Ystävä vie lapsensa kouluun PÄIVITTÄIN
Ja lapsi siis 13v, koulumatkaa suunnilleen 4 kilometriä. Ystävä tekee töitä kotona, joten ei ole edes mitenkään työmatkan varrella. Kyllä tuon ikäisen pitäisi pystyä jo liikkumaan itsenäisesti.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tekee vain lapselle karhunpalveluksen. Aikuisena kun ei vanhemmat enää kuljeta kaikkialle.
Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin melko harva aikuinen kulkee 4 km:n työmatkan pyörällä tai kävellen. Vähintään julkisilla mennään, ellei sitten autolla.
Me viedään. Ei haluta riskeerata. Julkisilla kulkee kun ei päästä kuskaamaan.
Me viedään kun menee kasiksi ja haetaan kun pääsee ruuhka-aikaan.
Jos menee myöhempään tai pääsee aikaisemmin, metro ei ole täynnä ka silloin kulkee itse.
Turvallisuussyistä lapset aina vietiin ja haettiin koulusta kun asuimme ulkomailla (USA). Suomessa olivat alkuun ihmeissään eivätkä meinanneet uskoa, että saavat mennä yksinkin, mutta sitten oikeasti tyytyväisiä kun voivat kulkea itsekseen tai kavereiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin vein sillon kun lasta kiusattiin. Hainkin vielä koulusta.
Miten voit hakea koulusta? Eikö sinun olisi pitänyt olla töissä
En ole kyseinen kirjoittaja, mutta itse yksityisyrittäjänä pystyn tekemään työni milloin haluan. Uskoisin etätöissa pystyttävä myös järjestämään työn siten että lasten kuskaus on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin vein sillon kun lasta kiusattiin. Hainkin vielä koulusta.
Miten voit hakea koulusta? Eikö sinun olisi pitänyt olla töissä
En ole kyseinen kirjoittaja, mutta itse yksityisyrittäjänä pystyn tekemään työni milloin haluan. Uskoisin etätöissa pystyttävä myös järjestämään työn siten että lasten kuskaus on mahdollista.
Heh. Minä käytin tänään koirat trimmissä kesken tuöpäivän. Oli läppäri mukana ja tein töitä autossa odotellessa. Samaten tein etukäteen eilen illalla.
Kun olin itse yläasteella meitä oli 3 tytön kaveriporukka, kaikki kiusattuja.
Ujoin kavereistani oli siinä tilanteessa (asui täysin eri suunnalla kuin minä tai toinen kaveri eli meidänkään kanssa ei voinut kulkea tms) että äitinsä saattoi tytön kouluun joka päivä...
Siis ei ollut pitkä matka ja äiti jätti tytön ns koulun viereen, jottei siitä tulisi yhtään enempää kiusaamisen aihetta.
Sellaista 2000-luvulla, pahimmassa murrosiässä oleva tyttö piti äidin joka päivä saattaa kouluun ja kotiin, jottei kiusaaminen matkoilla mene yli:(
Eli kyllä noita syitä löytyy ja monesti lapsessa ei ole mitään vikaa!
Joku kysyi Ap:lta: „Oletko kysynyt miksi?“
Oi hitto, tyhmin kysymys ikinä!!! Mitä se Ap:lle kuuluu vaikka ystävä kuuraketilla veisi lapsen kouluun!
4 km taittuu autolla muutamassa minuutissa mutta kävellen se vie kolme varttia! Jos kerran auto on, niin mitä merkillistä siinä on, että lastaan kuljettaa? Yli puoli tuntia enemmän aikaa kotona aamulla yhdessä!
Ap on just samanlainen toisten asioista marmattaja, kuin kaikki ne, joiden tapa tehdä asiat on AINOA OIKEA tapa, koska se on HÄNEN tapansa. Sitten kirjoitetaan että miksi joku ostaa kirppareilta vaatetta ja miksi joku asuu kaupungissa ja miksi joku pitää punaista lyhyttä tukkaa... HÄVETKÄÄ. Menkää pois!
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tekee vain lapselle karhunpalveluksen. Aikuisena kun ei vanhemmat enää kuljeta kaikkialle.
Jaa.. no mä kuskasin esikoista kouluun lähes joka aamu 11 vuotta, toki useinmiten olin itse menossa töihin ja koulu oli aina suht työmatkan varrella. Joskus nappasin kyytiin kotiinpäinkin ajellessa, varsinkin jo oli tiukka aikataulu treenien lähdön kanssa. Lapsella on nyt oma ajokortti ja kyllä mielestäni aika hyvin on oppinut miten se auto käyntiin lähtee tosta pihasta.. nimim. viimeeksi itse omaa autoani ajanut elokuussa.
Vierailija kirjoitti:
Kuule. Anna olla. On paljon lapsia joilla on esim ahdistushäiriöitä tms ongelmia. Pääasia että käy koulua.
En muutenkaan ymmärrä suomalaisten vanhempien kiimaa jättää lapset yksinään selviytymään jo pienestä pitäen. Monessa muussa kulttuurissa lapsia kuskataan koko kouluaika.
Syystä että ei ole turvallista lapsen liikkua yksin! Täällä on. Samaa mieltä, että tekee karhunpalveluksen lapselle. Nykyään tuntuu, että jo parin kilometrin koulumatka on liikaa. Kyllä lasta voi ja pitää tukea, mutta vanhemman tehtävä on myös antaa lapselle sellaiset eväät elämään, että hän pärjää itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten vielä ihmetellään, miksi suomalaislapset lihovat. Tuon voisi hyvin mennä kävellen tai pyörällä. Jos nuoresta asti oppii siihen, että lyhyetkin matkat mennään autolla, on pahoja tapoja vaikea muuttaa aikuisenakaan.
No ei todellakaan voi kivasti kävellä 4k. matkaa kouluun, siihenhän menee yli puoli tuntia!Pyörällä ehkä onnistuisi, mutta suomen säässä auto on usein mukavin vaihtoehto. En tajua mikä tarve suomalaisilla on "karaista" lapset pienestä pitäen.
Joku kirjoitti että on myöskin vanhempien tehtävä antaa sellaiset eväät elämään että pärjää itsenäisesti. Tässä on tämä suuri suomalainen myytti: itsenäisesti pärjäämisen tulkitaan tarkoittavan sitä, että kukaan ei auta toinen toistaan ja itte pitää pärjätä vaikka mikä olisi. Mitäs jos vanhempi kyyditsemällä antaa sellaisia eväitä ja ihmissuhdemallia, että toinen toistaan autetaan?
Ja sitten se että miksi, vaikka tekee etätöitä? No, voin kertoa että moni ei tykkää aloittaa etäduuneja suoraan aamupalalta, ja lapsen kouluunkuskaus saattaa olla mielekäs rutiini ja rituaali, joka merkkaa etätyöpäivän alkaneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos sitä lasta kiusataan koulussa tms? Edelleenkin ihmettelen että mitä se sinun per settä raapii jos kaverisi haluaa taata lapselleen turvallisen koulumatkan?
Jos ystävä tekee sen omasta halusta ja mielellään, niin mikä ongelma kyydin antamisessa on?
Lapsi saa nukkua pidempään ja rauhallisemman aloituksen aamuun. Matkalla ehtii jutella hetken, ehkä syödä aamupalan loppuun tai vaikka kerrata kokeeseen.
Aika moni aikuinen valitsee oman auton, vaikka julkisilla tai pyörällä pääsisi myös. Miksi lapsi ei ansaitsisi mukavampaa kyytiä?
Ei herranjumala mitä vastauksia täällä on. Nykypäivän nuoret on monet todella pilalle passattuja. Näkee näissäkin vastauksissa. Isoja kakaroita kuskataan autolla kouluun ja selitellään että lapsi voi vaikka ahdistua ja ties mitä kun joutuu menemään 3km pyörällä.
Omassa lapsuudessa 90-luvulla oli ihan tavallista että KAIKKI kulkivat omin avuin kouluun, vain harvoin vanhemmat kuskasi. Saatiin raitista ilmaa myös koulumatkoilla ja liikuntaa. Nykypäivän penskat ja vanhemmat on ylipainoisia. Eikä ihme.
Meillä naapurin 14v lastakin kuskataan ja haetaan melkein joka päivä koulusta. Kyseinen mukula on muutenkin huonokäytöksinen ja pilalle passattu. Itse en ikipäivänä kuskaisi 2Km matkaa koululle. Nykypäivän lapsilta ja nuorilta ei voi kieltää mitään ettei niiden mieli pahoitu.
Vanhemmat herätkää !!!
Vierailija kirjoitti:
Ei herranjumala mitä vastauksia täällä on. Nykypäivän nuoret on monet todella pilalle passattuja. Näkee näissäkin vastauksissa. Isoja kakaroita kuskataan autolla kouluun ja selitellään että lapsi voi vaikka ahdistua ja ties mitä kun joutuu menemään 3km pyörällä.
Omassa lapsuudessa 90-luvulla oli ihan tavallista että KAIKKI kulkivat omin avuin kouluun, vain harvoin vanhemmat kuskasi. Saatiin raitista ilmaa myös koulumatkoilla ja liikuntaa. Nykypäivän penskat ja vanhemmat on ylipainoisia. Eikä ihme.
Meillä naapurin 14v lastakin kuskataan ja haetaan melkein joka päivä koulusta. Kyseinen mukula on muutenkin huonokäytöksinen ja pilalle passattu. Itse en ikipäivänä kuskaisi 2Km matkaa koululle. Nykypäivän lapsilta ja nuorilta ei voi kieltää mitään ettei niiden mieli pahoitu.
Vanhemmat herätkää !!!
Otapas nyt ne lääkkeesi.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat herätkää !!!
Ihan oikeasti huolehdi omista asioistasi! Kuulostat niin raskaalta ihmiseltä, että tee palvelus kaverillesi ja kerro tämä hänelle päin pläsiä, niin katsotaan oletteko kavereita sen jälkeen.
Täällä ylipainoiset ja laiskat mammat älähtää kun joku arvostelee. Ne on juuri nämä läskit äitylit ja isät jotka kuskaavat jälkikasvuaan. Oman lapsen koululta huomaa ketkä niitä lapsia autolla tuo pikkumatkoja.
Kukin tyylillään, mutta meillä kyllä tyttö olis ehdottomasti kieltäytynyt kyydistä. Nytkin menee pyörällä, vaikka olen yrittänyt ehdottaa että menisi bussilla. Koulumatka on 11 km suuntaansa.
Tjaah. Meilläkin viedään. Koska korona.
Eikä olla ainoita. Koulun portilla on joka aamu jonoa. Sen pari kertaa mitä itse olen korona-aikana bussilla liikkunut, on matkustajia ollut vähän ja näkeehän sen myös ohiajavasta autosta että väljää on, onneksi.