Lähihoitajan osaamisala
Hei. Olen opiskelemassa lähihoitajaksi. Toiveena oisi vanhustenhoito. Joten kannattanee valita varmaan tuo vanhustyön osaamisala? Sairaanhoito ja huolenpito ois varmaan kans ihan hyvä mutta luulen että tuosta vanhustyöstä saisin suurimman hyödyn jos sitä haluan tehdä. Kokemuksia noista etikoistumisaloista? Mitä eroa ylipäätään?
Kommentit (7)
Sinun kannattaa pyytää vaikkapa oppilaitoksesi opolta molempien suuntautumisopintojen opetussuunnitelmat ja tutustua niihin.
Silloin saat ainakin tietoa opintojen sisällöistä ja voit verrata eroja.
Voit myös kysellä ko. opinnoissa tällä hetkellä opiskelevien mielipiteitä opinnoistaan.
Yleensä oppilaitoksissa järjestetään esittelyt tulevista suuntautumisopinnoista.
Mutta toivottavasti saat myös tältä palstalta vastauksia (ilman mitään trollauksia).
Vanhustyön osaamisalalla sulkeutuu monen muun paikan ovi. Kun sit taas muilla osaamisaloilla pääset käytännössä aina vanhustyöhön koska ikuinen hoitajapula. Kannattaa miettiä tarkkaan, onko se vanhusala sitten varmasti se mitä haluat.
Olen valmistunut lähihoitajaksi vuonna 2015 vanhustyön osaamisalasta. Opintoihin kuului ainakin silloin saattohoidon kurssi, jota pidin todella tärkeänä ja opettavaisena. Sitä ei tosin taida joka oppilaitoksesta löytyä. Isona osuutena oli myös muistisairaan kohtaaminen, joka käytännön työssä helpotti valtavasti. Kyseisen osaamisalan harjoittelun tein kotihoidossa.
Sairaanhoito- ja huolenpito oa sopii ehkä parhaiten niille, jotka eivät ole ihan varmoja mihin suuntaavat. Tai sitten jos haluaa jatkaa sairaanhoitajaksi tai ensihoitajaksi. Tiettyjä hoidollisia "temppuja" oppii kyllä halutessaan työssäkin vanhuspuolella, esim. haavahoidot, lihakseen pistämisen, verinäytteenoton jne.
Ikääntyneiden hoiva-ala huutaa osaavaa ja asiaan kouluttautunutta henkilökuntaa. Hyviäkin työpaikkoja ja -yhteisöjä löytyy edelleen, vaikka alan maine onkin melkolailla pohjamudissa. Etsivä löytää kyllä paikkansa täälläkin.
Lähihoitaja kirjoitti:
Vanhustyön osaamisalalla sulkeutuu monen muun paikan ovi. Kun sit taas muilla osaamisaloilla pääset käytännössä aina vanhustyöhön koska ikuinen hoitajapula. Kannattaa miettiä tarkkaan, onko se vanhusala sitten varmasti se mitä haluat.
Höpö höpö
Nykyään on niin kova pula hoitajista että kaikki kelpuutetaan mihin vain.
Lähihoitaja kirjoitti:
Koulutusta voi aina täydentää, jos ala kiinnostaa nyt, niin ehdottomasti sinne, töitä ainakin riittää.
Lähihoitaja kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Vanhustyön osaamisalan näytön pääset antamaan vaikka sairaalassa. Sairaalan ovet eivät sulkeudu vanhustyön osaamisalan lähihoitajan nenän edessä. Itse olen ko. alan lh. Näyttö sairaalassa ja työskentelen sairaalassa vaativalla osastolla. Meille opetettiin myös labrat, avanteet, peg-ruokinta, ekg, lääkehoito...en edes muista kaikkea. Opinnoista pitkä aika. Sitten toki se sosiaalinen puoli. Muistisairauksia ja sisätauteja unohtamatta. Kirjo on laaja.
Up