Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvioi aamiaiseni terveellisyys

Vierailija
15.10.2021 |

Ajattelin tänään, että alkaisin syödä aina tai ainakin melkein aina arkisin seuraavanlaisen aamiaisen (söin tänään):

- Kahvia (tummapaahtoista) lorauksella maitoa mukillinen tai pari
- Verigreippimehua (God Morgon) lasillinen

- Annos (1dl kaurahiutaleita, 2,5dl vettä) kaurapuuroa, jonka joukkoon:
1rkl pellavansiemenrouhetta,
reilu 0,5dl puolukoita (pakkasesta) ja/tai mustikoita
loraus oliiviöljyä
vähän auringonkukansiemeniä
yksi kuivattu taateli paloiteltuna

Voitko arvioida annokseni terveellisyyttä? Olen huono syömään arkiaamuisin, mutta tuon jos aina tai melkein aina saisin alas niin mitä hyötyjä siitä olisi? Mitä ehkä lisäisit (pitää olla helppoa ja säilyvää, asun yksin ja välillä harmittaa kun menee ruokatarpeita vanhaksi jos/kun en joka päivä syö kotona)

Viikonloppuisin maistuu ihan brunssikin tms., kun on kiireettömämpää, mutta nyt haen nimenomaan arkiaamuihin ratkaisua.

Kiitos asiallisista kommenteista. Olen N35+.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten hyvä, mutta proteiini puuttuu.

Vierailija
2/19 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon saavani vastauksia.

Ap

Hyvää viikonloppua kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lisäisit, säilyvää ja helppoa, proteiiniksi? Eikö kaurassa ole jonkin verran proteiinia itsessään?

Yst. AP

Vierailija
4/19 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on proteiinit? Vaikuttaa vegaanin aamiaiselta ja nehän ei terveellisiä ole.

Vierailija
5/19 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munaa, kalaa tai vaikka rasvatonta kinkkua.

Vierailija
6/19 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasillinen verigreippimenhua lihottaa sinua 9 kg vuodessa.

Vierailija
7/19 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

raejuustoa 80-100g tai iso muna tuohon kaveriksi, siis kananmuna.

Vierailija
8/19 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön aina yhden banaanin aamiaiseksi.

Vierailija
9/19 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuron sekaan rahkaa, raejuustoa tai edes jogurttia. Tai voihan sen erikseenkin syödä. Välillä voi noiden sijaan ottaa kananmunan.

Vierailija
10/19 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiiät itekin ap että on terveellinen aamupala. Mitä kyselet?!

Vierailija
11/19 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tähänastisista vinkeistä. Kanamunaa olen vähän huono syömään. Raejuustoa syön paljon muutenkin, joten se voisi toimia. Toisaalta kun syön sitä muutenkin, voisi aamiaisella ehkä mielellään olla muuta. Onko lisää ideoita? Kinkku tms. olisi ehkä pelkällään vähän outo.

Tuosta mehusta, en muuten juurijuo mehuja, aamulla maistuu lasillinen. Eikö ole vitamiinien kannalta ok vaikka tosiaan lihottaisi (hurjaa kyllä, jos sen ajattelee noin)? Haen tässä myös juuri sitä että saisin paitsi energiaa, myös ravintoaineita aamiaisesta vs. että jättäisin aamiaisen syömättä/juomatta tai söisin jotain melko ravintoköyhää kuten jotain bulkkimuroja tms.

Kiitos kaikille tähän asti,

AP

Vierailija
12/19 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vitamiineja haluat, niin syö hedelmiä, marjoja, vihanneksia, juureksia. Jos mehu on "välttämättömyys" (mitä se ei ikinä oikeasti ole) ota joku shottilasillinen sitä.

Vierailija
13/19 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei joka aterialla tarvitse olla mitään erityistä proteiinilisää. Ap ei myöskään maininnut esim. laihduttavansa, vaan etsii vain ihan muuten terveellistä aamupalaa. Ihmisten elimistöt myös toimii hyvin eri tavoin, jotkut tarvitsee proteiinirikkaan aamupalan jottei ole heti parin tunnin päästä nälkä, kun toisille kevyempi aamupala on ainoa mikä menee alas. Ap:n tapauksessa jos aamupalaa on vaikea syödä, en näe syytä lisätä proteiinia, oletan että sitä tulee sitten muilla aterioilla. Ja kaikessa on kyllä vähän proteiinia, tuostakin aamiaisesta sitä tulee kyllä hieman. Siemenissäkin sitä on, voithan lisätä vaikka pienen määrän jotain pähkinää lisäproteiiniksi ja hyvien rasvojen lähteeksi halutessasi. Myös esim. yksi kananmuna on hyvä vaihtoehto, jos nyt sitä proteiinia haluaa lisätä (en tosin itse söisi sitä joka aamu).

Minusta tuo on ihan hyvä aamupala, jossa on monipuolisesti kuituja, vitamiineja ja hyviä rasvoja. Ainoa mihin itse suhtaudun varauksella on pellavansiemenrouhe, siinä on aineita, jotka hajoavat ruoansulatuksessa syanidiksi. Varsinkin valmis rouhe härskiintyy nopeasti = ei hyvä. Ruotsissa tätä ei enää kaiketi suositella elintarvikekäyttöön, mutta Suomessa käsittääkseni pidetään turvallisena, jos käyttö on allle 2 rkl päivässä. En usko, että tuo hirveän vaarallista on, mutta itse käyttäisin ennemmin vaikka hampunsiemeniä, jotka ovat aika ihanteellisia ravinnekoostumuksensa puolesta. Myös tuoremehuihin voi halutessaan suhtautua pidättyvästi (huono kiilteelle, "turhia" kaloreita ja sokereita), mutta tuskinpa niistäkään sen suurempaa haittaa on.

Vierailija
14/19 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää aamiaiseeai muna! Munan voimalla jaksat paremmin. Parasta olisi jos munan kanssa söisit myös herneitä ja kinkkua, erilaiset proteiinit parantavat toistensa imeytyvyyttä. Pekoni tässä parasta!

Muna helppo keittää jo illalla valmiiksi!

T m37 ravitsemusasiantuntija (AMK)

Vierailija
15/19 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ymmärrän tuon että hedelmät/kasvikset tietenkin parempi kuin mehu. Syön muuten kyllä kasviksia melko paljon, hedelmiä en niinkään. Pointtina (ehkä en tuonut tarpeeksi hyvin esiin vielä), että pitäisi olla helppoa aamulla, olen esim. puuro kiehuu hellalla itsekseen sen 10min., välillä hämmennän, muuten voin tehdä muita aamun toimia sillä aikaa. Hedelmiä kuorimaan tms. siinä aamulla pelkään että minusta ei ole (vaikka ei se myöhemmin päivällä minulle ole mahdotonta ollenkaan, aamut vaan aina olen vähän huonona). Siksi simppeliys olisi tärkeää.

Jättäisittekö siis mehun kokonaan pois tai vain esim. puoli lasia? Sitten se kyllä ehtii mennä vanhaksi taas, kun avattu, tämä on just tätä…

AP

Vierailija
16/19 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaisin greippimehun granaattiomenamehuun.

Vierailija
17/19 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos painon kanssa ei ole ongelmia ja tykkäät mehusta, niin juo vaan se mehu. Jos taas ajatuksena on tehdä mahdollisimman tiivis paketti ravintoaineita vähillä kaloreilla, älä juo sitä.

Vierailija
18/19 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on espresso ja sätkä, niillä pärjää.

Vierailija
19/19 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi tummaa kahvia 10% kermalla ensin ja puuro neljän viljan plus kuitu hiutaleista lisättynä kaura leseitä, ruokalusikallinen voita ja aromat suolaa puoli teelusikallista hauduttaen punaisessa kiehu maidossa sekä yksi vapaan kanan muna.  Suolisto ainakin toimii ja jaksan näillä aika pitkälle päivään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi