Saako luokkaretkeltä taas jättää pois ne jotka eivät maksa
osuuttaan? Tuli vaan mieleen kun tyttö kertoi että ovat menossa keväällä Linnanmäelle. Ja siis meillä on kyllä rahaa maksaa tuo retki ja maksetaan, mutta jos jollain luokkalaisella ei ole niin voidaanko hänet jättää retkeltä pois?
Mielestäni jossain vaiheessa on ollut sääntö että mukaan pitää päästä vaikka ei maksaisi. Tytön mielestä ei pääse mukaan jos ei maksa.
Av tietää kaiken niin kysyn täältä :)
Kommentit (90)
Näin Espoossa: kaikki lähtevät Lintsille ja koulu maksaa bussilipun ja koululta oteaan eväät mukaaan. Rannekkeet ostaa jokainen itse, ja jos ei osta, niin sitten käy van imaislaitteissa ja hengaa mukana.
Leirikoulu tms. on eri asia, sinne lähtee kaikki, ja yhdessä maksetaan niiden osuus, joiden vanhemmat ei osalistu. Oman lapsen luokalla tosin kakki vanhemmat sitoutuivat maksamaan kulut jo leirikoulun suunitteluvaiheessa, ja leirikouluja on ollut peruskoulunaikana kolme, ja ne ovat maksaneet 200-300 e per lapsi.
Ope&homo
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:49"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:45"]Jos retki on kouluaikana, kaikki on otettava mukaan, maksoi tai ei. Mutta jos joku ei halua mukaan, pitää hänelle järjestää toimintaa koululla. [/quote] Meillä oli ala-asteella vierusluokalla VL tyttö, jonka vanhemmat eivät maksaneet mitään retkiä. Hän tuli sitten aina meidän luokkaan opiskelemaan, vaikka kyseessä olisi ollut 5e nukketeatteri.
[/quote]
Ei kouluaikana järjestettävistä retkistä joudu mitään maksamaan, ei edes viittä euroa.
[/quote]
Kyllä joutui ainakin 2000 luvun alussa Espoossa.
T.18
Faktaa:
"Koulun opintokäyntejä ja –retkiä, leirikouluja sekä opetukseen liittyviä tapahtumia voidaan tukea oppilaiden ja huoltajien yhteisesti keräämillä varoilla. Varojen keruun tulee olla oppilaille ja huoltajille vapaaehtoista. Jokaisella oppilaalla tulee olla mahdollisuus osallistua koulun opetussuunnitelman ja siihen perustuvan vuotuisen suunnitelman mukaiseen toimintaan huolimatta siitä, onko hän tai hänen huoltajansa osallistunut varojen keräykseen."
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:54"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:49"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:48"]
Olen 7 ja opettaja, joten minulla on kyllä ihan pätevää tietoa asiasta. En todellakaan jaksa nyt kaivaa mitään dokumentteja, mutta opettajanne luultavasti kysyttäessä vastaa samoin, kuin minä. Tai ainakin rehtori.
[/quote]
Jos tapahtuu kouluaikana, niin silloin kaikki osallistuvat. Jos on vapaa-aikana, niin silloin asia ei kuulu koululle.
[/quote]
Höpö höpö. Minä tein luokkani kanssa leirikoulun, johon kaikki eivät taloudellisista syistä voineet/halunneet osallistua. Kyllä me ihan kouluviikko siellä oltiin. Ja kyllä teen myös kaikki luokkaretket kouluaikana. Vanhemmat ovat näin toivoneet ja se oli kaikkien yhteinen päätös. Joskus joku jää rahapulan vuoksi tulematta, mutta tosi harvoin. Hän jää sitten koululle toiseen luokkaan opiskelemaan. 7
[/quote]
Missä kunnassa ei noudateta perusopetuslakia ja OPH:n ohjeita? Vanhemmat eivät tee päätöstä luokkaretkistä kouluaikana, päätöksen tekee opettaja yhdessä rehtorin/koulunjohtajan kanssa ja asia kirjataan suunnitelmaan. Jokainen lapsi on otettava mukaan, maksoi tämä sitten tai ei.
