Miten joulun laittamiseen voi mennä monta päivää?
Yksi lapsiperheellinen tuttu oli ihan stressipallona, koska koko seuraava viikko kuluu kuulemma jouluaskareiden toimittamiseen. Mitä ihmettä? Ymmärtäisin, jos tarkoitus on valmistella gaalaillalliset, mutta ei perheen parissa vietettävään jouluun nyt voi käyttää monta valmisteluiltaa, jos vähänkin järkevästi tekee.
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:42"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:28"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:20"] Ostaa ensi viikolla monen sorttista toivelahjaa. saattaa joutua käymään 15-20 eri kaupassa, jottasaa ne juuri oikeat lelut, vaatteet, kulttuurilahjakortit, viinit, ruoat yms, joita toiset haluaa. [/quote] Mitä helvettiä? Ei tällä palstalla ole varmasti ketään, joka kävisi noin monessa kaupassa. Tuohan on täyttä idiotismia. -ap [/quote] kuin myös kiroilu. [/quote] Itke itsesi uneen. -ap [/quote] Siihen olen liian onnellinen elämässäni nyt, kiitos vain. Taidat olla hyvin nuori?
[/quote]
Taidat olla hyvin yksinkertainen? -ap
[/quote] saat toki uskoa näin, jos siitä saat isomman egon.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:42"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:28"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:20"] Ostaa ensi viikolla monen sorttista toivelahjaa. saattaa joutua käymään 15-20 eri kaupassa, jottasaa ne juuri oikeat lelut, vaatteet, kulttuurilahjakortit, viinit, ruoat yms, joita toiset haluaa. [/quote] Mitä helvettiä? Ei tällä palstalla ole varmasti ketään, joka kävisi noin monessa kaupassa. Tuohan on täyttä idiotismia. -ap [/quote] kuin myös kiroilu. [/quote] Itke itsesi uneen. -ap [/quote] Siihen olen liian onnellinen elämässäni nyt, kiitos vain. Taidat olla hyvin nuori?
[/quote]
[/quote]
Ap:n ärhäkkä ja riitaahaastava kirjoitustyyli hyppii silmille monessa ketjussa. Ap mene nukkumaan.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:42"]
[/quote]
[/quote]
Ap:n ärhäkkä ja riitaahaastava kirjoitustyyli hyppii silmille monessa ketjussa. Ap mene nukkumaan.
[/quote] Minua se piristi ja huvitti :D
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:42"]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Minua se piristi ja huvitti :D
[/quote] olen siis tämä yksinkertaiseksi arveltu
Uskomatonta, miten paljolta säästyy, kun on yksineläjä ja voi viettää joulunsa juuri omalla tavallaa ilman hössötystä.
Kyllä joutuu käymään monessa kaupassa jos useammalle ostaa lahjoja. Toki jos antaa kaikille saman konvehtirasian niin silloin yhdestä kaupasta saa kaikki lahjat...
Itse käyn monessa kaupassa, koska haluan antaa läheisilleni mietityt lahjat, ja niitä ei samasta kaupasta saa. Toinen syy on raha, pyrin ostamaan lahjat sieltä mistä ne edullisimmin saan, varsinkin kirjoissa ja leluissa on isoja hintaeroja.
Tänä vuonna säästin yli 20 euroa menemällä varta vasten hakemaan Trivial Pursuit pelin kaupasta jossa se oli tarjouksessa. Tuosta ei edes ollut iso vaiva, koska samassa ostoskeskuksessa tuota samaa peliä myytiin useammassa kaupassa, tottakai hain sieltä missä oli edullisin.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:51"]Uskomatonta, miten paljolta säästyy, kun on yksineläjä ja voi viettää joulunsa juuri omalla tavallaa ilman hössötystä.
[/quote] Höösäys on taas minusta parasta joulussa. Jos siksi katsotaan jouluvalmistelut monenlaisine puuhineen. Ja ei meitäkään tässä kodissa asu kuin äiti ja teini.
Olen luullut, että kiireiset ihmiset ymmärtävät tilata lahjat netistä. Itse laitan haluamani tavaran hintavertailuun ja sitä kautta löydän kaupan, josta se kannattaa tilata. Joulun alla tulevat usein ilman toimituskuluja, jotkut jopa valmiiksi paketoituna.
Ap on riidanhaastaja, mutta muille kommentoin, että jos siivoaa perusteellisesti, siihenkin saa jo huvahtamaan viikon. Ainakin meillä on kaappeja ja yhdeksän kirjahyllystöä täynnä kirjoja, ja niiden läpi pyyhkimiseen menee todellakin viikon illat.
Kaupoissa käyn huolella, kevyesti on tullut käytyä parissakymmenessä eri liikkeessä, tosin ostarilla niitä nyt muutenkin tulee käytyä viitisen kauppaa per reissu, ja ostan lahjoja jo varhaisesta syksystä alkaen. Katsos kun pyrin ostamaan mahdollisimman osuvia lahjoja, ja enkä myöskään osta ihan millä hinnalla tahansa. Tosin tällä metodilla - ostamalla hyvissä ajoin sitä mukaa, kun eteen osuu sopiva lahja - ei tule mitään viime hetken paniikki-kiirettä, olen yhtä lahjaa lukuunottamatta ostanut jo kaiken.
- apteekista, Gigantista, Kodin Anttilasta, Stockmannilta, Verkkokaupasta (lasken sen tähän, koska piti hakea varastolta), H&M:stä, luontaistuotekaupasta, Prismasta, Citymarketista, Temperasta, Suomalaisesta kirjakaupasta, kahdesta vaateliikkeestä, Alkosta, Akateemisesta, yhdestä lahjatavaraliikkeestä, yhdestä sisustusliikkeestä, Caffesta. Montakos noita tossa jo oli...17.
Mä en tajua tuollaista älytöntä lahjarumbaa!
Vaikka mä miten päin ajattelen, niin kyllä 15-20 kauppaa, joissa on pakko käydä saadakseen kaikki joululahjat ja tavarat, on aivan hirveä määrä. Oisko mahdollista hankkia esim. joku toivelelu ihan Prismasta tai City-Marketista, ettei ole ihan pakko mennä erikseen BR-lelukauppaan, jos se lelu on myynnissä muuallakin kuin siellä.
Tai jos täytyy käydä kultasepänliikkeessä, voisiko se olla siinä samassa kauppakeskuksessa, jossa on Alko ja ne isot marketit, niin ei tartte ajella ympäriinsä ja ettiä parkkipaikkaa. Jos asioi yhdessä, joku toinen voi kipaista korun kultasepänliikkeestä samalla kun toinen jonottaa Alkossa tietyn viinipullon kanssa. Sitten marketista ne lelut, sukat ja ruokaostokset. Tadaa, ei tule varmasti 15-20 eri kauppaa eikä mene viikkoa ostoksia tehdessä.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:09"]
[/quote]
Laaja suku, paljon ystäviä ja opettajia, joille annetaan lahjoja. Toki vähemmälläkin tulee toimeen, ja vähävarainen tai maalla asuva (jolla ainoa kauppa on kymmenen kilsan päässä) varmaan shoppailee vähemmän, mutta ei se nyt mikään ÄLYTÖN asia ole, että pyrkii ostamaan lahjansa harkiten.
31
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:17"]
[/quote]
Laaja suku, paljon ystäviä ja opettajia, joille annetaan lahjoja. Toki vähemmälläkin tulee toimeen, ja vähävarainen tai maalla asuva (jolla ainoa kauppa on kymmenen kilsan päässä) varmaan shoppailee vähemmän, mutta ei se nyt mikään ÄLYTÖN asia ole, että pyrkii ostamaan lahjansa harkiten.
31
[/quote]
Maalla asuvakin voi ostaa lahjansa harkiten esim. verkkokaupoista.
En oo vielä edes alottanu. Tai no kuusi on koristeltu, muovikuusi koiran takia. Laatikoita olis alettava tekemään pakkaseen valmiiks. Mies saa osallistua kuorimiseen. Yhtään lahjaa ei ole hankittu. Siivouksia ei ole alotettu ja koti on muutenkin sekasin. Matot pitää vaihtaa. Ei tossa oikeesti varmaan kovin paljoa oo tekemistä, en vaan saa aikaseks alottaa jo!
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:14"]
Vaikka mä miten päin ajattelen, niin kyllä 15-20 kauppaa, joissa on pakko käydä saadakseen kaikki joululahjat ja tavarat, on aivan hirveä määrä. Oisko mahdollista hankkia esim. joku toivelelu ihan Prismasta tai City-Marketista, ettei ole ihan pakko mennä erikseen BR-lelukauppaan, jos se lelu on myynnissä muuallakin kuin siellä.
Tai jos täytyy käydä kultasepänliikkeessä, voisiko se olla siinä samassa kauppakeskuksessa, jossa on Alko ja ne isot marketit, niin ei tartte ajella ympäriinsä ja ettiä parkkipaikkaa. Jos asioi yhdessä, joku toinen voi kipaista korun kultasepänliikkeestä samalla kun toinen jonottaa Alkossa tietyn viinipullon kanssa. Sitten marketista ne lelut, sukat ja ruokaostokset. Tadaa, ei tule varmasti 15-20 eri kauppaa eikä mene viikkoa ostoksia tehdessä.
[/quote]
Jos se on toisessa liikkeessä 20 e halvempi se lelu, niin tyhmähän sä olet, jos et hae sieltä halvemmasta, joka mahdollisesti sijaitsee kumminkin samassa ostarissa 50 metrin päässä. Ja hei, samassa ostarissa olevat liikkeetkin on eri kauppoja kumminkin. Ta-daa, siitä yhtäkkiä jo kertyy parikymmentä liikettä, kun käyt eri kaupoissa ja osasta et löydä edes mieleisiäsi juttuja, mutta käyt tsekkaamassa silti tarjonnan. Nekin on eri kauppoja, joissa olet käynyt, silti.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:56"]
Olen luullut, että kiireiset ihmiset ymmärtävät tilata lahjat netistä. Itse laitan haluamani tavaran hintavertailuun ja sitä kautta löydän kaupan, josta se kannattaa tilata. Joulun alla tulevat usein ilman toimituskuluja, jotkut jopa valmiiksi paketoituna.
[/quote]
Minä en osta sikaa säkissä. Tietysti jos joku lahja on sellainen, että olen sen jo entuudestaan nähnyt ja tiedän kaikki ominaisuudet, niin sitten. Mutta esim. vaatteita en ikinä ostaisi netistä, sovittamatta ja tutkimatta laatua.
Lisäksi se, että tavaroita pitää noutaa postista sitten joulun alla vähän väliä ei varsinaisesti ole sen aikaa säästävämpää kuin että tekee pitkin vuotta ostoksia tai käy joulun alla muutaman kerran ostarilla koluamassa liikkeitä.
Mutta hei: pääasia, että vaihtoehtoja on jokaisen makuun. Joku taas tykkää kovasti nettiostoksista, vaikka minä en niin kauheasti perustakaan. Tänä jouluna tilasin yhden Nintendo -pelin ja tietokoneen osia netitse, muut ostin kaupoista IRL.
31
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:37"]
Minä valmistelun joulua koko joulukuun ajan. Teen sen kuitenkin mielelläni, ilman stressiä. Nyt on tehtynä mm.: ulkomaan paketit ja kirjeet/kortit on lähetetty (6kpl), kaukana asuvien kummilasten ja sukulaisten lahjat on lähetetty (8kpl), joulukortit on askarreltu ja lähetetty (40kpl), laatikoita on tehty yhteensä 5 kilosta porkkanaa ja lanttua. Taateli-ja kirsikkakskkuja on leivottuna 6kpl, jouluvaloja ja koristeita on laitettuna kotiin paljon mutta tyylillä.... Vielä on tekemättä monenlaista. Tänään aion paketoida omien lasten lahjat, kun lapset ovat mummilla kylässä. Huomenna vuorossa on piparkakkutalon tekoa ja kauneimpia joululauluja. Kuusenhaku on meillä ihan oma juttunsa. Mennään koko perheellä. Isommat lapset ja aikuiset hiihtävät ja pienin on ahkiossa. Etsitään sopiva kuusi ja syödään pipareita ja juodaan lämmintä mehua. Sitten kaadetaan kuusi ja taivalletaan takaisin kotiin. Kuusenhaku kaikkine sivupiirteineen on koko päivän homma. Siivoukseen en käytä aikaa normaalia viikkosiivousta enempää. Jokainen laittaa joulun omalla tavallaan. Minulle ja perheelleni sopii tämä tapa :) Hyvää joulua jokaiselle!
[/quote]Aivan ihanalta ja idylliseltä kuulostaa teidän joulunne, Martta Wendelinin maalaus tulee mieleen :)
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:17"]
[/quote]
31
[/quote]
Maalla asuvakin voi ostaa lahjansa harkiten esim. verkkokaupoista.
[/quote]
Totta kai, tosin ei se varsinaisesti vaivaa välttämättä säästä, jos joutuu ramppaamaan alvariinsa postilla. Etkä pääse näkemään tuotteita livenä, sovittamaan tms., vaan joudut palauttelemaan ja tilaamaan uusia jos esim. vaatteista osuukin väärä koko tai epämieluisa malli. Ja tuo palauttelu ja tilailu taas tietää ylimääräisiä postikäyntejä.
31
Ne, jotka kaupoissa tungeksii joulun alla, tykkäävät luuhata siellä ympäri vuoden. Yleensä rääkyvä kakara mukana.
Minä aloitin eilen laittamalla kuusen koristeineen lapsen kanssa.
Tänään pyykkään varastossa olleet joululiinat, eteismaton, verhot jne, silitän ja laitan esille.
Huomenna lepään.
Ensi viikolla hoidan lahjaostoksia varmaankin parina päivänä mitä nyt töiden jälkeen väsyneenä jaksaa käydä kattelemassa, sitten paketoin jonain iltana.
Ja ensi viikonloppuna hoidetaan jouluruokaostokset sekä joulusiivous ja sitten alkaakin joulun vietto!
Kyllä minullakin yli viikko menee kun ei kerkeä käyttää vaikka yhtä tai kahta kokonaista päivää kaikkeen tähän vaan tekee osittain vähän kerralla joka päivä normaali elämisen ohessa...