Verkkokauppa on viemässä joulun rahavirtoja ulkomaille.
Kaupoille tulossa toinen musta joulu peräkkäin
Kaupan liitto arvioi, että joulukaupan arvo supistuu 1,5 prosenttia vuoden takaisesta. Kyse on jo toisesta joulusta peräkkäin, kun kaupan arvo laskee. Vuosi sitten kauppa väheni 1,7 prosenttia.
Liitto kertoo, että verkkokaupan nousu näkyy myös joulukaupassa.
- Kyselymme mukaan kolmasosa ihmisistä aikoo hankkia jouluostoksia verkosta, mutta valitettavasti yhä useampi aikoo hankkia tavaroita myös ulkomailta, kertoo Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.
Verkkokaupan lisääntyminen on vaikuttanut siihen, että kaupat ovat aloittaneet tarjouskampanjoinnin hyvissä ajoin ennen joulua.
Digitalisoituminen avaa suomalaiselle kuluttajalle koko maailman. Jos suomalaiset kaupat eivät vastaa mustan perjantain kaltaisiin ilmiöihin, kuluttajat ostavat laitteensa ulkomaalaisista verkkokaupoista.Kurjenojan mukaan ilmiö on lähtöisin Yhdysvalloista, jossa joulukaupan lähtölaukaus on kiitospäivän jälkeinen niin sanottu musta perjantai marraskuun lopulla. Mustana perjantaina kauppiaat aloittavat massiiviset alennusmyynnit.
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 17:20"]
19, esimerkkinä vaikkapa laturi tai joku muu lisälaite puhelimeen:
Suomessa 29,90€. Netistä tilattuna aivan sama tuote alle 3€.
[/quote]
Ymmärrän kyllä tuon, ja varaosien kanssa muutenkin. En ole tässä mitenkään ehdoton, muuten vain olen yrittänyt vähentää turhaa kulutusta ja itse tosiaan tilasin ennen ulkomailta valtavasti kaikkea turhaa.
Tosin tilasin kerran Kiinasta halpisakun äitini kännykkään, ja sehän meni sitten rikki parissa kuukaudessa.
t: 19
Mä tilasin myös lahjat ulkomailta kun halvemmalla sai.
Miksi Anttila on krääsäkauppa ja sieltä ei saa kunnon tavaraa? Vai onko vain niin että krääsäkauppojen aika on ohi.
En ymmärrä mistään mitään. Siitä seuraa, etten edes osaisi tilata tavaraa ulkomailta. :) Muutaman kerran elämäni aikana olen kotimaisesta verkkokaupasta jotain tilannut, ja näitä kertoja on alle kymmenen.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 17:19"]En oikein ymmärrä, millaista valikoimaa te etsitte... Itse tilasin vielä pari vuotta sitten paljon netistä, kun olin jonkinasteinen shoppailuaddikti. Sittemmin havahduin siihen, että noin 90% ulkomailta tilaamastani superhienosta tavarasta olikin itse asiassa ihan 100% turhaketta.
Jos jossain yksittäisessä tavarassa on valtava hintaero ulkomaiden eduksi (sanotaan nyt vaikka, että postikulut mukaanlukien minulle tuikitärkeä tavara on jopa 50-100 euroa halvempi ulkomailla), niin totta kai tilaan ulkomailta. En ole idiootti. Mutta jokin parin kympin hintaero ei saa vielä minua tilaamaan ulkomailta.
Enkä keksi enää helpolla sellaista tavaraa, jota oikeasti tarvitsen, ja jota en saisi Suomesta. Joskus sellaista löytyy, mutta todella harvoin. Ainakin minun tuttavapiirissäni ihmiset tuntuvat hekumoivan m.m. kiinalaisella turhakekrääsällä, jota saa halvalla ja ilman postikuluja. eBaytä selaamalla keksii moni kyllä kaikenlaista, mitä ei edes tiennyt haluavansa.
No, makunsa kullakin, totta kai. Nyt pari vuotta pitkästä aikaa olen hankkinut melkein kaikki joululahjat Suomesta. Ainoastaan sellaisia joululahjoja olen ostanut ulkomaisista verkkokaupoista, jotka menevät suoraan ulkomailla asuville vastaanottajille. Suomen ulkomaanpostikulut kun ovat ihan oikeasti järkyttävät (ja luultavasti suurin este suomalaisten pienyrittäjien pärjäämiselle kansainvälisillä verkkokauppamarkkinoita).
[/quote]
En ole ikinä ostanut tavaraa jolle ei ole tarvetta, en edes ulkomailta. Mutta miksi hitossa en ottaisi sitä parinkaan kympin alennusta, jos sellainen on tyrkyllä?
,