Saako luokkaretkeltä taas jättää pois ne jotka eivät maksa
osuuttaan? Tuli vaan mieleen kun tyttö kertoi että ovat menossa keväällä Linnanmäelle. Ja siis meillä on kyllä rahaa maksaa tuo retki ja maksetaan, mutta jos jollain luokkalaisella ei ole niin voidaanko hänet jättää retkeltä pois?
Mielestäni jossain vaiheessa on ollut sääntö että mukaan pitää päästä vaikka ei maksaisi. Tytön mielestä ei pääse mukaan jos ei maksa.
Av tietää kaiken niin kysyn täältä :)
Kommentit (90)
No eihän sinne ilmaiseksi porukkaa oteta... Kuka sen osuuden sitten maksaa?
periaatteessa oikein, että jätetään pois joka ei maksa, mutta toisaalta, jos ei oikeasti perheessä ole varaa maksaa niin sitten se on julmaa. eikä näitä siivellä eläjiä joilla "ei ole varaa".
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:39"]Eihän luokkaretkia makseta omilla rahoilla, vaan niitä kerätään yhdessä.
[/quote]
Tytön luokka ei ole kerännyt mitään rahaa eikä ilmeisesti aiokaan kerätä.
Ap
Vanhemmat voivat päättää, että maksavat retken itse, joko kuvetta kaivamalla tai keräämällä rahaa, ja silloin vain ne, joilla on mahdollisuus maksaa tai kerätä rahaa, osallistuvat. Jos taas on koulun toimintaa ja koulun järjestämä retki, niin silloin kaikki on otettava mukaan ja koulu maksaa viulut.
Ainoa asiantunteva keskustelija olen minä eli kakkonen. Muilla ei näköjään mitään hajua asiasta.
Niin ja kyselin siis että onko tietoa nykyisestä säännöstä, en sitä mitä mieltä kukin on että onko oikein jättää pois vai ei.
Ap
Onko linkkiä johonkin tietolähteeseen asiasta, löytyykö esim opetushallituksen ohjetta asiasta?
Jos retki on kouluaikana, kaikki on otettava mukaan, maksoi tai ei. Mutta jos joku ei halua mukaan, pitää hänelle järjestää toimintaa koululla.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:43"]
Vanhemmat voivat päättää, että maksavat retken itse, joko kuvetta kaivamalla tai keräämällä rahaa, ja silloin vain ne, joilla on mahdollisuus maksaa tai kerätä rahaa, osallistuvat. Jos taas on koulun toimintaa ja koulun järjestämä retki, niin silloin kaikki on otettava mukaan ja koulu maksaa viulut.
[/quote]
Jos maksetaan rahalla ja kaikki eivät pääse mukaan, niin kyseessä ei tällöin ole ap:n mainitsema luokkaretki, vaan kouluajan ulkopuolella tapahtuva vapaa-ajan toiminta, joka ei koululle kuulu mitenkään.
Ne jotka eivät maksa, eivät myöskään lähde ja heille koulu on velvoitettu järjestämään korvaavaa toimintaa (siis koulua). Tämä siis jos on vanhempien kanssa sovittu, että he maksavat lapsensa luokkaretken ilman varainkeruuta. Opettajan pussistako maksamatta jättäneet pitäisi retkeĺle kustantaa?
Olen 7 ja opettaja, joten minulla on kyllä ihan pätevää tietoa asiasta. En todellakaan jaksa nyt kaivaa mitään dokumentteja, mutta opettajanne luultavasti kysyttäessä vastaa samoin, kuin minä. Tai ainakin rehtori.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:44"]
Niin ja kyselin siis että onko tietoa nykyisestä säännöstä, en sitä mitä mieltä kukin on että onko oikein jättää pois vai ei. Ap
[/quote]Ei se laki oo mihinkään muttunut. kaikki on otettava mukaan, jos koululla on asian kanssa edes jotain tekemistä. Jos oppilaiden vanhemmat päättää koulun ( ja kouluajan) ulkopuolella lähteä reissuun, niin silloin voi ottaa mukaan vain ne, jotka haluavat osallistua maksamiseen.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:48"]
Olen 7 ja opettaja, joten minulla on kyllä ihan pätevää tietoa asiasta. En todellakaan jaksa nyt kaivaa mitään dokumentteja, mutta opettajanne luultavasti kysyttäessä vastaa samoin, kuin minä. Tai ainakin rehtori.
[/quote]
Jos tapahtuu kouluaikana, niin silloin kaikki osallistuvat. Jos on vapaa-aikana, niin silloin asia ei kuulu koululle.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:45"]Jos retki on kouluaikana, kaikki on otettava mukaan, maksoi tai ei. Mutta jos joku ei halua mukaan, pitää hänelle järjestää toimintaa koululla.
[/quote]
Meillä oli ala-asteella vierusluokalla VL tyttö, jonka vanhemmat eivät maksaneet mitään retkiä. Hän tuli sitten aina meidän luokkaan opiskelemaan, vaikka kyseessä olisi ollut 5e nukketeatteri.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:49"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:45"]Jos retki on kouluaikana, kaikki on otettava mukaan, maksoi tai ei. Mutta jos joku ei halua mukaan, pitää hänelle järjestää toimintaa koululla. [/quote] Meillä oli ala-asteella vierusluokalla VL tyttö, jonka vanhemmat eivät maksaneet mitään retkiä. Hän tuli sitten aina meidän luokkaan opiskelemaan, vaikka kyseessä olisi ollut 5e nukketeatteri.
[/quote]
Ei kouluaikana järjestettävistä retkistä joudu mitään maksamaan, ei edes viittä euroa.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:43"]
[/quote]
Jos maksetaan rahalla ja kaikki eivät pääse mukaan, niin kyseessä ei tällöin ole ap:n mainitsema luokkaretki, vaan kouluajan ulkopuolella tapahtuva vapaa-ajan toiminta, joka ei koululle kuulu mitenkään.
[/quote]
Kyllä sitä voidan silti luokkaretkeksi kutsua ja se voidaan järjestää kouluaikana. Samoin, kuin leirikoulu. Vanhemmat päättävät ja opettajan on toki suosuttava järjestelyyn. Pakko ei ole. Ja ihan oikein, koulu järjestää toimintaa niille, jotka eivät osallistu retkelle. Ainakaan minun kuntani ei anna pennin pyörylää yhtään mihinkään retkeen tai leirikouluun, vaan vanhempien on kustannettava kaikki. Kolme lähiliikenteen bussimatkaa taidan saada per oppilas. Että kahteen tapahtumaan päästään bussilla, mutta toisesta on tultava kävellen pois. Jos ei vanhemmat maksa. 7
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:49"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:48"]
[/quote]
Jos tapahtuu kouluaikana, niin silloin kaikki osallistuvat. Jos on vapaa-aikana, niin silloin asia ei kuulu koululle.
[/quote]
Höpö höpö. Minä tein luokkani kanssa leirikoulun, johon kaikki eivät taloudellisista syistä voineet/halunneet osallistua. Kyllä me ihan kouluviikko siellä oltiin. Ja kyllä teen myös kaikki luokkaretket kouluaikana. Vanhemmat ovat näin toivoneet ja se oli kaikkien yhteinen päätös. Joskus joku jää rahapulan vuoksi tulematta, mutta tosi harvoin. Hän jää sitten koululle toiseen luokkaan opiskelemaan. 7
Kyllä tässä on omien lasten kautta seurattu näitä loisvanhempia. On ollut kannatusmaksua, myyjäisiä ja discoja. Itse mielelläni nykyään maksan kannatusmaksun tai käyn myyjäisissä ostamassa oman luokan pöydästä pussillisen tavaraa, ettei tarvisi leipoa ja itse seistä pöydän takana. Ymmärrän, että joillain ihmisillä on elämänhallinnan ongelmaa tai jotain muuta, eivätkä siksi pysty tekemään mitään, mutta kun tässä naapurissa asuu tavallinen perhe (vanhemmat töissä, omakotitalo hyvällä alueella) ja he eivät koe mitään velvollisuutta edes 20 Euroa laittaa tilille neljän vuoden aikana lapsensa leirikoulun takia saati, että heidän lapsi myisi arpoja, äiti leipoisi myyjäisiin tai tulisi edes kouludiscoon valvojaksi. Sitten tulivat vielä myyjäispäivänä koululle ja äiti katseli luokan myytäviä pullia. Kun siinä myymässä ollut äiti tarjosi 3 Euron piparipussia luokan hyväksi, niin tämä äiti totesi, etteivät osta mitään, kun ovat just leiponeet kotona! Törkimys. Olisi ostanut edes sen yhden kerran kannatukseksi, mutta ei edes sitä sitten viitsinyt tehdä.
Eihän luokkaretkia makseta omilla rahoilla, vaan niitä kerätään yhdessä.