Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyytäisittekö kakkujen tekoa harrastavaa ystävää tekemään teille kakun?

Vierailija
13.12.2014 |

Jos teillä olisi ystävä, joka tekee omiin juhliinsa komeita fantasiakakkuja, mutta ei pyöritä tietääksenne mitään bisnestä, eli ei ole leiponut niitä muille, niin

- Pyytäisittekö jossain tilanteessa ystävää leipomaan teille toiveidenne mukaisen kakun?

- Mitä maksaisitte kakusta? Tarvikkeiden hinnan, entä kuinka paljon sen päälle?

- Vaikuttaisiko pyyntöönne tai palkkioon se, mitä ystävä tekee työkseen, esim. onko hän kotiäiti vai jatkuvasti kiireinen suurituloinen bisnesnainen? Miten tämä tieto vaikuttaisi?

- Miten suhtautuisitte jos ystävä kieltäytyisi?

Entä jos ystävä kieltäytyisi, mutta suosittelisi sijalleen toista henkilöä, joka tekee fantasiakakkuja myös myyntiin? Ostaisitteko kakun tältä suositellulta?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 12:53"]

10-20 työtuntia kakkuun? Taidat olla vaan hidas, ehkä tekniikkasi ja työvälineesi eivät ole ajan tasalla?

Meinaatko, että omalla alallasikin hitaalle harjoittelijalle maksetaan sama kuuskymppiä tunnissa, vaikka työtahti on ehkä kolmasosa kokeneemmista?

[/quote]

Tämä on ihan käsittämätöntä hiillostamista ja niin AV:n tapaista. Fantasiakakuissa tuo on ihan normaali työmäärä jos on paljon koristeita ja hahmoja tehtävänä. Ja mitä sitten vaikka AP olisikin hidas eikä omaisi parhaita työvälineitä? Eihän hän itse tarjoutunut kakuntekoon, vaan häntä pyydettiin siihen. Ilmeisimminkin ap on huippuammattilainen jollain toisella alalla (palkasta päätellen), joten miksi hän haluaisi tehdä töitä toisella alalla harjoittelijan palkalla vapaa-ajallaan? On minusta aivan käsittämätöntä edes pyytää, jokaisen pitäisi tajuta, että ajatus on älytön.

T. Se toinen kakuntekijä

Vierailija
22/31 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta ymmärrän ap:ta. Olen opiskellut kieliä yliopistossa ja ennen minua aina pyydettiin kääntämään ilmaiseksi ties mitä (ravintolan ruokalista, firman nettisivut jne.) Nettisivujen kohdalla puhalsin pelin poikki ja kieltäydyin. Joku roti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

U

Vierailija
24/31 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jaan ongelmasi! Minulta on eräs puolituttu jo pitkään kysellyt kakkua. Jopa niin, että kun vusi sitten kieltäydyin kiireen varjolla, hän otti seuraavana vuonna yhteyttä monta kuukautta ennen lapsensa syntymäpäivää. Kun lopulta (kuukautta ennen h-hetkeä) jouduin perumaan leipomisen ja suosittelin ammattileipuria, hän ei edes vastannut viestiini.

Olen omassa työssäni todella kiireinen. Vapaa-aikaa on hyvin vähän, miehen kanssa yhteistä sitäkin vähemmän. Olen jo kyllästynyt kakkujen tekemiseen, vaikka opiskeluaikana, paremmalla ajalla, se olikin hauska opetella, ja olen ylpeä osaamisestani. Haluan kuitenkin itse päättää, milloin minulla on aikaa panostaa. Erään ystävän monikerroksiseen hääkakkuun tein koristeita parin viikon ajan melkein joka ilta. Uskon hyvin, että fantasiakakkuun saa varata aikaa kymmenestä tunnista ylöspäin, sen verran minullakin helposti menee. En ikinä itse kehtaisi pyytää niin suurta palvelusta keneltäkään - tai jos kyseessä olisi tosi hyvä ystävä ja kehtaisin, en voisi loukkaantua kieltävästä vastauksesta. Kun sitten olen leiponut muille, olen yleensä tehnyt sen lahjaksi välttääkseni katkeroitumista "liian pienestä palkasta". Jos tilaaja kuvittelee maksaneensa täyden hinnan antaessaan 20 e, tuloksena on vain ankara ketutus.

Vierailija
25/31 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:06"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 12:53"]

10-20 työtuntia kakkuun? Taidat olla vaan hidas, ehkä tekniikkasi ja työvälineesi eivät ole ajan tasalla?

Meinaatko, että omalla alallasikin hitaalle harjoittelijalle maksetaan sama kuuskymppiä tunnissa, vaikka työtahti on ehkä kolmasosa kokeneemmista?

[/quote]

Tämä on ihan käsittämätöntä hiillostamista ja niin AV:n tapaista. Fantasiakakuissa tuo on ihan normaali työmäärä jos on paljon koristeita ja hahmoja tehtävänä. Ja mitä sitten vaikka AP olisikin hidas eikä omaisi parhaita työvälineitä? Eihän hän itse tarjoutunut kakuntekoon, vaan häntä pyydettiin siihen. Ilmeisimminkin ap on huippuammattilainen jollain toisella alalla (palkasta päätellen), joten miksi hän haluaisi tehdä töitä toisella alalla harjoittelijan palkalla vapaa-ajallaan? On minusta aivan käsittämätöntä edes pyytää, jokaisen pitäisi tajuta, että ajatus on älytön.

T. Se toinen kakuntekijä
[/quote]
Vaiko kuitenkin ap toisella nimimerkillä? Vaikutti muutenkin olevan koko asiasta niin tuohtunut..

Vierailija
26/31 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin pyytää, mutta sanoisin heti, että jos on kiirettä, niin ei tartte suostua. Ja pyytäisin hinnoittelemaan niin, että on tyytyväinen ja olisin valmis maksamaan sen, mitä hän pyytää. En pyytelisi alennuksia tms. Palkkioon ei vaikuttaisi muu kuin se, mitä hän itse pyytäisi. Arvioisin sitten myös, onko itselläni varaa eli kysyisin tavallaan myös hintaa samalla. Ei vaikuttaisi, mikä hänen taustansa on. Ajattelisin sen hänen aikanaan ja rahanaan, tuloistaan riippumatta. Voisin ostaa myös suositellulta, jos olisin tyytyväinen ajatukseen siitä, mitä saan ja mitä se maksaa. Periaatteeni on, että yrittäjyyttä pitää tukea ja maksan mielelläni sellaisesta, mitä en itse osaa tehdä.

Vierailija
27/31 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:06"]Ilmeisimminkin ap on huippuammattilainen jollain toisella alalla (palkasta päätellen)

[/quote]

Onko mottosi 'Pidä kaikkea av:lla mainittua totena'?

Vierailija
28/31 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:06"]

[/quote]

T. Se toinen kakuntekijä

[/quote]

Ei kyse ollut siitä, että olisi ollut pakko tehdä, vaan siitä että perusteluna oli sen toisen alan huippupalkka + se oma työtuntiarvio. Montako ammattileipuria tässä maassa on, jolle maksetaan 60€ tunti? Kuitenkin tätä palkkaa tämä harrastelija olisi halunnut, lisäksi vielä sen oman harrastelijan työtahtinsa mukaan. 

Vierailija
29/31 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisithan voinut luvata tekeväsi jonkun pienitöisemmän kakun, ja jollei äitiä olisi miellyttänyt, olisi voinut ostaa sen fantasiakakun muualta. Vai oliko ylipäänsä kakun tekeminen se ongelma? Ehkä nainen piti teitä parempinakin kavereina, siksi kysyi.

Vierailija
30/31 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:04"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:06"]

[/quote]

T. Se toinen kakuntekijä

[/quote]

Ei kyse ollut siitä, että olisi ollut pakko tehdä, vaan siitä että perusteluna oli sen toisen alan huippupalkka + se oma työtuntiarvio. Montako ammattileipuria tässä maassa on, jolle maksetaan 60€ tunti? Kuitenkin tätä palkkaa tämä harrastelija olisi halunnut, lisäksi vielä sen oman harrastelijan työtahtinsa mukaan. 

[/quote]

Tämä on nyt ymmärretty (tahallaan?) väärin. Kysymys ei ollut siitä, että olisin pyytänyt kakusta yhtään mitään hintaa - en olisi tehnyt kakkua millään hinnalla, koska arvostan enemmän vapaa-aikaa kuin lisätuloja.

palkkani mainitsin vain siksi, että halusin vertailukohdan pyynnön kohtuuttomuuteen, joka tuon äidin olisi pitänyt ymmärtää. En tekisi kakkua vaikka siitä maksettaisiin oma tuntipalkkani - en pidä kakunteosta niin paljoa. Jotta edes harkitsisin kakun tekoa rahasta pitäisi tuntipalkan olla kolminumeroinen. Ja kuten jo totesin aiemmin, niin sellaista hintaahan ei kenenkään ole järkevää maksaa, en maksaisi itsekään.

AP

Vierailija
31/31 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaan nyt tätä vielä vähän kärjistäen vaikkapa siihen että pyytäisi Jorma Ollilaa siivoamaan kotinsa ja sitten kun hän kieltäytyisi, paheksuttaisiin sitä, että tietenkään Ollila ei voi pyytää samanlaista palkkaa kuin ammattisiivooja koska hän ei ole yhtä nopea ja hyvä kuin ammattilainen.

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi