Tulevaisuuteni työttömänä
Olisin innokas työskentelemään mutta miten tällaiset puhumattomat, vähäsanaiset, ujot paniikkihäiriöiset tuppisuut ikinä pääsee töihin. Työhaastatteluissa pää lyö niin tyhjää että hyvä kun osaan muutamalla sanalla itsestäni kertoa. Jostain kysymyksistä meen ihan lukkoon enkä osaa ees vastata. Mulla aina ollut hankala pitää ajatuksia kasassa ja vaikka oon yrittänyt opetella vastauksia ulkoa niin jotenki kaikki häviää aina mielestä siinä paineen alla.
Ei ne haastattelut kauaa kestä ku selvästi näkevät että ei tästä tule mitään. Hävettää.
Jos töihin pääsis vaikka siten että näyttäis sen osaamisen sitten töissä ja päättäisivät sitten että palkkaavatko vai ei. Koen että pärjäisin monessakin ammatissa.
Sosiaalisesti taidokkaat, ylipirteät paskanjauhajat pärjää parhaiten nykyään. Niille vaan kaikki työt.
Sitten vielä kun mielenterveysongelmien takia ei oo ainuttakaan kesätyö kokemusta ees ja cv on minulla 24 vuotiaalla naisella ihan tyhjä. Nyt vihdoin työelämään enkä saa ees mitään heseduunia tai torimyyjän hommaa.
Mitä tässä tekis. Onko kohtalontovereita?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut mennä kouluun?
Sitä kautta tulee pakollisia harjoituksia.
Mun lapsi sai kaikki harkkapaikat ihan vaan sähköpostilla.
Ei oikein innostais koulun penkille meneminen. Mulla on niin paljon oppimisvaikeuksia ni en usko että siitä tulis mitään
Ap.
Oletko ap työkkärissä tavallisella vai vajaakuntoisten puolella? Tuo jälkimmäinen voisi olla sinua varten koska siellä otetaan paremmin huomioon sinun erityistarpeesi ja osataan ohjata kuntouttavaan työtoimintaan ja harjoitteluihin. Siellä myös ymmärretään että tarvitset tukea haastattelutilanteisiin ja auttavat sinua ihan varmasti pääsemään työharjoitteluun tai kuntouttavaan työhön ilman haastatteluakin. Onko sinulla ammattihaaveita?
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap työkkärissä tavallisella vai vajaakuntoisten puolella? Tuo jälkimmäinen voisi olla sinua varten koska siellä otetaan paremmin huomioon sinun erityistarpeesi ja osataan ohjata kuntouttavaan työtoimintaan ja harjoitteluihin. Siellä myös ymmärretään että tarvitset tukea haastattelutilanteisiin ja auttavat sinua ihan varmasti pääsemään työharjoitteluun tai kuntouttavaan työhön ilman haastatteluakin. Onko sinulla ammattihaaveita?
Olen tavallisella puolella. Onko muka mahdollista päästä harjoitteluun ilman haastattelua? En ole moisesta kuullutkaan.
Kiitti vinkistä.
Ap.
Työkkärin kautta työkokeiluun yrittäisin minäkin tapauksessasi.
Kuitenkin haastatteluun mennessäkin voit sanoa, että jännität ihan todella paljon haastattelutilannetta. Jo se saattaa vähän laukaista jännitystä, ja itse ainakin rekrytointeja tehdessä olen sitä arvostanut, jos henkilö sanoo sen ääneen. Muuten saattaa jäädä mieleen, että onko henkilö aina yhtä hermostunut. Hyvin voi ottaa myös oman aikansa kysymyksiin vastaamisessa. Ei kaiken tarvitse tulla kuin apteekin hyllyltä. Yrittää siinä tilanteessa rauhoittaa itsensä ja hengittää pari kertaa syvään. Tiedän, ettei se aina auta, mutta lohdutuksena: aika monille tulee haastattelujen aikana hetkellisiä blokkeja, eikä ne haittaa yhtään, jollei nyt jotain nimenomaan "puhe"ammattia hae. Eli hae sellaisia töitä, joihin puhumisella ei ole merkitystä. Voit ihan hyvin myös johonkin vaikkapa "miksi meidän pitäisi palkata sinut" tyyppiseen kysymykseen vastata, että et ole sanavalmis ja ujokin olet, mutta tässä siivoojan/pakkaajan/hyllyttäjän/tms työssä olisin erinomainen, koska keskityn asiaan eli työhön ja olen ripeä ja ahkera ja blaablaa. Mitkä nyt sitten onkaan niitä asioita, mutta että alleviivaat sitä, että HUOMATKAA tekin, että haette siivoojaa ettekä risteilyemäntää tässä - sillä ei ole mitään väliä, saanko sanaa suustani paineistetussa tilanteessa. Ei ihan näillä sanoin, mutta että ymmärtävät asian ytimen.
Tsemppiä, kyllä sinä vielä työtä saat! :) Käyt rohkeasti haastatteluissa ja älä lannistu niistä, vaan ota ne harjoituksena, jokainen kerta. Kaikilla ei ole samoja vahvuuksia ja valitettavasti työelämässä jyrää ekstroversio, oli työ mikä tahansa. Kuitenkin fiksut työnantajat ja rekrytoijat ymmärtävät, että erilaisissa töissä pärjäävät erilaiset ihmiset. Itse palkkaisin vaikkapa siivoojaksi tai varastolle mielummin introvertin puoleisia kuin ekstrovertin, koska todennäköisesti juurikin keskittyvät työhön eivätkä työkavereiden kanssa jutteluun. (Ja ennen kuin kukaan mitään sanoo, niin tottakai myös ekstroverteissa on hyviä siivoojia ja varastotyöntekijöitä - ja joskus nämäkin työt voi vaatia asiakaspalvelua, jolloin taas etitään hiukan erilaista tyyppiä.)
Onlyfans? Siihen ei tarvitse kuin läppärin ja kameran. Moni päässyt sen avulla isoille tuloille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä opettele ulkoa mitä aiot sanoa. Ihan hyvin voit kertoa tuon saman mitä kirjoitit, innokas tekemään, mutta ujona jännität haastattelu tilannetta. Hyvä haastattelija ottaa sen huomioon, ja voi yrittää saada sut rentoutumaan. Pahinta aina on yrittää esittää jotain, mitä ei ole. Siitä jää huono maku ja vaikutelma.
Tyhjää CV:a voi täyttää esim joillain koulutuksilla ja kursseilla, etenkin loppuun suoritetuilla.
Sitten ku multa kysytään jotain mihin en ollu valmistautunut ni en ees osaa vastata. En usko että ne saa mut rentoutumaan. Jännitän ihan liikaa. Niin paljon että ennen haastattelua tyylin vessassa tihrustan itkua, lol.
"Mites nää sun positiiviset piirteet (ahkeruus, huolellisuus) näkyy sun elämässä"
Öööö no ne näkyy semmosena ahkeruutena ja sellatti et oon kaikessa tosi huolellinen. Viddu en mä tiiä mitä tohon vastata. Oon nii sosiaalisesti taidoton muutenki. :(Ap.
Kirjoita lyhyitä lauseita lapulle ja opettele ne ulkoa.
Teini haki Tet-harjoitteluun. On hiljainen ja ujohko. Ei meinannut tulla mitään.
Kirjoitettiin se lappu ja poika alkoi soittelemaan ja pääsi.
Sun pitäisi mennä työkkärin työnhakukurssille. Ja työkkärin kautta siivousfirmat hakevat työntekijöitä täsmäkoulutuksella. Eräs tuttu pääsi tätä kautta kun työt kaupassa ei jatkuneet.
