jos lapsi riehuu sängyssä, saako pitää hellästi kiinni?
Vai onko kauhean traumaattista lapselle?
Meidän 4-vuotias ei meinaa millään rauhoittua sängyssä vaikka on selvästi väsynyt.
Yleensä kun ollaan luettu kirja ja kun on aika mennä nukkumaan, aloittaa lapsi riehumisen ja hillumisen...
Tänään pitelin lasta hellästi ja tuntui auttavan... rauhoittu ja sen jälkeen silittelin ja lauloin ja nukahti. Olin itse koko ajan rauhallinen.
Kommentit (24)
mua alkoi vaan mietityttämään... Eihän se voi olla hyväksi jos lakikin sen kieltää... voi ei!
ap
Haluaisin myös jotain vinkkejä tähän! Meilläkin 4v aina nukkumaanmenon aikaan aloittaa riehumisen ja ei tehoa sitten mikään. Nauraa päin naamaa vaan ja hyppii ja pomppii ja käy kiusaamassa hereillä olevaa vanhempaa.. Saa siis jonkun ihan käsittämättömän kohtauksen. Mitä tollasessa tilanteessa vois muuta tehdä, kuin pitää siinä sängyssä? Välillä on ollut vaan pakko pidellä, muuten riekkuisi miten sattuu aamuun saakka.
Mä olen ainakin nähnyt tuon meidän lapsen kohdalla sellaisena rajojen kokeiluna ja vanhempien testaamisena... Lapsi selkeästi kaipaa turvallisuutta ja rajoja.
Jos huomenna toivoo minua eli äitiä nukuttajaksi niin todennäköisesti ollut ihan mieleinen kokemus tuo tämäniltainen. Jos taas isää niin sitten... en tiedä.
ap
Minä pidän kiinni syliotteessa jos riehuu rauhoittuu ja rupee nukkumaan.Kaks teini on myös ja eivät vaikuta traumatisoituneilta.Ekaks tietty silittelyt ja laulamisen, mut jos ei teho niin sit otan tiukkaan syliotteessa, johon yleensä lapset rauhoittuu ja nukahtaa.
Kyllä mielestäni voi hellästi pitää, varsinkin jos lapsi siihen sitten rauhoittuu. Omaa järkeä käyttäen. Ei tuosta mitään traumoja jää, jos riehuvaa lasta ei väkivalloin pidetä paikallaan tyyliin minuuttikaupalla.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:18"]Vai onko kauhean traumaattista lapselle?
Meidän 4-vuotias ei meinaa millään rauhoittua sängyssä vaikka on selvästi väsynyt.
Yleensä kun ollaan luettu kirja ja kun on aika mennä nukkumaan, aloittaa lapsi riehumisen ja hillumisen...
Tänään pitelin lasta hellästi ja tuntui auttavan... rauhoittu ja sen jälkeen silittelin ja lauloin ja nukahti. Olin itse koko ajan rauhallinen.
[/quote]
Itse en ole koskaan nukuttanut "pakolla" lapsiani, eikä nukkumaanmeno ole koskaan muodostunut "taisteluksi". Aloin hiljentämään ääntäni ja laitoin iltavalaistuksen jo silloin kun lapset vielä leikkivät. Rauhallisesti vein lapseni nukkumaan, puhellen siitä miten kiva on mennä touhukkaan päivän jälkeen nukkumaan "omalle ihanalle petille".
Jos lapsi ei nukahtanut, annoin hänen tulla iltavalaistuksessa olohuoneeseen. Pian lapsi huomasi, että kuiskaileva äiti ja hiljentynyt talo ovat tylsiä ja pyysi itse nukkumaan. :)
Lapsi ollut koko aamun todella hyvällä tuulella ja intoilee koko ajan jostakin... Ehkäpä siis tein ihan oikein :) Tpivotaan että alkaa rauhoittumaan ja normalisoitumaan meidän nukkumaanmenot!
ap
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:24"]okei... eli tein väärin? mitä tuossa tilanteessa voi sitten tehdä?
[/quote] vuoden parin ikäisenä lapsi ei osannut itse rauhoittua vaikka väsyttikin. Pidin väkisin sylissä kunnes rauhoittui ja sitten päästin irti. Silloin lapsi usein itse halusi pysyä siinä sylissä (siis sängyllä), ja joskus meni omalle tyynylle hakemaan unta.
Mielestäni on ihan eri asia hellästi ja itse rauhallisena pitää kiinni ja rauhoitella lasta kuin hermostuneena ja "hellästi" pitää kiinni lasta ja viestiä käytöksellään että kiinnipito on todellakin "vapauden riistoa" kuten joku sanoi.
No huh huh, voit hyvin pitää kiinni kunhan olet itse rauhallinen. Pidä käsi lapsen jalkojen päällä niin, että lapsi tuntee käden painon. Ei ole tarkoitus puristaa tai painaa kovasti. Voit myös ottaa lapsen ikäänkuin kainaloon, jolloin lapsi on vartalosi ja käsivartesi välissä. Tässäkin asennossa vaan rajoitetaan lapsen tempomista, eikä paineta tai puristeta. Vapaalla kädellä voi sitten silitellä lasta. Jos lapsi yrittää tempoa, ei kannata antaa hänelle siitä positiivista huomiota eli ei katsekontaktia tai juttelua enää.
Vai vapauden riistoa! Laki kieltää fyysisen kurituksen ja tämä ei sitä ole. Katsotaan sitten teineinä, kun nämä tulevat kuuluttamaan oikeuksiaan.
olen miettinyt tätä samaa. Tavallaan oikein, tavallaan väärin. Kannattaa kuunnella mitä sydän sanoo ja aina myös miettiä sitä, miltä itsestä tuntuisi jos itselle tehtäisiin tuo.
vapaudenriisto my ass! Senkun pidät kiinni, jos lapsi siten rauhottuu!
Ihan oikein toimit. Jos lapsi menee ylikierroksille, eikä pysty muuten rauhoittumaan, juuri tuollainen hellä, mutta napakka "kiinnipitäminen" rauhoittaa ensin lapsen kehon ja sitä myötä mielen. Usein sanotaan, että lapsella tulee yhtä turvallinen olo kuin vauvoilla kapalossa. Tietenkään lasta ei saa satuttaa ja on tärkeää, että aikuinen pysyy rauhallisena, että lapsella tulee nimenomaan turvallinen, ei alistettu olo.
Olen lujastikin pitänyt, lähinnä adhd lapsille tarkoitettu, mutta meillä sitä ei ole vielä ainakaan tutkittu. 2 vuotuaana repi omia hiuksiaan kun oli raivoissaan. Jalat sätkii, huutaa...lapsi tarvitsi toisen ihmisen siihen rauhoittamaan. Kokeilin myös jos pärjää yksin ja huusi, kiljui, potki seinää, juoksi ympyräö, hyppi kaapin päältä, juoksi juoksi kiljui...ainakin puoli tuntia, joten pakko oli keksiä toinen keino. Ei normaalia riehumista vaan päätöntä sekoilua jolloin lapseen ei saa kontaktia. Oli niin voimakas jo 2 vuotiaana että lujaa pakko pitää. Oli ihan hikinen ja loppu sen jälkeen, mutta sai ainakin rauhoituttua. Nyt on 4 ja noita on tosi vähän ja yleensä ei tarvitse rauhoittaa sylissä vaan selviää itse ylikierroksistaan tai raivostaan. Kohtauksia saattoi tulla leikkipaikassa jossa ei voi antaa lapsen riehua, sylkeä, potkia muita lapsia vaan on otettava syliin ja pitää tiukasti että lapsi rauhoittuu. Pahalta se itsestäni tuntuu, mutta ainoa järkevä keino noihin tilanteisiin. Enää ei siis noita tarvi lähes koskaan, mutta pienempänä paljon.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 13:42"]
Ihan oikein toimit. Jos lapsi menee ylikierroksille, eikä pysty muuten rauhoittumaan, juuri tuollainen hellä, mutta napakka "kiinnipitäminen" rauhoittaa ensin lapsen kehon ja sitä myötä mielen. Usein sanotaan, että lapsella tulee yhtä turvallinen olo kuin vauvoilla kapalossa. Tietenkään lasta ei saa satuttaa ja on tärkeää, että aikuinen pysyy rauhallisena, että lapsella tulee nimenomaan turvallinen, ei alistettu olo.
[/quote]
alapeukutin vahingossa:D
Levottomalle lapselle voi auttaa myös painopeitto tai oman peiton päällä joku sopivan painoinen paino. Meidän adhd diagnosoidut kaksoset tykkäsivät pienempinä myös että illalla heidät "rullattiin" peiton sisään niin että peitto puristi hellästi joka puolelta :) Kädet rinnalla niin siitä sai ne itse sitten vapaaksi un halusivat.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:18"]
Vai onko kauhean traumaattista lapselle?
[/quote]Älä täältä tuollaista kysele (sama kuin heittäisi bensaa tuleen) vaan tee mitä pitää.
Vapauden riisto on kai tuossa se rikosnimike. :D Älä myöskään alista lasta...
On ihan ok. Eipä tuosta mitään traumoja tule lapselle, varsinkin, kun et itse ole ollut hermostunut tai mitään muuta vastaavaa. Varmasti lapsi pikemminkin tuntenut turvallisuutta kuin pelokkuutta tilanteessa. Ja nähtävästi auttoi,niin sehän kertoo jo kaiken. Yleensä lapsi jatkaa tai alkaa vielä enemmän riehumaan, jos ei pidä tilanteesta, eli nyt "kiinni" pitämisestä.