä typeriä, kela maksaa kaiken näille sittisontiaisille.

Näillä ihmisillä ei ollut nuoruudessaan mitään mahdollisuutta käydä kouluja, ei ollut opintorahaa, lainoja eikö sossun tukea. Apn kaltainen kermaperse on päässyt helpolla, mutta ei ole ihmiseksi kuitenkaan kasvanut, pelkkä saaassstaa on hän.

No onnistuuhan tuo ivaaminen sinultakin, oikein saastaksi kutsut ihmistä.

Saasta on saastaa, totuus on aina hyvä sanoa julki!

Ohis

Vierailija
27/73 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on viha-aloitus.

Asiaa olisi voinut pohtia hyvän kautta, mutta apn kaltainen ei halua eikä pysty. Hänen vihansa ja mitättömyyteensä vaatii pilkkaa ja ivaa pysyäkseen hengissä.

Surkea eläjä! Mitätön!

Vierailija
28/73 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kaikki nuoremmatkaan halua/viitsi opetella uusia asioita, ei oikein edes pakon edessä. Heittäytyvät avuttomiksi (karkea esimerkki: mies ei "osaa pestä pyykkiä", eikä nainen "osaa vaihtaa renkaita"). Syy voi olla laiskuus, tai vain täydellinen mielenkiinnon puute. 

Mies täällä. Renkaiden vaihto on tehty älyttömän vaikeaksi. Ennen vaihdoin itse renkaat parkkihallissa, mutta sinne tuli tauluja, ettei niin saa tehdä. Ulkona on kylmää, sataa ja tuulee. Talonyhtiön mummot katsovat pahalla, jos pitää autoa paikalla, jossa on asfalttia. Omassa autopaikassa on hiekkapohja: ei hyvä, mökillä sama juttu. Olen itse luovuttanut, ja vaihdatan renkaat liikkeessä.

Vierailija
29/73 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin sanottu!

Silloin kun asua on niin! Sen voi sanoa!

Eri kuin tuo jolle vastaat

Vierailija
30/73 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen eläkeläisiä, jotka eivät osaa käyttää tietokonetta ollenkaan, ja omat tai lapsettomilla sisarusten lapset hoitavat kaikki ne asiat mitä netissä ei voi hoitaa. Tosin tunnen myös eläkeläisiä, jotka ovat hyvin perillä netistä ja teknologiasta ja hoitavat itse asiansa ja käyttävät tekniikkaa myös huvin vuoksi.

Tunnen jopa varsin korkeassa virassa oleen, jonka tehtävät hoiti sihteeri tietoknepuolella ja vapaa-ajalla tehtävät hommat veljen pojan vaimo.Nyt kun on eläkkeellä ollut vakityöstään, niin perusti firman, jonka tietokone hommat hoitaa tilitoimisto. Itse kirjoitaa rasti ruutuun valmiita lomakkeita periaatteella. Ikää on 78v.

Tietokoneita meni aiemmin 3-4 vuodessa, kun sai ne juntturaan eikä sitten hakenut ammattiapua asiaan, vaan tilasi aina uuden firman laskuun.

Minä ja puoliso ei olla työssä käytetty näitä, mutta kotona kyllä, eka hankittiin 2009 ja tää toinen pari v. sitten. Eka on puolison käytössä, siinä on w-7  eikä siihen kannattanut enää w-10 asentaa, niin hankittiin toinen. Kohta kun se  w7 lakkaa kokonaan toimimasta niin sitten uusi ja siihen w-11.

Vierailija
31/73 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kummallista. Netti tuli kuitenkin yleiseen käyttöön jo 90-luvun puolivälissä. Ei oikeasti tänäpäivänä luulisi kenellekään olevan enää vaikeaa sen ja tietokoneiden peruskäyttö. Nykyisillä eläkleläisillä pitäisi jo olla nämä hommat hallussa. Asennevamma siinä kai suurin syy, kun mitään uutta ei haluta opetella ja tekniikka on s aatanasta.

Tunnen monia, jotka eivät joutuneet työssään käyttämään tietokonetta, heillä kynnys on korkein.

On otettava sekin huomioon, että vanhuus tuo mukanaan myös hitautta ja se taas vaikeuttaa tietokoneen ja jopa pankkiautomaatin käyttöä.

Itse selviän vielä ihan hyvin, mutten kuitenkaan halua hoitaa kaikkea netissä.

Vierailija
32/73 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kaikki nuoremmatkaan halua/viitsi opetella uusia asioita, ei oikein edes pakon edessä. Heittäytyvät avuttomiksi (karkea esimerkki: mies ei "osaa pestä pyykkiä", eikä nainen "osaa vaihtaa renkaita"). Syy voi olla laiskuus, tai vain täydellinen mielenkiinnon puute. 

Mies täällä. Renkaiden vaihto on tehty älyttömän vaikeaksi. Ennen vaihdoin itse renkaat parkkihallissa, mutta sinne tuli tauluja, ettei niin saa tehdä. Ulkona on kylmää, sataa ja tuulee. Talonyhtiön mummot katsovat pahalla, jos pitää autoa paikalla, jossa on asfalttia. Omassa autopaikassa on hiekkapohja: ei hyvä, mökillä sama juttu. Olen itse luovuttanut, ja vaihdatan renkaat liikkeessä.

Vaneri levy tunkin alla pelastaa hiekkapohjalla könyäjät vahingoilta.

Vierailija
33/73 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on viha-aloitus.

Asiaa olisi voinut pohtia hyvän kautta, mutta apn kaltainen ei halua eikä pysty. Hänen vihansa ja mitättömyyteensä vaatii pilkkaa ja ivaa pysyäkseen hengissä.

Surkea eläjä! Mitätön!

Näitä tämä palsta on nykyään täynnä. Hirvittää kun joskuns käyn katsomassa.

Ennen täällä oli kivoja juttuja nykyään pelkkää shaissea. Tänne on pesiytyneet elämässään epäonnistuneet surkimukset joka purkavat vihaansa.

Vierailija
34/73 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin sanottu!

Silloin kun asua on niin! Sen voi sanoa!

Eri kuin tuo jolle vastaat

Jaaha, silleenkö sitä nykyään ajatellaan? 

Vierailija
35/73 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kummallista. Netti tuli kuitenkin yleiseen käyttöön jo 90-luvun puolivälissä. Ei oikeasti tänäpäivänä luulisi kenellekään olevan enää vaikeaa sen ja tietokoneiden peruskäyttö. Nykyisillä eläkleläisillä pitäisi jo olla nämä hommat hallussa. Asennevamma siinä kai suurin syy, kun mitään uutta ei haluta opetella ja tekniikka on s aatanasta.

Tunnen monia, jotka eivät joutuneet työssään käyttämään tietokonetta, heillä kynnys on korkein.

On otettava sekin huomioon, että vanhuus tuo mukanaan myös hitautta ja se taas vaikeuttaa tietokoneen ja jopa pankkiautomaatin käyttöä.

Pankkiasiat netissä on parasta mitä ikinä on pankkirintamalla tapahtunut. Varsinkin tunnuslukulaite.

Vierailija
36/73 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun opettelisitte laittamaan kaikki säännöllisesti tulevat laskut e-laskuina automaatti maksatuksella niin puolet huolista olisi jo sillä pois. Kun ei tarvi itse mitään tehdä, asia hoituu täysin  itsestään. Satunnaiset laskut sitten verkkopankin kautta tai jos on liian vaikeaa niin maksuautomaatilla, se tosin nykyään maksaa.

Ei ole mitenkään vaikeaa käytää verkkopankkia tunnuslukulaitteen kautta, vanhakin oppii kun ohjeet on vieressä ja niitä seuraa niinkuin pankin sivu neuvoo. Ja siinä ei ole mitään kiirettä, ihan rauhassa omaan tahtiin.

Tai pyytäkää niitä lapsianne laittamaan ne laskut automaattimaksatukselle e-laskuina.

Vierailija
37/73 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole eläkkeellä,mutta jo aika lähellä.

IT-jutuissa turhauttavinta on, että kaikki vanhenee käsiin hetkessä. Kaikki, minkä nyt voit oppia, on hetkessä täysin hyödytöntä.

Joskus nuorena koodasin huvikseni. On turha sanoa, ettei niillä taidoilla enää tee mitään. Koko ohjelmointikieltä ei enää käytetä.

Jos olisin käyttänyt kaiken sen ajan vaikka jonkin puhutun vieraan kielen opetteluun, minulla olisi vieläkin käypä kielitaito. Se ohjelmointikieli, jota käytin, on kadonnut.

Ööööö. Ei. Jollet käytä sitä puhuttua kieltä, taito rapistuu. Ja oikeasti siihen oppimiseen pitää käyttää aikaa, ja olla kiinnostunut. Kuitenkin on totta, että pohja on, ja myöhemmin pienellä harjoittelulla pääsee pitkälle.

Vierailija
38/73 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankkiasiat netissä on parasta mitä ikinä on pankkirintamalla tapahtunut. Varsinkin tunnuslukulaite.

Etenkin sen käyttö mahdotonta vapiseville käsille.

Vierailija
39/73 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä halulla ole asian kanssa mitään tekemistä. Ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa. Kaikki eivät ole "syntyneet" älylaitteet käsissään.

Vierailija
40/73 |
16.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieli tekisi kääntää ainakin yksi syyttävä sormi osoittamaan työnantajaa. Meillä esim. kunta päätti 90-luvun alkupuolella, että nyt koko henkilökunta opetetaan käyttämään atk:ta, kuten silloin vielä sanottiin. Järjestettiin koulutuspäiviä,joille kutsuttiin kaikenkarvaisia nörttejä opettamaan. Tärkeintätuntui alussa olevan paasata tietokoneen tekniikasta. Emme sillä tiedolla juuri mitään tehneet. Tärkeämpää olisi ollut kertoa miten kone käynnistetään jne. Toisinaan sattui kyllä sellaisia kouluttajia, jotka jättivät sen tekniikan vähemmälle ja halusivat opettaa koneenkäyttöä. Nämä opiskeljapojat vain etenivät sellaisella vauhdilla, että juuri kukaan ei pysynyt kärryillä. Ei auttanut, vaikka monesti sanottiin, että edetään vähän hitaammin. Oli todella turhauttavaa istua omalla ajalla koulutuksessa, josta ei hyötynyt mitään. Jos olisin jättäytynyt työnantajan tarjoaman koulutuksen varaan, epäilen, että käyttelisin nyt tietotekniikkaa niinkin sujuvasti kuin teen.

Parhaan alkeisopetuksen löysin erään kansanopiston kesäkurssilta. Meitä oli aika pieni ryhmä eikä opettajalla ollut koskaan mitään kiirettä, vaan aina voitiin palata taakse päin, jos jäi jumiin. Oppeja olen sitten täydentänyt kansalaisopiston kursseilla, joilla myös oli erinomainen opettaja. Näitten itse hankittujen oppien varassa olen käytellyt tietokonetta ensin työssä ja nyt jo kymmenen vuotta eläkkeellä. Vuosituhannen vaihteessa aloittelin jo sukututkimusta ja jatkan sitä edelleen toisinaan. Ilman tietokonetta se olisi ollut aika mahdotonta. Rokotuspassinkin tulostin heti, kun se oli toisen rokotuskerran jälkeen mahdollista. En tiedä, tarvitsenko sitä koskaan, mutta onpahan valmiina, jos tarvetta ilmenee. Eli emme me kaikki eläkeläiset vastusteta uuden oppimista!  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi