Miten joulun laittamiseen voi mennä monta päivää?
Yksi lapsiperheellinen tuttu oli ihan stressipallona, koska koko seuraava viikko kuluu kuulemma jouluaskareiden toimittamiseen. Mitä ihmettä? Ymmärtäisin, jos tarkoitus on valmistella gaalaillalliset, mutta ei perheen parissa vietettävään jouluun nyt voi käyttää monta valmisteluiltaa, jos vähänkin järkevästi tekee.
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:39"]Ohis, mutta minä käyn monessa kaupassa, en tosin ole laskenut monessako.
Äkkiseltään jos listaan:
-lelukaupassa (omille ja kummilapsille lahjat)
-kahdessa eri kirjakaupassa (kirjoja miehelle siskolle, veljelle ja isälle)
-koruliikkeessä (lahja äidille)
-kahdessa eri vaatekaupassa (kahdelle isommalle sukulaislapselle)
-urheiluliikkeessä (lahjoja miehelle ja lapsille)
-kukkakaupassa (mummolle ja anopille)
-joulumyyjäisissä (mm. villasukkia perheelle, meillä ei kukaan lähipiirssä kudo)
-joulutorilla (parille ystävlle jotain pientä kivaa)
-teatteri- ja/tai leffaliput (omalle perheelle)
En ota noista stressiä, sillä tiedän mitä olen hakemassa, mutta en yhdestä paikkaa kaikkia saisi. Tai no ehkä saisin, mutta en halua ostaa esim. Citymarketin akryyli "villasukkia" vaan ihan aidot 100% villaa olevat sukat.
[/quote]
Osta mieluumin ne akryyliset. Jos ostat 100%villaiset sukat ne on entiset hetkessä. Villa huopuu pesussa ja kuluu puhki nopeammin sukassa. Sukkalangatkin on 75% villaa, että ne kestää.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:40"]
Ne, jotka kaupoissa tungeksii joulun alla, tykkäävät luuhata siellä ympäri vuoden. Yleensä rääkyvä kakara mukana.
[/quote]
Se, joka oikeasti haluaa välttää jouluruuhkat, pystyy siihen. Mitään syytä joulun alla osteluun ei ole, tuotteet ovat silloin kaikkein kalleimmillaankin vielä. Voi olla ajoissa, ostaa nettikaupoista, tehdä itse, kierrättää, olla ostamatta jne. Kukaan ei pakota sinne ruuhkiin stressaamaan.
Jos haluaa olla niin täydellinen ihminen, joka ostaa jokaiselle sukulaiselle ja siskon miehen serkkutytölle mietityn ja personoidun lahjan, niin silloin ensimmäinen teko on olla ajoissa siellä jouluostoksilla. Ensi viikonloppu ja ma-ti on varmaan ne hysteerisimmät jouluostospäivät, silloin liikkeellä on enää epätoivoiset.
jaa, minä kyllä saan helposti yli 20 kauppaa. en nyt kuitenkaan stressaa asiaa, vaan käytän pari ylityövapaata ensi viikolla kaupoissa. Jostain syystä itse nautin siitä tungoksesta. Siitä se joulutunnelma tulee :)
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:52"]
jaa, minä kyllä saan helposti yli 20 kauppaa. en nyt kuitenkaan stressaa asiaa, vaan käytän pari ylityövapaata ensi viikolla kaupoissa. Jostain syystä itse nautin siitä tungoksesta. Siitä se joulutunnelma tulee :)
[/quote]
No joulutunnelmansa kullakin. Itselleni joulutunnelma syntyy lumesta, jouluvaloista, rauhoittumisesta, hyvästä ruuasta, joulumusiikista ja läheisten kanssa vietetystä ajasta. Jollekin taas tungoksesta ja jouluruuhkista.
Tuo 15-20 kauppaa ei kyllä oikeasti ole ainakaan pääkaupunkiseudun kauppakeskuksissa mahdoton! Minä pyörin eilen kaksi tuntia Sellossa ja kävin etsimässä kahden ihmisen lahjoja Intersportista, Sportiasta, Haloselta ja Partioaitasta, kahden muun lahjoja katsoin Suomalaisesta kirjakaupasta ja Kirjatorilta, itselleni kävin tekemässä hankintoja apteekista ja ehdinpä pyörähtää Espritillä ja Clas Ohlssonilla, Prismasta ostin lahjoja monelle ihmiselle. Tuossa oli jo yhdeksän liikettä ja kyllä minä ainakin etsin sellaisia lahjoja, joita haluan antaa kyseisille ihmisille! Jotain voin joutua vähän etsimään ja haeskelemaan, mutta teen sen mielelläni tiettyyn pisteeseen asti.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:43"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:36"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:20"]
Ostaa ensi viikolla monen sorttista toivelahjaa. saattaa joutua käymään 15-20 eri kaupassa, jottasaa ne juuri oikeat lelut, vaatteet, kulttuurilahjakortit, viinit, ruoat yms, joita toiset haluaa.
[/quote]
Mitä helvettiä? Ei tällä palstalla ole varmasti ketään, joka kävisi noin monessa kaupassa. Tuohan on täyttä idiotismia. -ap
[/quote]
Ap, sinulla on todella ikävä asenne. Se, mitä sinä teet = hyvää, normaalia ja ok. Kaikki siitä poikkeava = idiotismia ja äimistelyn ja paheksunnan aihe.
Kasva ap aikuiseksi!
(ohis)
[/quote]
Tarkoitatko, että sinä käyt 15-20 kaupassa vain saadaksesi toteutettua kaikki joululahjatoiveet?
Jos et, puheesi on tyhjää länkytystä.
Kukaan ei ole edes AV:lla niin tyhmä, että kävisi noin monessa kaupassa. -ap
[/quote]
Ymmärrän ap:tä, ei meilläkään jouluvalmisteluihin saada päivätolkulla aikaa kulumaan...
Tänä iltana tehtiin laatikot pakkaseen ja muksut leipoivat pipareita, oisko mennyt pari tuntia. Ensi viikonloppuna tehdään perusviikkosiivousta vähän tarkempi siivous, ei siihen montaa tuntia kahdelta aikuiselta mene. (Meillä ei vietetä joulua komerossa, joten ne saavat rauhan.)
Aikuiset eivät osta toisilleen lahjoja ellei joku jotain erityisesti toivo, itse toivon tänä vuonna yhtä kirjaa. Turhaa krääsää on kaikilla muutenkin nurkat täynnä. Rahat laitetaan sen sijaan matkatilille ja nautiskellaan sitten taas kerran talvilomalla. Muksut ovat kirjoittaneet pukille ajoissa, ja lahjat on tilattu glögin ja kynttilöiden parissa netistä kauppakeskushelvetin sijaan. Ne on ollut näppärä noutaa lähi-Siwasta maidonhakureissulla. Soitonopettajia on muistettu Unicefin lahjoilla (malariaverkkoja ja rokotteita), oletan heillä olevan jo ihan riittävästi yhteensopimattomia tuikkukippoja ja joulukukkia. Kummilapsille olen kaikille avannut tilin, jonne voi sen muutaman kympin jouluisin laittaa muovikrääsän sijaan.
Jouluviikon perusruokakauppareissuun toki kulunee vähän aikaa, mutta kun on lista valmiina niin ei siihenkään saa tuntia kauempaa kulumaan. Kauppahallireissuun vierähtänee toinen tunti. Kalojen graavaamiseen menee - öö, vartti? Mies ja muksut hakevat aatonaattona kuusen, minä esivalmistelen ruoat - aattona sitten se pari tuntia vierähtää keittiössä uunin, kalojen, mätien, kattausten yms. kanssa.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:37"]
Minä valmistelun joulua koko joulukuun ajan. Teen sen kuitenkin mielelläni, ilman stressiä. Nyt on tehtynä mm.: ulkomaan paketit ja kirjeet/kortit on lähetetty (6kpl), kaukana asuvien kummilasten ja sukulaisten lahjat on lähetetty (8kpl), joulukortit on askarreltu ja lähetetty (40kpl), laatikoita on tehty yhteensä 5 kilosta porkkanaa ja lanttua. Taateli-ja kirsikkakskkuja on leivottuna 6kpl, jouluvaloja ja koristeita on laitettuna kotiin paljon mutta tyylillä.... Vielä on tekemättä monenlaista. Tänään aion paketoida omien lasten lahjat, kun lapset ovat mummilla kylässä. Huomenna vuorossa on piparkakkutalon tekoa ja kauneimpia joululauluja. Kuusenhaku on meillä ihan oma juttunsa. Mennään koko perheellä. Isommat lapset ja aikuiset hiihtävät ja pienin on ahkiossa. Etsitään sopiva kuusi ja syödään pipareita ja juodaan lämmintä mehua. Sitten kaadetaan kuusi ja taivalletaan takaisin kotiin. Kuusenhaku kaikkine sivupiirteineen on koko päivän homma. Siivoukseen en käytä aikaa normaalia viikkosiivousta enempää. Jokainen laittaa joulun omalla tavallaan. Minulle ja perheelleni sopii tämä tapa :) Hyvää joulua jokaiselle!
[/quote]Aivan ihanalta ja idylliseltä kuulostaa teidän joulunne, Martta Wendelinin maalaus tulee mieleen :)
[/quote]
Joo, ja tänä vuonna tuo hiihto-osuus on aika haastava, jos asuvat Suomessa ;).
On ollut jo useampana vuonna... ;)
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:16"]
Pelkästään juuresten kuorimiseen ja laatikoiden laittamiseen menee yksi ilta.
[/quote]
Eikä mene. Älä liioittele
Kyllä minä ymmärrän:
ensinnäkin sejoulusiivous, joss asiivotaan ne kaappien ja varastojen nurkatkin.
Jos haluaa vaihtaa verhot ( silitys), sohvanpääliset, sisustuskamat. hakea kuusi tai useampi. Koristella kuusi.
Ostaa ruoat itse, laittaa laatikot, leivonnaiset, kalat kaikki alusta ihan itse. Vielä kun tuon kaiken tekee lasten kanssa, niin että lapset saavat osallistua mahdollismman paljon, niin meneehän siihen aikaa.
Ostaa ensi viikolla monen sorttista toivelahjaa. saattaa joutua käymään 15-20 eri kaupassa, jottasaa ne juuri oikeat lelut, vaatteet, kulttuurilahjakortit, viinit, ruoat yms, joita toiset haluaa.
Haluaa myös ihan itse paketoida lahjat hienosta ja koristeellisesti toisiinsa sopien.
Itse en noin tee. Ymmärrän kuitenkin, että aikaa menee, jos nooin tekee.
[/quote]
Toi menee jo oikeasti sairaaksi. Tossa ei ole mitään järkeä!
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:26"]
[/quote]
Mitä helvettiä? Ei tällä palstalla ole varmasti ketään, joka kävisi noin monessa kaupassa. Tuohan on täyttä idiotismia. -ap
[/quote]
Täysin samaa mieltä
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:39"]
Ohis, mutta minä käyn monessa kaupassa, en tosin ole laskenut monessako.
Äkkiseltään jos listaan:
-lelukaupassa (omille ja kummilapsille lahjat)
-kahdessa eri kirjakaupassa (kirjoja miehelle siskolle, veljelle ja isälle)
-koruliikkeessä (lahja äidille)
-kahdessa eri vaatekaupassa (kahdelle isommalle sukulaislapselle)
-urheiluliikkeessä (lahjoja miehelle ja lapsille)
-kukkakaupassa (mummolle ja anopille)
-joulumyyjäisissä (mm. villasukkia perheelle, meillä ei kukaan lähipiirssä kudo)
-joulutorilla (parille ystävlle jotain pientä kivaa)
-teatteri- ja/tai leffaliput (omalle perheelle)
En ota noista stressiä, sillä tiedän mitä olen hakemassa, mutta en yhdestä paikkaa kaikkia saisi. Tai no ehkä saisin, mutta en halua ostaa esim. Citymarketin akryyli "villasukkia" vaan ihan aidot 100% villaa olevat sukat.
[/quote]
Netistä noi kaikki saa muutamassa minuutissa tilattua
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:15"]
Yksi lapsiperheellinen tuttu oli ihan stressipallona, koska koko seuraava viikko kuluu kuulemma jouluaskareiden toimittamiseen. Mitä ihmettä? Ymmärtäisin, jos tarkoitus on valmistella gaalaillalliset, mutta ei perheen parissa vietettävään jouluun nyt voi käyttää monta valmisteluiltaa, jos vähänkin järkevästi tekee.
[/quote] Meillä valmistelut aloitetaan ennen ensimmäistä adventtia eli hommaan menee yhteensä noin 4 viikkoa.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 01:23"]
[/quote] Kyllä menee, jos on yhtään isompi sakki. Menee, vaikka tehdään isommalla porukalakin - talkoina.
http://www.viipaleita.net/blog/media/blogs/satu/laatikotpakkaseen.jpg
http://www.viipaleita.net/blog/media/blogs/satu/teksti.jpg
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 01:37"]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 01:23"]
[/quote] Kyllä menee, jos on yhtään isompi sakki. Menee, vaikka tehdään isommalla porukalakin - talkoina.
http://www.viipaleita.net/blog/media/blogs/satu/laatikotpakkaseen.jpg
http://www.viipaleita.net/blog/media/blogs/satu/teksti.jpg
[/quote]
[/quote]
Meillä tehdään suurimmalle osalle sukua laatikot ja sen lisäksi muutakin ruokaa. Menee se normaali työpäivä siihen. Senkin saisi tehtyä nopeammin mutta kun ei ole tarvetta
Minulla on jo kaikki lahjat hankittuna ja paketoituna. Asiaa helpottaa kummasti, kun päätimme toissavuonna luopua aikuisten lahjoista. Lahjat on siis vain lapsille ja osan ostin jo marraskuussa kun Prismassa oli -15% päivät. Kortteja en ole lähettänyt vuosikausiin. Jotkut sinnikkäät meille vielä lähettävät, mutta nyt eivät nekään enää taida tietää nykyistä osoitetta.
Tässä vaiheessa on vielä kysymysmerkki, vietämmekö joulun kotona vai yhdessä sukulaisten kanssa. Lapset ovat toivoneet yhteistä joulua, mutta ei olla vielä päätetty. Jos vietämme joulun kotona, sitten täytyy miettiä mitä syödään. Meillä ei ole juuri koskaan mitään perinteisiä jouluruokia (koska niitä saa muuallakin ihan riittävästi), vaan tehdään aina jotain vähän parempaa ruokaa. Kokkailut ei aina mene putkeen, mutta meitä se ei haittaa. Mukavinta on se rauhallinen yhdessäolo ja hyvät ruuat. (Vaikka ankka olisi kuivaa, niin kyllä aina jotain muuta hyvää syötävää löytyy.)
Meidän joulukuusi on noin 10 cm korkea puinen hökötys. Made in China. Pidämme sitä pöydällä, koska lattialta se ei näkyisi. Se on aika naurettava tapaus, mutta jollain tapaa liikuttava. Meille riittää, että on jotain, mikä symboloi joulukuusta. Meillä on 15 vuoden aikana ollut oikea kuusi ehkä kerran tai kaksi. Meille se ei ole vaivan arvoinen juttu.
Nostan hattua niille, jotka jaksavat vetää joulun pidemmän kaavan kautta. Me olemme muutenkin hieman huonoja juhlijoita ja se näkyy meidän joulussakin. Ei se joulu kuitenkaan koskaan ole jäänyt tulematta sen vuoksi, ettemme ole sitä niin kovasti valmistelleet. Mutta se on totta, että joulumieli vaatii niitä valmisteluja.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:32"]
Aivan ihanalta ja idylliseltä kuulostaa teidän joulunne, Martta Wendelinin maalaus tulee mieleen :)
[/quote]
Meillä oli lapsuudenkodissa Martta Wendelinin tekemä tonttunukke. Se oli jotenkin sympaattinen tapaus, sen kummempaa joulupukkia meillä ei edes käynyt.
Kyllä olen taas onnellinen siitä, että vedetään kaikki helpoimman kautta. Ei tartte ainakaan stressata.
-ostetaan lahjat vain omille lapsille. Tilattiin netistä. Paketoiminen ihan helppo homma kun ei ole kuin 16 lahjaa paketoitavana.
- lähes kaikki ruuat (kaloja lukuunottamatta, ne kalastetaan itse) kaupasta valmiina. Palapaistikastike ja lihapullat tehdään myös itse.
-pipareita ja joulutortut valmistaikinoista.
-mitään kummallisempaa joulusiivousta ei tehdä. Aatonaattona imuroidaan ja mopataan lattiat. Kaappeihin yms. ei todellakaan kosketa.
-joukukortteja ei lähetellä kellekään.
-joulukoristeiden ja verhojen vaihtoon menee ehkä puoli tuntia.
Noh, siinä se aika lailla.
Siis oikeestiko ihmisillä on jotkut _joulu_verhot? :-o Meillä on verhot muutenkin vain makkareissa, kun muualle ei oikein saa. Mitä hiton järkeä pitää nurkissa jotain verhoja, joita käytetään vain lyhyt aika kerran vuodessa? Onko teillä samoilla ihmisillä erikseen myös juhla-astiat, joista syödään vain juhlapäivinä?
2