Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onnistuuko päätoiminen yliopisto-opiskelu vauvavaiheessa?

Vierailija
14.12.2014 |

Olen miettinyt, että opiskelisin yliopistossa lapsen syntymän jälkeisen vauva-ajan. Mitä enemmän ajattelen tuota, sitä paremmalta minusta tuntuu. Mutta miten järjestää käytännön asiat, jos kulkemista olisi yhteen suuntaan noin parisataa kilometriä. Rahaa ja aikaa kuluu, ja voisiko vauvan ottaa mukaan? Onko kellään kokemusta?

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ajattelitko aloittaa missä vaiheessa? Vauva ei välttämättä ole hyvin nukkuvaa sorttia, sinulle saattaa olla ekat kuukaudet/jopa eka vuosi ylivoimainen ponnistus tehdä mitään vaativampaa aivotyötä. Kuten minulle oli. Toisaalta joillain kavereilla vauvat on nukkuneet yönsä hyvin jo alusta alkaen ja pitkiä, monen tunnin päiväuniakin, silloin äidillä on hyvin aikaa ja energiaa opiskeluun. Mutta olisiko vähemmistö vauvoista niin helppoja kuitenkin.

Ja noin puolesta vuodesta eteenpäin vauvat alkaa olla enemmän hereillä ja liikkeellä, silloin niitä ei ainakaan enää pysty ottamaan luennolle mukaan.

Vierailija
22/72 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu, mutta voi olla haastavaa. Kauppakorkeassa meillä oli ensimmäiset 3 vuotta todella paljon läsnäolopakollisia kursseja, mutta 4 vsk ylöspäin helpotti. Maisteriopinnot käytännössä itsenäistä työtä ja gradun väkertämistä kotona :) Kaikesta voi kuitenkin yleensä sopia ja neuvotella ja läsnäoloja korvaamaan esseillä tms. lisätöillä, jota voi tehdä kotona kun itselle sopii.

Opintojen loppuvaihe voi olla joissain tapauksissa erittäin hyväkin aika hankkia lapsi, kun aikatauluista on helpompi joustaa. Mikä ratkaisusi nyt tuleekaan olemaan niin tsemppiä siihen. :) Kyllä pärjäät!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse uusien opintojen aloittamisesta ja niin että vauvan kanssa luennoille pitäisi vielä matkustaa satoja kilsoja, niin jättäisin kyllä väliin.

Vierailija
24/72 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppatieteellinen ala ja maisterivaiheen opinnot kyseessä... Tilannetta ei yhtään helpota se, että olen oikeasti ihan pihalla lastenhoidosta. Minulla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, miten paljon vauvan kanssa ollaan. En ole koskaan ollut lasten kanssa tekemisissä. Mutta ehkä riski täytyy sietää. Jotenkin vain tuntuu siltä, että opiskelut pitäisi hoitaa nyt tai ei koskaan. Mitä enemmän tulee ikää, sitä vaikeammaksi ja monimutkaiseksi kaikki käy.

Vierailija
25/72 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vauvasta. Itselläni vauva nukkui max tunnin pätkiä ensimmäisen vuoden, siis yölläkin. Jatkoin opiskelua kun se alkoi nukkua. Muuten se oli mitä helpoin lapsi.

Vierailija
26/72 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla opinnoissa on labroja joissa käytät orgaanisia liuottimia niin ei imetysaikana kannata. Vaikea oikeasti sanoa mitään kun ei tiiä mitä meinasit siellä opiskella. Ja en sinuna oikeasti ottaisi  mitään muita tavoitteita vauvavuodelle kuin selviämisen. Jos sitten pystyt muuhunkin niin sehän on vaan extraa.

Vierailija
27/72 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:55"]

Jos kyse uusien opintojen aloittamisesta ja niin että vauvan kanssa luennoille pitäisi vielä matkustaa satoja kilsoja, niin jättäisin kyllä väliin.

[/quote]

Onnistuisikohan sellainen, että vauvan antaisi päivisin osaksi eläkkeellä olevalle isoisälle? Tietysti antaisi mukaan rintamaitoa, jos sitä tulee.

Vierailija
28/72 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan kanssa ollaan 24/7. Ei sitä yksin voi jättää.

Vierailija
29/72 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä halusit vauvan? Jos kerta nyt sitten kun se tulee haluatkin mielummin opiskella kuin hoitaa sitä? Millainen äiti sä haluat olla? En tarkoita hyvä/huono, vaan että hyvä millä tavalla.

Vierailija
30/72 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:59"]

Kauppatieteellinen ala ja maisterivaiheen opinnot kyseessä... Tilannetta ei yhtään helpota se, että olen oikeasti ihan pihalla lastenhoidosta. Minulla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, miten paljon vauvan kanssa ollaan. En ole koskaan ollut lasten kanssa tekemisissä. Mutta ehkä riski täytyy sietää. Jotenkin vain tuntuu siltä, että opiskelut pitäisi hoitaa nyt tai ei koskaan. Mitä enemmän tulee ikää, sitä vaikeammaksi ja monimutkaiseksi kaikki käy.

