hirveimmät työpaikat?
Pomo ei puhunut mitään,tuijotti vaan. Kukaan ei työpaikalla nauranut tai puhunut! Taivas repesi,kun ajattelin ruokatauolla keittää kahvit. Kahvit olivat kahvitauoille ja tasan yksi kuppi per pää! Olin viikon ja sitten sanoin adios!
Kommentit (35)
Olin pari vuotta sitten yhdessä pienehkössä perheyrityksessä. Kaamea paikka. Palkka oli huono ja johtaminen perseestä. Omistajaperheen lapset kukkoilivat työpaikalla, vaikka varsinaisista töistä ei ollut osaamista, saati koulutusta. Palkkoja ei maksettu ajallaan. Kun lähdin, jouduin silloinkin vielä kyselemään loppujen palkkojeni perään. Työilmapiiri oli jotenkin sellainen, että ei uskaltanut puhua mistään pienestäkään epäkohdasta. Pomolle ei luonnollisesti voinut mitenkään sanoa, jos ei jotain tiennyt tai osannut tai jos jokin asia olisi voitu tehdä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Olin pari vuotta sitten yhdessä pienehkössä perheyrityksessä. Kaamea paikka. Palkka oli huono ja johtaminen perseestä. Omistajaperheen lapset kukkoilivat työpaikalla, vaikka varsinaisista töistä ei ollut osaamista, saati koulutusta. Palkkoja ei maksettu ajallaan. Kun lähdin, jouduin silloinkin vielä kyselemään loppujen palkkojeni perään. Työilmapiiri oli jotenkin sellainen, että ei uskaltanut puhua mistään pienestäkään epäkohdasta. Pomolle ei luonnollisesti voinut mitenkään sanoa, jos ei jotain tiennyt tai osannut tai jos jokin asia olisi voitu tehdä paremmin.
Aivan kuin olisit ollut samassa firmassa, jossa itse olen paraikaa töissä. Ainut keino millä jaksan eteenpäin on kirjoitella tänne foorumille silloin harvoin kun pomo tai vaimonsa ei ole selän takana kyttäämässä tekemisiä.
Markkinointipuolen firma, jossa johtajana oli ihan totaalinen narsisti. Jaksoin puoli vuotta, kun olin vastavalmistunut enkä osannut suojella itseäni. Siellä oli töissä ihan mukaviakin ihmisiä, mutta pomo usutti ihmiset kilpailemaan ja kyttäämään, myrkytti kaikella tekemisellä ilmapiirin.
Puolustusvoimissa.
Vähä-älyisiä pyrkyreitä, jotka ovat valmiita tappamaan sylilapsia jos rankaisemattomuus on taattu.
Tietenkin pitää saada ylennyksiä ja kunniamerkkejä siviilienkin tappamisesta.
Kun muuallekaan ei töihin pääse niin sitten kasarmille.
Eräs yksityinen puutarhayritys Itä-Suomessa -90 luvulla. Olin viimeistä vuotta opistossa.
Kävin ostamassa kevättalvella kaupasta mummille dahlioiden mukuloita ja siinä asioidessani kauppiaan kanssa juttelin jonkun verran, ja mainitsin että "harmi kun en saanut noilta kilpailijoiltasi kesätöitä". Kauppias pyysikin minut töihin, ensin huhtikuun-toukokuun viikonloppuina oppimaan työtä. Mielellään tietysti tulin. Kyseisessä kaupassa oli enemmän pihakasveja ja pieni sisämyymälä, sellainen R-kiskan kokoinen.
Aloitin jo toukokuun puolivälissä, rehtorin luvalla. Kävin vain parin aineen kokeissa koululla. Ihan hyvin meni, kunnes alkoi varsinainen kesäkuu. Tulin töihin kello 9.45, kuten aina, puoli tuntia ennen kuin kauppa aukesi, sillä järjestelemistä ei ollut juurikaan, koska kauppias hoiti varastot, toi uutta tavaraa aina puolipäivällä ja haki samalla edellisen illan kassan. No yksi aamu kauppias oli tullut ennen minua, ja vastassani oli huuto, kuinka en ole jo töissä?
Minun olisi pitänyt lehdestä lukea muuttuneet aukioloajat eli klo 8-20. (Ei edes sattunut tulemaan kys. lehteä eikä aukioloaikojen muuttumisen selvittäminen suinkaan työntekijän velvollisuus ole..) Aamuinen aukiolo osoittautui muutenkin olevan ihan turha, sillä asiakkaat ilmestyivät vasta kello 10 jälkeen.
Kassa piti viedä joka ilta omaan kotiin ja laskea siellä. Ei ollut sopimusta pankin kanssa yösäilöstä. Helvetti että pelotti fillaroida kotiin se rahakasa kyydissä, sitä saattoi olla yli 20 t. markkaa. (euroissa noin kolme tonnia, mutta silloin se vastasi ehkä noin nykyistä kymppitonnia)
Sosiaalitiloja ei tietenkään ollut minkäänlaisia. Iltalisiä ei tietenkään maksettu. Palkat maksettiin käteisellä, ei tilinauhaa. Kauppias huusi meille aivan mitättömistä asioista, jotka olivat yleensäkin hänen toimittamatta jättämisensä seurauksia. Kuten että hän ei ollut pitänyt tarvikevarastoa ajan tasalla, emmekä voineet sitoa kukkakimppuja, kun ei ollut paperia. Ja me siis informoimme kyllä, että nyt kamat alkaa olla vähissä, tuo lisää. Asiakkaat ihmettelivät kovasti, jos sattuivat kauppiaan raivonpuuskan aikana paikalle.
Kerran sitten kassasta puuttui 50 markkaa. Kauppias jauhoi siitä monta päivää. Minä olin laskenut kassan, ja minä olen tarkka, enkä ole mikään rosvo. Kyse saattoi simppelisti olla siitä, että rahasta oli annettu väärin takaisin. Mutta se vilkuilu ja jauhaminen.
No heinäkuun 16 päivä sain sitten tarpeekseni ja otin loparit heti sen jälkeen, kun kauppias oli tullut ärjymään, että "pelargoneja on myyty liian vähän, happanevat käsiin". Mä vastasin että "syö vaikka ne pelargonis, mä lähden nyt kastelemaan omiani enkä takaisin tule."
Palkanmaksu tottakai tökki. Olin saanut edellisen palkkani 15.6. Sain loppupalkkani ja tienatut kesälomapäivät maksettuina, kun kesälomalle tulleet melko hyvässä virassa ollut tarkastaja-setäni uhkasi laittaa asialle läänin työsuojeluviranomaiset ja vaikka mitkä, ja isä taas marssi kaupalle huutamaan, että jos ei perkele ala likalle palkkaa näkymään, hän tulee teiltä kotoa hakemaan monen velipojan kanssa eikä käyttäydy kiltisti. ....Rahat tuli seuraavana päivänä. Tilille. Iltalisineen, ylityökorvauksineen ja lomapäiväkorvauksineen.
Tietenkin sain sitten kuuden viikon karenssin työvoimatoimistolta, kun olin" ilman syytä" jäänyt duunista pois. Sain kuitenkin jo karenssin aikana muita töitä.
Muutamaa vuotta myöhemmin kuulin, että työvoimatoimisto ei enää pakota ketään siihen puutarhaliikkeeseen töihin. Oli maine jo sellainen. Konkurssi tuli sittemmin.
Saga -palvelukoti Turussa. TS kirjoitti jutun siitä paikasta pari viikkoa sitten
Vierailija kirjoitti:
Järjestöt. Asioiden hoito on todella huonolla tolalla ja epäammattimaista, kukaan ei tee sovittuja hommia, niitä muutamia palkattuja työntekijöitä ei perehdytetä kunnolla koska kukaan ei viitsi, eikä muutenkaan kukaan ota vastuuta mistään.
sama asia seurakunnissa.
Vastaan ap:n aloitukseen: seurakunta
Vierailija kirjoitti:
Etelä-karjalan keskussairaala. Erittäin huonoa johtamista, työntekijät lopen uupuneita. Hyvästä työstä ei palautetta koskaan, vaan auta armias jos mokaat, niin kyllä kieli sitten laulaa. Onneks ei enää koskaan <3
Tuskinpa Eksote on sen pahempi sairaalayhteisö kuin muutkaan. Ehkä ala vain ei ole sinua varten.
Se eräs firma joka tekee täytettyjä patonkeja asiakkaan toiveen mukaan.. Pomot tuijottaa kameroista 24/7 työntekoa, ei elettäkään että kiireessä autettaisii. Liian vähän työntekijöitä ja jatkuva kiire.
Olin työharjoittelussa K-Citymarketissa ja mut laitettiin koko ajaksi varastoon purkamaan tavaraa.. Olin siellä pääasiassa yksin ja työmäärä ei ikinä loppunut. Olin aivan poikki. En jaksaisi pelkkää varastotyötä.
Erään kotimaisen huonekaluliikkeen kesätyö varastotyöntekijänä. Surkea perehdytys, typerät toimintatavat ja huono ilmapiiri. Kaikki haukkui toisiaan selän takana, kamala kiire, sai pitää vain ruokatauon ja siitäkin maristiin, käsittämättömän kuuma kämäinen halli joka ei oltu suunniteltu tuollaisen toiminnan varalle ts lastauslaituri tukossa joka päivä. Kestin pestin loppuun enkä enää ikinä osta ko ketjusta mitään.
Sotka&Asko=paskaa.
Päiväkodit.Useammassa narsisti sekopää johtaja. Myrkytetty ilmapiiri, jonka johtajat sallivat.
Eräs saksalainen, Suomessakin suosittu ruokakauppa jossa työskentelin.
Ostokuitti piti liimata eväisiin tai muuten eväät lensi roskiin
Taukohuoneessa ei edes ollut kahvinkeitintä koska kukaan ei olisi ehtinyt keittää saati juoda kahvia.
Työvuoroja muutettiin alle päivän varoitusajalla ja aina ei edes ilmoitettu kun vuoroa muutettiin.
Yksityiasioita yritettiin ottaa selville
Koko ajan oli kiire ja ikinä ei oltu työpanokseen tyytyväisiä ja koska henkilökuntaa oli liian vähän asiakkaat olivat vihaisia.
Esimiehen lupa tarvittiin kaikessa, esim kuitinkeskeytystä ei saanut tehdä itse
Eräs kuljetusliike
- ei noudateta työaikoja, vaan joka päivä 10h (sopparissa, että 8) ilman ylityökorvausta.
- työn organisointi perseestä ja siksi jatkuva kiire
- työvälineet kuin jossain kehitysmaassa, lisäksi varaosia ei juuri ollut, ja jos sai luvan hakea, niin se tapahtui käteisrahalla, koska varaosaliikkeet ei myy enää laskulle
- työsuojelussa puutteita, mm. henkilönostimia ei oltu katsastettu yli vuosikymmeneen
- myös hallin siivoaminen kielletty, koska "siivoaminen ei ole työntekoa"
- "palaute" hoituu siten että soitetaan viikonloppuna parin tunnin örvellyspuhelu jossa haukutaan ja uhkaillaan potkuilla
- väki vaihtuu ku rautatieasemalla, koska firma on perseestä
- ollut konkassa jo ainakin kahteen kertaan
- palkat maksetaan ku jaksetaan
Alle puolivuotta tuolla puljussa riitti ja suksin suosiolla karenssille. Onneksi nyt olen kunnon työpaikassa, jossa homma pelaa.