Olen 7 ja opettaja, joten minulla on kyllä ihan pätevää tietoa asiasta. En todellakaan jaksa nyt kaivaa mitään dokumentteja, mutta opettajanne luultavasti kysyttäessä vastaa samoin, kuin minä. Tai ainakin rehtori.
[/quote]
Jos tapahtuu kouluaikana, niin silloin kaikki osallistuvat. Jos on vapaa-aikana, niin silloin asia ei kuulu koululle.
[/quote]
Höpö höpö. Minä tein luokkani kanssa leirikoulun, johon kaikki eivät taloudellisista syistä voineet/halunneet osallistua. Kyllä me ihan kouluviikko siellä oltiin. Ja kyllä teen myös kaikki luokkaretket kouluaikana. Vanhemmat ovat näin toivoneet ja se oli kaikkien yhteinen päätös. Joskus joku jää rahapulan vuoksi tulematta, mutta tosi harvoin. Hän jää sitten koululle toiseen luokkaan opiskelemaan. 7
[/quote]
Kun mun lapsi oli ala-asteella, niin sanoin ettei ole varaa moisiin luokkaretkiin ja, että lapsen on kuitenkin päästävä mukaan. Koulu joutui maksamaan lapseni osuuden retkestä. Sitä selviteltiin monen tahon kanssa ja monen mutkan kautta, mutta totuus on, että rahattomatkin on otettava mukaan, jos on koulun luokkaretkestä kyse.
Suomessa perusopetus on maksutonta, joten kouluaikana tapahtuvista retkistä ei kuulu aiheutua oppilaille kustannuksia. Eli mukaan vaan :)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:57"]
Näin Espoossa: kaikki lähtevät Lintsille ja koulu maksaa bussilipun ja koululta oteaan eväät mukaaan. Rannekkeet ostaa jokainen itse, ja jos ei osta, niin sitten käy van imaislaitteissa ja hengaa mukana.
Leirikoulu tms. on eri asia, sinne lähtee kaikki, ja yhdessä maksetaan niiden osuus, joiden vanhemmat ei osalistu. Oman lapsen luokalla tosin kakki vanhemmat sitoutuivat maksamaan kulut jo leirikoulun suunitteluvaiheessa, ja leirikouluja on ollut peruskoulunaikana kolme, ja ne ovat maksaneet 200-300 e per lapsi.
Ope&homo
[/quote]
Hmm... Onko seksuaalisella suuntautumisellasi jotain merkitystä tämän luokkaretkiasian kanssa?
Tiesittekö, että jos yhdellekin mukaan haluavalle lapselle sanotaan, että ei käy, et maksanut, niin se lapsi (tai vanhempansa) voi estää koko muunkin porukan reissun. Yhteys kunnan sivistystoimenjohtajaan tms. ja tämän on pakko viransa puolestaa ilmoittaa, että kouluaikana luokkaretkeä tms. ei voi tehdä, jos kaikki ei pääse mukaan.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:59"]
Faktaa:
"Koulun opintokäyntejä ja –retkiä, leirikouluja sekä opetukseen liittyviä tapahtumia voidaan tukea oppilaiden ja huoltajien yhteisesti keräämillä varoilla. Varojen keruun tulee olla oppilaille ja huoltajille vapaaehtoista. Jokaisella oppilaalla tulee olla mahdollisuus osallistua koulun opetussuunnitelman ja siihen perustuvan vuotuisen suunnitelman mukaiseen toimintaan huolimatta siitä, onko hän tai hänen huoltajansa osallistunut varojen keräykseen."
[/quote]
Mutta huomatkaa, että Lintsi-reissut ja leirikoulut tuskin ovat minkään koulun opetussuunnitelman tai toimintasuunnitelman mukaisia. Eli lapset, jotka eivät osallistu, eivät jää paitsi mistään mikä heille lakisääteisesti kuuluu. Se onko tämä nykyinen systeemi oikein vai ei, niin siitä voidaan sitten olla montaa mieltä... 7
Voihan sinne Linnanmäelle lähteä muiden siivellä bussikyydillä eikä siellä tarvitse ranneketta ostaa. Menee siihen possujunaan tms. ja kiertelee sillä puoli päivää...
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 21:03"]
Faktaa:
[/quote]
Mutta huomatkaa, että Lintsi-reissut ja leirikoulut tuskin ovat minkään koulun opetussuunnitelman tai toimintasuunnitelman mukaisia. Eli lapset, jotka eivät osallistu, eivät jää paitsi mistään mikä heille lakisääteisesti kuuluu. Se onko tämä nykyinen systeemi oikein vai ei, niin siitä voidaan sitten olla montaa mieltä... 7
[/quote]
Jos ne toteutetaan kouluaikana, ne kirjataan sinne suunnitelmaan.
No sittenhän kaikki voisivat jättää maksamatta! En minä ainakaan rupea maksamaan kenenkään muun matkoja!
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 21:06"]
No sittenhän kaikki voisivat jättää maksamatta! En minä ainakaan rupea maksamaan kenenkään muun matkoja!
[/quote]
No teille kokoomuslaisille tuntuu olevan joskus vaikeata käsittää peruskoulun ideaa. Se ei ole se, että se kuka maksaa eniten saa eniten, vaan kaikki ovat tasa-arvoisessa asemassa perhetaustasta riippumatta. Kamalaa kommunismia, kyllä, mutta aikuisiällä saa sitten ihan riittävästi olla tekemisissä kovan kapitalismin kanssa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Missä kunnassa ei noudateta perusopetuslakia ja OPH:n ohjeita? Vanhemmat eivät tee päätöstä luokkaretkistä kouluaikana, päätöksen tekee opettaja yhdessä rehtorin/koulunjohtajan kanssa ja asia kirjataan suunnitelmaan. Jokainen lapsi on otettava mukaan, maksoi tämä sitten tai ei.
[/quote]
Vanhemmat tekevät päätöksen siitä, millä tavoin mahdolliset retket rahoitetaan, vai rahoitetaanko ollenkaan. Olen opettanut myös sellaista ryhmää, jonka kanssa emme tehneet yhtäkään maksullista retkeä, koska vanhemmat toivoivat niin. Nykyinen ryhmä päätti, että keräävät rahaa yhteiseen pottiin, josta maksetaan kaikkien osallistuminen. Yksi ryhmä päätti, että jokainen maksaa "kulttuurirahan" vuosittain ja kulut katetaan siten. Silloin oli muistaakseni yksi lapsi, joka ei sitä maksanut, mutta muiden vanhempien suostumuksella kaikki saivat osallistua silti. Ja sitten on ollut niitä, jotka ovat päättäneet maksaa vain retkikohtaisesti ja jos eivät halua/voi maksaa, lapsi jää koululle. Opettaja päättää, haluaako ylipäätään tehdä retkiä. 7
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 21:05"]
Faktaa:
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ihanko totta kuvittelet, että koulun 600 oppilaan koulun opetus tai -toimintasuunnitelmaan kirjataan jokaisen luokan retket ja leirikoulut? No ei.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 21:00"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kun mun lapsi oli ala-asteella, niin sanoin ettei ole varaa moisiin luokkaretkiin ja, että lapsen on kuitenkin päästävä mukaan. Koulu joutui maksamaan lapseni osuuden retkestä. Sitä selviteltiin monen tahon kanssa ja monen mutkan kautta, mutta totuus on, että rahattomatkin on otettava mukaan, jos on koulun luokkaretkestä kyse.
[/quote]
Ei se koulu sinun lapsesi osuutta maksanut vaan lapsesi luokkatoverit vanhempineen. Minusta kurjinta on että luokassa on julkista tietoa se kenen perhe on pummi ja laittaa muut maksamaan. Pummit ei yleensä ole ne pienituloisemmat perheet.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 21:16"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vanhemmat tekevät päätöksen siitä, millä tavoin mahdolliset retket rahoitetaan, vai rahoitetaanko ollenkaan. Olen opettanut myös sellaista ryhmää, jonka kanssa emme tehneet yhtäkään maksullista retkeä, koska vanhemmat toivoivat niin. Nykyinen ryhmä päätti, että keräävät rahaa yhteiseen pottiin, josta maksetaan kaikkien osallistuminen. Yksi ryhmä päätti, että jokainen maksaa "kulttuurirahan" vuosittain ja kulut katetaan siten. Silloin oli muistaakseni yksi lapsi, joka ei sitä maksanut, mutta muiden vanhempien suostumuksella kaikki saivat osallistua silti. Ja sitten on ollut niitä, jotka ovat päättäneet maksaa vain retkikohtaisesti ja jos eivät halua/voi maksaa, lapsi jää koululle. Opettaja päättää, haluaako ylipäätään tehdä retkiä. 7
[/quote]
Ei maksamattoman lapsen osallistuminen ole mistään "muiden vanhempien suostumisesta" kiinni. Lue nyt tuo opetushallituksen ohje, johon tuossa oli linkki.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 21:05"]
Faktaa:
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ihanko totta kuvittelet, että koulun 600 oppilaan koulun opetus tai -toimintasuunnitelmaan kirjataan jokaisen luokan retket ja leirikoulut? No ei.
[/quote]
Voisitko ystävällisesti uskoa niitä, jotka oikeasti tietävät näistä asioista?
"Perusopetusasetuksen 9 §:ssä ja lukioasetuksen 3 §:ssä säädetään, että opetuksen järjestäjän tulee laatia vuosittain opetussuunnitelmaan perustuva suunnitelma, jossa määrätään opetuksen yleisestä järjestämisestä, opetustunneista ja opetuksen yhteydessä järjestettävästä muusta toiminnasta, työajoista, koulun ulkopuolella annettavasta opetuksesta, koulutuksen järjestäjän yhteistyöstä muiden koulutuksen järjestäjien kanssa, koulutuksen hankkimisesta muulta koulutuksen järjestäjältä sekä muulta yhteisöltä tai säätiöltä, itsenäisestä opiskelusta sekä muista tarpeellisista opetuksen järjestämiseen liittyvistä asioista."
"Leirikoulu on koulun opetussuunnitelman mukaista toimintaa, joka tapahtuu pääasiassa koulun ulkopuolella."
"Koulun työaikana toteutettujen ja opetuksen järjestäjän vuotuiseen suunnitelmaan kirjattujen retkien ja teatterivierailujen tulee olla oppilaalle maksuttomia. Perustuslain 6 § sisältää säännökset yhdenvertaisuudesta ja kieltää ihmisten asettamisen eri asemaan ilman hyväksyttävää perustetta. Taloudellisesta asemasta riippumatta kaikilla lapsilla on oikeus perusopetuslaissa tarkoitettuun opetukseen. Opetussuunnitelmaan perustuvaan opetustoimintaa (retket, opintokäynnit, leirikoulut) voidaan tukea oppilaiden ja huoltajien kohtuullisella rahankeruulla. Osallistumisen on oltava oppilaalle ja hänen huoltajilleen vapaaehtoista. Oppilaan osallistuminen keräystuotoilla rahoitettuun toimintaan tulee olla mahdollista keräykseen osallistumisesta riippumatta."
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:49"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:45"]Jos retki on kouluaikana, kaikki on otettava mukaan, maksoi tai ei. Mutta jos joku ei halua mukaan, pitää hänelle järjestää toimintaa koululla. [/quote] Meillä oli ala-asteella vierusluokalla VL tyttö, jonka vanhemmat eivät maksaneet mitään retkiä. Hän tuli sitten aina meidän luokkaan opiskelemaan, vaikka kyseessä olisi ollut 5e nukketeatteri.
[/quote]
Ei kouluaikana järjestettävistä retkistä joudu mitään maksamaan, ei edes viittä euroa.
[/quote]
VL-tapauksessa syynä lienee se turmiollisuus, mitä esim. nukketeatteri edustaa.