Katsoin YLE:n Elävästä arkistosta kodinhoitajan arjesta kertoneen ohjelman vuodelta 1969
Heistä huokui todellinen välittäminen asiakkaistaan (vanhukset) ja korkea työmoraali. Nykyään näkee ihan toista. Eräskin lähihoitaja (moniväritukkainen ja tatuoitu) kävi viime jouluaattona pikaisesti ovella katsomassa yli 90-vuotiasta mummoani: sanoi, ettei nyt ehdi jäämään pidemmäksi aikaa, kun pitää mennä kotiin katsomaan, onko koira kunnossa. Silti tällaisesta tyhjänpäiväisestä käynnistä perittiin käyntimaksu.
Toivottavasti kupsahdan itse ajoissa, ettei tarvitse joutua kokemaan tuollaista "laatuhoitoa".
Kommentit (35)
Siis puhutko ap entisajan kodinhoitajista, jotka palvelivat yhtä ainoaa perhettä, ja asuivat heidän tarjoamassaan asunnossa? Hieman eri asia, kuin nykyinen kotiin tuotava hoivapalvelu, jossa on minuuttiaikataulut. Jos haluat samanlaista palvelua kuin ennen, voit hankkia yksityisen, kokoaikaisen kodinhoitajan.
Surullista, että iäkkään mummon omaiset eivät ehtineet seuraksi edes jouluaattona. Häpeä, ap.
Vierailija kirjoitti:
Surullista, että iäkkään mummon omaiset eivät ehtineet seuraksi edes jouluaattona. Häpeä, ap.
Olimme kylläkin paikan päällä koko perhe. ap
Vierailija kirjoitti:
Kivannäköisiä ne hilkat niilla sairaanhoitajilla ennen muinoin.
Eräs jo edesmennyt asiakas hihkaisi aina, että "kotisisar tuli!", kun me kotihoidon lähihoitajat menimme käynnille. Jotenkin tuo vanhahtava ilmaus toi itsellekin arvokkaan olon siinä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista susta olisi kodinhoitajan työ?
Vastaisiko se sun tarpeita ja haaveita? Kokisitko että pääset toteuttamaan itseäsi, työssä on mahdollisuuksia itsensä kehittämiseen ja taitojasi ja lahjakkuuttasi arvostetaan ja pääset käyttämään niitä?
Jossain esoeri caren kotihoitajana? Niinpä, en mäkään usko.
Miksei ole yksityisyrittäjä kodinhoitajia? Voisin itse vaikka aloittaa tuollaisen firman. Itse työ voisi ollakin ihan ok, mutta hoivayhtiön kaleeriorjjana olo ei.
Niin edelleen.. valitettavasti yllä on syy siihen, miksi ko. Työhön hakeutuu ihmisiä jotka näkevät sen vain 8 tunnin ajanhukkana jossa sentit ja eurot raksuttaa.
Kyllä kotihoitoyrityksissä on aika hyviäkin joukossa. Usein sellaisia vähän pienempiä toimijoita. Mutta niillä hoitajilla kyllä tahtoo olla usein todella kova kiire.
Jos on varaa, niin ostaa yksinkertaisesti täysin omaan laskuun (ilman mitään kunnan väliintuloja) noista firmoista ihan tietyn määrän aikaa viikossa. Silloin saa taatusti juuri sen ostetun ajan. Siitä saa sitten vähentää 40% kotitalousvähennyksessä tiettyyn rajaan asti ja ensi vuonna vähennysoikeus nousee 60%:iin. Tuntiveloitukset on yleensä luokkaa 30-40e/h. Jos vaikka ostaa 1h per päivä niin se tekee n. 1000e/kuukausi ja verovähennykset huomoiden n. 600e/kuukausi netto.
Itsekin tiedän erään pienen toimijan, joka tekee todella suurella sydämellä ja hyvin kotihoitoa. Hänen on vain vaikea pärjätä, sillä kilpailutuksissa hän jää auttamatta kakkoseksi, kun työn hintakin on sitten hieman suurempi kuin niillä isommilla toimijoilla, jotka tekee alimiehitettynä samaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja, luuletko, että se mummosi hoitaja itse päättää, miten kauan hän saa viipya? Ihan oikeasti, avauksesi on todella typerä. Etkö ole lainkaan lukenut, miten tiukilla ihmiset kotihoidossa ovat? Häpeä. Vielä mollaat hoitajan ulkonäköä!
No jos hoitaja ilmoittaa ovella ettei ehdi jäämään KOSKA pitää mennä koiran luo kotiin niin silloin ei ilmeisesti olla tiukilla töissä kun siitä voidaan livistää kesken työtehtävien. eri
Niin? Hän saattoi olla jo myöhässä aikatauluistaan aiemmin hoitamansa henkilön takia. Varmasti oli tarpeetonta mainita koira, mutta sekin on elävä olento, vaikkei sinun mielestäsi olekaan. Jokaisella on heikkoja hetkiä, jolloin ei ehdi ajatella sanomisiaan loppuun asti. Sitä paitsi ap oli itse mummonsa luona tuolla hetkellä, joten tällä tuskin oli suuri hätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja, luuletko, että se mummosi hoitaja itse päättää, miten kauan hän saa viipya? Ihan oikeasti, avauksesi on todella typerä. Etkö ole lainkaan lukenut, miten tiukilla ihmiset kotihoidossa ovat? Häpeä. Vielä mollaat hoitajan ulkonäköä!
No jos hoitaja ilmoittaa ovella ettei ehdi jäämään KOSKA pitää mennä koiran luo kotiin niin silloin ei ilmeisesti olla tiukilla töissä kun siitä voidaan livistää kesken työtehtävien. eri
Niin? Hän saattoi olla jo myöhässä aikatauluistaan aiemmin hoitamansa henkilön takia. Varmasti oli tarpeetonta mainita koira, mutta sekin on elävä olento, vaikkei sinun mielestäsi olekaan. Jokaisella on heikkoja hetkiä, jolloin ei ehdi ajatella sanomisiaan loppuun asti. Sitä paitsi ap oli itse mummonsa luona tuolla hetkellä, joten tällä tuskin oli suuri hätä.
Oikein ajattelevainen omainen huikkaa jo ovelta, että kiva kun tulit mutta jatka vaan matkaa, ellei mummolla ole vaikkapa haavanhoitoa tai erityisiä lääkkeitä.
Onkohan tämä omainen myös tulkinnut hoitajan puheet koirasta ihan oikein. On helpompaa sanoa, että "pitää lähteä käyttämään Vuppe pissillä" kun totuus on, että työnantaja on kieltänyt ylitöiden tekemisen ja aikataulu on aivan tuhannen sörsselinä.
Vierailija kirjoitti:
Isoäitini, joka eli 96-vuotiaaksi, tokaisi hoitokotiin joutuessaan: - Täällä ei ole kuin h u o r i a ja varkaita!
Kumpi isoäitisi oli?
Voihan AP palkata yksityisen lähi-/kodinhoitajan. Tulevat jopa yöllä. Valitettavasti tämä kuitenkin maksaa.
Li Andersson: - Yhteiskunta on muuttunut.
Kodinhoitaja ja kotihoitaja ovat ihan eri asia.
Useimmissa kunnissa ei edes ole kodinhoitajia.
Kotihoitaja on lähäri, joks jakaa esim lääkkeet ja katsoo, että vanhus alkaa syödä ja sitten vauhdilla seuraavaan paikkaan.
Tämä ei ole hoitajien vaan järjestelmän vika.
Ei ne mitään kotitöitä tee. Kodinhoitajia saa rahalla yksityiseltä.
Tuota rumbaa seurattu anopin kotihoitajien kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta siitä ovenrakokäynnistä vanhus maksaa täyden hinnan.
Aha? Mitäs sille asialle mielestäsi pitäisi tehdä?