Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistotilaisuus ravintolassa

Vierailija
15.10.2021 |

Pieni porukka. Söisimme a la carte -listalta. Onko noloa vai mitä mieltä? Olen hirvittävän epävarma.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan vainajasta. Oliko ravintola hänelle tärkeä?

Seurakuntasalissako ei saa pitää, jos seurakuntasali ei ollut vainajalle tärkeä?

Saa tietysti mutta tuntuisi oudolta pitää tilaisuus paikassa, jossa vainaja ei ole koskaan käynyt. Tulisi tunne, että hoidetaan nyt alta nopeasti mahdollisimman vähällä vaivalla. Olin itse muistotilaisuudessa, jossa paikka herätti läheisissä paljon muistoja ja tuli kuultua hauskoja tarinoita.

Jos vanhus on ollut viimeiset 10 vuotta hoitokodissa ja ne pari lasta asuvat aivan toisella puolella Suomea,  niin missä ne se pieni muistotilaisuus muualla pidetään, kuin jossakin hyvin pienessä paikassa.

Vanhuksella ei ole enää ystäviä eikä juuri ikäisiään sukulaisia elossa.  Saattajana ovat ne lapset tai muiden kohdalla läheisimmät.

Tuo on tyypillinen tapa että varataan pieni rauhallinen tila joko suuresta kahvilasta joissa on vedettävät ovet  tiettyyn tilaan tai sitten ravinotoloiden kabinetti.

Missä kohtaa aloitusviestissä puhuttiin 10 vuotta hoitokodissa asuneesta vanhuksesta?

Vierailija
22/37 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn suunnitelma kuulostaa hyvältä.

Surijoiden ei tarvitse huolehtia ruuasta tai muustakaan.

Tärkeintä ovat läheiset koolla, ei seinät ympärillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juurikin on kyseessä 10v hoitokodissa asunut lun eräs vastaaja niin pohdiskeli. Ap

Vierailija
24/37 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan tavallista pitää pieni muistotilaisuus ravintolan kabinetista, kunhan kellonaika ja ravintola ovat sellaisia, että seinän takaa ei kuulu äänekästä musiikkia tai muuta meteliä. Se ei oikein sopisi hautajaistunnelmaan (paitsi ehkä silloin, jos kysymys on vainajan kantapaikasta).

Vierailija
25/37 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana kaikki on sallittua, mutta ravintola ei mielestäni ihan sopivin valinta.

Vierailija
26/37 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vuosi sitten isän muistotilaisuus ravintolassa. Hän ei kuulunut kirkkoon, joten kokoonnuimme ravintolaan suoraa muistotilaisuuteen.

Minä ja veljeni oltiin käyty hyvästelemässä isä arkkuunlaiton yhteydessä ennen tuhkausta. Tuhkat sitten ripoteltiin muistotilaisuuden päätteeksi mereen.

Meistä siinä ei ollut mitään sopimatonta. Jos joku on toista mieltä, ei juuri kiinnosta, pakko ei kenenkään ollut osallistua.

Vierailija
27/37 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan vainajasta. Oliko ravintola hänelle tärkeä?

Seurakuntasalissako ei saa pitää, jos seurakuntasali ei ollut vainajalle tärkeä?

Miksi varata iso seurakuntasali, jos saattajia vain muutama ihminen?

Ja sinne seurakantasaliinhan pitäisi viedä omat ruuat ja kahvit mukana, ei kai sitä nyt muutamalle saattajalle mitään pitopalveluja tilata.

Vanhoilla sukulaisilla on vain vähän saattajia, yleenäs 2-6 ihmistä.  Ei heille mitään hautajaispitoja järjestetä.

Vain ne kaikkein läheisimmät käyvät siunaustilaisuudessa, ja viettävät pienen muistohetken yhdessä.

Tässä oli vain kyse siitä, että muistotilaisuus pitäisi kommentoijan mielestä pitää paikassa, joka olisi hänelle tärkeä ja josta olisi jotain muistoja. Ei väkimäärästä ollut mitään puhetta. Seurakunnassakin on kyllä tiloja pienemmillekin porukoille.

Vierailija
28/37 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vanha ketju, mutta nostan. Itse olen sen verran vanhanaikainen, että muistotilaisuuden korvaaminen ravintolalounaalla tuntuu hieman kummalliselta. Kuulisin mielelläni lisää kokemuksia aiheesta.

Vierailija
29/37 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni, joka ei toivottavasti kuole vielä vuosikymmeniin, oma toive on, että siunaustilaisuudessa ei ole kukkia, ei lauleta virsiä, eikä pukeuduta mustiin pukuihin, eikä myöskään muistotilaisuutta pidetä. Keskustelkaa ihmiset etukäteen itse kunkin toiveista etukäteen, sitten se on myöhäistä, kun makaa jo kuolleena arkussa.

Vierailija
30/37 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni, joka ei toivottavasti kuole vielä vuosikymmeniin, oma toive on, että siunaustilaisuudessa ei ole kukkia, ei lauleta virsiä, eikä pukeuduta mustiin pukuihin, eikä myöskään muistotilaisuutta pidetä. Keskustelkaa ihmiset etukäteen itse kunkin toiveista etukäteen, sitten se on myöhäistä, kun makaa jo kuolleena arkussa.

Entä jos sukulaiset silti järjestävät täysin erilaisen muistotilaisuuden kuin mitä vainaja olisi halunnut? Tiedän tapauksen, jossa jälkikasvu ei välitä perinteistä lainkaan. Vanhempansa taas olivat täysin perinteisiä. Tuntuu jotenkin ikävältä, kun vanhempien toiveet eivät täyty.

Vierailija
31/37 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän vanha ketju, mutta nostan. Itse olen sen verran vanhanaikainen, että muistotilaisuuden korvaaminen ravintolalounaalla tuntuu hieman kummalliselta. Kuulisin mielelläni lisää kokemuksia aiheesta.

Ap tässä, itse avaamani ketju pisti silmääni. Kyseessä oli ruokaravintola, jossa ei musiikki soinut. Meillä oli hyvä muistotilaisuus. Mukanani oli vanhoja albumeita ja katselimme niistä kuvia ja muistelimme. Söimme ja joimme kahvit.

Vierailija
32/37 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä, itse avaamani ketju pisti silmääni. Kyseessä oli ruokaravintola, jossa ei musiikki soinut. Meillä oli hyvä muistotilaisuus. Mukanani oli vanhoja albumeita ja katselimme niistä kuvia ja muistelimme. Söimme ja joimme kahvit.

Tuollainen kuulostaa hyvältä!

Vierailija
33/37 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni muistotilaisuus pidettiin ravintolassa. Vieraita oli noin 50. Yksityistilaisuus kesti klo 19 asti, jolloin ravintola avattiin muille asiakkaille, koska tilaisuutemme oli päättynyt. Meistä lähiomaisista tämä oli hyvä ratkaisu: miellyttävämpi ympäristö kuin joku kolho ja kaikuva seurakuntasali, ravintolassa oli hyvä ruoka ja viini, miellyttävä ja lämminhenkinen tilaisuus, kiittelivät vieraatkin.

Vierailija
34/37 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvun hautajaiset - ja häät - pidetään Jehovan todistajien valtakunnansalissa.

Vierailija
35/37 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei ravintolan kabinetti käy? Ravintola kyllä laittaa muistopöydän sinne ja meidän suvussa ainakin pidetty ruokahautajaiset aina .

Kysyimme ravintolasta, siellä tila olisi ollut maksuton liinoineen, kukat ois pitänyt itse tuoda mutta siihen sisältyvät ruokavaihtoehdot olivat hintavia.

Otimme seurakuntasalin ja pitopalvelun. Seurakunta veloitti tilasta 150 euroa.

"Vainajalle tuttu tila"? Tuota ihmettelen. Omaisethan sinne kokoontuu mistä järkevin tila löytyy.

Joku 3-10 henkeä ravintolalounas hyvä ja kyllä sinne pappikin tulee. Kotonakin tietysti voi olla pieni tilaisuus, veljeni omaiset teki niin. Meitä kymmenkunta lähiomaista.

Vierailija
36/37 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karuin muistotilaisuus oli naispuolisen tuttavan. Aakkosilla alkavaan baariin kahville.

Eieieiei....

Vierailija
37/37 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että minun jälkeeni lähimmäiseni kokoontuvat hyvään ravintolaan joko rauhalliseen sivummalla olevaan pöytään tai kabinettiin ja syövät hyvän kolmen ruokalajin juomineen.

Voivat siinä muistella, että tällaisesta hyvästä ruuasta se vainajakin nautti. Juopotteluun ei seurue kuitenkaan sorru.

Kuolinpesän varoista eli minun rahoistani tämän muistotilaisuuden heille mielelläni tatjoan.