Lähde siivoamaan, esim rappusiivoukseen haetaan porukkaa. Saa rauhassa tehdä yksin. Työ on melko rankkaa mutta siivpustöissä löydöt helposti uuden paikan tarvittaessa.
Tsemppiä!
Jos siivoustyö kiinnostaa niin hakeudu laitoshuoltajakoulutukseen. Itse kävin sen ja työllistyin sen jälkeen harjoittelupaikkaani, samoin suurin osa opiskelukavereista. Koulutetuista siivoojista (sairaaloihin, hoivakoteihin, päiväkoteihin yms) on pulaa. Siivoustyössä ei tavitse tosiaan olla kovin sosoaalinen, itse tervehdin muita tilojen käyttäjiä mutta en yleensä oma-aloitteisesti ala juttelemaan, vastailen jos joku aloittaa keskustelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä opettele ulkoa mitä aiot sanoa. Ihan hyvin voit kertoa tuon saman mitä kirjoitit, innokas tekemään, mutta ujona jännität haastattelu tilannetta. Hyvä haastattelija ottaa sen huomioon, ja voi yrittää saada sut rentoutumaan. Pahinta aina on yrittää esittää jotain, mitä ei ole. Siitä jää huono maku ja vaikutelma.
Tyhjää CV:a voi täyttää esim joillain koulutuksilla ja kursseilla, etenkin loppuun suoritetuilla.
Sitten ku multa kysytään jotain mihin en ollu valmistautunut ni en ees osaa vastata. En usko että ne saa mut rentoutumaan. Jännitän ihan liikaa. Niin paljon että ennen haastattelua tyylin vessassa tihrustan itkua, lol.
"Mites nää sun positiiviset piirteet (ahkeruus, huolellisuus) näkyy sun elämässä"
Öööö no ne näkyy semmosena ahkeruutena ja sellatti et oon kaikessa tosi huolellinen. Viddu en mä tiiä mitä tohon vastata. Oon nii sosiaalisesti taidoton muutenki. :(Ap.
Teini haki Tet-harjoitteluun. On hiljainen ja ujohko. Ei meinannut tulla mitään.
Sun pitäisi mennä työkkärin työnhakukurssille. Ja työkkärin kautta siivousfirmat hakevat työntekijöitä täsmäkoulutuksella. Eräs tuttu pääsi tätä kautta kun työt kaupassa ei jatkuneet.
Lähde siivoamaan, esim rappusiivoukseen haetaan porukkaa. Saa rauhassa tehdä yksin. Työ on melko rankkaa mutta siivpustöissä löydöt helposti uuden paikan tarvittaessa.
Tsemppiä!
Lidäys. Olen itse ollut toimistotyössä ja tehnyt myös siivoustyötä. Ujolle en suosittele siivoustyötä jossa joutuu esim siivoamaan toimistoja joissa työntekijät paikalla.
Iltatyö, rappusiivous yms sopii hyvin.
Itse teen rappusiivouksia ja olen yli 50-vuotias. Pääsin pieneen firmaan jossa tehdään paljon mutta kunnolla. En tykkää olla esillä ja viihdyn yksin. Asukkaat on mukavia ja moni morjestaa!
Vierailija kirjoitti:
Jos siivoustyö kiinnostaa niin hakeudu laitoshuoltajakoulutukseen. Itse kävin sen ja työllistyin sen jälkeen harjoittelupaikkaani, samoin suurin osa opiskelukavereista. Koulutetuista siivoojista (sairaaloihin, hoivakoteihin, päiväkoteihin yms) on pulaa. Siivoustyössä ei tavitse tosiaan olla kovin sosoaalinen, itse tervehdin muita tilojen käyttäjiä mutta en yleensä oma-aloitteisesti ala juttelemaan, vastailen jos joku aloittaa keskustelun.
Tämä. Ja siivoustyössä voi vain keskittyä omaan tekemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tavallisella puolella. Onko muka mahdollista päästä harjoitteluun ilman haastattelua? En ole moisesta kuullutkaan.
Kiitti vinkistä.
Ap.
Uskon että on, kerrot työvoimatoimiston virkailijalle tilanteesi niin olen varma että hän pystyy pelkällä puhelinsoitolla järjestämään sinulle työkokeilupaikan. Mutta varsinkin tuolla vajaakuntoisten puolella saa enemmän tukea.
Voisitko tehdä jotain vapaaehtoistyötä menettämättä tukia? Tai pääsetkö työkkärin kautta johonkin ilmaisharjoitteluun näyttämään kyntesi? Pienikin työkokemus auttaisi paljon ja suosittelija vielä paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Onlyfans? Siihen ei tarvitse kuin läppärin ja kameran. Moni päässyt sen avulla isoille tuloille.
Ehdotat nuorelle ihmiselle omanarvontuntonsa myymistä ja kuvaprostituutiota. Häpeä!
Hei yksi hyvä vinkki! Ota haastatteluun mukaan vihko ja kirjoita siihen muutama kysymys, mitä haluat kysyä siellä haastattelussa. Voit kirjotaa samalle sivulle myös jotain avainsanoja, joita voit vähän vilkaista, jos tulee muistikatkos, jospa niistä saisi apua kysyttyihin kysymyksiin. Samoin voit kirjoittaa ylös jotain tärkeitä asioita, mitä haastattelussa kerrotaan, ja samalla vilkuilla niitä omia avainsanoja/lauseita. Kunhan et rupea paperista lukemaan suoria vastauksia, niin tämä voi olla auttava konsti.
Mutta vinkki: kirjoita aika pienellä käsialalla - kuitenkin sellaisella "normaalilla" - ettei haastattelijat näe mitä sulla siellä lukee, korkeintaan vaan ne kysymykset jotka muutenkin heiltä haluat kysyä.
Kunpa pääsisi edes sinne työhaastatteluun, uskoisin olevani vahvoilla, mutta kun ei pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitti vinkistä.
Ap.
Uskon että on, kerrot työvoimatoimiston virkailijalle tilanteesi niin olen varma että hän pystyy pelkällä puhelinsoitolla järjestämään sinulle työkokeilupaikan. Mutta varsinkin tuolla vajaakuntoisten puolella saa enemmän tukea.
Ok. Kiitti vinkistä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä!
Lidäys. Olen itse ollut toimistotyössä ja tehnyt myös siivoustyötä. Ujolle en suosittele siivoustyötä jossa joutuu esim siivoamaan toimistoja joissa työntekijät paikalla.
Iltatyö, rappusiivous yms sopii hyvin.
Itse teen rappusiivouksia ja olen yli 50-vuotias. Pääsin pieneen firmaan jossa tehdään paljon mutta kunnolla. En tykkää olla esillä ja viihdyn yksin. Asukkaat on mukavia ja moni morjestaa!
Eikö rappusiivooja tarvitse ajokortin? Mulla ei ole varaa auton ylläpitämiseen eikä ajokorttiakaan ole tullut hankittua...
Hain työpaikkoja ensin, joihin en oikeastaan edes kuvitellut pääseväni tai joihin minulla oli vain osittain osaamista. Sain kutsun kuitenkin haastatteluun muutaman kerran ja harjoitusta näistä työhaastatteluista. Oli helpompaa sitten, kun tuli paremmin sopiva paikka vastaan, nämä aikaisemmat haastattelut vei vähän pois sitä jännitystä. Joihinkin kysymyksiin täytyi vastata, että en ole tullut ajatelleeksi tuota, mutta hyvä kysymys. Ei tietysti ihan joka kysymykseen, mutta haastattelija ohitti tämän kysymyksen ja kysyi jotain seuraavaa asiaa. Voihan oudosta kysymyksestä kysyä, että mitä tarkoitat kysymyksellä. Selittäköön vähän lisää, mitä haluaa tietää, onhan siinä haastattelussa aikaa.