[/quote]

Tämä siis ap:n kirjoittama

Vierailija
31/72 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenet ajattelit olevan suunnitelmasi nettomaksaja? Ymmärrätkö, että se on vauvasi? Suunnitelmasi on suorastaan loukkaava.

Vierailija
32/72 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan voi olla noin hukassa? miksi, voi miksi kaikenlaiset ihmiset saavat lapsia..

miksi et ymmärrä, että vauvasi aika on nyt, eikä sinun tarpeidesi! HERÄÄ IHMINEN

Vierailija
33/72 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään pahalla, mutta olen huomannut, että juuri kaupallisen alan äidit ovat näin huonoja äitejä.

Vierailija
34/72 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan kanssahan ollaan koko ajan. Yöllä ja päivällä. En usko, että kukaan isoisä jaksaa tai haluaa hoitaa jatkuvasti vauvaa. Vauvanhoito on kokoaikatyötä, siksi äitiyslomat ja vanhempainvapaat.

Vierailija
35/72 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:06"]

Miksi sä halusit vauvan? Jos kerta nyt sitten kun se tulee haluatkin mielummin opiskella kuin hoitaa sitä? Millainen äiti sä haluat olla? En tarkoita hyvä/huono, vaan että hyvä millä tavalla.

[/quote]

Siksi, että lapsenhakintavuodet ovat rajallisia. Millainen äiti haluan olla? Hmmm... No, haluan olla opettavainen, itsenäinen ja ahkera. En ole ns. pullantuoksuinen äiti. Haluan opettaa moninaiseen ajatteluun, mutta myös elämän realiteettien ymmärtämiseen. Ap

Vierailija
36/72 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vauva itki suoraa huutoa vuoden ikäiseksi asti jos en ollut näköetäisyydellä. Edes isän läsnäolo ei auttanut.

Vierailija
37/72 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:59"]Kauppatieteellinen ala ja maisterivaiheen opinnot kyseessä... Tilannetta ei yhtään helpota se, että olen oikeasti ihan pihalla lastenhoidosta. Minulla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, miten paljon vauvan kanssa ollaan. En ole koskaan ollut lasten kanssa tekemisissä. Mutta ehkä riski täytyy sietää. Jotenkin vain tuntuu siltä, että opiskelut pitäisi hoitaa nyt tai ei koskaan. Mitä enemmän tulee ikää, sitä vaikeammaksi ja monimutkaiseksi kaikki käy.
[/quote]

Mä en sitten taas tiedä yliopisto-opiskelusta, mutta vauvoista tiedän. Sanon ainakin se että ensimmäiset kuukaudet kannattaa jättää täysin tavoitteitta. Ensimmäisen lapsen kohdalla kaikki on niin uutta ja opettelet ihan uudenlaisen arjen. Pientä vauvaa voidaan imettää jopa tunnin tai kahden välein, myös öisin, joten välttämättä et tule saamaan kunnon yöunia moneen kuukauteen ja haluat päivisinkin nukkua kun vauva nukkuu.

En tekisi mitään suurempia suunnitelmia opinnoille, mutta jos hyvin käy niin pääset tekemään kotona opintoja ja joskus luennoillekin.

Vierailija
38/72 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:40"]

Olen miettinyt, että opiskelisin yliopistossa lapsen syntymän jälkeisen vauva-ajan. Mitä enemmän ajattelen tuota, sitä paremmalta minusta tuntuu. Mutta miten järjestää käytännön asiat, jos kulkemista olisi yhteen suuntaan noin parisataa kilometriä. Rahaa ja aikaa kuluu, ja voisiko vauvan ottaa mukaan? Onko kellään kokemusta?

[/quote]

Täysin kuolleena syntynyt ajatus. Siinä menee molemmat pieleen, lapsen hoito ja opiskelu. Ja sinä itse palat loppuun.

Vauvalla on ihan oma aikataulu ja siihen sinä joudut sopeutumaan. Se ei kunnioita mitään opiskelusuunnitelmia.

Vierailija
39/72 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:04"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:55"]

[/quote]

Onnistuisikohan sellainen, että vauvan antaisi päivisin osaksi eläkkeellä olevalle isoisälle? Tietysti antaisi mukaan rintamaitoa, jos sitä tulee.
[/quote]

Ei. Harkitse tätä sitten kun äitiysloma loppuu, vauvan ollessa noin 9kk. Näin minä teen, että palaan lähes täyspäiväiseen opiskeluun silloin ja vauva on vaihdellen isänsä, isoäitinsä ja isoisoäitinsä kanssa.

Vierailija
40/72 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:08"]

Miten kukaan voi olla noin hukassa? miksi, voi miksi kaikenlaiset ihmiset saavat lapsia..

miksi et ymmärrä, että vauvasi aika on nyt, eikä sinun tarpeidesi! HERÄÄ IHMINEN

[/quote]

No siksi kysyin, kun ei ole kokemuksia lapsista. Siis periaatteessahan vauva nukkuu ja syö. Sen kanssa jutellaan ja leikitään. Mikä siis on syynä siihen, että noita toimia ei osaksi voisi ulkoistaa toiselle ihmiselle kuin äidille?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme