Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi luet velojen kommentteja väärin?

Vierailija
14.12.2014 |

Olen tosi monta kertaa huomannut, että kun vapaaehtoisesti lapseton tuo jotenkin esille sen, että hän tosiaan nauttii elämästä ilman lasta enemmän kuin nauttisi lapsiperhe-elämästä, joku vetää tästä heti herneen nenään. Alkaa kamala meuhkaaminen: "Velat väittävät, että kaikilla vanhemmilla on kurjaa! Ei varppina ole meillä kurjaa!"

Kuitenkin yhdeksän kertaa kymmenestä kommentti on koskenut vain velan omia mieltymyksiä, ei keskustelukumppanin. Monesta meistä olisi tosiaan tavattoman kurjaa joutua hoitamaan, elättämään ja kasvattamaan lasta, jota ei ole koskaan halunnut.

Toivoisin enemmän tarkkuutta ja hyvää tahtoa viestien lukemiseen. Jos joku ei pidä vanhemmuutta mielekkäänä tai arvokkaana asiana, ei se ole hyökkäys sinun vanhemuuttasi kohtaan.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto -ap

Vierailija
2/46 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 23:10"]

Olen tosi monta kertaa huomannut, että kun vapaaehtoisesti lapseton tuo jotenkin esille sen, että hän tosiaan nauttii elämästä ilman lasta enemmän kuin nauttisi lapsiperhe-elämästä, joku vetää tästä heti herneen nenään. Alkaa kamala meuhkaaminen: "Velat väittävät, että kaikilla vanhemmilla on kurjaa! Ei varppina ole meillä kurjaa!"

Kuitenkin yhdeksän kertaa kymmenestä kommentti on koskenut vain velan omia mieltymyksiä, ei keskustelukumppanin. Monesta meistä olisi tosiaan tavattoman kurjaa joutua hoitamaan, elättämään ja kasvattamaan lasta, jota ei ole koskaan halunnut.

Toivoisin enemmän tarkkuutta ja hyvää tahtoa viestien lukemiseen. Jos joku ei pidä vanhemmuutta mielekkäänä tai arvokkaana asiana, ei se ole hyökkäys sinun vanhemuuttasi kohtaan.

[/quote]Muutenkin jotkut (moni) tällä palstalla lukee viestejä tehden todella omituisia tulkintoja ja pitkälle vietyjä johtopäätöksiä joita ei todellisuudessa alkuperäisissä sanomisissa ole :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hauskaa että lapselliset saa haukkua veloja nynnyiks ja luusereiks ja mitäs kaikkee tässä ketjussa on sanottukkaan, mut sitten kun lapsellisille sanoo poikittaisen sanan niin sit ollaan niin uhria.

Vierailija
4/46 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:07"]

Aika hauskaa että lapselliset saa haukkua veloja nynnyiks ja luusereiks ja mitäs kaikkee tässä ketjussa on sanottukkaan, mut sitten kun lapsellisille sanoo poikittaisen sanan niin sit ollaan niin uhria.

[/quote]

Joo, velat on koulukiusattuja läskejä, rumia, ja vitun tyhmiä, mt-ongelmaisia jne. ja mamma-armeija komppaa pillu märkänä.

Sitten, jos joku erehtyy sanomaan ettei ole kiinnostunut perhe-elämästä alkaa hirveä valivaliuliuli itku siitä miten taas mammoja kiusataan ja painukaa velat vittuun täältä.

Vierailija
5/46 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 09:32"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 09:18"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 23:10"] Kuitenkin yhdeksän kertaa kymmenestä kommentti on koskenut vain velan omia mieltymyksiä, ei keskustelukumppanin. [/quote] Onko niiden velojen mielipide niin kovin tärkeä, että lähes joka ketjuun pitää tulla kirjoittamaan "Tässä taas yksi syy miksi minäminäminä olen onnellinen siitä, ettei minulla ole lasta"? Mitään muuta ei kyetä keskusteluun antamaan, vain sen, kuinka minäminä on lapseton. Kyllä siinä on kyse niiden halveksimisesta, joilla lapsia on. [/quote] Samaa mieltä! Varsinkin ihmetyttää tunkeminen sellaisiin ketjuihin, joissa ilmiselvästi puhutaan lapsiperhe-elämästä; esim eilen oli yksi jossa vertailtiin onko helpompaa yhden vai useamman lapsen kanssa. Ikäänkuin siinä ei olisi ollut riidan ja provokaation aihetta riittävästi, niin eikös siellä ole vela ekan viiden viestin joukossa kirjoittamassa, että kyllä kaikkein helpointa on kun ei lapsia hanki ollenkaan. No joojoo! Miten se nyt tähän liittyy? Sekin ketju muuttui velojen jankutusketjuksi. Mä epäilen että täällä on joku yksi tai muutama sekopää vela, joka spammaa kaikki ketjut. Mä tunnen paljon ihmisiä, joilla ei omasta tahdostaan ole lapsia (eivät BTW kutsu itseään "veloiksi" tai miksikään muuksikaan - ovat vain ihmisiä joilla ei ole lapsia...) eikä kukaan heistä ole tällainen sekoboltsi. Ylipäätään tuttavapiirissäni (ikä n 28-45 v) on ihmisiä joilla on lapsia ja niitä joilla ei ole, eikä se määritä meitä mitenkään. Enemmän meitä yhdistää ja erottaa ihan eri jutut.

[/quote]

Olen tehnyt ihan saman havainnon. Oman ystäväpiirini lapsettomat ovat lapsettomia miehiä tai naisia, eivät kutsu itseään veloiksi eivätkä määrittele itseään lapsettomuuden kautta.

Vierailija
6/46 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 09:27"]

Minun tuntemani velat ovat koulukiusattuja kierosilmiä, läskejä tai lättäjalkoja, jotka viettävät 4-kymppisen elämää pelaamalla tietokoneella. Ilman muuta ovat kadehtimisen arvoisia! :D

[/quote]

Erikoinen tuttavapiiri sulla. 

Vierailija
7/46 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisinhan minäkin mennä aktiiviliikkujien palstalle kertomaan miten onnellista elämäni on ilman liikuntaa, sen aiheuttamia rasitusvammoja ja ajanmenoa ja sitten ihmetellä miten aktiiviliikkujat tulkitsevat viestini väärin. En vaan tiedä miksi haluaisin niin tehdä.

Vierailija
8/46 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 09:29"]

mulle ainakin se on yksinomaan velan tyyli esittää asiansa, joka nostaa hiukset pystyyn. vain hänen elämäntyylinsä on oikea ja nautittava, tyhmät idiootit perustaa perheen ja tekee kamalia rääkyviä kakaroita. väitän, etten ole tätä voinut väärin ymmärtää koska itse suoraan näin sanovat.

[/quote]

Mitenkähän minä olen saanut tuon kaltaisia syytöksiä osakseni vaikka en koskaan ole sanonut mitään tuollaista? Kyllä mä ymmärrän ihmisiä jotka tekee lapsia mikäli niitä haluavat. Jestas! Suurimmalla osalla mun tutuista on lapsia, mun siskolla myös. Ja kummilapsikin mulla on. Mä jopa pidän lapsista vaikken niitä itse haluakaan. 

Vierailija
9/46 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ole mitään väliä velojen mielipiteillä, mietin vaan miks sitä elämäntyyliä pitää hehkuttaa VAUVA.FI sivustolla? :D

Vierailija
10/46 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 09:37"]

Ei kai kukaan normaalista perheestä kotoisin oleva ihmettele, miksi lapsia tehdään. Veloille tämä vaikuttaa olevan täysin käsittämätöntä, joten kertoohan se mielenterveydellisistä tai itsetuntoon liittyvistä ongelmista. Uskon myös täysin tuohon koulukiusausteoriaan, itsetunto on mennyt kun on välitunnilla hakattu tai ainakin jätetty yksin. Vanhemmatkaan eivät ilmeisesti ole rakastaneet, kun ei ollenkaan tajuta, miksi kukaan haluaa lapsia. Tunnen sääliä teitä ressukoita kohtaan!

[/quote]

Tämmöstä paskaa ei suustaan voi kyllä suoltaa kukaan muu kuin elämäänsä kyllästyny kotimamma. Onnea sulle. 

T.Vela johon ei päde yksikään sun väitteistäsi.

Vierailija
11/46 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peace and love, mun mielestä velat saa meuhkata täällä ihan vapaasti, mä en närkästy heidän kommenteistaan, koska olen tyytyväinen omaan elämääni :) T. äityli

Vierailija
12/46 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttäviä ovat yleistäjävelat - eivät minä-muodossa puhuvat. On hyvin tavallista, että lapsista puhutaan todella inhottavasti. Siitä suutun, en muiden ihmisten halusta olla lapseton. 

Vierailija
13/46 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kaikenlainen aatteellinen hehkutus usein koetaan häiritsevänä, velaideologia, korostunut kristillisyys, jokin puolueideologia. Aatteellisten velojen relativismi on ulkopuolisen silmään välillä miltei sairauden asteista "en harrasta lapsia, mutta en myöskään vuorikiipelyä, koiranäyttelyitä tai base-hyppyä", "ihmisellä voi olla vaaleat, ruskeat, mustat, punaiset, vihreät, liilat tai glitteripinkit hiukset, ei mitään eroa". Tietysti yksittäisellä ihmisellä voi olla ja on erittäin hyviä syitä jättää lapsiperhe-elämä väliin, kullakin omansa. Se omien lasten saaminen on kokemuksena niin keskeinen ja intiimi, että siksi nämä keskustelut kai aina kuumenevat. Vähän samalla tavalla kuin ne ketjut, joissa joku vihaa seksiä. Jos ei jostain merkittävästä elämänalueesta saa iloa, sen voi jättää hyvin pois. Minä esimerkiksi kartan väentungoksia, mutta silti sellaiset, jotka ryhmätouhuista nauttivat, ovat hyvinkin normaaleja.

Vierailija
14/46 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mä voin kertoa omasta puolestani mikä mua näissä Palsta-Veloissa ärsyttää. Korostan vielä että lähtökohtaisesti mun mielestä jokainen saa tehdä omat ratkaisunsa lisääntymisen etc. suhteen, en koe sen kuuluvan minulle, ellei joku erikseen sitä ala selostamaan.

Mutta palsta-velat: 

ihan ensimmäisenä, mikä ihmeen pakko on tosiaan tunkea jatkuvasti sössöttämään vela-aatetta ketjuihin, joihin se ei millään lailla kuulu? Jo puhutaan perhe-elämästä, niin silloin ketään keskusteluun osallistuvaa ei kiinnosta oikeasti miten joku on valinnut lapsettomuuden. Keskustelkaa siitä muualla. Paitsi että teidän tragediahan on se, että...

KETÄÄN EI KIINNOSTA!! Ketään ei kiinnosta jonkun toisen vapaaehtoinen lapsettomuus, vaikka se teitä veloja kovin kiinnostaisikin. Ei vaikka sitä kuinka tyrkytätte.

Se on ihan yhtä kiinnostavaa, kuin jos mä aina esittelisin itseni "vapaaehtoisesti koirattomaksi". Ihan oikeasti.  Tai autottomaksi tai mitä tahansa. Se ei vaan kiinnosta kuin ehkä itseänne. Ei muita. Joten jos haluatte osallistua keskusteluihin niin, että teidän mielipiteenne vielä jaksetaan kuunnellakin, älkää tehkö itsestänne typeriä korostamalla vela-statustanne. Koska se ei oikeastaan ole mikään status.

Vierailija
15/46 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:19"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 14:07"]

[/quote]

Joo, velat on koulukiusattuja läskejä, rumia, ja vitun tyhmiä, mt-ongelmaisia jne. ja mamma-armeija komppaa pillu märkänä.

Sitten, jos joku erehtyy sanomaan ettei ole kiinnostunut perhe-elämästä alkaa hirveä valivaliuliuli itku siitä miten taas mammoja kiusataan ja painukaa velat vittuun täältä.

[/quote]

Ihan samaa mieltä.

Vierailija
16/46 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
17/46 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:19"]

[/quote]

Mä voin kertoa omasta puolestani mikä mua näissä Palsta-Veloissa ärsyttää. Korostan vielä että lähtökohtaisesti mun mielestä jokainen saa tehdä omat ratkaisunsa lisääntymisen etc. suhteen, en koe sen kuuluvan minulle, ellei joku erikseen sitä ala selostamaan.

Mutta palsta-velat: 

ihan ensimmäisenä, mikä ihmeen pakko on tosiaan tunkea jatkuvasti sössöttämään vela-aatetta ketjuihin, joihin se ei millään lailla kuulu? Jo puhutaan perhe-elämästä, niin silloin ketään keskusteluun osallistuvaa ei kiinnosta oikeasti miten joku on valinnut lapsettomuuden. Keskustelkaa siitä muualla. Paitsi että teidän tragediahan on se, että...

KETÄÄN EI KIINNOSTA!! Ketään ei kiinnosta jonkun toisen vapaaehtoinen lapsettomuus, vaikka se teitä veloja kovin kiinnostaisikin. Ei vaikka sitä kuinka tyrkytätte.

Se on ihan yhtä kiinnostavaa, kuin jos mä aina esittelisin itseni "vapaaehtoisesti koirattomaksi". Ihan oikeasti.  Tai autottomaksi tai mitä tahansa. Se ei vaan kiinnosta kuin ehkä itseänne. Ei muita. Joten jos haluatte osallistua keskusteluihin niin, että teidän mielipiteenne vielä jaksetaan kuunnellakin, älkää tehkö itsestänne typeriä korostamalla vela-statustanne. Koska se ei oikeastaan ole mikään status.

[/quote]En ole vela mutta en myöskään koe että äitiys olisi mikään status. itsekin äiti.

Vierailija
18/46 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 15:31"]

En ole vela mutta en myöskään koe että äitiys olisi mikään status. itsekin äiti.

[/quote]

Luulen, että tästä on pohjimmiltaan kyse noilla velavihaajamammoilla; ovat tehneet lapsen kuvitellen sen lisäävän omaa statustaan, luulevat kaikkien arvostavan äitiyttä, perheitä jne.

Sitten, kun asia ei olekaan niin, alkaa ihan raviopäinen valitus ja itku siitä miten velat ovat mt-ongelmaisia läskejä, eli pyritään korostamaan sitä omaa statusta, tai säilyttämään se.

Ihan vain tiedoksi teille mammelit ja muille vääristä syistä lapsia tehneille, ei lapsia kannata tehdä kuvitellen sen lisäävän jotain yhteiskunnallista statusta, ja sitten itkeä, jos joitakin ei kiinnosta teidän vauvat ja limatulpat, huonosti käyttäytyvät pennut jne. 

Se ei ole lapsivihaa, jos teistä ja teidän lapsista ei olla kiinnostuneita, tai teitä ei arvosteta enempää kuin muita ihmisiä.

Vierailija
19/46 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei velat tippaakaan KIINNOSTA, niin miksi vaivautua riitelemään ja haukkumaan. Eikö sillon voi mennä sinne limatulppaketjuun tai jonnekin tärkeämmälle sivulle. Vaikka tämä on Vauva-lehden saitti, niin tämä av, eli aihevapaa, koskee muutakin kuin vauvaäitiperhekakkavaippapottatreenejä. Tämä on hyvin vilkas palsta. Täällä SAA olla kuka tahansa, vaikkei äiti tai isi olisikaan.

Vierailija
20/46 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi