Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana oleva, oletko ottanut koronarokotteen

Vierailija
15.10.2021 |

En ole uskaltanut ottaa rokotetta, onko meitä useampi?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä ottanut. Otan yhden rokotteen raskauden aikana, nyt menossa rv25 ja otan rokotteen parin viikon sisällä. Kuulemma yhdestäkin saa suojaa vakavaa tautia vastaan.

Vierailija
2/22 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ottanut. Mitä jos piikki lisää entisestään verisuonitukosten riskiä? Raskaana ollessaan on jo alttiimpi näille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokote on huomattavasti pienempi riski kuin korona, joka vie raskaana olevia teholle. Rokote ei vie. Ottakaa rokote!

Vierailija
4/22 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sikiölle tapahtuu, jos raskaana oleva sairastuu vakavaan koronaan? Entä kun vauva on syntynyt ja äiti joutuu teholle koronan takia? Sinne ei vauvat pääse.

Korona toki voi rokotetullekin tulla, mutta rokotus suojaa vakavammalta taudilta.

Kannattaa harkita tarkkaan

Vierailija
5/22 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan vaikka olen jo synnyttänyt. Otin rokotteet raskauden aikana. Sairastettu koronatauti on sikiölle vaarallinen ja altistaa äitiä verisuonitukoksille ja vakavalle koronataudille.

Vierailija
6/22 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottanut, enkä ottaisi nytkään, kun koko ajan tulee huonompia uutisia rokotteiden haittavaikutuksista. Sairastin koronan raskaana eikä se ollut kuin flunssa. 

Vierailija
7/22 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä ottanut. Otan yhden rokotteen raskauden aikana, nyt menossa rv25 ja otan rokotteen parin viikon sisällä. Kuulemma yhdestäkin saa suojaa vakavaa tautia vastaan.

Yksi piikki ei auta kyllä mihinkään.

Vierailija
8/22 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkissa oli syntynyt rokotetuille äidille lapsi, jolla oli epätavallinen määrä raajoja. Jos itse olisin raskaana tai imettäisin, en ottaisi rokotetta. Olin raskaan sikainfluenssan aikaan ja olen monesti kiitellyt itseäni, etten silloin ottanut piikkiä vaan luotin omaan intuitiooni. Syntyi terve, ihana lapsi. Tuttavalla (otti rokotteen) lapsi kuoli laskettuna päivänä kohtuun 😣

Vierailija
9/22 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Preliminary Findings of mRNA Covid-19 Vaccine Safety in Pregnant Persons

List of authors.

Tom T. Shimabukuro, M.D., Shin Y. Kim, M.P.H., Tanya R. Myers, Ph.D., Pedro L. Moro, M.D., et al., CONCLUSIONS

Preliminary findings did not show obvious safety signals among pregnant persons who received mRNA Covid-19 vaccines. However, more longitudinal follow-up, including follow-up of large numbers of women vaccinated earlier in pregnancy, is necessary to inform maternal, pregnancy, and infant outcomes.

Lisätietoa tarvitaan. Jokainen päättäköön itse missä vaiheessa kokeellisen rokotteen ottaa!

Vierailija
10/22 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan vaikka olen jo synnyttänyt. Otin rokotteet raskauden aikana. Sairastettu koronatauti on sikiölle vaarallinen ja altistaa äitiä verisuonitukoksille ja vakavalle koronataudille.

Onnea vauvasta! :) Voisitko kertoa, onko vauvasi normaali ja hyvinvoiva? Olen yrittänyt etsiä tietoa lapsista, jotka ovat syntyneet koronarokotetuilta äideiltä, mutta ei oikein löydy tietoa. Itseäni pelottaa eniten, että lapselleni tulisi rokotteesta jotain pitkäaikaisvaikutuksia, kuten sydänvaivoja/neurologisia häiriöitä tms. Toki tutkimusten mukaan tämä on epätodennäköistä, mutta kun ei vaan voi tietää...

Täällä siis raskaana oleva äiti, rv28. Olen nyt pitkän pohdinnan jälkeen kallistumassa siihen, että otan 1. rokotteen 3 viikon päästä, jotta vauvalla olisi vielä synnyttyään ensimmäisten elinviikkojen aikana mahdollisesti kotonaan vasta-aineita. Toisen rokotteen ottaisin synnytyksen jälkeen (tulee n. 12 viikon rokotusväli). Toivon nyt vain, ettei korona iske juuri tässä 3 odotteluviikon aikana.

Tosi vaikeaa tehdä tämä päätös, mutta en tosiaan kyllä haluaisi saada sitä koronaakaan raskausaikana tai lapsivuodeaikana...

Vierailija
11/22 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuikattiin sikapiikki. Olin silloin 20v ja en tiennyt edes että on sikainfluenssaan liikkeellä. Sanoi vaan ,että tämä suojaa vauvaasi ja sinua . En minä silloin edes ajatellut, että olisi haittaa. Luotin neuvolaan. No terve lapsi tuli ,hyvä koulussa. Että omalle kohdalle siintä piikistä ei tullut mitään.

Mutta RNA en uskalla ottaa.

Vierailija
12/22 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut. Tutkittu ja todettu turvalliseksi raskaana oleville ja sikiölle. Lisäksi tutkittu ja todettu, että raskausaikana otettu rokote antaa myös vauvalle vastaavan suojan tautia vastaan.

Vierailija
13/22 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ottanut rokotetta. Sain mieheltä siemenet aunukseen. En vielä ole tehnyt raskauskoetta. Jätän rokotteen ottamatta.

Mies

Vierailija
14/22 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea vauvasta! :) Voisitko kertoa, onko vauvasi normaali ja hyvinvoiva? Olen yrittänyt etsiä tietoa lapsista, jotka ovat syntyneet koronarokotetuilta äideiltä, mutta ei oikein löydy tietoa. Itseäni pelottaa eniten, että lapselleni tulisi rokotteesta jotain pitkäaikaisvaikutuksia, kuten sydänvaivoja/neurologisia häiriöitä tms. Toki tutkimusten mukaan tämä on epätodennäköistä, mutta kun ei vaan voi tietää...

Täällä siis raskaana oleva äiti, rv28. Olen nyt pitkän pohdinnan jälkeen kallistumassa siihen, että otan 1. rokotteen 3 viikon päästä, jotta vauvalla olisi vielä synnyttyään ensimmäisten elinviikkojen aikana mahdollisesti kotonaan vasta-aineita. Toisen rokotteen ottaisin synnytyksen jälkeen (tulee n. 12 viikon rokotusväli). Toivon nyt vain, ettei korona iske juuri tässä 3 odotteluviikon aikana.

Tosi vaikeaa tehdä tämä päätös, mutta en tosiaan kyllä haluaisi saada sitä koronaakaan raskausaikana tai lapsivuodeaikana...

Neurologiset kehityshäiriöt sun muut pitkäaikaisvaikutukset näkyy siinä 2-3 vuoden päästä, ei kellään ole vielä tietoa. 

Vierailija
15/22 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pre-existing comorbidities, non-white ethnicity, chronic hypertension, pre-existing diabetes, high maternal age, and high body mass index are risk factors for severe covid-19 in pregnancy.

Vierailija
16/22 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki saat kysyä. Vauva voi hyvin, kurluttelee ja ihmettelee käsiään tuossa vieressä. On kasvanut ja kehittynyt normaalisti, ei ole ollut edes mahavaivoja mitä esikoisella oli. * Koputtaa puuta *

THL suosittelee koronarokotteen ottamista odottaville äideille, koska tutkimusten mukaan sairastettu koronatauti on huomattavasti suurempi riski sekä sikiölle että äidille. Itse luotan siihen, mutta jokainen tekee päätöksensä itse. :) Tsemppiä loppuraskauteen ja onnea uudesta perheenjäsenestä.

Vierailija
17/22 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin rokotteet keväällä/kesällä ja lapsi syntyy lähiviikkoina. Rokotuksia suositellaan tällä hetkellä, koska koronan riskit ovat paljon suuremmat kuin rokotteen. Rokote ei siirry lapseen vaan vasta-aineet.

Korkea kuume raskauden alussa voi aiheuttaa mutaatioita, mutta sama riski on kaikkien infektioiden ja rokotusten kanssa. Kuumetta saa myös laskettua turvallisesti, niin en tämän takia jättäisi rokotuksia ottamatta.

Vierailija
18/22 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin rokotteet keväällä/kesällä ja lapsi syntyy lähiviikkoina. Rokotuksia suositellaan tällä hetkellä, koska koronan riskit ovat paljon suuremmat kuin rokotteen. Rokote ei siirry lapseen vaan vasta-aineet.

Korkea kuume raskauden alussa voi aiheuttaa mutaatioita, mutta sama riski on kaikkien infektioiden ja rokotusten kanssa. Kuumetta saa myös laskettua turvallisesti, niin en tämän takia jättäisi rokotuksia ottamatta.

Todella toivon, että vauvalla ja sinulla on kaikki hyvin. Eipä sitä rokotetta enää poiskaan saa.

Vierailija
19/22 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella toivon, että vauvalla ja sinulla on kaikki hyvin. Eipä sitä rokotetta enää poiskaan saa.

Kaikki hyvin! Mielestäni olisi typerää ottaa riski vakavasta koronavirusinfektiosta, jolla voisi olla merkittäviä vaikutuksia raskauteen tai lapsen kehitykselle.

Vierailija
20/22 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

YLE:

"HUS: Koronarokotereaktiot eivät kuormita erikoissairaanhoitoa

Potilaita, joilla on koronaviruskorotteista aiheutuneita oireita tai haittavaikutuksia, on hoidettu HUSin eri erikoisaloilla hyvin vähän. Koronavirustartunnan saaneet potilaat sen sijaan kuormittavat erikoissairaanhoitoa.

HUSin alueella on annettu yli 2,4 miljoonaa koronavirusrokoteannosta.

– Kesän aikana meillä on ollut yksittäisiä potilaita, joilla on ollut allerginen reaktio rokotuksen jälkeen ja nämä on saatu hyvin hoidettua", kertoo ylilääkäri Timo Suonsyrjä HUS Akuutista.

Viimeisten 30 vuokauden aikana Meilahden yhteispäivystyksessä hoidettu yhtä lievästi oireilevaa potilasta koronarokotukseen liittyvän allergisen reaktion vuoksi.

HUS suosittelee rokotteen ottamista kaikille raskaana oleville raskauden kestosta riippumatta.

– Suomen kaikista synnytyksistä kolmasosa hoidetaan HUSin sairaaloissa. Meille on kertynyt paljon kokemusta vaikean taudin aiheuttamista ongelmista. Sen sijaan tiedossamme ei ole yhtään tapausta, jossa rokotus olisi aiheuttanut ongelmia raskaana olevalle, sikiölle tai vastasyntyneelle, kertoo linjajohtaja Aydin Tekay Naistentaudeilta ja synnytyksistä."

https://yle.fi/uutiset/3-11942036

Päivittyvä seuranta, uutinen kohdassa 08:30

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä